2016-02-26, 22:08
Medlem
Dr_Dollars avatar
Zootropolis

https://www.youtube.com/watch?v=bY73vFGhSVk

Underhållande och faktiskt riktigt jävla rolig stundtals
Mr Big var en typisk karaktär...som man bara älskar.

4/5
Citera
2016-02-26, 23:00
Medlem
nihilverums avatar
The Angels' Share (2012)

Robbie (Paul Brannigan) är en trasslig kille som är inblandad i diverse småbrottslighet, men när hans flickvän Leonie (Siobhan Reilly) föder deras första barn blir han fast besluten om att sonen inte ska ha ett lika besvärligt liv som han själv haft. När han med liten marginal undgår fängelse för misshandel och istället döms till samhällstjänst möter han några nya vänner och tillsammans blir de whiskeyentusiaster efter ett besök på en whiskeyproduktionsfabrik och bestämmer sig för att bli professionella kritiker.

Smårolig historia och skådespelarna är trovärdiga som brittisk WT.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2016-02-27, 08:26
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Room (2015)

Oj oj oj. Jag kan nog inte komma på någon film som berört mig så mycket. Någonsin. Grät säkert vid tre tillfällen (och jag är ALLTID manly man) och kände så oerhört starkt med Jack. Hur skulle det bli för den lille pojken i "den nya världen"? Brie Larson gör en stark och rörande rolltolkning av Ma men hon lyfts också av Jacob Tremblay och det blir som en EN huvudperson på något vis. Du kan inte tänka dig den ena utan den andra. Verkligen ett vackert skildrat mor/barn-förhållande.

Room skyggar inte för det mörka, men går heller inte ner sig fullständigt i cynism vilket skulle förbittrat filmen. Där finns hopp trots allt och livet går vidare, vad vi än är med om. Även om filmen dämpas något i tredje akten, så är helheten så stark att högsta betyg erfordras. Jag har inte kunnat släppa den ur mina tankar sedan igår och jag blev verkligen helt tagen.

Betyg: 5/5

Jag såg den här nu på morgonen, och jag kan verkligen bara hålla med!
Jag kan dock tycka att den var lite väl mörk, och rent ut sagt en jävligt vidrig film, men förhållandet mellan mor/son är helt galet...vackert på ett fint sätt.

5/5
Citera
2016-02-27, 15:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The shop around the corner (1940)

James Stewart jobbar i en väskaffär och brevväxlar med en trevlig ung dam han aldrig har sett, men hon finns närmare än han anar.

Jag känner igen historien från någon nyare film, och det skadade nog inte, den här var förfärligt långsam och lyfte aldrig.
2/5
Citera
2016-02-27, 15:21
Sparcatus

Som jag tidigare nämnt tycker Stanley Kubrick är en 50/50 person. Hälften är verkligen mästerverk den adnra hälften är långtråkiga fast snyggt filmade projekt. Tyvärr var Sparcatus den andra halvan. Filmen handlar om slaven Sparcatus som gör uppror mot de styrande romarna för att befria slavarna. Den var snyggt filmad, kostymerna och miljöerna var mycket fina och trovärdiga. Men kände inte att storyn sög mig in. Var ett utdraget drama i mina ögon. Även om Kirk Douglas gjorde en bra insats så blev jag inte tagen av karaktären tyvärr.. Sorry Stanley men denna film var inte ett mästerverk i mina ögon.

2/5
Citera
2016-02-27, 22:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dial M for murder (1954)

Ray Milland planerar ett mord på sin otrogna hustru, men något går fel, hon mördar den lejde mördaren.

Tyvärr har jag kanske sett den för många gånger, överaskningsmomenten är helt borta.
Kvar blir en riktigt bra historia, som även utan överaskningar, är sevärd.
4/5
Citera
2016-02-28, 00:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A streecar named desire (1951). Linje lusta

Marlon Brando delar lägehet med sin havande fästmö och hennes sinnessjuka mamma.

Ännu en klassiker som inte höll måttet, jag kopplade aldrig ihop engelsa och svenska titlarna.
Vad var det här ? Lars Noren möter scener ur ett äktenskap i amerika ?
Hur i hela Hälsingborg kan någon tycka det här var något att ha.
En skrikande Marlon Brando som envisas med att ha sitt pokergäng i en liten trång lägenhet.
2/5, kanske är jag lite för snäll nu.

Stella !!!
Citera
2016-02-28, 00:56
Medlem
JefCostellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Sparcatus

Som jag tidigare nämnt tycker Stanley Kubrick är en 50/50 person. Hälften är verkligen mästerverk den adnra hälften är långtråkiga fast snyggt filmade projekt. Tyvärr var Sparcatus den andra halvan. Filmen handlar om slaven Sparcatus som gör uppror mot de styrande romarna för att befria slavarna. Den var snyggt filmad, kostymerna och miljöerna var mycket fina och trovärdiga. Men kände inte att storyn sög mig in. Var ett utdraget drama i mina ögon. Även om Kirk Douglas gjorde en bra insats så blev jag inte tagen av karaktären tyvärr.. Sorry Stanley men denna film var inte ett mästerverk i mina ögon.

2/5

Det fetade. Även om jag tyckte filmen var rätt bra när allt kom omkring var det även mitt största problem med den. De tog i för mycket för att framställa honom som hjälte och det fick till sist motsatt effekt. Dessutom var kärleksscenerna mellan Spartacus och Varinia riktigt tråkiga och löjligt svulstiga. Höjdpunkterna för mig var istället Laurence Olivier, som trots att han var engelsman lyckades gestalta en stolt romare som stolta romare ska gestaltas, och framför allt Peter Ustinovs lismande, girige och roliga slavhandlare.
Citera
2016-02-28, 02:16
Metropolis

Riktigt imponerad över kvalitén från denna film som är inspelad på 20 talet. Sceneriet miljön atmosfären allt var väldigt bra gjort. Man ser att massor med filmer har hämtat inspiration från denna. Handlar om Freder son till mannen Joh som har byggt upp framtidsstaden. Där de rika kontrollerar arbetarna.

Freder inser en dag orättvisorna och blir även kär i Maria som kidnappas av en galen vetenskaps man. Freders mor klonas till en robot som ser ut som Maria.

Väldigt snyggt gjord. Mycket imponerade mig i denna film. Kan se varför den klassas som mästerverk!

9/10
Citera
2016-02-28, 12:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Krigsreportern (1942)

Clark Gable och hans bror är krigsreportrar som är kära i samma dam.

Kanske ursäktas en del av den är inspelad bara veckor efter Pearl harbor attacken, och är tänkt som propaganda.
Men det var sannerligen inget att hänga i granen (hur nu det skulle se ut)
2/5
Citera
2016-02-28, 15:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Take me out to the ballgame (1949)

Gene Kelly och Frank Sinatra är basebollspelare.
Laget tas över av en ung söt dam, Esther Williams, och sedan blir inget sig likt.

Musikaler är kanske inte min melodi, (hehe), men så blir det när TCM får gå och man är för lat för att byta kanal.
2/5
Citera
2016-02-28, 20:16
Medlem
Freders avatar
Rabbits (2002) av David Lynch. Den mest sinnessjuka filmen jag sett. Något David Lynch producerat själv och lagt upp på sin hemsida, således har vi fått insikt i David Lynchs psyke när absolut ingen påverkar honom att vara någorlunda normal. Absolut inget står rätt till den mannens huvud.

Filmen var bara 42 minuter lång, men lyckades ändå förolämpa mitt sinne i den grad att jag bara orkade med att se hälften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in