2015-02-01, 16:29
Bannlyst
Spegeln av Tarkovsky. För fösta gången.

Den är inte jättesvår att förstå rent konceptuellt. men samtidigt är den djupt rysk. Svårt att följa med fullt ut i den ryska historien med krig och dess politiska situatuion givetvis. Sen alla tvära kasst i tid och kronologin. Den var lite sporadiskt översatt också... Men dikterna gör ju hela filmen de knyter ändå samman många lösa delar och den ryska övernaturligheten och ursprunget till den ryska fadern och moder som går genom hela filmen. Tillsammans med avbildningar av kvinnor med drag av filmens huvudkaraktärer gör den spännande på många plan. Leonardo går som en konsant också?

Porträttet av Ginevra de' Benci, bara det är ju värt att se om filmen för lixom
Citera
2015-02-01, 16:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinn
Det tycker jag att du ska, även om jag inte är säker på att det är en film för dig. Men man vet aldrig förrän man testat.

Mja, trailern gav ju mig som sagt ingen mersmak direkt, men blir sugen ändå då den uppenbarligen delar tittarna på forumet i två läger.
Citera
2015-02-01, 18:13
Medlem
Anatomy of a Murder (1959) - Trots min okunskap och mitt ointresse vad gäller juridik och rättegångsprocesser överlag har jag ett nästan missbrukslikt förhållande till amerikanska rättegångsdramer, och Anatomy of a Murder var som en fet fix kvalitetsheroin. Filmen är en rättfram berättelse om ett till synes solklart mordfall där allt kanske inte är som det verkar och den större delen av filmen fokuserar på rättegången som följer, och när allt kommer i kring är fortfarande frågan om vad som verkligen skedde på Thunder Bay Inn obesvarad. Det enda negativa jag egentligen har att säga är väl angående skådespeleriet där det tyvärr finns vissa brister. James Stewart, Ben Gazzara och George C. Scott gestaltar sina respektive roller helt perfekt, medan Lee Remick och Brooks West, båda två med relativt betydande roller, spelar över till den grad att man ibland stör sig på det. Bortsett från det är det en väldigt välgjord och underhållande film som rekommenderas till alla med en fäbless för storskaliga rättegångar med åklagare och advokater med stora egon.
Citera
2015-02-01, 19:15
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
The Maze Runner (2014)

Nja, om man bortser från en katastrofal plot-uppbyggnad och halvkasst skådespeleri (usch vad jag hatar Thomas Brodie-Sangster) så är det en helt okej film som förhoppningsvis blir mycket bättre om man ser den tillsammans med uppföljaren. Så länge ger jag en svag 6/10.
Citera
2015-02-01, 19:47
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Anatomy of a Murder (1959) - Trots min okunskap och mitt ointresse vad gäller juridik och rättegångsprocesser överlag har jag ett nästan missbrukslikt förhållande till amerikanska rättegångsdramer, och Anatomy of a Murder var som en fet fix kvalitetsheroin. Filmen är en rättfram berättelse om ett till synes solklart mordfall där allt kanske inte är som det verkar och den större delen av filmen fokuserar på rättegången som följer, och när allt kommer i kring är fortfarande frågan om vad som verkligen skedde på Thunder Bay Inn obesvarad. Det enda negativa jag egentligen har att säga är väl angående skådespeleriet där det tyvärr finns vissa brister. James Stewart, Ben Gazzara och George C. Scott gestaltar sina respektive roller helt perfekt, medan Lee Remick och Brooks West, båda två med relativt betydande roller, spelar över till den grad att man ibland stör sig på det. Bortsett från det är det en väldigt välgjord och underhållande film som rekommenderas till alla med en fäbless för storskaliga rättegångar med åklagare och advokater med stora egon.

Om du inte redan sett 12 Angry Men (1957) så borde du verkligen se den. Bortse från att filmens titel är väldigt löjlig. Det är en väldigt intressant film som nästan till 100% utspelar sig i ett rum, dit juryn (bestående av 12 män) drar sig tillbaka för att överlägga om informationen som kommit fram under rättegången. Henry Fonda är väldigt bra som den ende jurymedlemmen som hela tiden håller hårt på den rättsliga principen att den åtalade är oskyldig om inte skuld bevisats bortom rimligt tvivel.
Citera
2015-02-01, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Guds Stad:

Fortsatte på min watchlist (skall se topp 50 från varje genre + topp 250 listan @ IMDB, även dessa jag sett tidigare) med filmen Guds Stad.

