2019-05-04, 09:34
Medlem
Punklivs avatar
Flickorna (1968)

Den första filmen jag ser av Mai Zetterling och herregud, vilket bra första intryck! Kvinnokamp, teater, äktenskapsdrama och ömsom riktigt rolig, ömsom obehaglig surrealism blandas på ett fantastiskt sätt stora delar av filmen.

Likt de flesta experimentella filmerna blir det däremot ibland lite för mycket och speltiden kanske hade kunnat kortas ned något för att man ska orka hålla fullt fokus. Detta påverkar inte betyget allt för mycket dock eftersom det dels vägs upp av otroligt bra skådespelarprestationer av Sveriges skådiselit, där Bibi Andersson gör i min mening en av sina absolut bästa roller, och dels av att filmen är otroligt snygg och man lätt kan låta sig förloras i de vackra bilderna.

Det feministiska budskapet är väldigt in your face, det är ingen subtil berättelse direkt och likt tidigare aspekter kan det ibland bli för mycket, men det vägs upp av att utförandet är så bra och alltid lyckas engagera en på ett eller annat sätt och att filmen är gjord på en tid då dessa budskap var mycket relevanta. Och kanske just inom teatern får man ibland känslan av att tiden stannat, så inom den världen är den nog tyvärr aktuell än i dag...

Rekommenderar starkt att ni kollar in den på SVT Play. Svensk film i toppklass.

4/5
Citera
2019-05-04, 12:29
Bannlyst
How to Train Your Dragon: The Hidden World (2019)

En 3e film om draktränaren, håller samma klass som dem två tidigare.
Bra animation och action med helt okej humor.
Storyn är inte särskilt bra tho.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt2386490...1?ref_=nv_sr_1
Citera
2019-05-04, 13:39
Medlem
jay.simpsons avatar
Min första Ingmar Bergman film sommaren med Monika.

Ung kärlek övervinner allt Bergman lade grunden för brittisk diskbänksrealism. Två unga människor från arbetarklassen är less på vardagen och den ofta upprepande tristess verkligheten innebär. Monika är 17 och Harry 19 båda är fast i lönejobb. Monika är vad man kan kalla en free spirit och Harry en idealist. Paret flyr stan och spenderar en sommar i Harry's pappas båt tillsammans i Stockholms skärgård. Väl tillbaka i stan när deras sorglösa, bekymmersfria tillvaro är över utsätts förhållandet för påfrestningar när vardagslivet tränger sig på.

Sommaren med Monika är en av Bergmans mer lättsmälta filmer en svag fyra är den värd. Filmen gav Sverige ryktet den svenska synden och blev Bergmans internationella genombrott.

Stockholm har verkligen förändrats tänker på hur visa delar av Sthlm innerstad har arbetarområden. Tiden innan gentrifieringen och arbetarklassen kastades ut.
Senast redigerad av jay.simpson 2019-05-04 kl. 13:45.
Citera
2019-05-04, 14:33
Medlem
BigFatCones avatar
Såg Magic Medicine. En dokumentär om psilocybin som medicin. Gamla nyheter för mig men ändå roligt att 1) det faktiskt görs kliniska tester och 2) att det görs dokumentärer om det.

Väl värd att se om man har det minsta intresse för droger eller psykiskt välmående.
Citera
2019-05-04, 15:18
Medlem
Geomeisters avatar
Pushing Tin och året var 1999
https://www.imdb.com/title/tt0120797...nm_flmg_act_36

Introt diggar jag. Det är välgjort och musiken passar. Är även svag för att se Twin Towers på film. Dom påminner mig om en bättre tid. Vilken var egentligen den sista riktiga filmen som någonsin visade New Yorks Twin Towers någon som vet?

Filmen i övrigt känns aningen scizofren. Det ska vara en komedi, men mycket av humorn går förbi mig även om det finns lite som är kul. Samtidigt är det drama och nästan lite mörkt drama för att vara en amerikansk komedi. Det är inte det typiska Will Ferrell, Vince Vaughn eller Adam Sandler-stuket precis.

Billy Bob Thornton är den enda vars karaktär jag gillar rakt av. John Cusack är lite hit och dit. Angelina Jolie har sin stund men är överlag ingen höjdare. Cate Blanchett som vanligtvis är mycket bra är aningen blek. Därutöver gör väl mindre roller ett helt okej jobb. Det finns bra scener, men mycket snoppas av.. Scener som egentligen inte säger särskilt mycket alls (tråkigt för det fanns potential).

