Son of Saul (2015)
Den ungerska fången Saul Auslander tvingas arbeta på ett krematorium i Auschwitz under andra världskriget. När liket efter hans egen son ska kremeras beslutar han sig för att göra allt i sin makt för att istället ordna en jordfästning.
Son of Saul är en mäktig film som verkligen lyckas leverera på en dramatiskt sätt. Baserat på trailern känns det väldigt bekant. En jude fånge i ett koncentrationsläger under andra världskriget och försöker finna moral någonstans mitt i allting. Det känns väldigt melodramatiskt och klyschigt.
Men faktum är så är det snara motsatsen. Detta är en unik film som verkligen använder berättarformen i en film på rätt sätt.
Vad som gör denna filmen unik är att den inte alls är klyschig eller melodramatiskt. Allting känns äkta. Vilket är filmens starka punkt. Den är filmad med en 40mm läns vilket ger filmen ett väldigt kort skärpedjup. Filmen fokuserar enbart på Saul och hans ansikte är nästan under hela filmens gång i centrum utav rutan.
Detta gör att vi får följa Saul. De andra är bara i bakgrunden. Det gör att filmen känns mer levande. Mer äkta.
Nu är jag ingen expert på det då jag inte var där under andra världskriget. Men filmen lyckas bilda en realistisk uppfattning om hur det var där. Det känns nästan som det var så här det gick till för de arbetande judarna i ett sonderkommando. Man kan nästan känna av doften och kylan från platsen. Jag är verkligen imponerad sättet filmen är gjort på.
Filmen utspelar sig också under en dag eller två. Vilket gör att skalan på filmen är mindre, men detta är verkligen till filmens fördel.
Som jag sa tidigare är det Saul vi följer, han är hela tiden i centrum. Så allting vi hör är centrerat runt honom. Detta berättas utmärkt också genom att använda många långa tagningar. Första scenen i filmen är verkligen en av de starkaste scenerna i filmen. Hur vi följer Saul och hur de eskorterar ett nyanlänt tåg med judar som ska gasas. Man vet redan vad som kommer hända, men man blir ändå obekväm när man måste bevittna det från Sauls perspektiv och man bevittnar det från hans ansikte, speciellt ögonen.
Ljudet på filmen är också väldigt imponerande. Aldrig används någon musik under filmens gång. Ljudet består endast av det man hade hört väl på plats. Skrikande gråtandes barn, folk i förtvivlan, tyskar som skriker, skor som skraps på marken fylld med sten.
Det hela hjälper att skapa den realistiska tonen filmen har och det berör på ett helt annat sätt. Filmen spelas som om detta hade hänt på riktigt, trots att det är en fiktions berättelse. Så känns detta mer äkta än hälften av de producerade amerikanska andra världskriget filmerna som kommer ut som är baserad på en sann berättelse.
En film jag kom och tänka på medan jag såg den var Come and See. Båda två har ett liknande berättande i sin film, med många långa tagningar och där huvudpersonen är i centrum hela tiden. Jag läste senare att regissören också anser det var en stor inspiration till filmen.
Om det är något negativt med filmen är det väl att Sauls berättelse med att begrava sin egen son kanske inte var det mest intressanta. Ibland kunde filmen ha sina långa scener och det kändes lite segt. Men samtidigt kan man förstå det Saul går igenom. Försöker hitta det där lilla hoppet om värdighet och moral mitt i helvetet.
Filmen tar också igen sig ordentligt framåt slutet igen, och scenen där Saul ligger i vattnet är en oförglömlig scen jag sent kommer glömma.
I sin helhet är Son of Saul en mycket kraftfull film. Den lyckas leverera på ett väldigt ambitiöst sätt, utan att bli melodramatiskt eller klyschigt en enda gång.
Detta är ett gediget hantverk där mycket av berättandet består utav kameraarbetet med sin långa tagningar och få dialoger. Där kroppsspråket, framför allt ansiktet berättar historien. Vi bevittnar allt från Sauls perspektiv, och genom att filma det med en 40mm läns förstärks allting då det skapar en kort skärpedjup. Vilket gör att man inte riktigt ser vad som händer i bakgrunden, det är Saul och endast Saul som gäller. Vi hör det han hör och filmen känns väldigt realistisk.
Kanske är det för jag precis sett dokumentären Shoah som hjälpte mig att uppskatta filmen, men detta är en film med många oförglömliga scener och bör beräknas som en av de bättre hanterade andra världskriget filmerna.
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3808342/?ref_=nv_sr_2
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=I6MJZnDV27U