2016-02-25, 20:54
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Vivre Sa Vie är mycket riktigt en av mina absoluta favoriter. Week End tycker jag också är väldigt bra men inte riktigt en av mina favoriter. Den kom inte med på min topp 100 t.ex men det är en av Godards bästa. Av vad jag sett skall tilläggas. Jag är nästan färdig med hans 60-tal men efter det har jag en stor blind-spot.

Jo, jag misstänkte att du blev väldigt förtjust i den men det var eftersom du inte vad övertydlig med vad du egentligen tyckte om den som jag blev nyfiken nog att att fråga.

Ja, den är var väl till och med i din topp 10? Var för övrigt rätt säker på att Week End var med i den topp 100 men den kanske var det förra året?

Nu har jag uppenbarligen inte ens sett fem % av Godards filmografi men det verkar som att han verkligen brann så starkt under 1960-talet att han inte hade så mycket kvar att göra. Går som sagt bara på fördomar nu men jag undrar om det finns något tydligare exempel på en regissör som gör idel klassiker under en period, för att sedan inte göra en enda minnesvärd film (filmhistoriskt alltså, även om hans projekt Histoire(s) du cinéma verkar vara rätt hyllat).
Citera
2016-02-25, 20:58
Medlem
Martells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag är nästan färdig med hans 60-tal men efter det har jag en stor blind-spot.
Har du sett Sauve qui peut (la vie) (1980) och Leve kärleken (2001)? De är nog mina favoriter i hans post-68 oeuvre.
Citera
2016-02-25, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations

Nu har jag uppenbarligen inte ens sett fem % av Godards filmografi men det verkar som att han verkligen brann så starkt under 1960-talet att han inte hade så mycket kvar att göra. Går som sagt bara på fördomar nu men jag undrar om det finns något tydligare exempel på en regissör som gör idel klassiker under en period, för att sedan inte göra en enda minnesvärd film (filmhistoriskt alltså, även om hans projekt Histoire(s) du cinéma verkar vara rätt hyllat).

Visst, men allt det där beror snarare på grund av att få ens har orkat att se hans senare filmer. Bara nu under 2014 så hade du ju Adieu au langage som fick en hel del hyllningar. Innan det så har du bland annat filmer som Notre musique, Éloge de l'amour och Nouvelle vague. Klassiker? Knappast, men flera av Godards bästa kritiker brukar lyfta fram dessa filmer.
Citera
2016-02-25, 21:07
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Ja, den är var väl till och med i din topp 10? Var för övrigt rätt säker på att Week End var med i den topp 100 men den kanske var det förra året?

Var tvungen att dubbelkolla så att den inte hade sipprat in på en plats ändå men nej den är inte där. Bande à Part och Vivre sa Vie är Godard-filmerna som kvalade in på listan.

Citat:
Ursprungligen postat av Martell
Har du sett Sauve qui peut (la vie) (1980) och Leve kärleken (2001)? De är nog mina favoriter i hans post-68 oeuvre.
Inte sett någon av dem så det ska jag försöka ändra på. Sauve qui peut (la vie) har jag haft ögonen på innan men det har inte blivit av att jag sett den.
Citera
2016-02-25, 21:30
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dickpUmp
Visst, men allt det där beror snarare på grund av att få ens har orkat att se hans senare filmer. Bara nu under 2014 så hade du ju Adieu au langage som fick en hel del hyllningar. Innan det så har du bland annat filmer som Notre musique, Éloge de l'amour och Nouvelle vague. Klassiker? Knappast, men flera av Godards bästa kritiker brukar lyfta fram dessa filmer.

Det tvivlar jag inte på. Nu var det ju just att han inte gjort klassiker på samma sätt som under 1960-talet som var min poäng. Jag skulle gissa på att en topp 20 över hans filmer skulle bestå av kanske 15-16 filmer från 1960-talet och 5-4 från andra decennier. Oavsett om det var imdb eller Sight & Sound som låg bakom omröstningen.

