Grimsby (2016)
Fotbollshuliganen Nobby har sökt efter sin lillebror hela livet – och det visar sig att han är superspion! Nu hänger deras liv på att de samarbetar – vilket inte visar sig vara helt lätt!
Låt mig bäst förklara denna filmen med hur publiken reagerade till denna filmen. Det var jag och min vän i den största salongen på hela biografen och ingen annan för att se Grimsby. Mycket utav detta talar för sig själv och bör indikera på att även trailers och reklam för filmen inte tilltalar en särskilt stor publik.
Faktum är så såg jag den rent av för att jag försöker se så mycket nytt som möjligt. Som är eller kan vara av intresse.
Helt ärligt så tänkte jag att där kunde vara potential med filmen. Jag gillade faktiskt Sacha Baron Cohen förra film The Dictator, mer än vad jag egentligen borde gjort. Här har vi action och Mark Strong i huvudrollen tillsammans med Sacha Baron Cohen.
Men låt er inte bli lurade, för publiken anade oro, och så skulle även jag gjort. Detta är bottennapp av komedi som det kan bli. Trots det så skrattade jag i vart fall någon gång i filmen, vilket är mer än vad jag kan säga för Zoolander 2. Så i principen så lyckades denna filmen bättre än Zoolander 2.
Kan vi inte bara acceptera det är båda två dåliga komedier.
Vad som gör upp hälften av humorn är sexskämt, och det är allt vad det innebär. Kuk skämt, testikel skämt, sperma skämt (den återvänder jag till!), vanligt hederligt sex gör de även skämt om, röv skämt. You name it!
Det är inte roligt någonstans och tillför absolut inget nytt till bordet med skämten. Tar man bort det så består filmen av humor som inte är dåligt direkt, men det är heller inte toppklass. Men det mesta blir överkörd utav alla sex skämt, vilket gör att de andra skämten inte blir särskilt roliga för du skakar fortfarande på huvudet över den urusla nivån filmen har lagt sig på.
Handlingen i sig är heller inget nytt. Du har den smarta brodern som gör ett topphemligt uppdrag, hans idiotiska bror kommer in och gör allting fel. Vilket resulterar i att den smarta blir efterlyst av sitt eget folk och måste där av samarbeta med sin korkade bror för att ta ner den riktiga skurken. Vi vet alla också att den idiotiska brodern kommer rädda dagen i slutändan genom att göra något dumt för att vinna allas förtroende.
Men faktum är, så är det inte där problemet med filmen ligger. Problemet ligger i som jag skrivit. Skämten som mestadels bara består av sex skämt. De hör inte hemma i en sådan här film och det är inga smarta skämt alls och är bara irriterande.
Där är en scen där Sacha Baron Cohen måste suga ut gift från Mark Strongs kulor. Gissa vad som händer? Han gör det och en grupp med människor kommer in och misstolkar allting. För det är roligt att folk misstolkar det och att det är hans egen bror!
Jag kan också lika gärna få sperma skämtet ur vägen för det är här jag verkligen ifrågasatte vilken jäkla film det var jag kollade på.
Så där är en scen där Sacha Baron Cohen och Mark Strong gömmer sig i en elefants rumpa eller vagina, ganska oklart. Scenen i sig påminner om scenen i Ace Ventura när Jim Carrey är i noshörningen och spionerar på folk, bara att här så gömmer de sig från andra. Nåväl. Vad som händer härnäst är att en annan elefant kommer och ska ha sex med den kvinnliga elefanten. Så elefantens penis kommer in i samma hål som våra huvudpersoner gömmer sig i. Som om detta inte är nog för dina ögon att undra vad fan det är man kollar på, så kommer Sacha Baron Cohen på den genialiska idén att få elefanten att komma mycket fortare. Detta genom att massera elefantens kulor och Mark Strong drar i huvudet på penisen. Vilket slutar med att elefanten kommer och spurtar på hela Mark Strongs ansikte. Men nej, det blir roligare! Det hela slutar med att en hel hög med elefanter ställer sig i kö för att få ta del av denna kvinnliga elefant. Där ena elefanten lyckas få in sin penis i Sacha Baron Cohen röv.
Detta måste vara inte bara absurda, men märkligaste och icke roligaste scenerna i en komedifilm. Den tillför absolut ingenting till filmens handling och vad är skämtet? Att de får elefant sperma på sig?
Faktum är så är detta en sådan film där man hejar på skurken. Skurken spelas av Penélope Cruz (ännu ett samband med Zoolander 2). Där hon vill minska jordens befolkning från 7 miljarder till 5 miljarder. för jorden kan inte producera åt så många och att de som måste bort är "slask" högen som Sacha Baron Cohen tillhör med sin familj, då han har elva barn.
Det faktum att filmen lyckas göra honom extremt irriterande i filmen har jag ingenting emot detta. Det tråkiga är att skurkarna aldrig riktigt synts till i filmen särskilt mycket.
Det är också en väldigt kortfilm med bara 83 minuter speltid. Först trodde jag de klippt ner filmen med massa naket och andra råare blodscener och svordomar. Men nej, detta är en ganska så grov film där man får se väldigt mycket och är välförtjänt sin 15-års gräns.
Så det positiva är att filmen inte drar ut på tiden så särskilt mycket, och känns heller inte överlång. Den går direkt till handlingen, vilket är ganska så förhastat och filmen är igång inom loppet av 5 minuter. Vad jag aldrig förstod dock är hur Sacha Baron Cohen känner igen Mark Strong då han inte sett sin bror på 28år.
Jag gillade också actionscenerna när de filmade från personens perspektiv. Det man ser i trailern, samt några andra scener i mitten och slutet. Det var nog det smartaste med hela filmen och de actionscenerna gick inte ihop med hur resten av filmen spelades.
I sin helhet är Grimsby en ganska så dålig komedifilm. Den förlitar alldeles för mycket på sex skämten som inte är ett dugg roliga och för verken handlingen eller karaktärerna vidare någonstans. Jag kommer sent glömma elefantscenen, men inte på den positiva fronten.
Jag gillar annars Mark Strong och helt ärligt önska jag att filmen var om honom och att om man klippte bort Sacha Baron Cohen hade filmen kanske funkat, även ifall det fortfarande hade varit en actionfilm "by the numbers". För det är det bästa med filmen, actionscenerna.
Jag är på något sätt glad att jag och min vän var de enda i salongen vilket gjorde att vi kunde prata under filmen om vad som inte var roligt. Hade det nu varit fullsatt och jag var tvungen att vara tyst, hade jag nog hatat filmen mer för genom att prata om det och få säga rakt ut "vafan" hjälpte enormt.
Men vill ni se en actionkomedi som har kuk skämt i sig kan jag rekommendera Deadpool.
2 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3381008/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=_YtclB_02wA