2017-01-23, 18:21
Medlem
Samizdats avatar
Source Code (2011)

Inte lika bra som Moon (2009) men en fullt godkänd sci-fi med Gyllenhaal i huvudrollen. David Bowies son verkar kunna det här med sevärd sci-fi i 90-minutersformat!

6/10
Citera
2017-01-23, 22:43
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0043726/?ref_=nv_sr_1

The Late Edwina Black (1951). "Mysrysare" som utspelas på en gotisk herrgård i England någon gång i mitten av 1800-talet. En sjuklig kvinna avlider plötsligt. Det visar sig vid obduktionen att hon har arsenik i kroppen. Polisen misstänker kvinnans man och även hennes sällskapsdam... p.g.a. att det är uppenbart att de två har känslor för varandra, och att de skulle kunna gifta sig och leva gott när mannen ärver sin döda frus pengar. Själv har han nämligen ingen förmögenhet, utan endast sin lärarlön.

Fint svartvitt foto med skuggor och dagrar, fin tidsskildring med klädedräkter, droskor, frisyrer och alla andra detaljer, och vackra skådespelare i huvudrollerna. Detta visuella är det bästa med filmen, för den blir aldrig särskilt engagerande, passionerad eller spännande. Och absolut aldrig skrämmande, så är det en gotisk skräckfilm man hoppas på, så blir man besviken av den här. Det är mer av ett psykologiskt drama.

5/10
Citera
2017-01-23, 23:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kungen kommer (1935)

En riktigt tråkig film.
Vet inte riktigt vad den handlade om, om jag jag ska vara ärlig.

1/5
Citera
2017-01-24, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Seven (1995)

En seriemördare går lös, denne mördar med de sju dödssynderna som tema.

En mycket regnig film med en väldigt klurig intrig.
Väspelat må man säga.
Ligger väl inte med på Imdb topplista av en ren slump.
4+/5

Gillar den som fan. Regnet.. Stämningen i filmen. Allt!

Handlingens "trovärdighet" kan man ju diskutera... Men det får man tänka bort.

Jag ger den 4 av fem!
Citera
2017-01-24, 22:32
Medlem
nihilverums avatar
Phantom Boy (2015)

En fransk animerad film om Leo (rösten görs av Alex Gagnol), en pojke som har en allvarlig sjukdom som även ger honom förmågan att låta sitt medvetande lämna kroppen och röra sig fritt på egen hand. I detta tillstånd hjälper han en rullstolsbunden polisman i jakten på en maffiaboss.

Ganska udda premiss, men överlag sevärd. Det är även en ganska speciell visuell stil som avviker en del från andra animerade filmer, utan att för den delen vara surrealistisk.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-01-24, 23:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Gillar den som fan. Regnet.. Stämningen i filmen. Allt!

Handlingens "trovärdighet" kan man ju diskutera... Men det får man tänka bort.

Jag ger den 4 av fem!
Jo, det är kanske just trovärdigheten som gör att den inte når hela vägen till toppbetyget.
Bra är den i alla fall.
Citera
2017-01-25, 00:20
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Hurricane Bianca (2016): 5/10

Rätt underhållande feel-good film med Bianca Del Rio i huvudrollen som lärare som får jobb i en småstad i Texas, blir kickad för att han är fikus och återvänder som drag queen Bianca. Som sagt, rätt underhållande, blir inte överdriven åt något håll, inga jobbiga moralkakor utan en väl paketerad film som levererar.
Citera
2017-01-25, 00:40
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: L'affaire Farewell (2009) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Baserat på den ryska KGB-anställde Vladimir Vetrov som 1981-1982 överlämnade nära 4000 hemliga dokument till den franska underättelsetjänsten DST - och i förlängningen också till Amerika. Detta ledde till att hundratals ryska spioner kunde identifieras och gripas och var en ovärderlig pusselbit för Ronald Reagan att "vinna" det kalla kriget - Sovjetunionen kollapsade kort därefter. Men den här beundransvärda insatsen kom med ett högt pris för både Vetrov och hans familj.

En spionfilm med ett väldigt såsigt tempo. Första halvan fortskrider med mycket prat och noll spänning och känns därför seg. Men den rycker upp sig rejält i andra halvlek då det blir både nerv och en fin sammanfattning. Jag blev förvånad att jag brydde mig så mycket som jag gjorde om karaktärerna vid den tidpunkten, det tyder på att första halvan gjorde något rätt ändå trots att det var segt. Karaktärerna är det inget fel på och skådespelarna gör ett bra jobb, det är bara svårt att engagera sig i historien till en början.

Emir Kusturica (som också är en duktig regissör) briljerar i huvudrollen och har ett fint samspel med Guillaume Canet (som också är en duktig regissör). Två familjemän som vågar stå upp för det de tror på. Pluspoäng för att alla talar sitt eget språk också - när vi är i Amerika så raljerar Fred Ward som president Ronald Reagan på engelska, ryssarna pratar ryska, fransmännen franska och så vidare. Det är grått och realistiskt och tidsandan är väl fångad med Björn Borg på tv och Queen på radion.

Men det är inte lätt att hänga med i allt som händer tyvärr. Spionfilmer har en tråkig tendens att krångla till det. I slutändan gör det inte så mycket för karaktärerna och stämningen håller intresset uppe och slutdelen är magnifik. Men vill man verkligen lära sig historien bakom krävs det nog att man spenderar några minuter på Wikipedia efteråt.