Kvaliteten på hans senare filmer kan jag uppenbarligen inte uttala mig om.
Citera
2016-02-25, 23:24
Medlem
Lotsos avatar
Grimsby (2016)

Fotbollshuliganen Nobby har sökt efter sin lillebror hela livet – och det visar sig att han är superspion! Nu hänger deras liv på att de samarbetar – vilket inte visar sig vara helt lätt!

Låt mig bäst förklara denna filmen med hur publiken reagerade till denna filmen. Det var jag och min vän i den största salongen på hela biografen och ingen annan för att se Grimsby. Mycket utav detta talar för sig själv och bör indikera på att även trailers och reklam för filmen inte tilltalar en särskilt stor publik.
Faktum är så såg jag den rent av för att jag försöker se så mycket nytt som möjligt. Som är eller kan vara av intresse.

Helt ärligt så tänkte jag att där kunde vara potential med filmen. Jag gillade faktiskt Sacha Baron Cohen förra film The Dictator, mer än vad jag egentligen borde gjort. Här har vi action och Mark Strong i huvudrollen tillsammans med Sacha Baron Cohen.
Men låt er inte bli lurade, för publiken anade oro, och så skulle även jag gjort. Detta är bottennapp av komedi som det kan bli. Trots det så skrattade jag i vart fall någon gång i filmen, vilket är mer än vad jag kan säga för Zoolander 2. Så i principen så lyckades denna filmen bättre än Zoolander 2.
Kan vi inte bara acceptera det är båda två dåliga komedier.

Vad som gör upp hälften av humorn är sexskämt, och det är allt vad det innebär. Kuk skämt, testikel skämt, sperma skämt (den återvänder jag till!), vanligt hederligt sex gör de även skämt om, röv skämt. You name it!
Det är inte roligt någonstans och tillför absolut inget nytt till bordet med skämten. Tar man bort det så består filmen av humor som inte är dåligt direkt, men det är heller inte toppklass. Men det mesta blir överkörd utav alla sex skämt, vilket gör att de andra skämten inte blir särskilt roliga för du skakar fortfarande på huvudet över den urusla nivån filmen har lagt sig på.

Handlingen i sig är heller inget nytt. Du har den smarta brodern som gör ett topphemligt uppdrag, hans idiotiska bror kommer in och gör allting fel. Vilket resulterar i att den smarta blir efterlyst av sitt eget folk och måste där av samarbeta med sin korkade bror för att ta ner den riktiga skurken. Vi vet alla också att den idiotiska brodern kommer rädda dagen i slutändan genom att göra något dumt för att vinna allas förtroende.
Men faktum är, så är det inte där problemet med filmen ligger. Problemet ligger i som jag skrivit. Skämten som mestadels bara består av sex skämt. De hör inte hemma i en sådan här film och det är inga smarta skämt alls och är bara irriterande.

Där är en scen där Sacha Baron Cohen måste suga ut gift från Mark Strongs kulor. Gissa vad som händer? Han gör det och en grupp med människor kommer in och misstolkar allting. För det är roligt att folk misstolkar det och att det är hans egen bror!

Jag kan också lika gärna få sperma skämtet ur vägen för det är här jag verkligen ifrågasatte vilken jäkla film det var jag kollade på.
Så där är en scen där Sacha Baron Cohen och Mark Strong gömmer sig i en elefants rumpa eller vagina, ganska oklart. Scenen i sig påminner om scenen i Ace Ventura när Jim Carrey är i noshörningen och spionerar på folk, bara att här så gömmer de sig från andra. Nåväl. Vad som händer härnäst är att en annan elefant kommer och ska ha sex med den kvinnliga elefanten. Så elefantens penis kommer in i samma hål som våra huvudpersoner gömmer sig i. Som om detta inte är nog för dina ögon att undra vad fan det är man kollar på, så kommer Sacha Baron Cohen på den genialiska idén att få elefanten att komma mycket fortare. Detta genom att massera elefantens kulor och Mark Strong drar i huvudet på penisen. Vilket slutar med att elefanten kommer och spurtar på hela Mark Strongs ansikte. Men nej, det blir roligare! Det hela slutar med att en hel hög med elefanter ställer sig i kö för att få ta del av denna kvinnliga elefant. Där ena elefanten lyckas få in sin penis i Sacha Baron Cohen röv.
Detta måste vara inte bara absurda, men märkligaste och icke roligaste scenerna i en komedifilm. Den tillför absolut ingenting till filmens handling och vad är skämtet? Att de får elefant sperma på sig?

