2015-03-10, 15:17
Medlem
chessjamts avatar
The Guest (2014) av Adam Wingard med Sam Stevens och Leland Orser.

En amerikansk familj som förlorat sin äldste son i Irakkriget får plötsligt besök av en ung man som säger sig ha varit en nära kompis till den förlorade sonen. Familjen accepterar honom snabbt och välkomnar honom in i familjen och hemmet. Ganska snart börjar dock allvarliga vålds- och dödsfall ske efter att han dykt upp i området. Är han verkligen den som han utger sig för att vara och är det säkert att ha honom i huset?

Jag gillade filmen, även om den innehöll några mindre klyschor som att den yngre sonen är utstött och mobbad (såklart) och så löser man detta på ett väldigt våldsamt sätt (såklart). Det jag gillar med filmen är dels Sam Stevens i huvudrollen då han gör ett väldigt bra jobb – sättet han ler på när han spelar litegrann en ulv i fårakläder gör han det bra, tycker jag – och dels råheten och det brutala våldet med allt blod som uppstår mot slutet uppskattar jag verkligen. Vågat och modigt av manusförfattaren och regissören att berätta en sån här typ av historia. Möjligen att Stevens karaktär lider lite av det jag nyss klagade på i Vargarnas pakt, nämligen att han är för bra för att vara sann. Iofs är väl hans skicklighet av det militära slaget, typ att slåss och skjuta och dylikt vilket kanske är förståeligt och inte så konstigt egentligen. men det störde mig lite att han var närapå oövervinnerlig.

I likhet med Vargarnas pakt är det också mer action och fightscener i den här än kanske vad man skulle förvänta sig att en ren thriller eller rysare skulle innehålla. Men i båda fallen är de väldigt underhållande fram till slutet, och mer kan man väl inte begära av en film. Tackar än en gång för tipsen jag har fått av Lotso och Rakii. Det har varit intressanta och sevärda filmer jag sett hittills.

Betyg: 3.5/5
Citera
2015-03-10, 15:29
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
Cold in July (2014) av Jim Mickel med Michael C. Hall, Sam Shepherd och Don Johnson .

Betyg: 4/5

Jag tror tyvärr att jag sänker den ett snäpp, från 4 till 3.5. Även om jag älskar första halvan/tredjedelen med de starka likheterna till Cape Fear så tappar den under andra halvan. Fortfarande en hyfsat bra och sevärd film, men kanske inte riktigt att den är värd fyran.
Citera
2015-03-10, 15:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt
The Guest (2014) av Adam Wingard med Sam Stevens och Leland Orser.

Betyg: 3.5/5

Den växer på en ju fler gånger som man ser den faktiskt, har sett den själv tre gånger nu och blir en titt igen snart, och kommer med all säkerhet att höja betyget till en fyra då!
Citera
2015-03-10, 19:01
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Easy A (2010)

Det är sista året på High School och Olive (Emma Stone) berättar att hon har tappat oskulden för sin bästa kompis. Ett slyn-rykte börjar sprida sig i skolan och Olive utnyttjar det.

Detta är egentligen som vilken typisk high school-film som helst med den stora skillnaden att den har ett faktiskt budskap. Vi får inte se en enda sexscen eller ens en kyss vilket faktiskt är en lättnad. Man behöver inte alltid följa American Pies mönster. För att vara en high school-film så har Easy A också ett helt klart godkänt skådespeleri. Framförallt är det Emma Stone som jag faktiskt inte sett göra en enda dålig insats än men även Thomas Haden Church och Penn Badgley (mest känd som Dan i Gossip Girl och sedermera en personlig favorit) är riktigt vassa.

Detta är en film som passar riktigt bra som en rolig mysfilm med en helt okej story och ett bra budskap. 7/10 & 3+/5
Citera
2015-03-10, 21:15
Medlem
nihilverums avatar
Terms of Endearment (1983), vinnare av Oscar för bästa film vid den femtiosjätte Oscarsutdelningen.

Filmen baseras på romanen med samma titel av Larry McMurtry och handlar om Emma (Debra Winger i vuxen ålder) och hennes mor Aurora (Shirley MacLaine), som under Emmas uppväxt står varandra mycket nära men som hamnar i konflikt när Emma gifter sig med Flap (Jeff Daniels) eftersom Aurora från början misstänker att Flap inte är bra äktenskapsmaterial.

Genom filmen skildras Auroras och Emmas liv med de olika förvecklingar de råkar ut för och de människor som hjälper dem med deras problem, bland andra bankmannen Sam Burns (John Lithgow) och den pensionerade före detta astronauten Garrett Breedlove (Jack Nicholson).

Det är överlag bra skådespelarinsatser, och historien är småtrevlig. Betyget blir 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.

Nu är jag nästan klar med projektet att se alla vinnare av Oscar för bästa film. Den enda filmen som återstår att se är The English Patient (1996).
Citera
2015-03-10, 22:43
Medlem
MuppSmurfs avatar
Fast and furios 6.

Sett den många gånger men älskar den, skön handling och bra skådespeleri.

Den får 7/10.
Citera
2015-03-10, 22:57
Medlem
No tears for the dead (2014)

Koreansk actionfilm som handlar om Gon,en hitman som råkar döda en liten flicka. Som sista uppdrag får han i uppgift att döda flickans mamma. Påminner lite om The man from nowhere,fast inte lika bra. Den får ändå en stabil sexa i betyg.
Citera
2015-03-10, 22:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
No tears for the dead (2014)

Påminner lite om The man from nowhere,fast inte lika bra. Den får ändå en stabil sexa i betyg.

Det beror på att det är samma regissör.
Citera
2015-03-10, 23:42
Medlem
Catapillas avatar
Kvällens film: De Ofrivilliga http://www.imdb.com/title/tt1232826/?ref_=ttmd_md_nm

Andra filmen jag ser av Östlund och precis som i tokstarka Turist utforskar han gruppdynamik.
I fem olika scenarior oberoende av varandra hamnar människor i komplexa sociala situationer och tittaren tvingas sätta sig in i karaktärernas situationer och analysera deras beteende, igenkänningsfaktorn är hög på grund av hur brutalt ärlig Östlund vågar vara.

Filmen använder statisk kamera till stor effekt, vid många tillfällen då något riktigt tungt behöver sjunka in är karaktärerna ur bild vilket gör att tempot är helt perfekt och filmens nyckelhändelser får exakt rätt tid att smälta in, jag har aldrig statisk kamera användas såhär effektivt förut.

Det är ett mästerverk och endast detaljer hindrar mig från att sätta 10, det enda jag kan jämföra detta med är just Östlunds senaste film.

9+ / 10
Citera
2015-03-11, 00:36
Medlem
BigFatCones avatar
Såg den svenska Studentfesten från '13.

Det var en angenäm överraskning. Den var visserligen inte nyskapande eller smart på något sätt men bjöd på massor av glada skratt. Jag ger den två och en halv tumme upp. Rekommenderas till alla som vill ha en stunds lättsam underhållning.
Citera
2015-03-11, 01:17
Medlem
420anonyms avatar
Wild Tales (2014).
http://www.imdb.com/title/tt3011894/?ref_=nv_sr_1

Rätt schysst rulle, 8/10 negrer, rekommenderas.
Citera
2015-03-11, 01:37
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
What We Do In the Shadows (2014)

Skruvad mockumentär om missanpassade vampyrer som bor i kollektiv i Nya Zeeland. Löjlig och obekväm humor i stil med Flight of the Conchords (lite samma folk som är inblandade). Jag tycker den var klockren även om jag håller FotC och Boy högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in