2016-08-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Heathers (1988): http://www.imdb.com/title/tt0097493/...nm_flmg_act_55

Christian Slater och Winona Ryder är unga och mycket övertygande i denna film. Dialogen är oftare än inte intelligent. Särskilt för genren amerikansk high school film. Det är en mörk humor och flertalet minnesvärda scener.

Filmen går från en typ av film och sakta emot något annat. Även mindre karaktärer bidrar till helheten. Istället för att göra en överdrivet fjantig satir av american high school görs vissa poänger på djupare nivåer.

För en tid sedan såg jag "At Close Range" med en ung Sean Penn och Christopher Walken. Jag skulle inte säga att den här filmen är lik, men det finns likheter. Musiken känns i samma stuk. Att filmerna på unika sätt går ifrån en sak till något annat. Filmerna är oväntat grova för att vara 80-tals rullar och välgenomtänkta... Det är inte bara pompös synth-musik, stora frisyrer, catchiga one-liners och glada ungdomar.

Hittade denna som ny DVD för 10 kronor. Bäst spenderade tio kronan på hela sommaren, tror jag!

Betyg? 4 / 5

Helt klart en pärla. Vansinnigt rolig utan att bli tramsig på det vis som High schoolfilmer ofta blir.
Citera
2016-08-14, 10:26
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0416320/?ref_=fn_al_tt_1

Match Point (2005). Fattig men ambitiös ung man gifter sig rikt med hygglig, men kanske lite snipig, ung överklasskvinna, och får alla möjligheter till en snabb karriär i svärfars företag, betalda kurser på handelshögskolan och ett liv i överklassen. Problemet är bara att han är kär i en helt annan sorts kvinna, en sexig, fattig, hård, streetwise kvinna som försöker slå sig fram i skådespelarbranschen men inte kommer någonstans, och under tiden arbetar i olika låglönejobb. Hon blir hans älskarinna... Så småningom blir hon bitchig och besvärlig, och den unge mannen sitter i en rävsax.

Någon som känner igen intrigen? Det är i grunden en kopia av "A Place in the Sun" från 1951. Här går det emellertid kanske lite annorlunda..?

Det är en engagerande, påkostad film med fräscha, vackra miljöer och utmärkta skådespelare som är rätta i sina roller. Man får en inblick i den moderna brittiska överklassens liv, med våning i London, gods på landet, tjänare, lerduveskytte, poloponnies o.s.v..

Det enda som var dumt, var egentligen detta att de gjorde så stor sak av symboliken med tennisbollen som hamnar precis på nätet, och som kan gå åt båda hållen. Och då vinner eller förlorar man.
Filmen hade varit bättre helt utan den symboliken. Det drar bort en poäng och jag ger filmen:

7/10
Senast redigerad av Merwinna 2016-08-14 kl. 10:30.
Citera
2016-08-14, 14:31
Bannlyst
A.I. Artificiell intelligens

Paret Monica (Frances O'Connor) och Henry (Sam Robards) har en sjuk son, Martin (Jake Thomas), som de låtit frysa för att kunna tina upp honom när man funnit ett botemedel mot hans sjukdom. Det verkar ta tid och man vet inte om man någonsin kan hitta ett botemedel så Henry bestämmer sig för att skaffa en robotpojke, David (Haley Joel Osment), som är programmerad att visa villkorslös kärlek. Man hittar ett botemedel så att Martin kan tinas upp och snart börjar Martin och David rivalisera mot varandra om Monicas kärlek. Detta leder till att Monica tar med David ut till skogen och lämnar honom där. David vill fortsätta vara Monicas son och bestämmer sig för att försöka bli en riktig pojke.

Jag var inte överförtjust i denna film när den kom men när jag hittade den billigt på Blu-ray bestämde jag mig för att ge den en chans till och det är jag glad att jag gjorde. Tycker filmen är väldigt välgjord och den är både gripande och spännande. Väldigt bra skådespelare också.

8/10.

Room

Ma (Brie Larson) och hennes femårige son Jack (Jacob Tremblay) bor i en gammal bod där de hålls fångna av Nick (Sean Bridgers). Jack har varit i boden i hela sitt liv och vet ingenting om världen utanför. Ma gör allt för att ta hand om sin son och att skydda honom från Nick. Ma tröttnar mer och mer på att hållas instängd och bestämmer sig för att rymma. När de väl lyckas blir det svårt för dem, särskilt för Jack, att anpassa sig och börja leva ute i den riktiga världen igen.

Väldigt bra och gripande film med väldigt bra skådespelare. Hade inga höga förväntningar men jag kan absolut tänka mig att se den fler gånger.