Faktum är så är detta en sådan film där man hejar på skurken. Skurken spelas av Penélope Cruz (ännu ett samband med Zoolander 2). Där hon vill minska jordens befolkning från 7 miljarder till 5 miljarder. för jorden kan inte producera åt så många och att de som måste bort är "slask" högen som Sacha Baron Cohen tillhör med sin familj, då han har elva barn.
Det faktum att filmen lyckas göra honom extremt irriterande i filmen har jag ingenting emot detta. Det tråkiga är att skurkarna aldrig riktigt synts till i filmen särskilt mycket.

Det är också en väldigt kortfilm med bara 83 minuter speltid. Först trodde jag de klippt ner filmen med massa naket och andra råare blodscener och svordomar. Men nej, detta är en ganska så grov film där man får se väldigt mycket och är välförtjänt sin 15-års gräns.
Så det positiva är att filmen inte drar ut på tiden så särskilt mycket, och känns heller inte överlång. Den går direkt till handlingen, vilket är ganska så förhastat och filmen är igång inom loppet av 5 minuter. Vad jag aldrig förstod dock är hur Sacha Baron Cohen känner igen Mark Strong då han inte sett sin bror på 28år.

Jag gillade också actionscenerna när de filmade från personens perspektiv. Det man ser i trailern, samt några andra scener i mitten och slutet. Det var nog det smartaste med hela filmen och de actionscenerna gick inte ihop med hur resten av filmen spelades.

I sin helhet är Grimsby en ganska så dålig komedifilm. Den förlitar alldeles för mycket på sex skämten som inte är ett dugg roliga och för verken handlingen eller karaktärerna vidare någonstans. Jag kommer sent glömma elefantscenen, men inte på den positiva fronten.
Jag gillar annars Mark Strong och helt ärligt önska jag att filmen var om honom och att om man klippte bort Sacha Baron Cohen hade filmen kanske funkat, även ifall det fortfarande hade varit en actionfilm "by the numbers". För det är det bästa med filmen, actionscenerna.
Jag är på något sätt glad att jag och min vän var de enda i salongen vilket gjorde att vi kunde prata under filmen om vad som inte var roligt. Hade det nu varit fullsatt och jag var tvungen att vara tyst, hade jag nog hatat filmen mer för genom att prata om det och få säga rakt ut "vafan" hjälpte enormt.
Men vill ni se en actionkomedi som har kuk skämt i sig kan jag rekommendera Deadpool.

2 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt3381008/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=_YtclB_02wA
Citera
2016-02-25, 23:52
Medlem
Lotsos avatar
Zootopia (2016)

Den moderna däggdjursmetropolen Zootropolis är en stad som inte liknar någon annan. En smältdegel där världens djur, från den största elefanten till den minsta näbbmusen, lever tillsammans i stadsdelar som eleganta Sahara Square och kyliga Tundratown. Men när den alltid lika positiva poliskonstapeln Judy Hopps anländer till Zootropolis, upptäcker hon att det inte är så lätt att vara den första kaninen bland de stora och tuffa djuren i stadens polisstyrka. Fast besluten att bevisa vad hon går för bestämmer hon sig för att knäcka ett knepigt fall, trots att hon måste jobba med den snabbpratande och luriga räven Nick Wilde för att lösa mysteriet.

Tänk er om elefantscenen från Grimsby hade varit en scen i denna filmen. Snacka om trauma för barnen.

Zootopia eller Zootropolis är den nya animerade Disney filmen i deras nya trend utav dataanimerade filmer som började med Tangled. Alla har lyckats mycket bra med både karaktärer, humor, drama, animation. Faktum är så har Disney på sistone varit högre toppklass än vad Pixar har varit. Visst vi hade Inside Out som är ett mästerverk enligt mig, men sen måste vi gå tillbaka till 2010 för Toy Story 3.
Lyckligtvis är även Zootopia med i samma grupp som ovanstående Disney filmer. Även ifall jag kanske tycker det är den svagaste utav dem. Så kan jag inte förneka hur underhållande och charmig denna filmen är.

