Citat:
Ursprungligen postat av
BlackMetal
Om något är lyckat eller inte beror väl helt på filmskaparens intention? Hade alla filmskapare gjort filmer där det enda målet var att alla ska kunna njuta och förstå filmen fullt så hade i alla fall inte jag varit intresserad av den här konstformen. Då hade det bara funnits filmer med sommarblockbuster-kvalité. Jag antar att du tycker samma om böcker, musik och andra kulturella uttryck med? Alla filosofer som släppt en bok har misslyckats om inte varvet-Harry som hoppade av skolan efter nian kan ta till sig idéerna?
Du missförstår och motsäger dig själv. En "sommarblockbuster" tilltalar ju inte alla då den inte tilltalar dig, eller hur? Den tilltalar kanske endast Johnny, 29, förtidspensionär från Bromölla, och hans gelikar. Men det är HELT OKEJ. Folk får göra vilka filmer de vill, med vilka intentioner de vill. Men du anser väl ändå att du är berättigad att BEDÖMA nämnda "sommerblockbuster"? Varför skulle då inte varvet-Harry vara berättigad att bedöma och tycka till om en Bela Tarr-film? För att han endast kollar på blockbusters och därför inte innehar tillräckligt med kunskap? DET anser jag vara elitistiskt. Vi behöver inte ha någon pajkastning med "du gillar fast and furious, your argument is invalid", för det stämmer inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
timseb
För att se om jag förstår dig rätt. Om jag menar att det kan vara bra att känna till Förintelsen om man är intresserad av att se
Pojken i randig pyjamas, är jag då elitist?
Nej. Men det är ju inte enbart förintelseaspekten som skall bedömas, eller hur? Den filmen tar väl upp teman som vänskap med mera (längesen jag såg den) som också kan bedömas. Jag gillar inte argument som "du har inga egna barn, du kan omöjligt förstå och uppskatta denna film"? Om ett kulturellt verk verkligen är något att ha så ska det kunna tilltala människor OAVSETT bakgrund. Du kanske gillar den för att skildringen av koncentrationslägret är realistiskt och miljö och scenografi är spot on (eftersom du har läst historia på universitetet), medan "varvet-Harry", som nämns ovan, uppskattar vänskapsskildringen i den eftersom han har erfarenhet av det. Är det fel då?