2015-12-03, 21:54
Medlem
The Major and the Minor (1942)

Första amerikanska filmen Billy Wilder regisserade och den är skriven tillsammans med Charles Brackett, ett samarbete som senare mynnade ut i bl.a. Sunset Boulevard.

Filmen börjar bra och är riktigt underhållande under första halvan. Kvick dialog som känns igen från andra Wilder-filmer och regi som lyfter fram humorn. Sen under andra halvan tappar den ganska mycket när det blir lite för fånigt med alla barn/tidiga tonåringar som ska få plats och det blir melodrama istället för renodlad komedi. Hela romansen känns off, på alla sätt. Men tillräckligt mycket av det Wilder är så bra på finns redan här så den får avrundas uppåt på betygskalan.

Svag 3/5
Citera
2015-12-03, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Saint Ange från 2004. Mycket bra och konstigt underskattad fransk skräckfilm. En ung flicka, Anna, som är gravid men inte har vågat berätta det för någon, anländer till ett gammalt barnhem i franska alperna - en enorm slottsliknande byggnad - precis när alla barnen lämnar barnhemmet. Barnhemmet ska nu inte användas mer, utan barnen ska få fosterfamiljer i stället, och Anna ska hjälpa till att städa ur byggnaden. Kvar i huset finns en äldre hushållerska och en ung flicka, som man får veta är ett f.d. barnhemsbarn som blivit kvar.

Båda de unga flickorna uppfattar att de hör röster och spring och stoj av barn i huset, fast inga barn är kvar där. Det verkar som om barnen desperat försöker kommunicera någonting till Anna, t.ex. genom att singla ner teckningar och studsa fram bollar... Sedan blir det en jättebra mysteriedeckare, då Anna försöker lösa mysteriet, och hittar ledtråd efter ledtråd - medan hushållerskan försöker stoppa henne, och den unga flickan är rädd.

Filmen påminner mycket om den spanska filmen "Barnhemmet". Denna regissör har också förstått, att det inte blir bättre om man får se ziljoner spöken som hoppar fram och säger bu tidigt i filmen, utan det är just uppbyggandet av rädslan, när man känner att spökena kommer närmare, men när man ännu inte har fått se dem, som är det bästa i spökfilmer! När man väl får se spökena blir man ofta besviken, och skräckkänslorna försvinner. Kameraarbetet och skräckljuden (dock inte mycket musik alls i denna film) används på ett utmärkt sätt för att skapa och vidmakthålla den kusliga spänningen.

Slutet är väldigt otäckt och obehagligt. Jag har sett filmen förr och visste hur den slutade, men blev väldigt illa berörd ändå. Låt oss säga så här, att detta är INTE en film som man ska se om man är gravid...

Ger den 8/10.
Citera
2015-12-04, 04:16
Medlem
FugitiveDucks avatar
Wolf Creek 2 och Cheap Thrills.

Förstnämnda är verkligen en briljant skräckkomedi av högsta klass, som framkallar både äckel och gapskratt på löpande band. Kängurur som blir överkörda av stora jävla bauta-lastbilar till tonerna av In the Jungle är ren genialitet. "Welcome to Australia, cocksuckah!"

Och pengar vs allt annat-rullen Cheap Thrills är en fantastisk liten indiefilm som borde få kultstatus. Underbar film!
Citera
2015-12-04, 04:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Wolf Creek 2 och Cheap Thrills. Förstnämnda är verkligen en briljant skräckkomedi av högsta klass, som framkallar både äckel och gapskratt på löpande band. Kängurur som blir överkörda av stora jävla bauta-lastbilar till tonerna av In the Jungle är ren genialitet. Welcome to Australia, cocksuckah!
Och pengar vs allt annat-rullen Cheap Thrills är en fantastisk liten indiefilm som borde få kultstatus. Underbar film!
Låter som underhållande filmer. Gillade första Wolf Creek, men 2:an blir att se snart då.
Citera
2015-12-04, 18:02
Saving mr Banks om P.L Travers och Walt Disney när de ska göra filmen om Mary Poppins. Filmen förklarar om hennes uppväxt och hur den skapade mary poppins. Samt hennes relation till sin far. Riktigt bra spelat av Emma Thompson i huvudrollen.

Väldigt komplicerad med intressant kvinna. Riktigt välgjord. Tom hanks är också väldigt bra som Walt Disney. Filmen var väldigt berörande och känslosam. Gillade P.L Travers extremt mycket hennes tankar idéer beteende etc. filmen får 9/10 ett måste, och det kommer från en som inte brukar vara så intresserad av dessa känslosamma filmer
Citera
2015-12-04, 18:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the-g-man
Såg en film som heter "Black Sea". En u-båts-film med Jude Law i huvudrollen. Han gör en OK insats i en annars lite rörig film. Lite småspännande. Betyg 3/5 och då är jag generös.
Hade högre förväntningar på den.
Citera
2015-12-04, 18:39
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Saving mr Banks om P.L Travers och Walt Disney när de ska göra filmen om Mary Poppins. Filmen förklarar om hennes uppväxt och hur den skapade mary poppins. Samt hennes relation till sin far. Riktigt bra spelat av Emma Thompson i huvudrollen.

