2015-04-21, 12:19
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Precis! Har förknippat honom så starkt med den rollen att jag nästan trott att han var ett lika stort as som kejsaren själv. Nu när jag äntligen kan släppa det känner jag att jag måste se The Master och Her

Walk The Line är också en bra film med Phoenix där han spelar Johnny Cash

http://www.imdb.com/title/tt0358273/?ref_=fn_al_tt_4
Citera
2015-04-21, 15:14
Medlem
chessjamts avatar
Pusher II (2004)

Nja, lite bättre än första filmen men fortfarande klarar jag inte riktigt av skinhead, ghetto, low-life-criminal miljön. Kanske att jag uppfattas som pryd men jag finner hela den genren och livsstilen motbjudande. Kanske också att det är poängen, att det ska vara så rått, realistiskt och smutsigt som möjligt att man mår lite dåligt när man ser det. I så fall hatten av till Refn & Co som lyckas med det till fullo.

Mad Mikkelsen visar att han är en av de bästa om inte nordiska så åtminstone danska skådespelarna. Har haft svårt för honom tidigare då jag tyckt att han alltid haft ett trött, slött pundaraktigt ansiktsuttryck med håret som hänger ner i ansiktet men här som skinhead gör han det riktigt bra. Kanske att han äntligen kommer till sin rätt som knarkande kriminell i Köpenhamn!

Betyg: 2.5/5
Citera
2015-04-21, 15:21
Medlem
Neatlesss avatar
SSF:On the Waterfront (1954.) Hamnarbetare får sina rättigheter kastade i sjön av maffian i sken av en fackförening och missnöjet pyr. Men ingen vågar stå upp och gola för det innebär en säker flygtur med fåglarna eller en permanent tupplur med fiskarna. Terry Malloy befinner sig mitt i smeten som hamnarbetaren som även gör småuppdrag åt maffian. När kokningspunkten närmar sig måste han välja sida.

Det är främst två saker som gör filmen för mig - det urläckra svartvita fotot som fångar varje smutspartikel och sätter upp en grå och hopplös arbetarklass-stämning till perfektion. Och såklart skådespelet - Marlon Brando, Karl Malden och Lee J. Cobb är dom tre stöttepelare som förvandlar ett ordinärt manus till en fantastisk historia om moral och korruption. Brando har hyllats till skyarna med all rätt för sin porträttering av en skör och vilsen ung man, dialogen i taxiscenen är så nervigt framförd att man nästan rörs till tårar. Och scenerna när dom här karaktärerna exploderar och skriker ut sin frustration är nog vad jag gillar bäst. Skådespel i den allra högsta divisionen.

Dialogerna, stämningen, känslorna, allt det är fläckfritt i en underbar och engagerande film. Musiken blir väl melodramatisk ibland men det är det enda jag kan klaga på. 4/5
Citera
2015-04-21, 17:05
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF:On the Waterfront (1954.)

Ska faktiskt se den någon dag framöver, kanske imorgon redan!
Citera
2015-04-21, 19:45
Medlem
chessjamts avatar
Transporter 2 (2005) med Jason Statham.

Statham är den stora behållningen i filmen. Annars gillade jag den inte så mycket. De övriga skådespelarna överspelar och deras karaktärer känns som klyschor. Undantaget är väl den franska poliskommissarien som fungerar bättre som comic relief här än vad han gjorde i den första filmen. Biljaktscenerna är bra och samma med fightscenerna, även om de inte imponerade lika mycket som i förra filmen så fungerar de helt som de ska. Vi får se Statham kicka ass och mer kan man väl inte begära? Lite sämre än förra filmen men jag antar att den duger ändå att titta på.

Betyg: 2/5
Citera
2015-04-21, 20:47
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Statham är den stora behållningen i filmen. Annars gillade jag den inte så mycket. De övriga skådespelarna överspelar och deras karaktärer känns som klyschor. Undantaget är väl den franska poliskommissarien som fungerar bättre som comic relief här än vad han gjorde i den första filmen. Biljaktscenerna är bra och samma med fightscenerna, även om de inte imponerade lika mycket som i förra filmen så fungerar de helt som de ska. Vi får se Statham kicka ass och mer kan man väl inte begära? Lite sämre än förra filmen men jag antar att den duger ändå att titta på.

Tycker ändå det var en hygglig uppföljare. Inte lika bra som ettan verkligen och gav den 2.5/5 i betyg. Men tyckte ändå underhållning är på topp och handlingen helt absurd men ändå underbar i sig. Gillar skurkarna mest i denna utav alla Transporter filmerna. Dessutom är den inte lång alls. Precis under 1 timme och 20minuter när eftertexterna börjar rulla igång.
Citera
2015-04-21, 21:07
Medlem
chessjamts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Tycker ändå det var en hygglig uppföljare. Inte lika bra som ettan verkligen och gav den 2.5/5 i betyg. Men tyckte ändå underhållning är på topp och handlingen helt absurd men ändå underbar i sig. Gillar skurkarna mest i denna utav alla Transporter filmerna. Dessutom är den inte lång alls. Precis under 1 timme och 20minuter när eftertexterna börjar rulla igång.

Jodå, den är en okej uppföljare. Inte lika bra som ettan som du säger men den duger väl som actionunderhållning. Gillade också att den inte var så lång utan hyfsat kort tidsmässig.
Citera
2015-04-21, 21:44
Medlem
GainerWheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chessjamt

Om du tyckte Transporter 2 var okej kan jag rekommendera dig 3an, du kanske inte kommer tycka den är alls lika bra men jag tyckte alla filmerna höll riktigt bra men och andra sidan är jag ett väldigt stort fan av jason statham
Citera
2015-04-21, 22:35
Medlem
nihilverums avatar
Escape from Alcatraz (1979)

Filmen handlar, som titeln antyder, om det enda tillfälle då någon (eventuellt) lyckades fly från Alcatraz med livet i behåll. Bankrånaren Frank Morris (spelad av Clint Eastwood, som faktiskt har viss porträttlikhet med verklighetens Morris) planerade den mycket avancerade rymningen som sedan genomfördes tillsammans med bröderna Anglin (spelade av Fred Ward och Jack Thibeau). Trots utredningar har ingen av dessa tre någonsin påträffats igen, levande eller döda.

Bra skådespelarinsatser, och roligt att se en dramatisering av flykten. I ett tidigt avsnitt av Mythbusters kom Adam och Jamie fram till att de tre fångarna i princip skulle ha kunnat överleva med den metod som de använde.

Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2015-04-21, 22:48
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Escape from Alcatraz (1979)

Bra film! Gav den en sjua.
Citera
2015-04-21, 23:14
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Njor
Interstellar (2014)
Även om jag gillar Matthew och hans dialekt så tyckte jag det blev lite för mycket i filmen. Överlag bra, spännande, episk. Helt klart sevärd.

Betyg: 8/10
Jag gillar också Interstellar. Den är oerhört mycket bättre än Armageddon som är i precis samma genre.
Citera
2015-04-22, 08:11
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Jag gillar också Interstellar. Den är oerhört mycket bättre än Armageddon som är i precis samma genre.

Förstår inte riktigt hur du ens kan ha armageddon i samma mening som Interstellar..
Finns ju säkert tusen andra filmer att jämföra Interstellar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in