2015-08-06, 10:18
Medlem
jonesy.s avatar
The Prophecy.

Kanonbra underskattad skräck/thriller med Christopher Walken som ängeln Gabriel som anländer till jorden för att hämta en själ,ond utan dess like är han också.!
Härlig atmosfär i denna film rakt igenom.

Annars så tycker jag filmer med religiösa undertoner brukar va allmänt trista och tjatiga. Detta var ett undantag minst sagt.

Jag har alltid varit ett fan av Walkens skådespelarinsatser. Spelar ingen roll vad han är med i,om du så skulle placera han i den stroke-inducerande gamla skåpmat serien Glamour, så skulle den genast bli åtminstone sevärd.

8 av 10.
Citera
2015-08-06, 10:31
Medlem
Funicellos avatar
Volcano.

Det här kan vara definitionen av en dum Hollywoodrulle men tar du saker och ting med en nypa salt och stänger av hjärnan ett par timmar så är det inget större fel på det hela. Specialeffekterna håller till och med rätt bra än idag. Jag ångrar inte att jag såg den.

7/10.
Citera
2015-08-06, 10:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tja, de romantiska komedierna är ju ofta "drömmaterial" för kvinnor. De handlar ju ofta om en (relativt) fattig, ensam och socialt underlägsen kvinna, som möter en fantastiskt snygg, rik, mäktig, begåvad, intressant o.s.v. man (europeisk prins, engelsk lord, amerikansk senator, företagsledare på en stor koncern etc.). Som inte bara ger dem kärlek och sex, utan även gifter sig med dem och därmed ger dem rikedom, trygghet för livet, social status o.s.v.. Ofta är det också en epilog där man får se att de har fått barn! :-) Det vill säga den ultimata drömmen för många ensamma, fattiga kvinnor med monotona arbeten o.s.v..

Filmer som är avsedda för män brukar i stället ha en manlig huvudperson för männen att identifiera sig med. Denne man är inte underlägsen på något sätt, utan tvärtom så är han fysiskt och psykiskt stark och skapar sig sin egen lycka. En film om en fattig man med tråkigt jobb som blev "räddad" av en 20 år äldre kvinnlig företagsledare och fick leva gott på hennes lön resten av livet, skulle inte appelera till varken män eller kvinnor. Det "stämmer" inte. Det är varken en manlig eller kvinnlig fantasi.
Jo, det är ju faktiskt en riktigt bra sammanfattning, riktigt bra.
Citera
2015-08-06, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonesy.
The Prophecy.

Kanonbra underskattad skräck/thriller med Christopher Walken som ängeln Gabriel som anländer till jorden för att hämta en själ,ond utan dess like är han också.!
Härlig atmosfär i denna film rakt igenom.

Annars så tycker jag filmer med religiösa undertoner brukar va allmänt trista och tjatiga. Detta var ett undantag minst sagt.

Jag har alltid varit ett fan av Walkens skådespelarinsatser. Spelar ingen roll vad han är med i,om du så skulle placera han i den stroke-inducerande gamla skåpmat serien Glamour, så skulle den genast bli åtminstone sevärd.

8 av 10.

Aaaahhhh...denna har gått helt förbi mig. Ska ta och se den på en gång. Tack för inlägget.

Senaste filmen jag sett är The.Good.The.Bad.And.The.Ugly, jag har sett den förut så den blev lite långtråkig...men så klart, det är en bra film. 4/5
Citera
2015-08-06, 11:28
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
True Story (2015)

En man (Christian Longo) som är på flykt undan rättvisan i USA, misstänkt för att ha mördat hela sin familj, befinner sig i Mexico när han blir infångad av lagens långa arm. Under sin vistelse utomlands använder han sig av en annan identitet, nämligen Mike Finkel, som skriver för NY Times.

Finkel, som själv får sparken från Times för att ha fejkat en story om slavarbete, får reda på att Longo använt sig av hans namn och vill ta reda på varför.

Detta är upptakten till filmens handling om journalisten som börjar rota i en mördares? hjärna. Finkel och Longo bygger upp en märklig och ganska tajt relation under den tid som Finkel regelbundet besöker Longo innan rättegången för att få mördarens story exklusivt. Samtidigt är detta Finkels chans att komma tillbaka på banan som journalist/skribent och det är vinna eller definitivt försvinna som gäller för honom. Men, kan han lita på Longo?

En bra och intressant film om en desperat journalist som tappar verklighetsförankringen och sig själv då kombinationen livskris och mötet med en manipulativ människa strålar samman. Det är genomgående bra skådespeleri, vilket i en film av denna typ är helt avgörande, och det finns egentligen inget att klanka ned på rent tekniskt. Å andra sidan är det heller inte en särskilt teknisk film på det sättet. För den som vill ha action/thriller så är detta inget att se. Det här är mer ett långsamt, eftertänksamt, betraktande av två speciella människor i en unik situation. Inte desto mindre är det ganska spännande.

6.5/10

Det var det jag gillade med filmen, att den utspelar sig mer som ett drama än en thriller. Av trailern fick jag intrycket av en katt och råtta-lek, kanske att Longo släpps fri och det blir en typisk upplösning. Var då inte medveten om den verkliga historien varpå filmen är baserad. Jag satt och väntade på uppväxlingen som aldrig kom, och blev positivt överraskad av det. En psykologisk film i perfekt tempo. Tyckte mycket om den.

