2016-03-08, 17:20
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
All Quiet on the Western Front är snäppet vassare men betygsmässigt ligger de båda på starka treor. Jag gissar på att om man gillar den ena så kommer man åtminstone uppskatta den andra.

Tack för tipset! Tänkte säga att jag inte hade koll på den men tydligen låg den redan på min watchlist så någon gång har jag varit och snokat på den när jag letat film från den eran. För det är 1919-versionen du syftar på eller?

Det är hellugnt! 1919-versionen är det ja. Den senare versionen har jag inte sett och den verkar inte alla lika bra som originalet.
Citera
2016-03-08, 21:35
Medlem
Situationss avatar
Woody Allens dramathriller Cassandra's Dream (2007) som överraskade rejält med tanke på hur bortglömd den tycks vara.
Citera
2016-03-09, 00:55
Dial M for murder Alfred Hitchcock 1954

Om en man som planerar att få sin fru mördad. Han iscensätter så att det ska se ut som ett inbrott. Sen så utpressar han en f.d collage kamrat som blivit brottsling att utföra dådet. Det misslyckas och frun lyckas ha ihjäl honom. Frun har varit otrogen mot sin man. Många spännande och väl uttänkta detaljer. Riktigt bra skriven film. Var riktigt spännande där på slutet. Har sett alldeles för få filmer med Hitchcock känner jag. Väl utförd, välgjord spännande och riktigt underhållande.

9/10
Citera
2016-03-09, 10:28
Bannlyst
Harry Potter And The Deathly Hallows Part 2 (2011)

Den bästa filmen med Harry Potter och riktigt spännande och grym film. Bra slut!

8/10
Citera
2016-03-09, 11:50
Bannlyst
Saw IV (2007)

Detta är nog den Sawfilmen med äckligast scener. Fyfan vilka vidriga scener vissa är. Jag gillar den och är en fröjd jämfört med III:an som var dålig. Detta är på en helt annan nivå och riktigt bra gore. Detta är en väldigt bra film.

8/10
Citera
2016-03-09, 20:20
Medlem
nihilverums avatar
Female Convict Scorpion Jailhouse 41 (1972)

Andra filmen av fyra har bytt ut "Prisoner" mot "Convict" i den engelska titeln, och har av oklar anledning mycket färre nakenchocker än den första. I övrigt är det liknande tema, men här lyckas Sasori/Scorpion (Meiko Kaji) fly fängelset tillsammans med en grupp andra fångar och orsakar en hel del blodbad och dramatik när polisen jagar dem. Det visar sig även att bilden som Rakii har som avatar kommer från slutet av den här filmen, när Sasori fått tag på sin hatt och sin kökskniv.

Lite variation i handlingen är ju alltid bra, men nakenchocker är en nödvändig komponent i en sån här film så det var naturligtvis en miss att dra ner på det.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-03-09, 23:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Doctor Jekyll och mister Hyde (1941)

En läkare kommer, av misstag, på någon lurig dekokt som förvandlar honom till den läbbige mister Hyde.

Allt det där känner nog de flesta redan till. Spencer Tracy, denna makalösa skådespelare, gör en utmärkt prestation, han ger verkligen liv i Stevensons gamla drama.
Tyvärr känns förvandlingsscenerna lite taffliga, även med dåtidens mått mätt.
3/5
Citera
2016-03-09, 23:31
Medlem
Situationss avatar
Taxi Driver (Scorsese, 1976)

Såg om en film jag aldrig tröttnar på, oavsett hur många gånger jag ser den.
Citera
2016-03-10, 14:49
Psycho Alfred Hitchcock. 1960

Typ tredje gången jag ser denna klassiker. Skillnaden nu är att jag precis läst klart boken som filmen är baserad på. Det är en del ändringar från boken som det alltid är i filmer. Som fick mig att tänka till. Tyckte att vissa saker från boken saknades i filmen. Även om filmen fortfarande är riktigt bra.

