Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-01, 11:08
  #34489
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#2 Idioten
(1951)

Betyg: 3/5

Äh, fuck it. Jag har gått och ångrat mig ända sen jag skrev recensionen. Insåg att det inte fanns så mycket positivt att säga om filmen annat än huvudrollsinnehavaren och Mifunes biroll, resten är negativt. Jag sänker den till en tvåa. Den är inte bra nog för trean.

Betyg: 2/5
Citera
2015-04-01, 11:48
  #34490
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
It Follows (2014)

Kanske inte riktigt vad jag hade förväntat mig men dumt att påstå att jag blev besviken då jag inte direkt hade några förväntningar direkt då skräckfilmer som blir hypade i press och media. Vad man får är en i vissa fina stunder en genuint otäck och bra film, där musiken i kombination med foto och kameraarbetet är riktigt bra! Finns inte mycket att klaga på förutom att vissa skräckscener blir lätt repetetiva och förutsägbara, men känns lite som att det är meningen också. För att vara en skräckfilm som går upp på bio är den bättre än Tusk och The Babadook, men å andra sidan är modern bioskräck oftast helt uselt... Vill man ha en referensfylld macka med flörtar till Terminator och andra filmer så ge er i kast med denna då!

3/5

Trevligt att du gillade den. Ser som sagt fram emot den en hel del. Men får vänta då den inte går i närheten hos mig
Citera
2015-04-01, 12:21
  #34491
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
The Town 2010

Utspelar sig i stadsdelen Charlestown i Boston där varenda jävel växer upp för att göra värdetransport- och bankrån. Vi får följa Doug spelad av Ben Affleck och hans gäng.

Själva premissen är det väl inget större fel på men hantverket är inget att hurra över. Stundtals jävligt tråkig film och jag var nära på att stänga av den ett par gånger. Det var enbart rånen som gjorde filmen värd att se, resten var inte alls speciellt intressant eller underhållande.

Betyg: diss
Citera
2015-04-01, 13:02
  #34492
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Trevligt att du gillade den. Ser som sagt fram emot den en hel del. Men får vänta då den inte går i närheten hos mig

Den kommer med största sannolikhet att gå hem hos dig med då den bryter mot de vanliga skräckfilmskonventionerna och klyschorna, innehåller inte alls så många jumpscares utan bygger snarare upp skräckscenerna väldigt bra. Kommer att se om den så snart den kommit ut på webben, för vill väldigt gärna se om den igen och då kommer den med största sannolikhet att bli en fyra i min bok. Synd bara på idioter i salongen igår som skrek och tjoade till då de blev skrämda...
Citera
2015-04-01, 13:30
  #34493
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Den kommer med största sannolikhet att gå hem hos dig med då den bryter mot de vanliga skräckfilmskonventionerna och klyschorna, innehåller inte alls så många jumpscares utan bygger snarare upp skräckscenerna väldigt bra. Kommer att se om den så snart den kommit ut på webben, för vill väldigt gärna se om den igen och då kommer den med största sannolikhet att bli en fyra i min bok. Synd bara på idioter i salongen igår som skrek och tjoade till då de blev skrämda...

Det var som fan. Trodde ändå inte filmen skulle locka allt för många tonåringar. Ja jag får helt enkelt hålla mig till ett bra format dyker upp...
Citera
2015-04-01, 13:30
  #34494
Medlem
Konkelbears avatar
The DUFF, 2.5/5 ish... en typisk pizzafilm
Citera
2015-04-01, 14:27
  #34495
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det var som fan. Trodde ändå inte filmen skulle locka allt för många tonåringar. Ja jag får helt enkelt hålla mig till ett bra format dyker upp...

Ja, det trodde jag med trots att det antagligen var jag och ett par medelåldersmänniskor i salongen som var äldst, då denna typen av filmer lockar de värsta biobesökarna per se.
Citera
2015-04-01, 16:15
  #34496
Medlem
BlackMetals avatar
Sayat Nova (1969)

Sayat Nova är troligtvis en av de mer innovativa biografierna jag sett då snarare än att berätta om Sayat-Novas liv som en konventionell historia får vi istället ett surrealistiskt flöde av bilder som försöker fånga poetens innersta väsen och den anda som han skrev sin musik och sina dikter i. Det finns fortfarande en viss dramaturgi att prata om då filmen delas in i ett antal kapitel som presenteras av titelkort där det står vilken fas av Novas liv det rör sig om. Det är en visuellt enastående film och innovationen är stor. Bilderna blir aldrig repetitiva även om stilen är konsekvent och den lyckas faktiskt med det något pretentiösa mål den försöker åstadkomma. Samtidigt är det inte en film som rockar sockarna av mig men det är alltid kul med folk som gör något helt unikt och får till något kompetent av det.

3/5
Citera
2015-04-01, 20:18
  #34497
Medlem
420anonyms avatar
Get Hard (2015) med bl.a Will Ferrell och Kevin Hart.
Den hade väl sina stunder men överlag en av de sämre filmerna jag har sett med Will Ferrell, hade antagligen varit betydligt bättre under påverkan av cannabis.