Mycket fina skådespelarprestationer där flera kända ansikten flashar förbi. Till exempel är Willem Dafoe, Diane Kruger och David Soul med - även om det handlar om några ynka minuter. En svag trea men likväl en bra spionthriller om man orkar ta sig igenom den bleka inledningen.
Citera
2017-01-25, 07:39
Medlem
Kapningen

Danskt gisslandrama där besättningen på en båt hålls fången av somaliska pirater. Denna skiljer sig från många liknande filmer därför att den fokuserar på psykologiska konsekvenserna för personalen på båten och chefen för rederiet, som spenderar mycket lång tid med att förhandla med kidnapparna. Stilen är typisk dansk; handhållen kamera, sparsmakat med dialog, ambition att inte försköna utan visar detaljer som inte hade fått vara med i amerikanska motsvarigheter.

Det som gör filmen intressant är att det inte är skurkarna som står i fokus, utan personalen på rederiet och besättningen, samt att lösningen på konflikten ämnas nås med förhandling och inte med våld. Det dyker alltså inte upp någon Van Damme och skjuter ner alla pirater. Idén är alltså god och känns fräsch men den är tyvärr lite ojämn, vissa delar fungerar bra medan själva förhandlingarna känns repetitiva och efter ett tag vilket drar ned filmen lite. Det finns dock även några riktigt starka och minnesvärda scener men den hade gärna fått vara lite jämnare.

3 / 5, klart sevärd men i mitt tycke inte fantastiskt. Jag föredrar helt klart Krigen framför denna.
Citera
2017-01-25, 17:39
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Sully (2016) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Den 15 januari, 2009, kraschlandade en Airbus A320 med 155 människor ombord i Hudsonfloden i New York kort efter avfärd. Flygplanet hade förlorat båda sina motorer efter en kollision med en flock fåglar, men tack vare Kapten Chesley "Sully" Sullenberger's skicklighet höll sig planet intakt och alla 155 överlevde. Tog han rätt beslut dock? Varför återvände han inte till flygplatsen när simuleringar visade att planet fortfarande var kapabel till det? Den amerikanska hjälten kanske inte var så hjältemodig som historien förtäljer.

När jag hörde att Clint Eastwood skulle göra film av den här händelsen tänkte jag bara, varför? Ingen dog och alla är överens om att kapten Sully gjorde en extraordinär hjälteinsats - vart fanns konflikten som gjorde det värt att göra en storfilm på? Haverikommisionen utredde honom tydligen för dåligt omdöme så vi får väl köpa det som underlag för att göra ett drama av. Men det märks tydligt att storyn är väldigt tunn utöver själva kraschen. Försök till att väva in kopplingar från Sullys flygkarriär känns långsökt och de känslosamma telefonsamtalen med frugan Laura Linney är inte mer än en axelryckning.

Allt är välgjort och Tom Hanks gör som alltid en suverän insats - uppbackad av fina skådespelarinsatser från sina medspelare där Aaron Eckhart skiner som hans medpilot. Vi får många detaljer och olika synvinklar från kraschen (självklart, filmen måste ju fyllas ut) vilket gör att den delen är väldigt spännande - trots att man vet hur det slutar. Jag gillar också den lilla hyllningen till New York och dess invånare där självklart ur-New Yorkaren Michael Rapaport dyker upp. Men allt det andra känns segt och konstruerat. Alla förhör med Sully och det stora slutet som försöker få till dramatiska vändningar är inte trovärdigt för fem öre.

Absolut en underhållande film väl värd att se en gång, om så bara för den välgjorda kraschen. Men jag känner absolut ingen lust till att se om den. Liknande Flight (2012) med Denzel Washington är då mer intressant med en tydligare konflikt. Kapten Sully räddade dock många liv den där dagen och det förtjänar sina hyllningar.
Citera
2017-01-26, 00:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vi behöver varann (1941). Meet John Doe

En kvinnlig journalist skriver om en missnöjd man som kommer att begå självmord på grund av världens orättvisor, någon sådan man finns inte, men när tidningsupplagorna skenar så måste man hitta en John Doe, en luffare.

Känns lite som en föregångare till Livet är underbart, eller kanske ännu mer Network.
John Doe ber hela Amerika att öppna sina hjärtan (hm, har vi inte nyligen hört den frasen ?).
Nåväl, luffaren får plötsligt massor med tid i rampljuset, och vill säkert gott, men det finns andra krafter med i leken.
Inspelad -41, världen såg väldigt annorlunda ut, det kan nog förklara den lite naiva världssyn filmen intar, men tanken var kanske inte så tokig i alla fall.
3/5
Citera
2017-01-26, 01:43
Medlem
Bewnhurs avatar
Street Trash (1987)

Jag har tänkt att titta på den här filmen väldigt länge, men det har aldrig blivit av fören nu, och det var ju kanske lika bra då den faktiskt finns i 1080p nu.

Filmen handlar om luffare som bor på en soptipp där det finns en tydlig hierarki med översteluffaren på toppen utav tippen som var en soldat i Vietnam och är helt galen. Deras vardagsliv går ut på att supa och vara drägg. Juden som äger den lokala spritbutiken hittar en dag en magisk dryck vid namn Viper som har suttit i hans källare i omkring 60 år och får snilleblixten att han ska sälja spriten för 1$ per flaska, vilken luffare kan inte motstå det erbjudandet?

Efter att spriten kommer i cirkulation så börjar filmen verkligen att ta fart, folk smälter i spektakulära scener av härligt 80-tals gore kombinerat med helt ok musik och väldigt trevlig scenografi. Helt klart en film jag skulle rekommendera till folk som gillar 80-talets skräckkomedi (Även om jag inte skulle säga att det var allt för mycket skräck).

4/5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in