Låt mig börja med det negativa. Filmen är inte särskilt originell av sig. Faktum är så är det en "buddy cop" film som följer samma mönster och handling som nästan vilken annan "buddy cop" film gör.
Du har den nya polisen som ingen tror på, får ett fall att lösa inom loppet av en viss tid, gör det med en omaka person, de hittar att problemet ligger i högre makter och polisen tror inte på det. De omaka personerna blir osams för att mindre än 10 minuter senare bli vänner igen för att huvudpersonen har hittat lösningen på vad som ligger bakom fallet.
Detta är vilken som helst "buddy cop" film och Zootopia är inget undantag. Den följer och spelar exakt så här och där av tillför inget särskilt nytt till genren.

Men jag gillar "buddy cop" genren och för mig ligger det aldrig i handlingen, utan hur de två huvudpersonerna spelar gentemot varandra och hur deras kemi är. Jag vet det är en animerad film, vilket gör att det jag säger nu låter konstigt. Men Zootopia har exakt det.
De två duon i filmen, Judy Hopps och Nick Wilde är perfekta och har fantastiskt samspel med varandra. Det känns nästan som att både Ginnifer Goodwin och Jason Bateman var i samma bås och pratade med varandra när de spelade in rösterna. Jag tycker inte att bara för det är en animerad film att man ska eliminera kemin mellan två huvudpersoner. För Zootopia lyckades bevisa motsatsen, att det går.

Jag var investerad i fallet och ville se vad våra två huvudpersoner skulle göra härnäst. För mig är det exakt vad en "buddy cop" film ska göra, att vara investerad i fallet för du har två intressanta och välskrivna huvudpersoner vi följer under filmens gång.

Det hela blir också roligare när filmen lägger in referenser från vuxnare filmer som Gudfadern, vilket jag trodde skulle vara bottennapp, men var en av de roligare scenerna från filmen. Samt Breaking Bad som inga barn lär fatta.
Detta var en officiellt rolig komedifilm och humorn här lyckas så bra. Mycket tack vare animationen som också är snabb. Vilket gör att en del skämt är mer med hjälp utav animationen.

Animationen är också fantastiskt läcker. Jag vill bo i Zootopia. Hela staden känns levande och man ser saker i bakgrunden och undrar "vem är den personen, vart ska han, jag vill också dit". Det brukar annars inte hända med animerade filmer för mig. Men här levde staden för mig, mycket på grund av den fanatiska animationen.
Där är en fantastisk jaktscen i filmen där de hamnar i en mindre stad som är bebodd av möss. Så huvudpersonen är som King Kong i det fallet. Smart, välgjort och extremt kreativt under en jaktscen att göra så.

Fallet i sig som jag skrev är kanske inte direkt så originellt. Men det spelar en viktig roll med över hur allihop i filmen är djur och inte människor. Men som jag sa tidigare. Jag gillade bara att se dessa två jobba utifrån varandra och lösa detta fallet.

Under vägens gång är där moral för barn att lära sig. De kanske inte får ta så stor plats som andra Disney filmer, men där är fortfarande de där dramatiska scenerna som många Disney filmer har. Det känns aldrig malplacerat utan bara naturligt, vilket jag älskar med Disneys filmer. Så åter igen är där även något för barn att plocka upp och lära sig något också, utan att det känns pressat fram.

Till slut är frågan hur lätt är det att gissa ut vem som är skurken? Jag kommer inte säga vem det är. Men om man kollar och lyssnar extra noga vid en viss scen kan man nog lista ut ganska så snabbt vem skurken är.
Annars tycker jag att Big Hero 6 var mer förutsägbar i den meningen med vem skurken var jämfört med här. Däremot tar ingen Wreck-It Ralph. Den twisten tog mig verkligen på bar gärning.

