La Belle et la Bête (1946)
http://www.imdb.com/title/tt0038348/?ref_=rvi_tt
När en köpman blir tillfångatagen av en ohygglig best släpps han fri på ett villkor: en av hans döttrar måste komma och bli odjurets fånge istället. Den yngsta dottern Belle beger sig frivilligt till odjurets slott i sin fars ställe. Väl där blir hon förskrämd av den skräckinjagande besten som inte kan sluta fråga henne ifall hon vill gifta sig med honom.
En magisk film. Underbart vackert foto som tillsammans med odjurets smink och inomhusinteriörerna skapar en närmast surrealistisk sensuell sagostämning. Lägg till det vackra franska språket som passar så ypperligt väl till berättelsen och upplevelsen kan närmast beskrivas som magisk.
Alldeles innan jag satte igång filmen tog jag mig tid att läsa igenom själva folksagan av Jeanne-Marie Leprince de Beaumont, vilket underlättade förståelsen av filmen. Är man endast bekant med Disneys tecknade version från 1991 så kan hela familjesituationen med Belle och hennes avundsjuka och missunnsamma systrar te sig märkligt. Berättelsen påminner ganska mycket om Askungen och hennes två styvsystrar, men här har vi istället en älskande men bräcklig fader och ett odjur med fult yttre men ett skört och vackert inre.
Skådespelarna är väl inga Daniel-Day Lewis eller Meryl Streeps direkt men jag kan inte klaga på dem. Vissa scener må kännas lite teatralt men det får man liksom köpa. De bidrar till sagostämningen med sina arketypiska porträtteringar av de elaka styvsystrarna och den unga älskaren som ädelmodigt vill göra allt vad han kan för att vinna Belles kärlek (tänk typ en minde ondskefull Gaston), men hon har redan gett sitt hjärta omedvetet till odjuret.
Som sagt en magisk film som jag i ärlighetens namn inte kan klaga på. Vet inte om jag vågar mig på och ger den en femma men en stark fyra är den sannerligen värd. Nu blev jag sugen på att se mer av Jean Cocteau.
Betyg: 4.5/5