2015-10-18, 22:42
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Mommy av Xavier Dolan.

Filmen handlar om en mor som får offra mycket för att ta hand om sin son som har ADHD, i detta får hon hjälp av sin granne som råkar vara lärarinna på sjukledighet tillsammans ömsom hanterar dom ömsom umgås med sonen.
Premissen för denna filmen är intressant men problemet med den är att den inte åstadkommer någonting efter första dom första 40 minuterna, efter att dynamiken i deras förhållande etablerats sker inga framsteg eller utveckling utan Dolan koncentrerar sig bara på att visa sina endimensionella och tråkiga karaktärer i olika situationer där tittaren kan gissa utkomsten redan i scenens början.

Filmen hade mått bra av två saker: För det första en mer nyanserad bild av ADHD, sonen framställs som komplett galen och oförmögen att bete sig 24 timmar om dygnet vilket inte är trovärdigt och dessutom inte intressant därför att man alltid vet exakt hur han kommer reagera.

För det andra hade det behövs någon form av karaktärsutveckling, allting man behöver veta om dessa karaktärer vet man efter 30-40 minuter. Hade Dolan insett att han inte har någonting att säga och bara gjort en kort film hade det kanske fungerat bättre men den är 2 timmar och 20 minuter lång. Jag har inget principiellt emot långa filmer men här är det verkligen inte motiverat någonstans så längden blir ett problem.

5 / 10 är mitt betyg, skådespelet är mycket bra vilket räddar projektet från kalkon men tänkvärt är det inte.

Trist att du inte gillade den. Jag tyckte den var fantastisk när jag såg den, gav den 8/10. Jag tyckte längden var perfekt och gav filmen det djupet som den behövde. Tyckte tvärtemot dig att karaktärerna var väldigt långt ifrån ensidiga och snarare högst intressanta! En av 2014 års bästa filmer i min mening.

Har du sett några andra filmer av mästaren Dolan?

Detta skrev jag i alla fall om Mommy:
Citera
2015-10-18, 23:09
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrXc
Doomsday (2008)

Detta är klass. Vilken jävla rulle! vartfan har den gömt sig? Trevande inledning men så fort man kom innan för den första muren var det bara att haka på.

Flesheating-Virus ödelägger Skottland så britterna murar igen skiten. Men 30 år senare upptäcker de att det finns överlevande innanför murarna så de skickar in ett team att ta reda på vad fan som hände.

Det sjukaste? Rhona Mitra av alla har huvudrollen.

Svag fyra av fem!
Kul att du gillar den, en stor favorit i kategorin "filmer som inte tar sig själva på så stort allvar". Klar fyra i min bok, och Rhona Mitra är supersnygg.
Citera
2015-10-18, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Trist att du inte gillade den. Jag tyckte den var fantastisk när jag såg den, gav den 8/10. Jag tyckte längden var perfekt och gav filmen det djupet som den behövde. Tyckte tvärtemot dig att karaktärerna var väldigt långt ifrån ensidiga och snarare högst intressanta! En av 2014 års bästa filmer i min mening.

Har du sett några andra filmer av mästaren Dolan?

Detta skrev jag i alla fall om Mommy:

Nej men jag kommer se mer av honom, åtminstone 1-2 filmer till innan jag bestämmer mig för vad jag tycker.
Jag gillade inte Mommy så värst mycket men det var inte en generisk film utan Dolan har ett eget uttryck så jag kommer ge honom fler chanser bara därför.
Jag brukar tänka typ att om en film inte liknar någon annan film då har den vissa kvaliteter oavsett om jag gillar den eller inte.
Citera
2015-10-18, 23:21
Medlem
kinky_Ms avatar
Mr Holmes
En åldrad Sherlock Holmes försöker minnas för att skriva en sista historia.
Rörigt. Hade väntat mig mer. Inget riktigt fall. Sensmoral:det är bättra att ljuga ihop en historia för att få någon att framstå bättre an hen var än att tala sanning?? Menar han verkligen det?
Se vilket avsnitt som helst av Sherlock istället.
Citera
2015-10-19, 01:17
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Nej men jag kommer se mer av honom, åtminstone 1-2 filmer till innan jag bestämmer mig för vad jag tycker.
Jag gillade inte Mommy så värst mycket men det var inte en generisk film utan Dolan har ett eget uttryck så jag kommer ge honom fler chanser bara därför.
Jag brukar tänka typ att om en film inte liknar någon annan film då har den vissa kvaliteter oavsett om jag gillar den eller inte.
Rekommenderar starkt Laurence Anyways som i min mening är hans bästa film. Jag dödade min mamma är helt fantastisk den också!