6/10
Citera
2015-04-01, 20:22
  #34498
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 420anonym
Get Hard (2015) med bl.a Will Ferrell och Kevin Hart.
Den hade väl sina stunder men överlag en av de sämre filmerna jag har sett med Will Ferrell, hade antagligen varit betydligt bättre under påverkan av cannabis.

6/10

Alla filmer med Ferrell är väl bättre med droger i omloppet, säger ju en del om kvalitén på hans komedier...
Citera
2015-04-01, 22:29
  #34499
Medlem
chessjamts avatar
Filmprojekt 2: Akira Kurosawa
#3 The Seven Samurai
(1954)

Imdb

En fattig by blir attackerad av banditer. För att en gång för alla bli kvitt problemet bestämmer dem sig för att anlita några samurajer som ska skydda dem. Med inget annat än mat som betalning lyckas de få sju samurajer att åta det farliga uppdraget. Väl i byn drillas byborna i hur de ska försvara sig, barrikader ställs upp och vi får fördjupa oss i de olika personligheterna hos samurajerna innan banditerna dyker upp. När de väl gör det så visar ledaren för samurajerna vilket strategiskt sinne han har för guerillakrig samtidigt som både bybor, banditer och samurajerna själva lider stora förluster under filmens gång.

Ett mästerverk, även om den har några år på nacken så måste man erkänna den tekniska och dramaturgiska briljansen i Kurosawas episka film. Vi får följa samurajerna och komma nära inpå deras liv. Toshiro Mifune som den hetlevrade outsidern utmärker sig såklart. Tyvärr måste jag säga att hans överspel stör mig mer här än vad det gör i Rashomon. Detsamma gäller byborna som tidigt i filmen också spelar över och på gränsen till frånstötande. Kan man ha överseende med det, som är en av filmens få men största svaghet, så är det en minnesvärd upplevelse om en mänsklig berättelse kretsande kring sju ganska olika samurajer och deras kamp för att skydda de oskyldiga (?) byborna.

Det är en lång film, 201 minuter om man väljer att hoppa över intermisson i mitten av filmen. Men till skillnad från Idioten så bygger filmen upp en intressant handling och vi drivs hela tiden mot en spännande klimax, striden mellan byborna och samurajerna på ena sidan och banditerna på andra sidan. Det är spännande, och framförallt fängslande hur de lyckas få till stridsscenerna mot slutet. Fotot är storslaget och hjälper till att bygga upp den episka känslan samtidigt som Kurosawa bjuder på vackra scener. När den unga samurajen får symbolisera ungdomen och plockar blommor som värsta tjuren Ferdinand skrattar de äldre samurajerna och säger sinsemellan att han fortfarande är ett barn så filmar kameran honom när han lägger sig ner på en äng av blommor. Vackert, poetiskt. Kärleken spirar också när samma karaktär får syn på en vacker dotter till en av byborna och mot slutet av filmen visar sig bli en riktig man då han lägrar henne.

Samtidigt som vi får prov på generationsskillnader och ung kärlek så kan filmen ses som ett exempel på hur en stat föds med byborna som hyr in en frilansande försvarsmakt för att skydda sig mot ett yttre hot. Japan ska under den här tiden ha varit utsatt för ständiga inbördeskrig mellan olika rivaliserande klaner. När stora band av banditer härjar runt och terroriserar byar så har offren inte så mycket annat val än att vända sig till proffs, i det här fallet herrelösa samurajer. Detta är en historia som har används efteråt, i westerns med The Magnificent Seven och som tecknad film med Pixars A Bug's Life.

Om Kurosawa problematiserade temat sanning i Rashomon och fick oss inse det svåra med att vara god och snäll i Idioten så är det demokrati och statens möjliga tillblivelse i sin mest grundläggande form vi får ta del av i De sju samurajerna. När samurajerna kommer till byn är det de som bestämmer. De är det enda som skyddar invånarna mot det yttre hotet, därför är deras ord lag. Byborna är tillfälliga undersåtar till samurajerna.


Det är en bra film men den fångar mig inte på samma sätt som Rashomon gjorde. Jag kan uppskatta den tekniska briljansen med fotot som Kurosawa lyckas få till och de känslomässigt starka personligheterna som manuset och skådespelarna presterar, men Mifune överspelar ett par gånger för mycket vilket också byborna har den dåliga smaken att efterapa. Det sänker betyget något vilket hindrar den från att få femman. Men det är en riktigt bra film, om ändock lite väl lång.

Betyg: 4.5/5
Citera
2015-04-01, 22:30
  #34500
Medlem
420anonyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Alla filmer med Ferrell är väl bättre med droger i omloppet, säger ju en del om kvalitén på hans komedier...
Jag skickade ett PM till dig för någon vecka sedan för att få tips om bra komedier (frågade om din topp 3 eller 5 lista) men jag fick inget svar så jag måste kolla på halvkassa Will Ferrell-rullar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback