2017-04-11, 19:06
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0059125/

Dr. Terror's House of Horror (1965). Typisk skräckantologi med ramhandling från 1960-70-talet, fast med förstklassiga skådespelare som Christopher Lee och Peter Cushing. (Jag undrar lite varför dom ställde upp..?) Det är mycket enkla och förutsägbara historier, inget originellt, men ändå har det sin charm. Det fångar liksom den där känslan man hade som barn, när man läste skräckserietidningar som man visste att de vuxna inte skulle vilja att man läste... De flesta specialeffekterna är enklaste möjliga, men i en av berättelserna var de faktiskt riktigt bra, kusligt bra:

Går att se om man är på rätt - nostalgiska - humör, men det är inte rätt film om det är en riktigt skrämmande skräckfilm man är ute efter.

5/10
Citera
2017-04-12, 00:01
Bannlyst
El fin de ETA En dokumentär om den långa processen för att få ett slut på ETAs kamp för ett fritt Baskien och dödandet av många oskyldiga människor. Det började med förhandlingar mellan två personer utan att regeringen visste om det och resulterade senare i öppna förhandlingar mellan de olika parterna på samma gång som många människor ville att det skulle avslutas.

7/10
Citera
2017-04-12, 00:59
Medlem
Estranged62s avatar
Ikväll såg jag Tropic Thunder för typ tionde gången! Haha så jävla skön film! älskar Robert Downey Jr's karaktär Störtskön film med lite parodi från diverse macho action krigsfilmer
från härliga 80/90 talet!
Citera
2017-04-12, 21:06
Medlem
nihilverums avatar
Catfight (2016)

Veronica (Sandra Oh) och Ashley (Anne Heche) var vänner i college men kom ifrån varandra. De möts av en slump när Veronica följer med sin rike make som går på en födelsedagsfest där han ska genomföra en viktig affär med en stor kund och Ashley (som kämpar med sina drömmar om att bli konstnär) jobbar som servitris på festen. De hamnar i en konflikt baserat på gammalt groll och deras mycket olika positioner i livet, vilket resulterar i ett utdraget slagsmål. Veronica hamnar i koma i två år och när hon vaknar igen har deras lotter i livet i princip bytts.

Hyfsad svart komedi regisserad av Onur Tukel. Det är inte Todd Solondz-nivå på humorn, men det är klart roligare (och mycket våldsammare) än den ganska intetsägande titeln antyder.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-04-12, 23:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Cyrano de Bergerac - Värjans mästare (1950)

Det klassiska dramat om den fäktande poeten med den stora näsan.

En ganska värdigt återgiven berättelse, men med en härligt rapp dialog.

En bra, romantisk, historia som börjar väldigt bra, men som tappar i både tempo och dialog under filmens gång, och sista halvtimman är väldigt seg och tråkig.
Trots det blir det 4/5
Citera
2017-04-13, 00:53
Medlem
Robocop (1987).

Såg den för kanske tionde (!) gången och den håller fortfarande, nu 30 år gammal. Kult!

Betyg: 4/5
Citera
2017-04-13, 01:00
Bannlyst
Que Dios nos perdone En thriller med vissa komiska inslag om några snutar i Madrid som är på jakt efter en seriemördare med smak för gamla tanter som han först våldtar och sedan dödar på olika sätt. Filmen är lite långsam men helt okej.