Kontra många andra amerikanska komedier är den inte särskilt förutsägbar utan går olika spår. Vilket är ett litet plus. Dessutom känns filmen väldigt välgjord och utarbetad för sitt slag. Det är inte en film som helt står eller faller på sin humor utan det finns annat att uppskatta.

Ingen film som direkt gjorde större påverkan på mig, men allt som allt godkänd ändå.

Betyg?

Citera
2019-05-04, 19:34
Medlem
SadEyess avatar
Subspecies (1991)
https://www.imdb.com/title/tt0103002/

Två snutte-tuttiga angoratröjor reser till Rumänien för att besöka mytomspunnen festival och idka efterforskning. Varav denna forskning ska bestå i är höjt i dunkel under vår resas gång.
På plats möter Rumänska Meryl Streep upp, deras tidigare klasskamrat. Nu ska det åkas Dacia i landsbyggd och bo på slott. Men trubbel gryr i den gamla borgen.

Vampyrskt familjedrama står för dörren när bror elak och bror snäll vampyr går i klinch över pappa blodsugares magiska blodsten samt våra tre hjältinnors liv och väl.

Kommer vår betuttade Morten Harket vampyr kunna hålla sin långfingrade Lost Boy brorsa ifrån både sten och fager flick nacke?

---------------------------------------------

En helt ok och hyfsat kompetent vampyrfim med fina miljöer satt mot vacker Rumänsk landsbyggd. Jag hade gärna sett betydligt mer sleaze och blodskvätt men fick i alla fall lite nostalgisk stop motion underhållning ā la Ray Harryhausen i form av fyra ursöta små röda djävular. Dessa små krabater hade jag gärna sett betydligt mer utav.

Betyget blir 5 turkosfärgade angoratröjor av 10 möjliga.
Senast redigerad av SadEyes 2019-05-04 kl. 20:32.
Citera
2019-05-04, 20:13
Medlem
Geomeisters avatar
Thief och året var 1981
Svensk titel: Gatans lag
https://www.imdb.com/title/tt0083190/?ref_=nm_knf_t3

Michael Mann. James Caan. Tangerine Dream. Willie Nelson och James Belushi (ifrån halvkassa serien Jims värld??).

Starten ger vibbar av The Warriors eller The Terminator i ton. Det tar ett tag innan dialogen går igång. I stora drag gillar jag denna film. James Caan (The Godfather) är inte i närheten av lika stor/känd som Robert De Niro eller Al Pacino, men den här är bra mycket bättre än många av deras filmer och skulle få en värdig placering i deras bibliotek (ifall någon av dessa varit huvudrollen).

Jag hatar spoilers så tänker inte ge några, men filmen är något av en mix mellan olika genrer. Det är mycket action, men även lite hjärta i det hela. Mycket musik som tar över flera delar i filmen. Det fanns några delar jag tyckte var lite tråkiga, men samtidigt är filmen inte förutsägbar, rå och underhållande. Jag kan tänka mig att skaparna av The Sopranos sett/använt denna som en källa för inspiration.

Tänker inte ge denna någon överdriven hype, men gillar man filmer som The Godfather, Heat, något med Charles Bronson eller tidiga Martin Scorsese-rullar kan denna vara värd att spana in.

Betyg?

Citera
2019-05-04, 21:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The brain from the planet Auros (1957). Den farliga hjärnan från planeten Auros.

En vildhjärna från rymden försöker ta över jorden

Jag har tappat räkning på hur ofta den här filmen har kommit upp som sökförslag, och nu fick det bli av.
Det var väl ingen toppfilm på någon punkt.
2/5
Citera
2019-05-05, 01:16
Bannlyst
Hotel Transylvania 3: Summer Vacation (2018)

En rätt bra fortsättning på filmserien. Ganska rolig men lite väl cheesy ibland.
Adam Sandler och sitt vanliga gäng med David Spade o Kevin James etc.. med rösterna.

6.5/10

https://m.imdb.com/title/tt5220122/?ref_=m_nv_sr_1
Citera
2019-05-05, 01:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Thief och året var 1981

Riktigt bra soundtrack, brukar spela det då och då mellan varven för att komma i stämning!
Citera
2019-05-05, 02:58
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Rymdinvasion i Lappland
En något underskattad gammal pärla som jag har sett några gånger nu.
Citera
2019-05-05, 03:54
Medlem
Emlows avatar
Senaste Avengers, Endgame. Sevärd om man, som jag, följt MCU-serien i alla fall någorlunda under åren. Lite nostalgiskt med vissa hjältar och den dos av Marvel man lärt sig behöva fylls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in