På vilket sätt den är politiskt inkorrekt? Tänker givetvis på Brendan Gleesons karaktär och hur han ger blanka fan i diverse normer. Han är på inget sätt en trevlig människa men det gör inte karaktären mindre rolig att se och lyssna på för det!
Jag tänker mig tvärtom att tanken är att vi ska garva åt hur korkad världsbild han har, och att det går att tolka som "politiskt korrekt", även om begreppet är rätt ointressant. Vi ska alltså känna igen oss i Cheadles rollfigur. Kanske är det en tolkningsfråga, som så mycket annat?
Jag tänker mig tvärtom att tanken är att vi ska garva åt hur korkad världsbild han har, och att det går att tolka som "politiskt korrekt", även om begreppet är rätt ointressant. Vi ska alltså känna igen oss i Cheadles rollfigur. Kanske är det en tolkningsfråga, som så mycket annat?
Mycket möjligt. Jag ser det dock som en kulturkrock där en framgångsrik, världsvan, svart FBI-agent möter en inåtriktad, rasistisk, irländsk småstadspolis och att det är i denna krock humorn ligger.
Mycket möjligt. Jag ser det dock som en kulturkrock där en framgångsrik, världsvan, svart FBI-agent möter en inåtriktad, rasistisk, irländsk småstadspolis och att det är i denna krock humorn ligger.
En alkis som förlorar sitt jobb och blir lämnad av frun tvingas bo i sin trädgård med alla sina tillhörigheter. Utan några pengar att köpa öl för bestämmer han sig för att ha en yard sale.
Eftersom jag nyligen såg om Will Ferrell i Stranger Than Fiction (som jag gillar) tänkte jag ge honom ännu en chans i en mer seriös roll. Filmen är väl lite mysig men tyvärr helt ointressant. Finns ingenting som fångar mig.
Tidig Milos Forman rulle om sexualitet, sexuella normer och sökandet efter kärlek.
Jag fann denna filmen mycket rolig och välgjord, kan rekommenderas till folk som gillar europeiskt 60-tal.
Jag tror det mer har att göra med att visa att en AI skulle vara så långt över oss rent intellektuellt att vi inte skulle betyda något för dem. Som vår relation till myror. Det visar också att Isaac hade rätt i att hon bara såg Caleb som en väg ut och att hon bara spelade på hans känslor för att få honom medgörlig.
Jo, men jag tycker bara det är så tråkigt. Måste det vara så i varenda film?
Hon hade inte behövt hjälpa honom egentligen, utan bara sagt "Go" när hon skulle fixa sin kropp till exempel, istället för "Will you stay here?". Som sagt, det finns psykopater bland människosläktet men det är knappast ovanligt att man hittar en spindel inomhus och släpper ut den ur hemmet istället för att spola ner den i balkongen.
Men jag förstår din poäng, jag tycker bara det är lite tråkigt.
Citat:
Jag håller med om att Her är den bättre filmen men båda är bra och sevärda samt väldigt olika i sitt utförande och vad de berör trots att båda är SF-Draman med en AI i en central roll.
Jadå, väldigt olika men svårt att inte tänka på den med tanke på att den också är en relativt ny film med en kvinnlig AI i en central roll. Ex Machina är en bra film och definitivt sevärd!
"Last Chance Harvey". Finstämt om två ensamma medelålders människor som träffas av en slump och... ja. Slutet är väl ingen lågoddsare! :-) Gillade den för att den var både romantisk och realistisk. Inte så där sötsliskig, utan den tog även upp problem som kan uppstå när man träffas i den åldern och redan har var sina bagage och "färdiga" liv, samt möjligheten att det kanske är lugnare att INTE vända upp och ner på allting mera för ett förhållande.
Dustin Hoffman är ju ingen man som man som kvinna fantiserar om kanske, i alla fall gör inte jag det. Han är för kort och har för stor näsa - även om han är charmig! Emma Thompson är bra i nästan allt hon gör, så även här. Gillar hennes utseende: hon är mycket vacker, men inte på det avskräckande, klonade, konstgjort perfekta sättet som många amerikanska skådespelerskor och modeller, utan hon har ett mera "behagligt och trevligt" English Rose-utseende.
Fina Londonbilder var det också. Nu längtar jag dit bara för det!
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!