I sin helhet är Zootopia ännu en fantastisk Disney film som levererar. Det negativa med den är att det är en standard "buddy cop" film som följer samma mönster som vilken annan film inom genren. Den tillför inget nytt eller en direkt twist på det, mer än att det är djur och att fallet har med djuren i fråga involverade med. Men annars kan man peka ut ganska lätt mallen filmen följer.
Animationen var dödsläcker, en av de bästa animerade från Disney och Pixar överlag. Staden Zootropolis levde för mig och jag ville bo där. Hur ofta säger man det om en animerad film? Humorn var också väldigt rolig och de dramatiska bitarna var också bra utförda och kändes inte frampressade.
Men för mig handlade det mer om hur kemin och samspelet mellan våra två huvudpersoner var. Vilket var filmens höjdpunkt. Judy Hopps och Nick Wilde var fantastiska ihop och jag var helt investerad i fallet de försökte lösa och se vart nästa ledtråd led dem. Det för mig är vad en klassisk och bra "buddy cop" film ska göra. Handlingen må vara kliché, men hjärtat och själen är karaktärerna.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2948356/...&ref_=hm_cs_t0

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=jWM0ct-OLsM

Fasiken den där Shakira låten har satt sig i huvudet...
Citera
2016-02-26, 00:37
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Jag kan också lika gärna få sperma skämtet ur vägen för det är här jag verkligen ifrågasatte vilken jäkla film det var jag kollade på.
Så där är en scen där Sacha Baron Cohen och Mark Strong gömmer sig i en elefants rumpa eller vagina, ganska oklart. Scenen i sig påminner om scenen i Ace Ventura när Jim Carrey är i noshörningen och spionerar på folk, bara att här så gömmer de sig från andra. Nåväl. Vad som händer härnäst är att en annan elefant kommer och ska ha sex med den kvinnliga elefanten. Så elefantens penis kommer in i samma hål som våra huvudpersoner gömmer sig i. Som om detta inte är nog för dina ögon att undra vad fan det är man kollar på, så kommer Sacha Baron Cohen på den genialiska idén att få elefanten att komma mycket fortare. Detta genom att massera elefantens kulor och Mark Strong drar i huvudet på penisen. Vilket slutar med att elefanten kommer och spurtar på hela Mark Strongs ansikte. Men nej, det blir roligare! Det hela slutar med att en hel hög med elefanter ställer sig i kö för att få ta del av denna kvinnliga elefant. Där ena elefanten lyckas få in sin penis i Sacha Baron Cohen röv.
Detta måste vara inte bara absurda, men märkligaste och icke roligaste scenerna i en komedifilm. Den tillför absolut ingenting till filmens handling och vad är skämtet? Att de får elefant sperma på sig?

Inte för att vara sån men det där låter faktiskt som en helt hysteriskt rolig scen
Citera
2016-02-26, 00:59
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Inte för att vara sån men det där låter faktiskt som en helt hysteriskt rolig scen

För mig var det inte roligt. Men humor varierar från person till person. Om du tycker det låter hysteriskt så tror jag du hade gillat filmen överlag.
Citera
2016-02-26, 10:49
Medlem
Wendy och Lucy (2008)
http://www.imdb.com/title/tt1152850/
1/5 i poäng, någon här som såg den på tv i går?
Inget skådespeleri, ingen utveckling hos karaktärer eller story.
Citera
2016-02-26, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
För mig var det inte roligt. Men humor varierar från person till person. Om du tycker det låter hysteriskt så tror jag du hade gillat filmen överlag.
Han är sliskig han Cohen och har alltid varit.
Citera
2016-02-26, 20:54
Medlem
nihilverums avatar
Deadpool (2016)

Som med de flesta andra superhjältefilmer så har jag ingen direkt erfarenhet av serieförlagan, även om jag kände till att Deadpool är mer av en antihjälte än de flesta andra ur serievärlden. Jag kan alltså inte avgöra hur väl filmen följer bakgrundsmaterialet. Liksom övriga superhjältefilmer så får jag inte heller här någon större lust att ta del av serierna, men det är huvudsakligen eftersom jag uppfattar filmformatet som fundamentalt bättre än tecknade stillbilder för superhjältehistorier.

Den här är klart bättre än Green Lantern, och det är förvånande att Reynolds fick en chans till som superhjälte efter den halvdana insatsen. Hur som helst så gör han enligt min uppfattning ganska bra ifrån sig här.

Betyget blir 7/10 eller en svag 4/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in