2016-03-07, 22:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Fröken April (1958)

Ett fellevererat brev, en kollision med förväxlade väskor gör att en bankdirektör hamnar i en väldigt oväntad situation.

En riktigt trevlig gammal svensk film, Gunnar Björnstrand alltid bra, Lena Söderblom, otroligt bra (och söt), och Jarl Kulle (körande en MGA).
Trots en lite tunn historia, så gillade jag den här filmen.
4/5
Citera
2016-03-07, 23:04
Medlem
Haft lite problem med hälsan (inget allvarligt) och massor med skolarbete de senaste 2-3 veckorna så knappt haft någon tid eller energi till film eller att läsa forumet men idag lyckas jag faktiskt se:

Une histoire simple

http://www.imdb.com/title/tt0075975/?ref_=fn_al_tt_1

Filmen börjar med att en 39år gammal kvinna gör abort och lämnar sin man för att söka lyckan på egen hand. Detta inledande scenario är på något vis talande för filmen så helhet då filmen är en meditation över koncepten frihet och möjligheterna som förändring erbjuder.
Vi möter en umgängeskrets vars personers liv på olika vis berörs av frågor om frihet. Oftast sexuell frihet men även t.ex. friheten att ta sitt eget liv.

Den här filmen kom 1978 och nominerades för en tung Oscar i kategorin bästa utländska film men är idag relativt obskyr.
Jag tror att det beror på att filmen väldigt starkt tar ställning till kvinnors rätt i frågor som idag känns ganska “lösta” i väst. Rätt till abort, rätt till ett sexliv, rätt till ett liv utanför förhållande med mer. Den är helt enkelt inte progressiv längre.

Filmen i sig är välgjord med fint skådespel och vacker originalmusik och även om den är lite daterad finner jag den tillräckligt intressant för att kunna motivera betyget 3 / 5
Citera
2016-03-07, 23:07
Medlem
nihilverums avatar
Female Prisoner #701: Scorpion

Som många andra här skulle jag gärna se att Rakii kom tillbaka till forumet. Jag har hur som helst gjort en Google-bildsökning på hans avatar eftersom jag var nyfiken på vem det egentligen är på bilden. Jag upptäckte att det var Meiko Kaji från en av Female Prisoner Scorpion-filmerna (troligtvis den tredje eller fjärde i serien), och eftersom jag gillade båda Lady Snowblood-filmerna med henne så bestämde jag mig för att se den här serien också och började därför med den första i kronologisk ordning. Som i Lady Snowblood-filmerna står Meiko Kaji själv för sången i titelmelodin. Här är temat WIP (Women In Prison alltså) med omfattande nakenchocker och sleaze.

Ganska speciell och bitvis humoristisk stämning, men återkommande taffliga effekter med "batongslag" som uppenbart missar. Meiko Kaji är behållningen, både sett till skådespelarinsatsen och att hon är vacker.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-03-07, 23:13
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Female Prisoner #701: Scorpion

Som många andra här skulle jag gärna se att Rakii kom tillbaka till forumet. Jag har hur som helst gjort en Google-bildsökning på hans avatar eftersom jag var nyfiken på vem det egentligen är på bilden. Jag upptäckte att det var Meiko Kaji från en av Female Prisoner Scorpion-filmerna (troligtvis den tredje eller fjärde i serien), och eftersom jag gillade båda Lady Snowblood-filmerna med henne så bestämde jag mig för att se den här serien också och började därför med den första i kronologisk ordning. Som i Lady Snowblood-filmerna står Meiko Kaji själv för sången i titelmelodin. Här är temat WIP (Women In Prison alltså) med omfattande nakenchocker och sleaze.

Ganska speciell och bitvis humoristisk stämning, men återkommande taffliga effekter med "batongslag" som uppenbart missar. Meiko Kaji är behållningen, både sett till skådespelarinsatsen och att hon är vacker.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.

Såg den väldigt nyss själv och gav den full pott. Håller sig verkligen på en egen nivå i WIP och sleaze-genre. Riktigt jävla snygg och helt lagom sliskig. Fan va jag gillade den, tyvärr höll inte andra filmen samma nivå och längre i serien har jag inte hunnit komma ännu.
Citera
2016-03-08, 00:58
Medlem
Situationss avatar
The Towering Inferno (Guillermin, 1974)

Katastroffilmernas katastroffilm? Hur det än är med den saken så var det ingen jättebra film och även om actionsekvenserna och specialeffekterna åldrats förvånansvärt väl så gav den mig inte särskilt mycket. Alla sidohistorier med diverse romantiska förvecklingar och formulär 1A-schismer kändes bara trötta och som hämtade ur Days of Our Lives eller annan valfri sentimental såpopera.

Det var nästan mer intressant att läsa om produktionen och inspelningen som tycktes präglas av konkurrensen mellan Paul Newman och Steve McQueen då båda ville ha top billing och vara huvudkaraktär, vilket ledde till att man fick ändra manuset och addera scener för att båda skulle få lika många repliker. Särskilt McQueen ska tydligen ha varit rejält stingslig gällande deras maktkamp medan Newman verkade ta det hela lite lugnare.

Ännu roligare är att William Holden också krävde top billing men där fick han se sig besegrad och det är väl inte så konstigt med tanke att hans karriär stagnerat i jämförelse med Newman och McQueen som 1974 fortfarande var bland de hetaste namnen i Hollywood.
Citera
2016-03-08, 03:40
Medlem
Soulsurfers avatar
Såg om Mystic River då jag inte mindes särskilt mycket av filmen.

