Haft lite problem med hälsan (inget allvarligt) och massor med skolarbete de senaste 2-3 veckorna så knappt haft någon tid eller energi till film eller att läsa forumet men idag lyckas jag faktiskt se:
Une histoire simple
http://www.imdb.com/title/tt0075975/?ref_=fn_al_tt_1
Filmen börjar med att en 39år gammal kvinna gör abort och lämnar sin man för att söka lyckan på egen hand. Detta inledande scenario är på något vis talande för filmen så helhet då filmen är en meditation över koncepten frihet och möjligheterna som förändring erbjuder.
Vi möter en umgängeskrets vars personers liv på olika vis berörs av frågor om frihet. Oftast sexuell frihet men även t.ex. friheten att ta sitt eget liv.
Den här filmen kom 1978 och nominerades för en tung Oscar i kategorin bästa utländska film men är idag relativt obskyr.
Jag tror att det beror på att filmen väldigt starkt tar ställning till kvinnors rätt i frågor som idag känns ganska “lösta” i väst. Rätt till abort, rätt till ett sexliv, rätt till ett liv utanför förhållande med mer. Den är helt enkelt inte progressiv längre.
Filmen i sig är välgjord med fint skådespel och vacker originalmusik och även om den är lite daterad finner jag den tillräckligt intressant för att kunna motivera betyget 3 / 5