5/10
Citera
2017-04-13, 11:59
Medlem
Arlorks avatar
The Ring Two. Samara är tillbaka, det hjälpte inte att göra en ny kopia av bandet, vilket är räddningen i första filmen. Samma skådespelare. Den får 3/5.
Citera
2017-04-13, 16:34
Medlem
Balonzos avatar
Mænd og høns
Helskruvad film om två brödrar, Gabriel och Elias, som förlorar sin far men får sedan veta att han inte var deras biologiska far. Deras verkliga pappa bor på någon avlägsen ö med 40 invånare och är lite av en forskare eller något. Hur som helst bestämmer sig bröderna att de måste spåra deras verkliga familj och så börjar det roliga. Incest, autism, våld och sönderknullade hönor. Mads Mikkelsen är helt suverän och så även de andra skådespelarna. Se den lite berusad och du kommer vrida dig av skratt.
Citera
2017-04-13, 20:25
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Arizona Dream (1993) | 🌑🌑🌑🌑🌓 |

Axel Blackmar jobbar i New York med att kontrollera fisk. En dag kommer hans kusin Paul och berättar att farbror Leo ska gifta sig i Arizona och att han måste komma på bröllopet. Egentligen vill dem att Axel ska komma dit och börja jobba i familjeföretaget som är att sälja Cadillacs, något Axel motvilligt går med på att åtminstone testa. Där träffar Axel två udda kvinnor och blir förälskad.

En tråkig synopsis, jag vet. Men den här surrealistiska komedin/dramat signerad Emir Kusturica är inte bara svårbeskrivlig, strukturen är ändå så rörig att man till slut ger upp handlingen och, i mitt fall, bara njuter av allt det underbara bisarra. För det här är en älska/hata film. Flygande fiskar till tonerna av Iggy Pop och Johnny Depp som kacklar som en kyckling medans Lili Taylor lurpassar i bakgrunden spelandes ett dragspel med cigarett i mungipan är en aning... speciellt. Jim Jarmusch känslan är stark, men framförallt har ingen film fångat känslan av att vara i en dröm som den här. Fotot och musiken är rent magisk och karaktärerna är briljanta.

Skådespelet är strålande från alla inblandade och det märks att dem hade fruktansvärt kul under inspelningen. Mycket känns improviserat och att dem har tillåtits forma karaktärerna på sina sätt. Vincent Gallo är störtskön som aspirerande skådespelare som kan recitera varenda film (älskar filmreferenserna) och särskilt Lili Taylor gör sitt livs roll som emotionellt ostabil. Johnny Depp är självklart också suverän och i högform.

Komedin blandas med bitvis otäck drama - en scen där Taylor och Depp spelar rysk roulette är faktiskt ganska omskakande. Så det är inte bara bisarrt för sakens skull utan jag kom verkligen nära de här karaktärerna och brydde mig om dem. Jag ler mig igenom nästan hela filmen och skrattet är alltid nära, men tragiken slår också hårt.

Ett nästan fulländat mästerverk men jag ser också bristerna, även om de knappt stör mig. Lite lång, lite ofokuserad. Men en film man kan se precis hur många gånger som helst och upptäcka detaljer som gör att förälskelsen bara blir starkare - precis som de bästa filmerna är. Vackert, knäppt och fullkomligt underbart.
Citera
2017-04-13, 20:55
Medlem
nihilverums avatar
Traceroute (2016)

Den österrikiske konstnären Johannes Grenzfurthner är även en livslång stolt nörd som bestämmer sig för att göra en road trip genom USA och skildra platser och personer som är viktiga inom olika nördiga subkulturer.

Många intressanta nedslag gör dokumentären sevärd. Ibland blir det dock en aning osammanhängande.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-04-13, 23:16
Nu kommer jag återigen göra folket i filmforumet förbannade, men men någon måste ju vara en joker här. Såg nyss "klart"
Stalker 1979 och nej…. Tyvärr jag försökte men det går inte. Förstår att den ska vara konstnärlig väcka baktankar och ge någon form av budskap.

Handlar om 2 män som får hjälp av en annan man att hitta ett rum som gör så att drömmar går i uppfyllelse. Vägen dit är farlig och osäker. Tyvärr har svårt för konstnärliga filmer (typ den enda jag riktigt gillar om man bortser från bergman filmer är 8 1/2 samt metropolis).

Så nej tyvärr inget jag gillade. Även om den var snyggt filmad till och från. Intressant färg tidsvis också.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in