Jag har alltid fascinerats av filmer som utspelar sig i den brasilianska favelan och Guds stad är helt klart en av de bästa sådana filmer.
Den skildrar verkligen en ocensurerad bild av livet där samtidigt som det är väldigt bra skådespeleri och en realistisk handling.

En av få filmer jag med gott samvete kan ge 10/10.

City of god 2002

Såg nyss filmen. Rätt starka scener https://www.youtube.com/watch?v=QSqtcvOJ4oI
Citera
2015-02-01, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Om du inte redan sett 12 Angry Men (1957) så borde du verkligen se den. Bortse från att filmens titel är väldigt löjlig. Det är en väldigt intressant film som nästan till 100% utspelar sig i ett rum, dit juryn (bestående av 12 män) drar sig tillbaka för att överlägga om informationen som kommit fram under rättegången. Henry Fonda är väldigt bra som den ende jurymedlemmen som hela tiden håller hårt på den rättsliga principen att den åtalade är oskyldig om inte skuld bevisats bortom rimligt tvivel.

Jo den har jag sett, mycket bra film! En personlig favorit och en av de första svartvita filmer jag såg när jag var yngre.
Citera
2015-02-01, 19:58
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexie123
Jo den har jag sett, mycket bra film! En personlig favorit och en av de första svartvita filmer jag såg när jag var yngre.
Snarare en av de få svartvita filmer som är bra överhuvudtaget.

|d
Citera
2015-02-01, 20:00
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpMz
City of god 2002

Såg nyss filmen. Rätt starka scener https://www.youtube.com/watch?v=QSqtcvOJ4oI

Det var fan ett gammalt inlägg du hittade! Riktigt bra fortfarande, även fast jag ändrat betyget till 9.
Citera
2015-02-01, 20:08
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Det var fan ett gammalt inlägg du hittade! Riktigt bra fortfarande, även fast jag ändrat betyget till 9.

En av få filmer jag med gott samvete kan ge 10/10.
Citera
2015-02-01, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Snarare en av de få svartvita filmer som är bra överhuvudtaget.

|d

Nej det håller jag inte med om. Avsaknaden av färg påverkar inte filmens centrala delar. Visst kan vissa visuella aspekter göra sig bättre med färg, men att en film som exempelvis 12 Angry Men där manus är det absolut mest centrala skulle göra sig bättre i färg stämmer inte.
Citera
2015-02-01, 20:35
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Begin Again (2013)

Gretta bor i New York, har nyss gjort slut med sin popstjärna till pojkvän. Hon skriver låtar, lite sådär ibland, för sig själv och sin katt. På en bar så spelar hon en kväll en låt, något som den numera avskeda före detta producenten Dan hör. Han ser hennes talang och deras vänskap och musik växer sig stark över de nästkommande veckorna.

Detta var en riktigt fin, feelgood, härlig film. Jag hade knappt några förväntningar men överrumplas av den sköna stämningen, den underbara musiken, det fina skådespelet och ja, hela filmen.

Musiken – som är den stora fokusen i filmen, är riktigt bra och passar mig perfekt i smaken. Detta blandat med hela auran av filmen skapar på något sätt någon sorts magi och alla bitar sitter på helt rätt plats.

Detta är på sitt sätt väldigt amerikanskt och filmen har sina klyschor, men det är så fint gjort och så väl arbetat att de är hur lätta som helst att överse.

Keira Knightley och Mark Rufallo i huvudrollerna skapar en perfekt kombo, båda är skådespelare jag gillar och de har en bra kemi dem emellan i filmen.

Utomhusscenerna där de spelar in albumet är mina personliga favoriter, man har hittat något som gör det levande och man känner sig verkligen in i musiken och stämningen i staden.

På sitt stora hela så var detta en mycket trevlig och bra film som jag uppskattade väldigt mycket. Att jag inte hade några förväntningar gjorde den bara ännu bättre. En gömd pärla och en trevlig överraskning.

Stark sexa!

Betyg: +6/10
Gillade den också, särskilt Mark Ruffalo vars namn som fungerar som en kvalitetsstämpel numera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in