The English Patient (1996), vinnare av Oscar för bästa film vid den sextionionde Oscarsutdelningen.
Filmen handlar om greve Laszlo de Almásy (Ralph Fiennes), en ungersk kartritare anställd av Royal Geographical Society för att kartlägga Sahara, och skildrar hans liv med dess många oväntade händelser, främst efter andra världskrigets utbrott, genom återblickar när han ligger på sin dödsbädd efter att ha brännskadats allvarligt i en flygkrasch.
Den här filmen är lite för lång för sitt eget bästa, även om skådespelarinsatserna genomgående är bra. Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset. Enligt min uppfattning borde den likaledes nominerade
Fargo ha vunnit detta år.
Härmed har jag sett alla filmer som vunnit Oscar för bästa film. Jag tänker härnäst se om
The Deer Hunter (1978), eftersom jag misstänker att mitt nuvarande betyg på den (3/5 på Filmtipset) eventuellt borde höjas. Efter det tänkte jag sammanställa mina Filmtipset-betyg på alla 87 vinnare och även vilka år jag anser att fel film vann, kompletterat med vilka filmer jag tycker borde ha vunnit.