9/10
Citera
2015-08-06, 12:59
Medlem
Fjantors avatar
Convict - http://www.imdb.com/title/tt2893780/?ref_=nv_sr_2
Fängelsefilm - Har sett betydligt bättre...

2/5
Citera
2015-08-06, 13:44
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Touch of mink
Den har jag missat, är den värd att leta upp ?

Citat:
Absolut! Även om den nog mera är tänkt för kvinnor, men det är ju andra romantiska komedier som du har tittat på också. (Menar inte att det är något fel, jag tittar också ibland på filmer som egentligen är avsedda för män - typ krigsfilmer och actionfilmer.)

En grej är dock lite fånig: Doris Day är 43 år där, men ska föreställa en ung och oskyldig kvinna. Alltid när hon är i närbild ligger det ett softat filter över hennes ansikte!
Personligen tycker jag nog The Touch of Mink (1962) är den sämsta Doris Day-filmen. Fladdrig historia som saknar stringens och Grant och Day hade ingen vidare kemi.
Citera
2015-08-06, 14:50
Bannlyst
Citat:
Ja, det finns viss risk att man känner till historien i förväg! :-)

Är den tillräckligt bra som en "storfilm" att se på Påskafton..? Vi brukar nämligen alltid se en passande film om Jesus på Jul- och Påskafton. (Julaftonsfilmen bör då inkludera hans födelse, och Påskaftonsfilmen hans död.)

Ja, den känns nästan som en storfilm och den passar utmärkt att se till Påsk då den inkluderar hans död. Den inkluderar dock inte hans födelse så till Jul skulle jag nog välja Vägen till Betlehem eller någon annan Jesus-film där födelsen är med.
Citera
2015-08-06, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Personligen tycker jag nog The Touch of Mink (1962) är den sämsta Doris Day-filmen. Fladdrig historia som saknar stringens och Grant och Day hade ingen vidare kemi.

Det är den ultimata drömmen för tjejer. Så många kan känna igen sig i hennes fattiga, monotona tillvaro i början av filmen. Men sedan träffar hon Cary Grant; otroligt snygg och stilig, välklädd, rik, begåvad, respekterad, talar i FN... Han köper de allra finaste kläderna åt henne, hon får till och med se en privat modevisning med mannekänger och sedan välja... och hon får träffa sitt favvislag och åka på lyxsemester. För att inte tala om att han ber henne om råd och faktiskt LYSSNAR - och att hon med sitt sunda förnuft kanske förstår saker som han som är så välutbildad inte gör! Hon får känna sig betydelsefull.

Hon gör bort sig hela tiden, många tjejer kan känna igen sig i det också - men ingen har gjort bort sig SÅ mycket som Doris Day i denna film! Men på slutet vinner hon Cary Grant ändå, och han gifter sig med henne i stället för att bara ha henne som älskarinna, och alla hennes problem är över. Inget mer tiggande om A-kassa, inga mer skitjobb på lunchserveringar eller som stansoperatris. Och en bebis också! :-)

Men slutet var lite svagt, när de jagade runt på en bensinstation eller hur det var... det var synd.
Citera
2015-08-06, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmHund
Ja, den känns nästan som en storfilm och den passar utmärkt att se till Påsk då den inkluderar hans död. Den inkluderar dock inte hans födelse så till Jul skulle jag nog välja Vägen till Betlehem eller någon annan Jesus-film där födelsen är med.

Tack!
Citera
2015-08-06, 20:09
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Det var det jag gillade med filmen, att den utspelar sig mer som ett drama än en thriller. Av trailern fick jag intrycket av en katt och råtta-lek, kanske att Longo släpps fri och det blir en typisk upplösning. Var då inte medveten om den verkliga historien varpå filmen är baserad. Jag satt och väntade på uppväxlingen som aldrig kom, och blev positivt överraskad av det. En psykologisk film i perfekt tempo. Tyckte mycket om den.

9/10
Det var inget dåligt betyg! Å andra sidan är jag väldigt snål med siffrorna generellt och vad jag minns är mitt högsta betyg det senaste året 8.5.

Visst är det mer ett drama, med ett smygande obehag.

Funderar på att se om den snart. Som du skriver så var slutet inte manushandbokens formulär 1A så jag behöver nog se den igen för att få en bättre helhetsbild.
Citera
2015-08-06, 20:31
Medlem
nihilverums avatar
Grave of the Fireflies (1988)

Med anledning av att det idag är 70 år sedan atombomben mot Hiroshima ser jag om den här. Visserligen handlar den inte egentligen om atombomben, men den utspelar sig i alla fall i Japan mot slutet av andra världskriget när USA börjat bomba landet regelbundet. Seita och hans lillasyster Setsuko blir tvungna att flytta till släktingar eftersom deras far är soldat och deras mor dör i en bombräd. Efter ett gräl med släktingen de flyttat in hos bosätter de sig själva i ett övergivet skyddsrum där de nattetid sysselsätter sig med att titta på eldflugorna.

Förmodligen den sorgligaste filmen som någonsin gjorts, i alla fall av de nästan 4 000 jag betygsatt på Filmtipset. Tonen sätts redan i öppningsrepliken och inte blir det gladare efter det.

Betyget blir, som senast jag såg den, 10/10 eller 5/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in