2015-03-11, 21:22
Medlem
nihilverums avatar
The English Patient (1996), vinnare av Oscar för bästa film vid den sextionionde Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om greve Laszlo de Almásy (Ralph Fiennes), en ungersk kartritare anställd av Royal Geographical Society för att kartlägga Sahara, och skildrar hans liv med dess många oväntade händelser, främst efter andra världskrigets utbrott, genom återblickar när han ligger på sin dödsbädd efter att ha brännskadats allvarligt i en flygkrasch.

Den här filmen är lite för lång för sitt eget bästa, även om skådespelarinsatserna genomgående är bra. Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset. Enligt min uppfattning borde den likaledes nominerade Fargo ha vunnit detta år.

Härmed har jag sett alla filmer som vunnit Oscar för bästa film. Jag tänker härnäst se om The Deer Hunter (1978), eftersom jag misstänker att mitt nuvarande betyg på den (3/5 på Filmtipset) eventuellt borde höjas. Efter det tänkte jag sammanställa mina Filmtipset-betyg på alla 87 vinnare och även vilka år jag anser att fel film vann, kompletterat med vilka filmer jag tycker borde ha vunnit.
Citera
2015-03-11, 23:12
Medlem
Catapillas avatar
L'étrange couleur des larmes de ton corps // The Strange Colour of Your Body's Tears

Marknadsförs av Njuta som en Giallo vilket jag absolut inte vill kalla det.
Visst är det tydligt att regissör duon sett en del Italiensk genrefilm i sina dagar men denna filmen befinner sig definitivt utanför den ramen. Vad vi får är en psykedelisk mindbender med väldigt innovativt foto och bra användande av livliga färger (som i t.ex Suspiria) och det är väldigt snyggt men filmen är för det mesta tyvärr helt obegriplig.
Folk blir mördade emellanåt men det känns mest som en parentes, fokus är aldrig på att berätta en historia utan på att få tittaren att känna sig som om dom befinner sig i mitten av en tripp.

När det börjar dra ihop sig till klimax har jag redan gett upp mitt försök att försöka förstå vad som händer utan sitter mest och försöker låta upplevelsen sjunka in, jag har fortfarande ingen aning om varför någon dog eller vem som utförde dåden men jag tror inte det spelar någon roll heller.

Detta är ett extremt kompetent hantverk, filmen är som sagt ovan makalöst snygg men jag önskar att Cattet och Forzani satsar på att göra något mer publikfriande tills nästa gång för potentialen finns där men dom är lite för långt upp sina egna arslen för att jag ska få ut speciellt mycket av detta även om den inte saknar merit.

4 / 10
Citera
2015-03-12, 01:00
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Thor (2011)

En kompis som brukar tipsa om udda filmer som Into the Void rekommenderade denna. För mig helt intetsägande, den enda behållningen jag hade var de inslagen av humor i "kulturkrocken" om man ska kalla det så. Störde mig på Hemsworth, värsta 90-tals-blonderingen och superblåa linser? Hiddleston var däremot överraskande bra i vissa scener.

Betyg: diss
Senast redigerad av Ghost.B.C 2015-03-12 kl. 01:08.
Citera
2015-03-12, 01:48
Bannlyst
Sista Kontraktet

Handlar om Mordet på Olof Palme. Bästa svenska filmen jag har sett.
Kjell Sundvall gör bra filmer.

4/5
Citera
2015-03-12, 11:45
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
127 hours (2010)

I en biografi spelar James Franco äventyraren Aron Ralston som fastnar under ett klippblock och sitter fast i 127 timmar. I början tycker jag 127h är seg och ganska intetsägande, och jag har lite svårt att smälta Danny Boyles "levande" regi. Vad jag minns har han inte gjort något liknande i de tidigare filmer jag har sett med undantag för möjligen Slumdog Millionaire.

Men sen ju mer speltiden går, ju mer kommer jag in i filmen och jag börjar verkligen lida med Aron. Jag börjar dessutom uppskatta regin väldigt mycket, och James Franco som jag trodde skulle vara helt värdelös känns helt plötsligt passande för rollen. Sen när väl sluttampen (titten antyder till och med slutet) så har jag helt ändrat åsikt till intetsägande till väldigt fin och viktig. 8/10 & 4/5

Chockad över hur Boyle tillåts visa hela Hollywood när
Senast redigerad av Cpt.Obvious 2015-03-12 kl. 11:48.
Citera
2015-03-12, 11:55
Medlem
Geomeisters avatar
Get On Up (2014)

Filmen om James Brown liv. Som vanligt i dessa dagar var dom tvungna att klippa mycket i filmen och hoppa i tid. Ibland fanns det någon anledning till det, men för det mesta gjorde det bara filmen mer svårförstålig. Ska det klippas runt i film ska det finnas en genuin tanke bakom annars kan man lika gärna skippa det. Jag hade hellre sett en film om barndomen och rakt framåt. Karlns liv är spännande nog med fängelsebesök, catchiga framträdanden, vänskaper och ego-fasoner.