8,5/10.
Citera
2016-08-14, 14:35
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
E.T. the Extra-Terrestrial: 4/5

Tja, någon recension behövs knappt, vi har alla sett den flera gånger. Sätter 4/5 enbart på grund av att jag fortfarande tycker det är en bra och välgjord film trots att den är 34 år gammal.
Citera
2016-08-14, 18:03
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
Room

Ma (Brie Larson) och hennes femårige son Jack (Jacob Tremblay) bor i en gammal bod där de hålls fångna av Nick (Sean Bridgers). Jack har varit i boden i hela sitt liv och vet ingenting om världen utanför. Ma gör allt för att ta hand om sin son och att skydda honom från Nick. Ma tröttnar mer och mer på att hållas instängd och bestämmer sig för att rymma. När de väl lyckas blir det svårt för dem, särskilt för Jack, att anpassa sig och börja leva ute i den riktiga världen igen.

Väldigt bra och gripande film med väldigt bra skådespelare. Hade inga höga förväntningar men jag kan absolut tänka mig att se den fler gånger.

8,5/10.
Blev själv väldigt tagen av filmen, dess tema och kemin mellan Larson och Tremblay som mor och son. En film jag gav 5/5 i betyg och det var många år sen (har väl gett 20 filmer 5/5 i betyg av de över 3500 filmer jag loggfört sen 2003).
Citera
2016-08-14, 19:23
Medlem
Geomeisters avatar
Autumn Blood (2013): http://www.imdb.com/title/tt2085752/?ref_=nm_flmg_act_7

Att Gustaf Skarsgård hoppar på varje projekt som hamnar i hans närhet kan jag förstå. Peter Stormare däremot... Hur kan han vara med i sådan här smörja? Jag kör vanligtvis inte med spolier-alert, men tänker beskriva filmen. Det här är en film ingen behöver titta på!

En man, kvinna och två barn bor i en stuga uppe på ett berg. Tidigt i filmen dödas barnens pappa utan förklaring om varför. Ingen form av hämnd/rättivsa efterfrågas.

En rad slumpmässiga scener med diverse karaktärer dyker upp. I princip inte en enda replik av någon.

Efter ett tag bestämmer sig dottern i familjen för att bada naken i någon avlägsen fjord. Hon lägger sig sedan och solar naken. Utan förklaring till varför dyker en kille upp vid denna fjord (Jagade han? Visste han att hon brukade bada där?) och utan någon dialog blir hon grovt våldtagen. Helt förstörd beger hon sig sedan till stugan och där han hennes mamma just dött i någon sjukdom (ingen förklaring till vilket sjukdom..).

Syskonen struntar i att söka hjälp i byn under en längre period, men går till "någon" och ber om pengar. Denna någon kontaktar en socialarbetare. Snart beslutar våldtäktsmannen och hans två bröder sig för att besöka syskonen. Nu våldtar andra brodern denna tjej.

.. Bröderna förstår att socialarbetaren kan skapa problem. Dom åker upp till syskonen än en gång för att se till att inget händer dom. Flickan och pojken hinner fly ut i skogen där dom jagas runt en längre del av filmen. Yngsta brodern dör relativt slumpmässigt, nästa bror råka skjuta sig själv efter en sten i huvudet och sedan blir det en väldigt diffus jakt där pojken i familjen lyckas fly hem. Där han lägger sig och vaknar upp med socialarbetaren som tittar till honom.

Av någon anledning är flickan naken (hon blir jagad av en kille med gevär och bestämmer sig för att det är smartast att springa runt helt naken..? Hmm). På något vis tar hon sig till stugan också. (Här är det väldigt oklart hur länge dom varit ute i skogen). Det har dock sista brodern av dom onda också gjort. Innan han hinner skjuta henne sprinder socialarbetaren och sonen fram till flickan. Dom slänger på henne något som skydd sedan samtliga står i skottlinjen och ett skott hörs...

Då är det pappan till dessa tre söner (som dessutom dödat den andra pappan..) som skjuter sin son. Sedan går han fram till flickan och "ber" henne att skjuta honom som något slags avslut. Hon gör det inte.. Sedan vandrar dom två syskonen och socialarbetaren iväg.

Dialogen i filmen är helt absurt icke-existerande. Dom få dialogerna som finns är inte mycket att skryta om heller. Som ni märker ges i princip inga förklaringar till något. Det enda jag egentligen gillade med filmen var lite snygga naturbilder ifrån bergen. Sedan att denna tjej gått med på att visas naken i filmen känns ganska överraskande också. Lär inte varit någon Game of Thrones-budget direkt!

Betyg? 1,5 / 5.
Citera
2016-08-14, 20:30
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0411267/?ref_=fn_al_tt_5

The Dark (2005) En mamma och hennes dotter i 12-årsåldern, åker för att hälsa på dotterns pappa i ett ödsligt klipplandskap vid kusten i Wales. Dottern omkommer i en olycka. På orten finns det fortfarande en tro på gammal walesisk mytologi, om människor som kunnat färdas mellan de levandes och de dödas rike, och kunskap om hur man kan hämta tillbaka en älskad från de döda...

Idén var bra - om än naturligtvis inte originell för en skräckfilm! - men jag gillar att de använder för oss främmande walesisk mytologi, vilket känns som något nytt och annorlunda. Miljöerna var magnifika - havet, det karga klipplandskapet, och det gamla huset med mörka prång och outforskade hemligheter - och skådespelarna var trovärdiga. I alla fall de vuxna, men det ÄR svårt att få barn att spela naturligt.

Det jag inte gillade var att det var så rörigt: massa korta klipp hit och dit, som man inte vet om det är saker som händer nu, minnesbilder av något som hänt i verkligheten tidigare, hallucinationer, fantasier, drömmar eller vad. Jag vill helst ha en kronologiskt rak berättelse, utan krångel och gissningslekar. Rörigheten drar ner betyget med ett eller ett par poäng, och jag ger den:

6/10.
Senast redigerad av Merwinna 2016-08-14 kl. 20:36.
Citera
2016-08-14, 20:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Blev själv väldigt tagen av filmen, dess tema och kemin mellan Larson och Tremblay som mor och son. En film jag gav 5/5 i betyg och det var många år sen (har väl gett 20 filmer 5/5 i betyg av de över 3500 filmer jag loggfört sen 2003).

Ja, denna gillar jag också och jag tänker se den fler gånger. Kommer nog rentav köpa den på Blu-ray så småningom. Tycker det är en av de bättre filmerna som gjorts på senare år.
Citera
2016-08-14, 20:44
Medlem
emaptis avatar
Porkys 1982. En favoritfilm jag inte sett på länge, dessutom var jag stenad för första gången på länge så den blev ännu roligare. Troligen den bästa av alla highschoolfilmer som kom då, Deltagänget kommer i närheten men det är mer buskar i Porkys... "Have you seen this prick? Report immediately to Beulah Balbricker.", alltså bara den scenen är värd 10/10, men jag sansar mig och ger den 8/10 eftersom tidens tand tagit något, och den är ju inte precis någon Bergmanregi att tala om.
Citera
2016-08-14, 21:12
Suicide squad 2016

DC nya film som ska förstärka DC universiumet. Vad kan man säga om filmen.. Ja den hade samma problem som Batman vs Superman.

Vad gillade jag?

bra en del intressanta
karaktärer. Snyggt visuellt med stundtals snygga strider och roliga moment. Kändes som ett gäng intressanta karaktärer som kunde gjort en betydligt bättre film. Will smith helt ok, Joel Kinnaman helt ok, Margot robbie, helt ok. Den som var bäst var Viola Davis som spelade Amanda Waller, hon gav en riktig känsla i sin karaktär och ett mer djup.

Vad gillade jag inte

De platta karaktärerna, fanns inte mycket som gav djup. Visst lite flashback här och där, men kändes som vissa viktiga scener hade klippts bort eller kortas ner för att istället fokusera på det visuella och action. Det som gör Marvel så bra enligt mig att man ändå får en känsla för karaktärerna. Vissa scener var också snabbt ihopsatta och ologiska

Jokern var också överdriven, kändes inte skrämmande eller smart, mer som en highschool jockey som ville imponera på sin tjej.

Så allt som allt för att sumera

Suicide Squad en film med stor potential och snygga fighting scener med bra effekter, men saknade djup och karaktärbyggnad. Kommer knappt ihåg vad hälften av karaktärerna hette och varför de var som de var. Var ingen flopp eller kalkon. Bättre och mer underhållande än Batman vs Superman. Kanske nörden i mig som ger ett högre betyg än vad den förtjänar. Men den får svag 7/10
Citera
2016-08-14, 21:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Creature with the atomic brain (1955)

En man mördas av en annan man, som förefaller oövervinnerlig.
Detta är bara början.

Jag vet inte varför jag har en sådan dragning till den här typen av filmer.
Som vanligt ligger någon galen vetenskapsman och lurar någonstans, och gör en hel arme av nukleära zoombier.
Och som vanligt, i dessa filmer, är inledningen riktigt lovande, så även i denna film.
Tyvärr håller det inte hela vägen.
Jag har inte hjärta att totalsåga den.
2/5
Citera
2016-08-14, 23:47
Medlem
Geomeisters avatar
Whiplash (2014): http://www.idmb.com/title/tt2582802/?ref_=nv_sr_1

8,5 i betyg på IMDB? Wow!

J.K. Simmons är överjävlig och bra i sin roll. Huvudskådespelaren tycker jag kunde givits lite mer charm. Får nästan (!) lite Shia LeBouf-vibbar, men bara nästan. Dock i extra-materialet ser man att killen som vanlig person är helt annorlunda. Just huvudrollen hade nog kunnats göra på ett roligare sätt. Han är bitvis ganska grå i filmen, tycker jag.

Filmen är en extrem musiknörd-film och är aningen repetativ. Lyckligtvis händer lite saker längre fram som rör till filmen lite. Är du en jazz-nörd eller trummis tror jag du får mer behållning av denna film än vad t.ex. jag fick. Det är väldigt mycket av en kille som bara sitter och lirar trummor utan att något annat riktigt händer. Med andra ord, det här är en smal film. Det är ingen film som drar in massa vänskapsrelationer eller har ett historiskt perspektiv eller så. Tror ingen jag känner skulle ge den 8,5 i betyg även om dom tyckte den var ganska bra.

Slutet kan kännas något förhastat, men är ändå snyggt gjort.

Betyg? 3 / 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in