2015-12-06, 03:00
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Sommeren '92 (2015)

Juni 1992 och det är EM i Sverige. Danmarks fotbollslandslag har precis fått en ny tränare, den småtråkige men tekniskt skicklige Richard Møller Nielsen, som hoppas kunna ta landslaget till EM. Men det går inte alls bra för Danmark och de missar chansen. När kriget i Jugoslavien bryter ut tvingas de avsäga sig sin EM-biljett och Danmark tillfrågas att få juggarnas plats. Och då vi känner till historien slutar det med att Danmark vinner hela skiten!

Sportfilmer som skildrar idrottsliga succéer i underläge är vi inte bortskämda med i Skandinavien, men Danmark gör det här minst lika bra som Hollywood. Fast på danskt vis såklart. Ulrich Thomsen gör en mycket bra rollgestaltning som den småtorre tränaren Richard Møller Nielsen med tillhörande släpig, fynsk dialekt. Han bär nästan hela filmen på sina axlar då de andra skådespelarna förblir något anonyma. Jag hade dock gärna sett mer "livefotboll" och blod, svett och tårar från skådespelarna som spelar fotbollsspelarna. De flesta av matcherna som visas i filmen är de förinspelade riktiga från när det begav sig. Detta gör att det skapas en distans mellan vad skådespelarna ska ha utfört på plan (som vi aldrig ser) och hur de porträtterar den idrottsliga frustrationen, vilket gör att känslan av autenticiteten och absolut närvaro inte riktigt går fram. Men "tillbakablickarna" vävs ändå in såpass bra att övergångarna känns naturliga, det är mer att skådespelarna känns som skådespelare och inte fotbollsspelare. Dessutom hade filmen gärna fått vara en kvart längre eller så, då det går lite för fort mot slutet.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-12-06 kl. 03:07.
Citera
2015-12-06, 04:08
Medlem
FugitiveDucks avatar
Såg precis klart The Pianist. Hade aldrig sett den i sin helhet. Fantastisk film - såklart. Gripande, som tagline-folket brukar skriva.
Citera
2015-12-06, 04:22
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Såg precis klart The Pianist. Hade aldrig sett den i sin helhet. Fantastisk film - såklart. Gripande, som tagline-folket brukar skriva.
Tycker du att den förtjänade sina Oscars?

http://www.imdb.com/title/tt0253474/awards
Citera
2015-12-06, 04:30
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Tycker du att den förtjänade sina Oscars?

http://www.imdb.com/title/tt0253474/awards

Absolut! Att den inte vann för "bästa film" är dock sinnessjukt.
Citera
2015-12-06, 08:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Sommeren '92 (2015)

Juni 1992 och det är EM i Sverige. Danmarks fotbollslandslag har precis fått en ny tränare, den småtråkige men tekniskt skicklige Richard Møller Nielsen, som hoppas kunna ta landslaget till EM. Men det går inte alls bra för Danmark och de missar chansen. När kriget i Jugoslavien bryter ut tvingas de avsäga sig sin EM-biljett och Danmark tillfrågas att få juggarnas plats. Och då vi känner till historien slutar det med att Danmark vinner hela skiten!

Sportfilmer som skildrar idrottsliga succéer i underläge är vi inte bortskämda med i Skandinavien, men Danmark gör det här minst lika bra som Hollywood. Fast på danskt vis såklart. Ulrich Thomsen gör en mycket bra rollgestaltning som den småtorre tränaren Richard Møller Nielsen med tillhörande släpig, fynsk dialekt. Han bär nästan hela filmen på sina axlar då de andra skådespelarna förblir något anonyma. Jag hade dock gärna sett mer "livefotboll" och blod, svett och tårar från skådespelarna som spelar fotbollsspelarna. De flesta av matcherna som visas i filmen är de förinspelade riktiga från när det begav sig. Detta gör att det skapas en distans mellan vad skådespelarna ska ha utfört på plan (som vi aldrig ser) och hur de porträtterar den idrottsliga frustrationen, vilket gör att känslan av autenticiteten och absolut närvaro inte riktigt går fram. Men "tillbakablickarna" vävs ändå in såpass bra att övergångarna känns naturliga, det är mer att skådespelarna känns som skådespelare och inte fotbollsspelare. Dessutom hade filmen gärna fått vara en kvart längre eller så, då det går lite för fort mot slutet.

