2015-04-12, 23:37
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Ex Machina (2015)

Blev en tur till biografen idag och valde då Ex Machina, som jag varken hört eller läst något om överhuvudtaget, gick bara dit utan att veta alls vad den handlade om mer än något om robotar.

Och jävlar vilken film jag fick se! Ett hårt slag i trynet fick jag och sänktes med en gång, fantastisk film från början till slut vars utveckling i historien bara blev bättre och bättre ju längre tiden gick.

Originell, intelligent och extremt tankeväckande. Hjärnan gick på högvarv under speltiden som aldrig förr där man själv börjar tänka om existensiella frågor och vad det är som gör oss levande. Den är också förbannat snygg med många minnesvärda scener. Är man ett fan av A.I så är denna verkligen ett måste (jag älskade den men har ändå inte sådant som något vidare intresse). Skådespeleriet är verkligen fläckfritt från samtliga inblandade och regin är top notch.

Detta kan helt klart bli årets bästa film, blev helt mindblown. Pallra er till bion och se denna istället för hjärndöda Avengers som har premiär senare denna månaden, jag lovar er att ni kommer få så mycket mer ut av denna bioupplevelsen.

Måste också lägga till att den var enligt mig ytterst skrämmande, ruggig känsla rakt igenom som kryper sig in i skinnet i det hyfsat långsamma berättartempot. Ett definitivt köp när den släpps på blu-ray, det är sådana här filmer som skall tjäna de stora pengarna och Ex Machine ger mig hopp om att originell film med riktiga kvaliteer fortfarande kan göras i 2015!

Kan bli en ny toppfavorit efter en omtitt, kanske det blir ett senare biobesök igen denna månaden, efter jag smält denna filmen. Nu måste jag fortsätta bearbeta de otroliga 108 minutrarna jag precis har haft äran att bevittna, så länge får det vara en otroligt stark 4 i betyg.

Betyg: 4/5 | 12/15
Citera
2015-04-12, 23:44
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Ex Machina (2015)

Blev en tur till biografen idag och valde då Ex Machina, som jag varken hört eller läst något om överhuvudtaget, gick bara dit utan att veta alls vad den handlade om mer än något om robotar.

Och jävlar vilken film jag fick se! Ett hårt slag i trynet fick jag och sänktes med en gång, fantastisk film från början till slut vars utveckling i historien bara blev bättre och bättre ju längre tiden gick.

Originell, intelligent och extremt tankeväckande. Hjärnan gick på högvarv under speltiden som aldrig förr där man själv börjar tänka om existensiella frågor och vad det är som gör oss levande. Den är också förbannat snygg med många minnesvärda scener. Är man ett fan av A.I så är denna verkligen ett måste (jag älskade den men har ändå inte sådant som något vidare intresse). Skådespeleriet är verkligen fläckfritt från samtliga inblandade och regin är top notch.

Detta kan helt klart bli årets bästa film, blev helt mindblown. Pallra er till bion och se denna istället för hjärndöda Avengers som har premiär senare denna månaden, jag lovar er att ni kommer få så mycket mer ut av denna bioupplevelsen.

Måste också lägga till att den var enligt mig ytterst skrämmande, ruggig känsla rakt igenom som kryper sig in i skinnet i det hyfsat långsamma berättartempot. Ett definitivt köp när den släpps på blu-ray, det är sådana här filmer som skall tjäna de stora pengarna och Ex Machine ger mig hopp om att originell film med riktiga kvaliteer fortfarande kan göras i 2015!

Kan bli en ny toppfavorit efter en omtitt, kanske det blir ett senare biobesök igen denna månaden, efter jag smält denna filmen. Nu måste jag fortsätta bearbeta de otroliga 108 minutrarna jag precis har haft äran att bevittna, så länge får det vara en otroligt stark 4 i betyg.

Så typiskt att Norge får Ex Machina och Sverige dra den ur sitt sortiment
Vill se den filmen tillsammans med It Follows. Två filmer som inte gick i närheten av mig .
Citera
2015-04-12, 23:47
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ex Machina (2015)

En av de nya filmer jag ser mest fram mot att se just nu. Kul att den verkar leva upp till ens förhoppningar!
Citera
2015-04-12, 23:54
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Så typiskt att Norge får Ex Machina och Sverige dra den ur sitt sortiment
Vill se den filmen tillsammans med It Follows. Två filmer som inte gick i närheten av mig .

Otroligt tråkigt att höra att den inte går på bio i Sverige, det var verkligen en biofilm trots att den inte innehöll någon action eller högt tempo. Däremot var den oemotståndligt vacker som gjorde sig otroligt fin på duken. Konstigt att de inte väljer att visa den då Alicia Vikander ändå är med.

Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
En av de nya filmer jag ser mest fram mot att se just nu. Kul att den verkar leva upp till ens förhoppningar!

Hade ju inte ens hört talas om filmen (konstigt nog) så jag blev väldigt överraskad. Men den levererade verkligen, sedan ryser jag lite av tanken hur den skulle kunna ha blivit om Hollywood lade vantarna på denna.