Jag får nog sänka mitt 4/5 betyg till 3.5/5. Rätt nattsvart film, men lite för förutsägbar för min smak. Nu är det inte många regissörer som kan stolsera med att kunna skriva musiken till sin film på egen hand, även om den oftast "duger", så känns det lite för klent och simpelt. Funkar bra vissa stunder när han gör saker som får en att glömma hur simpelt det är, men i andra blir det negativt. Föredrar Clint Eastwood som regissör och skådespelare - inte kompositör, han är lite väl simpel och begränsad för min smak även om det oftast "duger" åtminstone. Så även om det oftast duger så hade jag föredragit om han hade lämnat över det arbetet till en kompositör.

Detta är en film där skådespelarna får ses som den absoluta styrkan, framförallt Tim Robbins som gör en utmärkt insats, men Sean Penn gör också mycket bra ifrån sig.
Senast redigerad av Soulsurfer 2016-03-08 kl. 03:46.
Citera
2016-03-08, 08:29
Medlem
Dr_Dollars avatar
London has fallen
https://www.youtube.com/watch?v=3AsOdX7NcJs

***VARNING***
Se den INTE!!!!

Har du sett trailern så har du sett det bästa av filmen.
Hiskeligt taskig CGI, galet töntig konversation, pinsamt dålig story...och bara en helt jävla värdelös film.
0/5

100 min av mitt liv som jag aldrig kan få tillbaka.
Undra om man kan stämma filmbolaget..?
Citera
2016-03-08, 09:46
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Dollar
London has fallen
https://www.youtube.com/watch?v=3AsOdX7NcJs

***VARNING***
Se den INTE!!!!

Har du sett trailern så har du sett det bästa av filmen.
Hiskeligt taskig CGI, galet töntig konversation, pinsamt dålig story...och bara en helt jävla värdelös film.
0/5

100 min av mitt liv som jag aldrig kan få tillbaka.
Undra om man kan stämma filmbolaget..?
Jag tycker man borde veta vad det är för typ av film man ger sig in på.
Citera
2016-03-08, 13:49
Medlem
BlackMetals avatar
The Big Parade (1925)

På många sätt är det en föregångare till All Quiet on the Western Front (1930), inte bara för att båda handlar om WW1 men också för att de träffar många av samma punkter rent manusmässigt och det ligger ett stort fokus på realism. Filmen vill i första hand visa vad soldaterna gick igenom under det stora kriget och den gör det på ett moget sätt genom att dels visa de hemskheter som utspelade sig på slagfältet med imponerande specialeffekter men den glömmer inte heller bort de mentala ärr som för alltid kommer hemsöka soldaterna.

Mitt största problem är att det tar drygt halva filmen innan något av allt det positiva jag nämner ovan över huvud taget händer. Innan dess får vi se en väldigt utdragen "bonding time" soldater emellan och en begynnande kärlekshistoria som är viktigt men tar upp alldeles för mycket plats och gör att filmen känns mer utdragen än vad den hade behövts.

3.5/5
Citera
2016-03-08, 14:38
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
På många sätt är det en föregångare till All Quiet on the Western Front (1930)
Vad tyckte du om den filmen? Intressant att se vilken du föredrar. Har sett All Quiet... men inte The Big Parade.
Citera
2016-03-08, 15:20
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
The Big Parade (1925)

På många sätt är det en föregångare till All Quiet on the Western Front (1930), inte bara för att båda handlar om WW1 men också för att de träffar många av samma punkter rent manusmässigt och det ligger ett stort fokus på realism. Filmen vill i första hand visa vad soldaterna gick igenom under det stora kriget och den gör det på ett moget sätt genom att dels visa de hemskheter som utspelade sig på slagfältet med imponerande specialeffekter men den glömmer inte heller bort de mentala ärr som för alltid kommer hemsöka soldaterna.

Mitt största problem är att det tar drygt halva filmen innan något av allt det positiva jag nämner ovan över huvud taget händer. Innan dess får vi se en väldigt utdragen "bonding time" soldater emellan och en begynnande kärlekshistoria som är viktigt men tar upp alldeles för mycket plats och gör att filmen känns mer utdragen än vad den hade behövts.

3.5/5

Länge sen jag såg den men som jag minns det så tyckte jag ungefär som du. En bra film, varken mer eller mindre. All Quiet on the Western Front tycker jag nog är snäppet vassare.

Den första världskriget-film jag gillar mest (i alla fall från stumfilmseran) är tveklöst Abel Gances J'Accuse! som är väldigt storslagen och skräckinjagande. Har du sett den? Om inte så kan jag verkligen rekommendera den och med tanke på de aspekter du uppskattade hos The Big Parade så är jag rätt säker på att den skulle gå hem hos dig.
Citera
2016-03-08, 16:19
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Vad tyckte du om den filmen? Intressant att se vilken du föredrar. Har sett All Quiet... men inte The Big Parade.
All Quiet on the Western Front är snäppet vassare men betygsmässigt ligger de båda på starka treor. Jag gissar på att om man gillar den ena så kommer man åtminstone uppskatta den andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Länge sen jag såg den men som jag minns det så tyckte jag ungefär som du. En bra film, varken mer eller mindre. All Quiet on the Western Front tycker jag nog är snäppet vassare.

Den första världskriget-film jag gillar mest (i alla fall från stumfilmseran) är tveklöst Abel Gances J'Accuse! som är väldigt storslagen och skräckinjagande. Har du sett den? Om inte så kan jag verkligen rekommendera den och med tanke på de aspekter du uppskattade hos The Big Parade så är jag rätt säker på att den skulle gå hem hos dig.
Tack för tipset! Tänkte säga att jag inte hade koll på den men tydligen låg den redan på min watchlist så någon gång har jag varit och snokat på den när jag letat film från den eran. För det är 1919-versionen du syftar på eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in