Betyg: 3/5

Fast nu måste jag påpeka att "vi" inte nödvändigtvis känner till vem som vinner. Jag kände inte till det. Nu kan man kanske räkna ut det ändå, för i sådana filmer vinner alltid underdogen som har en fantastisk tränare. Men jag tycker ändå att du borde ha satt upplysningen inom spoilertaggar.
Citera
2015-12-06, 13:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast nu måste jag påpeka att "vi" inte nödvändigtvis känner till vem som vinner. Jag kände inte till det. Nu kan man kanske räkna ut det ändå, för i sådana filmer vinner alltid underdogen som har en fantastisk tränare. Men jag tycker ändå att du borde ha satt upplysningen inom spoilertaggar.
Bara du kollar på filmpostern förstår du utgången och eftersom filmen inte är fiktiv utan verklighetsbaserad så finns där ingen hemlighet kring vad som skedde. Det är ungefär som att någon skulle bli sur att det spoilades att Sverige vann VM-brons i en liknande film. Som sagt det är inte det givna slutresultatet som gör filmen utan resan dit.
Citera
2015-12-06, 13:16
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bara du kollar på filmpostern förstår du utgången och eftersom filmen inte är fiktiv utan verklighetsbaserad så finns där ingen hemlighet kring vad som skedde. Det är ungefär som att någon skulle bli sur att det spoilades att Sverige vann VM-brons i en liknande film. Som sagt det är inte det givna slutresultatet som gör filmen utan resan dit.

Jaha men då är det kanske självklart för hängivna fotbollsfans. Men som sagt - jag kände inte till det. Bara för att en film handlar om en sann händelse, behöver man inte berätta för alla hur den slutade, för alla känner kanske inte till det och då får de en del av upplevelsen förstörd. Jag skulle nog utgå ifrån att alla vet att Titanic sjönk t.ex., men jag skulle inte berätta för någon som ska se filmen ifall Molly Brown var bland de döda eller de överlevande... för DET vet inte alla som inte har ett specialintresse för Titanic.
Senast redigerad av Merwinna 2015-12-06 kl. 13:18.
Citera
2015-12-06, 13:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaha men då är det kanske självklart för hängivna fotbollsfans. Men som sagt - jag kände inte till det.
Möjligen, men som jag skrev hade du sett filmpostern hade lagt ihop 1 och 1.
Citera
2015-12-06, 13:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Möjligen, men som jag skrev hade du sett filmpostern hade lagt ihop 1 och 1.

Nu hann du svara medan jag ändrade, det är nackdelen med ändringsfunktionen här!

OK jag lämnar det här nu. Jag skulle ändå inte ha sett en film om fotboll!
Citera
2015-12-06, 13:47
Bannlyst
Omen (1976)

En helt okej film tycker jag och lite småruggig. Spännande handling, men filmen blev ibland lite tråkig. Men det bra överväger filmen. Kort och gott lite över en godkänd film.

6/10
Citera
2015-12-06, 15:25
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Omen (1976)

En helt okej film tycker jag och lite småruggig. Spännande handling, men filmen blev ibland lite tråkig. Men det bra överväger filmen. Kort och gott lite över en godkänd film.

6/10

Tycker personligen att filmen ligger på 8/10. En mycket bra skräckfilm. Om inte i klass med The Shining och Exorcisten. Mycket som väger in att filmen hamnar på 8/10 eller en 4/5 enligt mig är Gregory Pecks utmärkta skådespelarinsats. Även om jag tycker att han har spelat bättre i 5-6 andra filmer som jag har sett med honom. En klasskådespelare rakt igenom.
Citera
2015-12-06, 18:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Får jag låna din fru (1959)

På ett företag som säljer bebisartiklar arbetar Sven Lindberg, han är mycket framgångsrik men kan inte komma ifråga för någon högre tjänst då företagets regler kräver att han ska vara gift.
Av en bekant får han låna dennes fru för en företagsmiddag, detta leder till rejäl härva av lustiga missförstånd.

Klassisk sängkammarfars med mängder av missförstånd och springande i dörrar och fönster.
2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in