Den hade några små skavanker dock som jag inte nämnde, Oscar Isaacs karaktär var lite väl "grabbtuff" och några småtöntiga och klassiskt intellektuella citat drogs lite här och där som gjorde filmen ännu lite mer smartgrabbig. Men dessa sekvenser var få och att Isaacs karaktär i övrigt var guld gör att jag kan förbise det ganska så lätt.
Citera
2015-04-13, 00:09
Medlem
Catapillas avatar
Megan Is Missing

Allting i denna filmen suger, jag vet inte ens var jag ska börja kritisera den så jag tänker inte ens försöka.

Slutomdöme blir iallafall att om jag hade ställts inför valet att motta tre stenhårda sparkar på pungen eller se om denna filmen så hade jag antagligen offrat ballarna.

Lowpoint är antagligen sista 15 minutrarna där förövaren
Citera
2015-04-13, 00:33
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Otroligt tråkigt att höra att den inte går på bio i Sverige, det var verkligen en biofilm trots att den inte innehöll någon action eller högt tempo. Däremot var den oemotståndligt vacker som gjorde sig otroligt fin på duken. Konstigt att de inte väljer att visa den då Alicia Vikander ändå är med.

Var meningen att filmen skull ha premiär 20 Mars men av någon okänd anledning drog SF ur den ur sortimentet.
Citera
2015-04-13, 00:42
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Var meningen att filmen skull ha premiär 20 Mars men av någon okänd anledning drog SF ur den ur sortimentet.

Så tråkigt. Oerhört lättad och glad att inte SF fick köpt Oslo kommuns alla biosalonger förra året när de la dem upp för försäljning! Finns några SF-biografer i Norge också, men besöker de aldrig då de bara visar storfilmerna och inte independent-film.

Medan företaget som äger biograferna i Oslo nu t.ex anordnar arabisk tema-månad nu i april och visar 4 filmer från mellanöstern. Känns inte som något SF skulle få för sig.
Citera
2015-04-13, 00:46
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Alicia Vikander är ju dessutom med och man kan tycka att de borde vilja stötta våra svenska stjärnor, men icke.
Citera
2015-04-13, 00:49
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Alicia Vikander är ju dessutom med och man kan tycka att de borde vilja stötta våra svenska stjärnor, men icke.

Ja, jag tycker detta verkligen är jättemärkligt. Men läste att filmen bara visades på 4-5 biografer i USA och jag antar att det kan var där skon skaver för SF. Man kan ju inte visa något som inte haft minst 5000 screenings i USA under en premiärhelg. Usch och fy!
Citera
2015-04-13, 01:05
Medlem
Lotsos avatar
Citat:

SF visade till och med Escape Plan bara för att Mikael Håfström regisserade. Han är nog inte lika stor som Alicia Vikander. Visserligen hjälpte det nog att Sylvester Stallone & Arnold Schwarzenegger var med. Men deras tidigare filmer samma år, Bullet to the Head och The Last Stand gick inte upp på SF biografer medan de gick upp i Danmark.

De visade till och med trailers på Ex Machina på SF, så de hade ju redan bestämt sig att visa filmen. Man läste att en del av upprörda på deras Facebook sida också när de tog bort den ur sortimentet. Ja, jag som filmälskare avskyr det SF håller på med. Det mest positiva är att jag och mina vänner nästan blivit stammisar där just nu så personalen är alltid lika trevliga att prata med varje gång man är där. Men just bolaget och deras sätt att visa de filmer de gör och i de upplagen de gör det på är bara rent käft åt helvete för en filmälskare som mig.
Citera
2015-04-13, 01:11
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
SF visade till och med Escape Plan bara för att Mikael Håfström regisserade. Han är nog inte lika stor som Alicia Vikander. Visserligen hjälpte det nog att Sylvester Stallone & Arnold Schwarzenegger var med. Men deras tidigare filmer samma år, Bullet to the Head och The Last Stand gick inte upp på SF biografer medan de gick upp i Danmark.

De visade till och med trailers på Ex Machina på SF, så de hade ju redan bestämt sig att visa filmen. Man läste att en del av upprörda på deras Facebook sida också när de tog bort den ur sortimentet. Ja, jag som filmälskare avskyr det SF håller på med. Det mest positiva är att jag och mina vänner nästan blivit stammisar där just nu så personalen är alltid lika trevliga att prata med varje gång man är där. Men just bolaget och deras sätt att visa de filmer de gör och i de upplagen de gör det på är bara rent käft åt helvete för en filmälskare som mig.

Såg The Last Stand på bio Och Sabotage apropå Arnold...

Det som är problemet med SF i sverige är att de är ensamma, så de behöver inte skapa några alternativ. De kan köra på med ett klassisk "samma filmer på alla biografer" och det finns inget man kan göra för de har inga att konkurrera med. I Norge är det annorlunda, i varje stad finns det olika biografer som ägs av olika bolag, vilket skapar bättre konkurrens och mer urval. Flera biografer i Oslo som har en egen nisch och visar helt olika filmer. Finns två stora biografer i Oslo som heter Gimle och Victoria. Ingen av dem kommer t.ex visa Avengers, det hålls till de andra biograferna.
Citera
2015-04-13, 08:31
Medlem
jimmyfingerss avatar
Starred Up (2013)

En brittisk fängelsefilm om en kille som flyttas upp från ungdomsvården till en riktig anstalt. Jack O'Connell spelar den osympatiske unge mannen riktigt bra. Våldsam och destruktiv. Lätt i samma klass som andra bra fängelsefilmer som Animal Factory, Felon, Cool Hand Luke, med flera.

9/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in