Handlar ju om hur en kvinna Lila Crane snor 40 tusen från sin chef och flyr till sin pojkvän. På vägen så åker hon in till ett motell där en man Norman Bates sköter stället med sin mor. Norman och hans mor har mer eller mindre levt isolerade sen den nya motorvägen byggdes. Det händer ett antal saker och snart inleds en jakt efter Lila som är försvunnen. En privat detektiv anlitas. Samtidigt som Lilas syster och pojkvän också blir oroliga och tar upp jakten. Snart visas det att allt inte står rätt till på hotellet eller hos Norman.

Riktigt välgjord och spännande film som är väldigt nervkittlande och skrämmande. Men som sagt såg den denna gång på ett mer granskade sätt. Bra skådespeleri väldigt snygga miljöer en av de mest kända inspelningsplatserna. Som sagt saknades lite saker från boken som jag tyckte kunde ha varit med. Men fortfarande en tidlös klassiker

9/10
Citera
2016-03-10, 15:09
Medlem
BlackMetals avatar
Diary of a Chambermaid (1964)

Kammarjungfrun Célestine börjar arbeta hos en familj i Normandie. Husbonden är fruntimmersgalen och hans svärfar är skofetischist.

Så bra som den här filmen börjar så trodde jag nästan att jag skulle få sätta min första femma för i år ett tag. Karaktärerna, med sina olika quirks som får representera överklassens avsaknad av moral, och setting presenteras på ett sätt som snabbt ger tittaren koll över allting. Den är rolig, väldigt konkret i sin kritik och samtidigt subtil nog att inte skriva tittaren på näsan.

Sedan tar filmen en vändning och i samma veva tappar den lite av sin skärpa och den lyckas aldrig riktigt återhämta sig. Den faller en bra bit från det toppbetyg jag hade hoppats på. Den lyckas fortfarande hålla mig engagerad och underhållen rakt igenom och alla de positiva aspekter är där. Kamera-arbetet är också något av Buñuels bättre. Han är fantastisk på många sätt men foto har aldrig varit det som karaktäriserat honom för mig. Diary of a Chambermaid (1964) visar på att han kan när han vill med den aktiva men klipp-konservativa kamera som följer Célestine och de andra.

3.5/5
Senast redigerad av BlackMetal 2016-03-10 kl. 15:18.
Citera
2016-03-10, 17:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Psycho Alfred Hitchcock. 1960

Typ tredje gången jag ser denna klassiker. Skillnaden nu är att jag precis läst klart boken som filmen är baserad på. Det är en del ändringar från boken som det alltid är i filmer. Som fick mig att tänka till. Tyckte att vissa saker från boken saknades i filmen. Även om filmen fortfarande är riktigt bra.

Handlar ju om hur en kvinna Lila Crane snor 40 tusen från sin chef och flyr till sin pojkvän. På vägen så åker hon in till ett motell där en man Norman Bates sköter stället med sin mor. Norman och hans mor har mer eller mindre levt isolerade sen den nya motorvägen byggdes. Det händer ett antal saker och snart inleds en jakt efter Lila som är försvunnen. En privat detektiv anlitas. Samtidigt som Lilas syster och pojkvän också blir oroliga och tar upp jakten. Snart visas det att allt inte står rätt till på hotellet eller hos Norman.

Riktigt välgjord och spännande film som är väldigt nervkittlande och skrämmande. Men som sagt såg den denna gång på ett mer granskade sätt. Bra skådespeleri väldigt snygga miljöer en av de mest kända inspelningsplatserna. Som sagt saknades lite saker från boken som jag tyckte kunde ha varit med. Men fortfarande en tidlös klassiker

9/10

Karaktären Norman Bates är även löst baserad på den verklige personen Ed Gein, som det kan vara intressant att läsa om ifall du inte redan gjort det.
Citera
2016-03-10, 19:02
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Karaktären Norman Bates är även löst baserad på den verklige personen Ed Gein, som det kan vara intressant att läsa om ifall du inte redan gjort det.

Jo jag vet han har inspirerat till många karaktärer bla leatherface. Han mördade faktist " endast " 2 pers båda med pistol har jag för mig. Han inspirerade även Buffalo Bill.

De flesta av offrens grävde han upp från gravplatser och gjorde lampor bla av deras skinn. Har även för mig att han försökte göra en skinn kostym för att bli kvinna av liken. Samma sak där en ohälsosam relation med sin mor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in