2016-04-08, 19:41
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timseb
Så om en film är en allegori över en politisk-historisk händelse i ett lands historia, behövs inga förkunskaper om denna tid för att förstå och uppskatta filmen i den grad filmmakaren eftersträvar?

Inte för att bedöma FILMEN, nej. För att bedöma dess aktualitet och hur pass den fångade känslan av just den händelsen, kanske. Måste man ha stridit i andra världskriget för att kunna bedöma Stalingrad?
Citera
2016-04-08, 19:42
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkDamon
Var har jag använt det otroligt uttjatade begreppet "pretto"? Visa mig. Men jag vidhåller min åsikt om att det är elitistiskt att hävda att vissa kulturella verk endast kan avnjutas av de "invigda". Det strider mot hela tanken om kultur. Om bara filmintresserade cineaster kan uppskatta en film har den, enligt mig, misslyckats. Ironiskt är också att många skapare av dessa filmer sympatiserar politiskt med vänstern. Vad hände med "the simple man"? Jag vågar påstå att det är rätt få "simpla människor" som uppskattar, eller ens har hört talas om, Bela Tarr exempelvis. Sen kan man givetvis diskutera ekonomiska aspekter och tillgången till marknadsföring etc. mellan östeuropeisk slow cinema och valfri Hollywoodproduktion, men det hör inte riktigt hit. Ni hävdar att man bör inneha en viss förkunskap för att kunna avnjuta vissa filmer, jag hävdar att det är elitistiskt skitsnack.

Det är intellektuellt oärligt att förkasta någons argument på basis av bristande auktoritet.
Om något är lyckat eller inte beror väl helt på filmskaparens intention? Hade alla filmskapare gjort filmer där det enda målet var att alla ska kunna njuta och förstå filmen fullt så hade i alla fall inte jag varit intresserad av den här konstformen. Då hade det bara funnits filmer med sommarblockbuster-kvalité. Jag antar att du tycker samma om böcker, musik och andra kulturella uttryck med? Alla filosofer som släppt en bok har misslyckats om inte varvet-Harry som hoppade av skolan efter nian kan ta till sig idéerna?
Citera
2016-04-08, 19:43
Medlem
Geomeisters avatar
Ocean's Thirteen (2007)

Jag gillade Ocean's Eleven. Hatade Ocean's Twelve (Såg den först av alla på bio. Mindes inget efter flera år. Såg om den och insåg då att det inte fanns mycket att minnas) ... Så vad blir det av Ocean's Thirteen?

Nu är halva Hollywood med i filmen. Al Pacino, Andy Garcia, George Clooney, Matt Damon, Brad Pitt och nästan fler än vad jag orkar nämna. Är det kul att se så många kända ansikten? Lite, men varför så många kändisar när nästan ingen behöver visa sina talanger som skådespelare? Det är mestadels korta scener som ofta är en beskrivning av en händelse mer än något som kräver varken fysiskt eller mentalt skådespel.

Det slängs in lite humor i filmen som lyckas och filmen känns nästan som en parodi på Eleven och Twelve vilket fungerar bättre än det mer seriösa i Twelve. Tänk på Andy Garcias karaktär som nästan ser ut att skratta åt sig själv i vissa scener!

Det är väldigt många korta scener i filmen.. I bonus-materialet visas den förlängda versionen av några scener. Varför klipper man bort dom delar som visar på skådespel?

Det är mycket som händer och jag är inte säker på att jag hängde med i allt eller om jag ens behövde hänga med i allt. Dock är det fortfarande steget bättre förklarat än i Twelve så helt uselt är det inte.

Betyg? 5-6 / 10. Sämre än Ocean's Eleven.. Ganska mycket bättre än Twelve. IMDB ger betyget 6,9 / 10 vilket jag är väl generöst, men för allt del!
Citera
2016-04-08, 19:44
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Inte för att bedöma FILMEN, nej. För att bedöma dess aktualitet och hur pass den fångade känslan av just den händelsen, kanske. Måste man ha stridit i andra världskriget för att kunna bedöma Stalingrad?

För att se om jag förstår dig rätt. Om jag menar att det kan vara bra att känna till Förintelsen om man är intresserad av att se Pojken i randig pyjamas, är jag då elitist?
Citera
2016-04-08, 19:49
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
La Belle et la Bête (1946)

Som sagt en magisk film som jag i ärlighetens namn inte kan klaga på. Vet inte om jag vågar mig på och ger den en femma men en stark fyra är den sannerligen värd. Nu blev jag sugen på att se mer av Jean Cocteau.