Filmen drar upp hans barndom, tonår, mitt i karriären och enstaka moment på äldre dagar. Tonåren och mitten av karriären var tveklöst dom bästa delarna. Det musikaliska var väldigt underhållande och se och lär föda åtminstone en del nya James Brown fans. Skådespeleriet i övrigt var upp och ner. En del scener var starka och välspelande. Andra kändes mest bara som att "det var tvunget att vara med".

Filmen får 3/5 av mig, men hade potential att bli bättre!
Citera
2015-03-12, 11:58
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
127 hours (2010)

-

8/10 & 4/5
Tycker också den är väldigt bra. Jag föredrar Trainspotting och 28 Days Later framför den av Boyle's filmer men 127 Hours är inte långt bakom. Slutscenen när Festival av Sigur Rós dundrar på ger alltid gåshud.
Senast redigerad av BlackMetal 2015-03-12 kl. 12:01.
Citera
2015-03-12, 12:07
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Tycker också den är väldigt bra. Jag föredrar Trainspotting och 28 Days Later framför den av Boyle's filmer men 127 Hours är inte långt bakom. Slutscenen när Festival av Sigur Rós dundrar på ger alltid gåshud.

Verkligen, hade gärna sett den på bio!

Tyckte inte 28 days later var överdrivet upphetsande. Trainspotting var rätt vass även om jag nog tycker att 127 hours är lite bättre, den döda bebisen sitter dock fortfarande kvar på näthinnan.
Citera
2015-03-12, 12:56
Medlem
Kickexs avatar
My Cousin Vinny
En hyffsat rolig advokat film med bra karaktär-kemi och okej manus.
Dock oerhört förutsägbar och dessutom överdrivet lång.
6/10

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
127 är i min mening hans allra bästa film.
Citera
2015-03-12, 15:03
Medlem
Fury (2014)

Andra världskriget-film med Brad Pitt. Följer väl mallen för hur de flesta sådana här filmer är gjord , efter Saving private Ryan och framåt. Undantaget i denna film är att vi får följa ett stridsvagnscrew. Bra och råa stridsscener men storyn griper aldrig tag i mig. Betyget blir 6,5 av 10!
Citera
2015-03-12, 20:19
Medlem
Across the Pacific Två år efter John Huston's debut med The Maltese Falcon återförenades han med Bogart, Astor och Greenstreet. Spännande och lurigt drama med lite fatalistisk ton. Njuter nästan alltid av att se Bogart spela, speciellt när han glider runt i sin patenterade trenchcoat, och hans samspel med både Greenstreet och Astor är finfint. Ganska unket slut på det där sättet Hitchcocks mellanfilmer ofta har, att all mystik ska förklaras och allting reds upp på ett lite väl förenklat sätt. På alla sätt en trevlig film med Hustons simpla men ändå rätt effektiva berättatstil.

3/5
Citera
2015-03-12, 20:22
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: No Country for Old Men (2007.) Bröderna Coen's våldsamma thriller om en man i Texas som kommer över en stor summa pengar från klantiga droglangare men tvingas fly undan en av filmhistoriens mest minnesvärda och rysligaste yrkesmördare. Baserat på Cormac Mccarthy's bok som ju även låg bakom The Road.

Ja sicken resa vi får göra... Väldigt snyggt filmat i vackra Texas där varje filmruta är ett litet konststycke i sig. Och hur bra är inte bröderna Coen på att skapa minnesvärda karaktärer - en hitman med hiskelig frisyr som saknar all sympati, en naiv cowboy som försöker komma undan med att sno pengar av mexikanska drogbaroner och en gammal grubblande polis som filosoferar över hur mycket bättre det var förr. Med mästerliga insatser av i tur och ordning: Javier Bardem, Josh Brolin och Tommy Lee Jones.

Nämnde jag att den är våldsam? Jag vill understryka det. Coen får alltid till den där realistiska och obehagliga tonen när folk skjuts och blodet sprutar. Väldigt obehagligt.

Inledningen sätter stämningen på ett mästerligt sätt och jag förbereder mig för en oförglömlig resa. Men i slutändan känner jag mig ändå otillfredsställd. Det mynnar ut i många obesvarade frågor och ett "jaha?" - slut. Man kan gräva ned sig i symboliken och filosofin med filmen om hur den säger nåt om oss människor, men så djupt in lyckas den inte dra mig. Den kryper långsamt framåt men känns aldrig seg utan stämningen gör att man sitter på helspänn filmen igenom.

Stark 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in