2015-07-09, 16:13
Medlem
IreneMorels avatar
Pitch Perfect 2

Barden Bellas åker till Europa för att ställa upp i en internationell tävling mot den tyska übergruppen Das Sound Machine, allt för att återfå förtroendet efter att ha klantat till en föreställning för president Obama.

Betyg : komedier är inte riktigt min grej, över lag, men jag gillar musikaler, så PP2 funkar faktiskt riktigt bra för mig. Den är inte hysteriskt rolig precis hela tiden, men vid mer än ett par tillfällen kippade jag faktiskt efter andan, efter hysteriska skrattanfall - mycket till övriga biopublikens förtret (de verkade inte tycka det var lika roligt som jag gjorde). Så av 10 möjliga, ger jag den solida 7 stjärnor.
Citera
2015-07-09, 17:24
Medlem
McNutty3.0s avatar
Der Samurai. Igen.

Den har verkligen allt. Symboliken är ibland övertydlig men ibland får man läsa genom både raderna och raderna bakom dom. Dom vackra omgivningarna är fula och stinker av döda drömmar och hopplöst hopp. Släng i en man i klänning, en varg, The Ark och kroppslösa huvuden har du en perfekt film. En vacker film om att känna sig annorlunda.

5/5
Citera
2015-07-09, 17:40
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Såg precis klart Just before i go från 2014 med bl.a Seann William Scott. Helt okej film!

3/5

Bra feelgood film..
Citera
2015-07-09, 17:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Stalker (1979)

Något så ovanligt som en rysk sciencefiction. Jag såg den när den var ganska ny, och den hamnade bland de fåtal filmer som verkligen inte vet vad jag tycker om.

En vägvisare leder några människor in i en mystisk zon, där finns ett rum som sägs kunna uppfylla önskningar. Filmen växlar mellan färg och svartvitt, vilket är en kul effekt.

Å en sidan är det spännande, oväntat, oförutsägbart, å andra sidan är det några figurer som klampar omkring i vattenpölar och bråte, och verkar väldigt rådvilla.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker, hur märkligt det än kan låta.

För att ge något betyg så säger vi väl 3/5, men jag det borde vara 2-4/5
Citera
2015-07-09, 18:34
Medlem
Fjantors avatar
Johan Falk - Blodsdiamanterna

Vilken sanslöst bra film..
Klart bäst i serien..
Precis som Svensk film ska vara..

4/5 får den...

Och detta är min åsikt och min egen...
Citera
2015-07-09, 22:14
Medlem
nihilverums avatar
I Spit on Your Grave (2010)

En remake av filmen med samma namn från 1978. Författaren Jennifer Hills (Sarah Butler) åker från staden till en stuga mitt i ingenstans för att kunna koncentrera sig på att skriva sin nästa bok. Hennes ankomst går dock inte obemärkt förbi, och några män får för sig att lära henne en läxa. De bryter sig in och börjar med att utsätta henne för skrämmande och förnedrande behandling, men innan de dödar henne kastar Jennifer sig i ett närliggande vattendrag och verkar försvinna. När männen inte hittar henne så försöker de att gå tillbaka till sina vanliga liv. Jennifer har dock överlevt och återvänder för att utkräva en gruvlig hämnd mot dem alla, en efter en.

Originalet från 1978 är bättre, i synnerhet som filmer av den här typen inte riktigt har något behov av högbudgeteffekter. Man har visserligen fått till lite mer grisiga avrättningar i den här versionen, sannolikt inspirerat av exempelvis Saw-filmerna och Hostel-filmerna, men det var ju knappast så att originalet inte redan var rejält grisig.

Betyget blir 4.5/10 eller 2/5 på Filmtipset.
Citera
2015-07-09, 22:17
Medlem
Blefss avatar
Diplomatic siege
90tals action med darryl hanna, tom berenger och Peter Weller
Citera
2015-07-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Stalker (1979)

Något så ovanligt som en rysk sciencefiction. Jag såg den när den var ganska ny, och den hamnade bland de fåtal filmer som verkligen inte vet vad jag tycker om.

En vägvisare leder några människor in i en mystisk zon, där finns ett rum som sägs kunna uppfylla önskningar. Filmen växlar mellan färg och svartvitt, vilket är en kul effekt.

Å en sidan är det spännande, oväntat, oförutsägbart, å andra sidan är det några figurer som klampar omkring i vattenpölar och bråte, och verkar väldigt rådvilla.
Jag vet fortfarande inte riktigt vad jag tycker, hur märkligt det än kan låta.

För att ge något betyg så säger vi väl 3/5, men jag det borde vara 2-4/5

En av historiens bästa filmer enligt mig. Solaris av samme regissör är ännu bättre.
Citera
2015-07-09, 22:30
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
En av historiens bästa filmer enligt mig. Solaris av samme regissör är ännu bättre.
Tyckte ungefär likadant om Solaris, kanske är det bra när man inte riktigt vet om det var bra, eller inte.
Vi säger väl bra, det är alltid lite trevligare.
Citera
2015-07-09, 22:30
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg

Båda är fruktansvärt bra, men alltid hållit Stalker snäppet högre.

De skönlitterära förebilderna rekommenderas också!
Citera
2015-07-09, 22:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Spöke på villovägar (1968)

En riktigt trevlig Disney produktion som kag "plågade" barnen med.
Dom är rätt luttrade över alla gamla filmer som deras pappa tvingar dom att se.
Den här fick , med beröm godkänt. Och det tycker jag den är värd, den är faktiskt så där lagom rolig så att man gillar den.

Historien i korthet, en nyanställd idrottslärare på en liten ort får ta sig an ett tämligen talanglöst friidrottslag. Han råkar släppa ut sjörövarkaptenen Svartskäggs spöke, som bara han kan se, och som orsakar en hel del trassel.
Spöket kan bara bryta förbannelsen genom att begå en god handling, något som är ganska främmande för piratkaptener.

4/5.
Citera
2015-07-09, 23:29
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Har du sett Martyrs?

Den filmen gav mig en reaktion snarlik den du fick av CH, solklaraste 1 / 10 i mitt liv men gillar du att bli provocerad av film är det en stark rek.

Citat:
Ursprungligen postat av Lazyitis
Den var iallafall provocerande dålig.

Tycker Martyrs är helt ok faktiskt, en 6a hos mig. Human Centipede 2 däremot. Där snackar vi 1/10-betygs provokation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in