Betyg: 4.5/5
Kul att du tyckte om den såpass mycket. Orpheus (1950) är en skitmysig film av Cocteau som jag kan tipsa om.
Citera
2016-04-08, 20:00
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Om något är lyckat eller inte beror väl helt på filmskaparens intention? Hade alla filmskapare gjort filmer där det enda målet var att alla ska kunna njuta och förstå filmen fullt så hade i alla fall inte jag varit intresserad av den här konstformen. Då hade det bara funnits filmer med sommarblockbuster-kvalité. Jag antar att du tycker samma om böcker, musik och andra kulturella uttryck med? Alla filosofer som släppt en bok har misslyckats om inte varvet-Harry som hoppade av skolan efter nian kan ta till sig idéerna?

Du missförstår och motsäger dig själv. En "sommarblockbuster" tilltalar ju inte alla då den inte tilltalar dig, eller hur? Den tilltalar kanske endast Johnny, 29, förtidspensionär från Bromölla, och hans gelikar. Men det är HELT OKEJ. Folk får göra vilka filmer de vill, med vilka intentioner de vill. Men du anser väl ändå att du är berättigad att BEDÖMA nämnda "sommerblockbuster"? Varför skulle då inte varvet-Harry vara berättigad att bedöma och tycka till om en Bela Tarr-film? För att han endast kollar på blockbusters och därför inte innehar tillräckligt med kunskap? DET anser jag vara elitistiskt. Vi behöver inte ha någon pajkastning med "du gillar fast and furious, your argument is invalid", för det stämmer inte.

Citat:
För att se om jag förstår dig rätt. Om jag menar att det kan vara bra att känna till Förintelsen om man är intresserad av att se Pojken i randig pyjamas, är jag då elitist?

Nej. Men det är ju inte enbart förintelseaspekten som skall bedömas, eller hur? Den filmen tar väl upp teman som vänskap med mera (längesen jag såg den) som också kan bedömas. Jag gillar inte argument som "du har inga egna barn, du kan omöjligt förstå och uppskatta denna film"? Om ett kulturellt verk verkligen är något att ha så ska det kunna tilltala människor OAVSETT bakgrund. Du kanske gillar den för att skildringen av koncentrationslägret är realistiskt och miljö och scenografi är spot on (eftersom du har läst historia på universitetet), medan "varvet-Harry", som nämns ovan, uppskattar vänskapsskildringen i den eftersom han har erfarenhet av det. Är det fel då?
Citera
2016-04-08, 20:03
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Kul att du tyckte om den såpass mycket. Orpheus (1950) är en skitmysig film av Cocteau som jag kan tipsa om.

Tackar, funderade mellan den eller The Blood of a Poet (1932) av Cocteau, men Orpheus verkar vara mer intressant. Får Dantes Gudomliga komedi-vibbar när jag läser premissen.

Edit: Verkar som att jag har klampat in i en debatt alldeles oförhappandes.

Vissa filmer eller konstnärliga/kulturella verk kräver viss förförståelse/förkunskaper för att kunna få ut så mycket som möjligt utav dem. Visst är det kanske fullt möjligt att uppskatta filmen ändå trots att man inte fattar alla referenser eller symbolvärden som finns i de små detaljerna osv, men beroende på hur pass stor vikt filmskaparen har lagt vid alla dessa subtiliteter gör man sig själv en otjänst om man inte kommer förbered till filmupplevelsen. I värsta fall är det väl bara att läsa på efteråt (eller allra helst innan man ser filmen öht) och försöka se den igen senare med en större förståelse.
Senast redigerad av chessjamt 2016-04-08 kl. 20:09.
Citera
2016-04-08, 20:09
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Nej. Men det är ju inte enbart förintelseaspekten som skall bedömas, eller hur? Den filmen tar väl upp teman som vänskap med mera (längesen jag såg den) som också kan bedömas. Jag gillar inte argument som "du har inga egna barn, du kan omöjligt förstå och uppskatta denna film"? Om ett kulturellt verk verkligen är något att ha så ska det kunna tilltala människor OAVSETT bakgrund. Du kanske gillar den för att skildringen av koncentrationslägret är realistiskt och miljö och scenografi är spot on (eftersom du har läst historia på universitetet), medan "varvet-Harry", som nämns ovan, uppskattar vänskapsskildringen i den eftersom han har erfarenhet av det. Är det fel då?