Jag håller med i ditt tankesätt, brukar tänka detsamma om film och det är just de okonventionella filmerna jag brukar gilla bäst.
Citera
2015-10-19, 01:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Har inte själv sett Mommy, men liksom saggesaliv rekommenderar jag I Killed My Mother (2009) hans debutfilm som gjorde att jag fick upp ögonen för Dolan. Däremot var Tom at the Farm (2013) ett riktigt (märkligt) bottennapp och jag förlorade lite intresset att vidare utforska Dolans filmer.
Citera
2015-10-19, 02:53
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Har inte själv sett Mommy, men liksom saggesaliv rekommenderar jag I Killed My Mother (2009) hans debutfilm som gjorde att jag fick upp ögonen för Dolan. Däremot var Tom at the Farm (2013) ett riktigt (märkligt) bottennapp och jag förlorade lite intresset att vidare utforska Dolans filmer.
Har du sett Laurence Anyways? Håller lite med dig om Tom at the Farm, hans sämsta film i min mening, även om jag inte direkt tyckte att den var dålig, som sagt ganska märklig, det passar inte Dolans registil med thriller!

Heartbeats är en ganska mysig film den också, och jag gillade den. Utan tvekan hans "lättaste" film!
Citera
2015-10-19, 03:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Har du sett Laurence Anyways? Håller lite med dig om Tom at the Farm, hans sämsta film i min mening, även om jag inte direkt tyckte att den var dålig, som sagt ganska märklig, det passar inte Dolans registil med thriller!

Heartbeats är en ganska mysig film den också, och jag gillade den. Utan tvekan hans "lättaste" film!
Nej har inte sett Laurence men är inte den lång som sju svåra år? Heartbeats funderade jag innan på att se, får se hur det blir...
Citera
2015-10-19, 03:15
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Nej har inte sett Laurence men är inte den lång som sju svåra år? Heartbeats funderade jag innan på att se, får se hur det blir...
Lång är den, men inte en sekund överflödig! En av 2010-talets bästa filmer!

Heartbeats är nog den av hans filmer som är lättast att tycka om, fin men någorlunda mer konventionell sett till hans andra filmer!
Citera
2015-10-19, 12:50
Medlem
Citat:
Rekommenderar starkt Laurence Anyways som i min mening är hans bästa film. Jag dödade min mamma är helt fantastisk den också!

Jag håller med i ditt tankesätt, brukar tänka detsamma om film och det är just de okonventionella filmerna jag brukar gilla bäst.

Citat:

Tack för tipset, ska kolla I Killed my mother
Citera
2015-10-19, 14:31
Medlem
BlackMetals avatar
The Assassin (2015)

Även om titeln passar väldigt bra in på filmens tema så känns det onekligen som att den kommer göra att folk som främst tycker om action och popcornrullar kommer ge den här en chans och få något helt annat. Som man kan vänta sig av Hou Hsiao-hsien så har vi inte att göra med konventionellt filmskapande och filmen kan närmast jämföras med visuell poesi.

Man översköljs av otroligt vackra kompositioner både i natur och skickligt låg-belysta inomhusscener med en trots det rik färgpalett. Jag har lite svårt att motivera valet av bild i 4:3 men som bilderna byggts fungerar det väldigt bra. Jag funderar bara på om många av naturscenerna hade blivit ännu mer imponerande i bredare bild. Handlingen kommer i andra hand men det är nog mycket som berättas visuellt som kan behöva en andra titt för att verkligen greppa och det gör heller inte så mycket för upplevelsen. Man har knappt tid att bry sig om lönnmördarens moraliska kval och kontemplerande när man vill utforska varenda hörn av varenda bildruta. Fightscenerna är välgjorda och mer realistiskt jordade än vad man normalt förväntar sig i en film med det här temat men lite mer blod kunde man önska att Hsiao-hsien kunde bjuda på.

Över lag tycker jag väldigt bra om den här filmen och det är det bästa jag sett från i år än så länge.

4/5
Citera
2015-10-19, 16:28
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
The Assassin (2015)

Även om titeln passar väldigt bra in på filmens tema så känns det onekligen som att den kommer göra att folk som främst tycker om action och popcornrullar kommer ge den här en chans och få något helt annat. Som man kan vänta sig av Hou Hsiao-hsien så har vi inte att göra med konventionellt filmskapande och filmen kan närmast jämföras med visuell poesi.

Man översköljs av otroligt vackra kompositioner både i natur och skickligt låg-belysta inomhusscener med en trots det rik färgpalett. Jag har lite svårt att motivera valet av bild i 4:3 men som bilderna byggts fungerar det väldigt bra. Jag funderar bara på om många av naturscenerna hade blivit ännu mer imponerande i bredare bild. Handlingen kommer i andra hand men det är nog mycket som berättas visuellt som kan behöva en andra titt för att verkligen greppa och det gör heller inte så mycket för upplevelsen. Man har knappt tid att bry sig om lönnmördarens moraliska kval och kontemplerande när man vill utforska varenda hörn av varenda bildruta. Fightscenerna är välgjorda och mer realistiskt jordade än vad man normalt förväntar sig i en film med det här temat men lite mer blod kunde man önska att Hsiao-hsien kunde bjuda på.

Över lag tycker jag väldigt bra om den här filmen och det är det bästa jag sett från i år än så länge.

4/5

Kul att du gillar den och håller med dig. Titeln känns väldigt missvisande samt att det borde vart lite mer blod som kontrast till allt det vackra. Tror att det hade blivit riktigt snyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in