The Lodger: A Story of the London Fog (1927) av Alfred Hitchcock
http://www.imdb.com/title/tt0017075/
Ett dumt val av mig att sätta igång den här filmen en fredagskväll. Var inte mentalt förbered på att se en stumfilm nu vilket gjorde att jag inte gav filmen ett rättvist utgångsläge. Blev mycket slösurfande samtidigt som jag tittade lite då och då på filmen.
Kan iaf säga att den är tekniskt och visuellt sett riktigt välgjord. Handlingen är ganska enkel: Det sker flera mord i London med ett liknande mönster där offren är blonda kvinnor och att mördaren lämnar en triangelformad papperslapp hos dem där det står The Avenger. Samtidigt får vi se hur en hyresvärdinna tar emot en ny hyresgäst som dels verkar lite besynnerlig och som sen också går ut sent på nätterna, samtidigt som morden sker alldeles i närheten. När hyresgästen sen börjar umgås med en av flickorna i bekantskapskretsen börjar folk ana oråd och flera misstankar riktas mot personen ifråga.
Är väl egentligen en film för de mest inbitna Hitchcock-fansen där man kan urskönja tidiga stildrag som mästaren kom att använda sig av i sina senare filmer. Nu är jag inte så väldans bevandrad i Hitchcock, var flera år sedan jag såg en hel del av hans filmer, så jag kan inte säga vad som är utmärkande för honom i just den här filmen. Kanske betydelsen av detaljer, små saker som det gäller att vara uppmärksam på då de kommer att spela en stor roll senare i filmen. Misstankar om mord och att den eller den personen är en mördare är väl också ett genomgående tema hos Hitchcock. Det kan man se frön av här. Den här brukar väl räknas, iaf av Hitchcock själv om inte av andra, som hans första riktiga film.
Tyvärr kände jag mig för slö för att orka hänga med i filmen. Jag tappar intresse när tempot går så sakta och börjar sysselsätta mig med annat vilket gör att den får en tvåa i betyg, men är nog mer jag som ska lastas och inte Hitchcock. Kan kanske bli en höjning vid en omtitt, men jag tror att jag måste ha stiftat mer bekantskap med dels Hitchcock och sen kanske stumfilmer överlag. Känner mig inte helt bekväm med dem trots att jag sett några stycken vid det här laget.
Betyg: 2/5