Nej, det är inte fel om någon uppskattar en film av personliga anledningar. Det har ingen av oss hävdat. Du är fast i din uppfattning om att vi alla förespråkar ett filmiskt kastsystem.

En film kommer aldrig kunna fånga upp samtliga människor på jorden. Det kan du väl inte heller tro själv?
Citera
2016-04-08, 20:13
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Du missförstår och motsäger dig själv. En "sommarblockbuster" tilltalar ju inte alla då den inte tilltalar dig, eller hur? Den tilltalar kanske endast Johnny, 29, förtidspensionär från Bromölla, och hans gelikar. Men det är HELT OKEJ. Folk får göra vilka filmer de vill, med vilka intentioner de vill. Men du anser väl ändå att du är berättigad att BEDÖMA nämnda "sommerblockbuster"? Varför skulle då inte varvet-Harry vara berättigad att bedöma och tycka till om en Bela Tarr-film? För att han endast kollar på blockbusters och därför inte innehar tillräckligt med kunskap? DET anser jag vara elitistiskt. Vi behöver inte ha någon pajkastning med "du gillar fast and furious, your argument is invalid", för det stämmer inte.
Vem har sagt att han inte får bedöma Tarr-filmer eller att jag inte får ha en åsikt om blockbusters? Det är klart att man kan i båda fallet. Det var inte ens vad du eller vi pratade om så jag tror det är du som har bytt ämne lite plötsligt nu när du insåg att din åsikt inte var speciellt genomtänkt.
Citera
2016-04-08, 20:26
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Vem har sagt att han inte får bedöma Tarr-filmer eller att jag inte får ha en åsikt om blockbusters? Det är klart att man kan i båda fallet. Det var inte ens vad du eller vi pratade om så jag tror det är du som har bytt ämne lite plötsligt nu när du insåg att din åsikt inte var speciellt genomtänkt.

Jag börjar ana att MarkDamon ser framför sig någon slags statlig filminkvisition, där en enig jury utdömer långa fängelsestraff eller åtminstone dryga böter för den som vågar uttala ett negativt ord om Satantango.

Jag undrar fortfarande om det är elitistiskt att fråga sig om Lisa, 9 år, kanske kommer uppskatta Amour när hon blivit lite äldre? Inte kräva att hon ska göra det, inte förbjuda henne att se den i dag, utan bara ställa sig den frågan. Film är trots allt till för alla och en film som inte lyckas fånga upp alla världens människor är ett misslyckande.
Citera
2016-04-08, 20:31
Medlem
MarkDamons avatar
Citat:
Nej, det är inte fel om någon uppskattar en film av personliga anledningar. Det har ingen av oss hävdat. Du är fast i din uppfattning om att vi alla förespråkar ett filmiskt kastsystem.

En film kommer aldrig kunna fånga upp samtliga människor på jorden. Det kan du väl inte heller tro själv?

Det har jag aldrig påstått. Det jag reagerade på var hur ni systematiskt hoppade på och hånade captinhero när han bestämde sig för att se Satantango. Hans åsikt, om än slarvigt skriven, bör väl väga lika tungt som era åsikter. Och om det är ert enda argument för att kunna uppskatta Satantango, alltså att man bör vara väl bevandrad inom filmvärlden för att kunna uppskatta den, har den enligt min mening misslyckats.

Citat:

Jo, vi diskuterade huruvida någons tidigare erfarenheter av film bör vägas in vid bedömningen av en viss typ av film. Ni visar tydligt att ni anser så vara fallet i och med era gemensamma hån av captinhero, medan jag anser motsatsen. Hans kritik viftas bort med argument som "du är inte redo för en sådan film" etc. Det måste ju vara själva definitionen av elitism, inte sant? "Du har inte sett lika mycket film som jag, alltså väger dina argument inte lika tungt".
Citera
2016-04-08, 20:35
Medlem
timsebs avatar
Citat:
Det har jag aldrig påstått. Det jag reagerade på var hur ni systematiskt hoppade på och hånade captinhero när han bestämde sig för att se Satantango.

Många av oss frågade sig vad det finns för mening med att se en film man bestämt sig för att avsky. Du verkar för övrigt ha en väldigt bred definition av elitism.

Citat:
"Du har inte sett lika mycket film som jag, alltså väger dina argument inte lika tungt".

Vem sa det? Kan du hänvisa mig till citatet? Använder du dig i stället av citat-knappen dyker det upp en finurlig liten pil som länkar vidare till inlägget du citerar.
Senast redigerad av timseb 2016-04-08 kl. 20:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in