Citat:
Ursprungligen postat av
roboman
Cape Fear (1991)
Filmen får rungande betyg 1 av 6 och tyvärr är jag fortfarande inte det minsta såld på Martin Scorcese.
Citat:
Ursprungligen postat av
Carnage.
Så rysligt fånig och överdriven att det bara blir parodiskt. Tycker verkligen att DeNiro gör bort sig totalt i rollen som Max Cady. Hutlöst larvig!
En av mina absoluta favoritfilmer som ni stampar ner i gruset.
Tycker man kan se en ganska tydlig Hitchcock-pastisch i sättet Scorsese använder musiken och fotot i filmen. Kanske lite too much men jag gillar stilen skarpt. Väldigt genretypiskt även om det kan bli för mycket och för övertydligt för vissa. DeNiros prestation eller hans karaktär i remaken är väl antingen att man älskar eller hatar den. Själv gillar starkt hans rollgestaltning. Tuff, hård och samtidigt sådär äckligt självgod och charmig som värsta aristokratskurken. Sällan man får se DeNiro spela sådär, annars brukar han vara lite inåtvänt och tystlåten i sina filmer, förutom när han verkligen hettar till och blir arg, men här spelar han en helt annorlunda karaktär än vad man är van vid att se honom. En av största behållningarna med filmen är att se DeNiro bjuda på sig själv som han gör här. Är också väldigt svag för sydstadsdialekt vilket spelar en stor roll i min förtjusning av filmen i allmänhet och DeNiros karaktär i synnerhet.
Ganska intressant också om hur det gick till bakom kulisserna med den här filmen. Var ju egentligen tänkt att Spielberg skulle regissera den och att Scorsese skulle göra
Schindler's List, men de bytte projekt och Scorsese var väl inte alltför glad över att göra en remake på den gamla 60-talsfilmen. Skulle tydligen, enligt honom, ha varit första filmen där det verkligen kändes som att gå till ett jobb och arbeta, om jag minns rätt från en samlingsbok jag läste om Scorsese. Så han själv var inte så jättesugen på projektet, därför försökte han kanske medvetet göra den lite annorlunda och sätta om inte sin prägel på den så åtminstone försöka göra en så typisk genrefilm av materialet. Ändrade om lite i familjestrukturen så att de skulle ha interna bråk istället för att vara glada som i originalet. Fast jag har ej sett originalfilmen från 1962 så jag kan inte uttala mig med säkerhet om den, men
Cape Fear anno 1991 är faktiskt min favoritfilm av Scorsese och en av de bästa/minnesvärda prestationer jag har sett av DeNiro efter
The Deer Hunter.
Vill inte starta något bråk men jag kände att jag behövde försvara den här filmpärlan, då jag älskar den högt.