The Boxtrolls (2014)
En föräldralös pojke vid namn Eggs, uppfostras av sopsamlande troll som lever under gatorna.
Det var meningen att jag tänkte ta och se denna filmen på bio när den först kom ut här i Sverige. Men SF som är så dumma bestämde sig för att enbart visa den dubbad. Så jag fick vänta då jag känner att jag inte vill se dubbade filmer nu när jag är äldre.
Det suger verkligen att jag inte fick se denna på bio för den är verkligen en skit snygg film att kolla på. Jag kan bara tänka mig med 3D och med en stor skärm vilken fantastisk ögongodis denna filmen egentligen är.
Utav alla Laika's filmer där ute så ska jag vara ärlig och säga detta är troligtvis den svagaste utav Coraline och ParaNorman. Men det säger fortfarande ingenting då filmen fortfarande är fantastisk på sitt eget lilla sätt. Handlingen är urgullig, animationen fantastisk och trollen är otroligt minnesvärda och vad som är filmens höjdpunkt.
Med det sagt hade jag ett litet problem med filmen, och det är att den följer ett visst mönster när det kommer till fader och dotter relationen och blir väldigt kliché i den aspekten.
I filmen så styrs staden av en viss Lord Portley-Rind. Men han är upptagen hela tiden med sitt jobb och att smaka olika ostsorter (förresten denna filmen är helt galen i ost) och han lyssnar aldrig på hans dotter. När Eggs återvänder till människorna och berättar vem han egentligen är och vad skurken Archibald Snatcher tänker göra och vad hans plan är samt att trollen är snälla så lyssnar inte fadern.
Det blev lite irriterande att han vägrade lyssna och blev istället den där kliché rutinen där fadern ignorerar sanningen fören hotet är tillräckligt stort och det är för sent. Visserligen hade filmen varit kortare, nästan 1 timme bara och det hade jag inte tyckt varit kul. Men kanske dra ut på det och ha det som en final scen, för det kändes inte äkta eller rätt att fadern bara ignorerade det samtalet när Eggs berättade sanningen.
Trollen är som sagt de som stjäl showen. Dem är urgulliga och härligt sköna karaktärer. Jag gillar att de första 5 minuterna är där knappt några dialoger och vi får bara följa Eggs som bebis och trollens liv under marken. Det var snyggt, gullig, smart och väldigt roande. Eggs som bebis var för övrigt också fantastisk gullig och hur han dansade.
Ben Kingsley spelar skurken och får mycket speltid. Detta är en fantastisk skurk som är underhållande och påminner om en sådan skurk som är bara rent patetisk egentligen. Allt han gör är enbart för att få en vitt hatt på huvudet och sitta i ett rum tillsammans med Lord Portley-Rind och äta ostar. Problemet är bara att han är allergisk mot ost, så han sväller hela tiden upp bara han får minsta lilla bit i sig. Hans död är också helt jävla fantastisk och att de kom iväg med det i en barnfilm förundrar mig verkligen. Allt jag säger är Monty Python's Meningen med Livet, restaurangscenen med Terry Jones.
Handlingen är också väldigt kreativ och jag gillade den en hel del. Jag vet om att den är baserad på en bok, men trots det känns det som en originell idé bakom filmen. Den kändes smart och söt och lär gå hem hos många barn. Det är den mest barnvänligaste utav Laika's filmer hittills.
Jag måste även till slut nämna stop-motion animationen. Jag brinner för stop-motion och jag älskar att Laika inte lär låta denna konsten dö ut helt. Den är så passande här och tillför så mycket till handlingen. Animationen på det hela är helt fantastisk och bara tänka sig dessa långa timmarna skaparna till denna har lagt ner tid på kan jag inte bara mer än respektera. Sådana här filmer behövs supporta och mindre filmer som Flygplan 2.
I sin helhet är The Boxtrolls är charmig, söt, smart och kreativ animerad film som levererar. Handlingen är väldigt bra, karaktärerna bra balanserade och trollen är riktiga små charmtroll (pun intended) som stjäl showen.
Det är inte Laika's bästa, men det är fortfarande ett företag som är på topp och fortsätter att levererar. Jag ser mycket fram emot deras nästa film!
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0787474/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Q2dFVnp5K0o