SSF:
L'affaire Farewell (2009) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Baserat på den ryska KGB-anställde Vladimir Vetrov som 1981-1982 överlämnade nära 4000 hemliga dokument till den franska underättelsetjänsten DST - och i förlängningen också till Amerika. Detta ledde till att hundratals ryska spioner kunde identifieras och gripas och var en ovärderlig pusselbit för Ronald Reagan att "vinna" det kalla kriget - Sovjetunionen kollapsade kort därefter. Men den här beundransvärda insatsen kom med ett högt pris för både Vetrov och hans familj.
En spionfilm med ett väldigt såsigt tempo. Första halvan fortskrider med mycket prat och noll spänning och känns därför seg. Men den rycker upp sig rejält i andra halvlek då det blir både nerv och en fin sammanfattning. Jag blev förvånad att jag brydde mig så mycket som jag gjorde om karaktärerna vid den tidpunkten, det tyder på att första halvan gjorde något rätt ändå trots att det var segt. Karaktärerna är det inget fel på och skådespelarna gör ett bra jobb, det är bara svårt att engagera sig i historien till en början.
Emir Kusturica (som också är en duktig regissör) briljerar i huvudrollen och har ett fint samspel med Guillaume Canet (som också är en duktig regissör). Två familjemän som vågar stå upp för det de tror på. Pluspoäng för att alla talar sitt eget språk också - när vi är i Amerika så raljerar Fred Ward som president Ronald Reagan på engelska, ryssarna pratar ryska, fransmännen franska och så vidare. Det är grått och realistiskt och tidsandan är väl fångad med Björn Borg på tv och Queen på radion.
Men det är inte lätt att hänga med i allt som händer tyvärr. Spionfilmer har en tråkig tendens att krångla till det. I slutändan gör det inte så mycket för karaktärerna och stämningen håller intresset uppe och slutdelen är magnifik. Men vill man verkligen lära sig historien bakom krävs det nog att man spenderar några minuter på Wikipedia efteråt.
Mycket fina skådespelarprestationer där flera kända ansikten flashar förbi. Till exempel är Willem Dafoe, Diane Kruger och David Soul med - även om det handlar om några ynka minuter. En svag trea men likväl en bra spionthriller om man orkar ta sig igenom den bleka inledningen.