Väldigt komplicerad med intressant kvinna. Riktigt välgjord. Tom hanks är också väldigt bra som Walt Disney. Filmen var väldigt berörande och känslosam. Gillade P.L Travers extremt mycket hennes tankar idéer beteende etc. filmen får 9/10 ett måste, och det kommer från en som inte brukar vara så intresserad av dessa känslosamma filmer

Det här låter som något för mig, PRECIS som något för mig! Tack!
Citera
2015-12-04, 19:13
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det här låter som något för mig, PRECIS som något för mig! Tack!

Se den, som sagt riktigt bra
Citera
2015-12-04, 21:45
Medlem
Merwinnas avatar
The Tall Man från 2012. Något slags skräck- eller kriminaldrama, som utspelas i ett typiskt lantligt white trash-område i USA. Många barn har försvunnit spårlöst här, och det går ett rykte om att "the tall man" har tagit dem, för en lång man har ibland setts stryka omkring när barnen försvunnit. Vissa av ortborna och även poliserna verkar tro eller veta någonting... Vi får särskilt följa distriktssköterskan Julia i hennes arbete i misären på orten, där hennes numera avlidne make tidigare var en mycket populär distriktsläkare. Hon försöker lösa gåtan och finna de försvunna barnen.

Historien har sina poänger; jag kan faktiskt förstå hur vissa människor kan komma på sådana idéer som sedermera avslöjas här i filmen. MEN den är för långsam, innehåller för långa scener med känslouttryck, flåsande och spring-runt, innehåller för mycket realistiskt våld och blod för min smak, är för rörig och orealistisk. Det är svårt att känna något för personerna. Allt är bara beklämmande. När man får veta gåtans lösning känner man sig lurad, för skådespelarna har spelat något helt annat så att säga. Det är dessutom mörka och ryckiga bilder (även om det inte ska föreställa en av dessa found footage-filmer).

Ger den 2/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-12-04 kl. 21:51.
Citera
2015-12-04, 23:45
Medlem
chessjamts avatar
The Lodger: A Story of the London Fog (1927) av Alfred Hitchcock

http://www.imdb.com/title/tt0017075/

Ett dumt val av mig att sätta igång den här filmen en fredagskväll. Var inte mentalt förbered på att se en stumfilm nu vilket gjorde att jag inte gav filmen ett rättvist utgångsläge. Blev mycket slösurfande samtidigt som jag tittade lite då och då på filmen.

Kan iaf säga att den är tekniskt och visuellt sett riktigt välgjord. Handlingen är ganska enkel: Det sker flera mord i London med ett liknande mönster där offren är blonda kvinnor och att mördaren lämnar en triangelformad papperslapp hos dem där det står The Avenger. Samtidigt får vi se hur en hyresvärdinna tar emot en ny hyresgäst som dels verkar lite besynnerlig och som sen också går ut sent på nätterna, samtidigt som morden sker alldeles i närheten. När hyresgästen sen börjar umgås med en av flickorna i bekantskapskretsen börjar folk ana oråd och flera misstankar riktas mot personen ifråga.

Är väl egentligen en film för de mest inbitna Hitchcock-fansen där man kan urskönja tidiga stildrag som mästaren kom att använda sig av i sina senare filmer. Nu är jag inte så väldans bevandrad i Hitchcock, var flera år sedan jag såg en hel del av hans filmer, så jag kan inte säga vad som är utmärkande för honom i just den här filmen. Kanske betydelsen av detaljer, små saker som det gäller att vara uppmärksam på då de kommer att spela en stor roll senare i filmen. Misstankar om mord och att den eller den personen är en mördare är väl också ett genomgående tema hos Hitchcock. Det kan man se frön av här. Den här brukar väl räknas, iaf av Hitchcock själv om inte av andra, som hans första riktiga film.

Tyvärr kände jag mig för slö för att orka hänga med i filmen. Jag tappar intresse när tempot går så sakta och börjar sysselsätta mig med annat vilket gör att den får en tvåa i betyg, men är nog mer jag som ska lastas och inte Hitchcock. Kan kanske bli en höjning vid en omtitt, men jag tror att jag måste ha stiftat mer bekantskap med dels Hitchcock och sen kanske stumfilmer överlag. Känner mig inte helt bekväm med dem trots att jag sett några stycken vid det här laget.

Betyg: 2/5
Citera
2015-12-05, 07:25
Medlem
Harry-Greys avatar
Judgement at Nuremberg (1961, BRD, 186 min)

Kortrecension

Det finns egentligen två egenskaper som jag främst vill framhålla med Judgment at Nuremberg. Det är dels den relativt opartiska hållningen. Att en hel-amerikansk produktion talar så insiktsfullt om kriget är ovanligt. Det finns inga riktiga bovar (utöver de uppenbara), utan alla handlingar har sin grundade, logiska förklaring. Men bara det att man ens nämner USA's agerande mot Nagasaki och Hiroshima, och då även som den högst omoraliska och oansvariga handling som det faktiskt är, är för mig uppfriskande inom denna typ av filmer. Det andra är givetvis det historiska och moraliska budskapet som filmen, och en gång i tiden själva rättegången i sig, av logiska skäl hanterar. Oavsett vilka regler som sätts och oavsett vilka normer som följs så får man aldrig glömma vårt humanitära ansvar. En väg som vi tyvärr nu återigen är på väg att ta.

Betyg 4 (En viktig film som levererar på alla plan.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG - the Shinbone Post
Citera
2015-12-05, 13:29
Medlem
00Poliss avatar
En underbar Jävla jul

asbra

5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto