2015-11-12, 22:27
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag såg en hel del Chaplin förra månaden och blev därför sugen på att se om Modern Times, vilket jag gjorde tidigare i veckan.

Idag blev det dock City Lights som nog ändå är strået vassare än Modern Times. Tidigare har jag tyckt att det är tvärtom men City Lights är så himla fin att det är omöjligt att inte kapitulera inför dess tidlösa charm och värme. Filmen innehåller många lysande och komiska scener men det som är allra bäst är ändå slutscenen som lyckas säga så mycket med så enkla medel.

Riktigt glad att du gillade City Lights. Håller md dig angående slutet. Troligtvis det bästa slutet till en film någonsin om det inte vore för en annan Chaplin film som jag anser har det bästa slutet till en film. The Great Dictator.
Citera
2015-11-12, 23:07
Medlem
HejAntons avatar
Goodbye To Language [2013] dir. J-L. Godard

Jag tror aldrig jag känt mig så korkad som jag gjorde i biosalongen under visningen av Godards senaste film. Goodbye To Language är en avant-garde 3D-film i vilken Godard får möjligheten att leka precis hur mycket han vill. Trots en kort speltid får Godard en otrolig mängd sagd, det diskuteras filosofi, krig, fred, konst, Monet citeras, Riemann och Dirac-delta funktionen namedroppas, det var något om Dostojevsky och att jämlikhet är bajs typ? När jag läser andras åsikter om filmen så får jag ett bättre grepp om hur filmen kom att vinna juryns pris i Cannes 2014, men i slutändan är jag alldeles för korkad för att lyckas uppfatta allt detta själv.

4

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Intressant dokumentär.
Jodorowsky är en fascinerande människa. Att ha en sådan passion för sin konst säger en hel del om honom som konstnär. I slutändan tror jag Dune var dömt att misslyckas men att höra Jodorowsky prata om verket är intressant nog.
Citera
2015-11-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Goodbye To Language [2013] dir. J-L. Godard

Jag tror aldrig jag känt mig så korkad som jag gjorde i biosalongen under visningen av Godards senaste film.

Jag känner igen känslan.
Kan trösta dig med att jag känner en person vars favoritregissör är Godard och han påstår att han spenderar två veckor med att förstå varje film.

Nej tack.
Citera
2015-11-12, 23:18
Medlem
HejAntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag känner igen känslan.
Kan trösta dig med att jag känner en person vars favoritregissör är Godard och han påstår att han spenderar två veckor med att förstå varje film.

Nej tack.
Hittills har jag bara sett Breathless vilket inte alls var en svår film. Goodbye To Language känns otroligt onanistisk, Godard får gå loss med kameran och bryta mot alla regler och konventioner, ofta enbart som för att säga "kolla vad man kan göra!". De citat och referenser som Godard gör är kanske inte några obskyra men jag känner ändå att det är en spegling av vad Godard själv fascineras av, och mycket försvinner när det visas för människor som kommer från andra håll.

Jag tvivlar inte på att Goodbye To Language är en komplex film som säger väldigt mycket bra inom väldiskuterade områden men för mig försvann väldigt mycket av vad Godard hade att säga. Förhoppningsvis kan jag återse filmen om några år och få en bättre uppfattning om vad den försöker säga.
Citera
2015-11-12, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
Hittills har jag bara sett Breathless vilket inte alls var en svår film. Goodbye To Language känns otroligt onanistisk, Godard får gå loss med kameran och bryta mot alla regler och konventioner, ofta enbart som för att säga "kolla vad man kan göra!". De citat och referenser som Godard gör är kanske inte några obskyra men jag känner ändå att det är en spegling av vad Godard själv fascineras av, och mycket försvinner när det visas för människor som kommer från andra håll.

Jag tvivlar inte på att Goodbye To Language är en komplex film som säger väldigt mycket bra inom väldiskuterade områden men för mig försvann väldigt mycket av vad Godard hade att säga. Förhoppningsvis kan jag återse filmen om några år och få en bättre uppfattning om vad den försöker säga.

Jag har mest sett 60-tal från Godard och enstaka senare men vad jag förstått är att allting efter Weekend är ganska likt den där delvis väldigt fragmenterade bilder och narrativ som är svåra att pussla ihop.

Breathless är hans mest lättillgängliga film resten av hans 60-tal är innovativt och excentriskt men är mer lätta att följa med i då dom fortfarande berättar någon form av historia istället för att bara visa bilder och sekvenser.

Jag tänker se klart hans 60-tal och sen nöja mig. Jag tror som du ungefär att Godard har någonting vettigt att säga men att det kräver en högre nivå av allmänbildning för att fullt uppskatta det så kan lika gärna spara hans senare filmer tills jag blir äldre.
Citera
2015-11-13, 00:35
Medlem
Slints avatar
Såg Drive (2011) för andra gången.

Jag hade något emot filmen efter jag hade sett den första gången. Jag vet inte om det beror på att jag kan störa mig på Ryan Gosling ibland, eller om det var något annat. Jag har dock sedan dess velat se den igen för att det kändes ändå som att filmen var bra.
Hur som helst såg jag den igen, och vilket mästerverk. Tycker att det är bra castat, historien är bra, snyggt filmat, och man får en känsla. Jag blir typ kär i Carey Mulligan, så jäkla fin. Blir att införskaffa sig denna på Bluray. Toppbetyg 5/5.
Citera
2015-11-13, 01:19
Medlem
Elementarts avatar
The Man from U.N.C.L.E från 2015

Tyvärr blir denna film inte så cool som den verkar försöka vara. Jag gillade inte dialogerna i filmen och tyckte att den var för lång. Fick för mycket Oceans Eleven vibbar från denna film med dialogerna och filmen hade nog varit bättre om man hade skippat dem.

Betyg: 2/5.
Citera
2015-11-13, 09:37
Bannlyst
Outlander (2008)

En rätt så bra film dock väldigt fula effekter och lite ytlig. Det är dock fart i filmen nästan hela tiden och spännande. En blandning mellan äventyr, action och fantasy innehåller filmen. Jag hade gärna som sagt sett lite bättre effekter och den kunde varit snyggare gjord.
Monstret såg bedrövligt ut och känslan i filmen dör en aning.

5/10
Senast redigerad av Iwannakissrihanna 2015-11-13 kl. 09:44.
Citera
2015-11-13, 12:16
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Riktigt glad att du gillade City Lights. Håller md dig angående slutet. Troligtvis det bästa slutet till en film någonsin om det inte vore för en annan Chaplin film som jag anser har det bästa slutet till en film. The Great Dictator.

Jag har förstått att du är en riktigt Chaplinfantast så då förstår jag att du också håller City Lights väldigt högt. Jag skulle dock inte sträcka mig så långt som att säga att det är det bästa slutet i filmhistorien men nog är det fint alltid.

The Great Dictator har jag faktiskt inte sett ännu av någon anledning!
Citera
2015-11-13, 13:33
Medlem
Bittersteels avatar
The living Daylight
Första bondfilmen med Timothy Dalton som allas våra favorit superspion.
Jag älskar Bond. Jag har alltid varit ett sådan stort fan av James Bond sen jag var liten. Och som alla bondfanatiker, så har man sina favorit James Bond filmer (Goldeneye för mig, med I Hennes majistät hemliga tjänst som tvåa) och de som man verkligen ogillar (diamandfeber för mig). Var hamnar The living Daylight då för mig? Bland de bättre bondfilmerna för mig. Den har ett tätt manus och är verkligen en kalla kriget thriller som fortfarande håller upp än i dag. John Glen gjorde ett utmärkt jobb som regissör i filmen och specielt i Wiendelen av filmen (att han hade jobbat på Den Tredje mannen syns), tycker att allting i filmen håller bra. Det enda som är lite tråkigt, måste vara skurkarna. De är inte hemska, men de är ingenting specielt, förutom deras underskurk, Necros som är väldig cool i sin roll. Dalton gör ett bra jobb som Bond, och det är en skön byte ifrån Roger Moore (som jag älskar).

All in all, en bra bondfilm som håller upp än. 8/10
Citera
2015-11-13, 14:02
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Jag har förstått att du är en riktigt Chaplinfantast så då förstår jag att du också håller City Lights väldigt högt.

Det kan man nog säga...

Tycker du kan se The Great Dictator om du nu gillade både City Lights och Modern Times.
Citera
2015-11-13, 15:13
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det kan man nog säga...

Tycker du kan se The Great Dictator om du nu gillade både City Lights och Modern Times.

Ja, det är en sådan där film jag vill se men av någon anledning aldrig sett! Men den som väntar på något gott...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in