SSF:
Arizona Dream (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌓 |
Axel Blackmar jobbar i New York med att kontrollera fisk. En dag kommer hans kusin Paul och berättar att farbror Leo ska gifta sig i Arizona och att han måste komma på bröllopet. Egentligen vill dem att Axel ska komma dit och börja jobba i familjeföretaget som är att sälja Cadillacs, något Axel motvilligt går med på att åtminstone testa. Där träffar Axel två udda kvinnor och blir förälskad.
En tråkig synopsis, jag vet. Men den här surrealistiska komedin/dramat signerad Emir Kusturica är inte bara svårbeskrivlig, strukturen är ändå så rörig att man till slut ger upp handlingen och, i mitt fall, bara njuter av allt det underbara bisarra. För det här är en älska/hata film. Flygande fiskar till tonerna av Iggy Pop och Johnny Depp som kacklar som en kyckling medans Lili Taylor lurpassar i bakgrunden spelandes ett dragspel med cigarett i mungipan är en aning... speciellt. Jim Jarmusch känslan är stark, men framförallt har ingen film fångat känslan av att vara i en dröm som den här. Fotot och musiken är rent magisk och karaktärerna är briljanta.
Skådespelet är strålande från alla inblandade och det märks att dem hade fruktansvärt kul under inspelningen. Mycket känns improviserat och att dem har tillåtits forma karaktärerna på sina sätt. Vincent Gallo är störtskön som aspirerande skådespelare som kan recitera varenda film (älskar filmreferenserna) och särskilt Lili Taylor gör sitt livs roll som emotionellt ostabil. Johnny Depp är självklart också suverän och i högform.
Komedin blandas med bitvis otäck drama - en scen där Taylor och Depp spelar rysk roulette är faktiskt ganska omskakande. Så det är inte bara bisarrt för sakens skull utan jag kom verkligen nära de här karaktärerna och brydde mig om dem. Jag ler mig igenom nästan hela filmen och skrattet är alltid nära, men tragiken slår också hårt.
Ett nästan fulländat mästerverk men jag ser också bristerna, även om de knappt stör mig. Lite lång, lite ofokuserad. Men en film man kan se precis hur många gånger som helst och upptäcka detaljer som gör att förälskelsen bara blir starkare - precis som de bästa filmerna är. Vackert, knäppt och fullkomligt underbart.