2015-01-31, 14:34
Medlem
Carnage.s avatar
Såg om The Long Kiss Goodnight igår, var ett jävla tag sen sist. Helt klart en av de absolut bästa actionfilmerna genom tiderna. Fan i mig ett mästerverk!
Citera
2015-01-31, 14:36
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Såg om The Long Kiss Goodnight igår, var ett jävla tag sen sist. Helt klart en av de absolut bästa actionfilmerna genom tiderna. Fan i mig ett mästerverk!

Växte upp med Rennys filmer på VHS under 90-talet och TLKG gick ofta varm i videobandspelaren då den kom ut på hyrvideo!
Citera
2015-01-31, 14:43
Medlem
Nightcrawler (2014)
Tycker denna film levererade. Många andra i den här tråden verkar dock inte tycka det av någon anledning. Tycker den är väldigt underhållande och Lou's karaktär är intressant då han är i ett helt psykotiskt tillstånd.

Betyg: 8/10
Citera
2015-01-31, 15:38
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Växte upp med Rennys filmer på VHS under 90-talet och TLKG gick ofta varm i videobandspelaren då den kom ut på hyrvideo!

Synd att han är så ojämn. Eller om det är filmstudiorna som sätter pressen på honom, och fuckar med hans konstnärliga integritet.

Utöver The Long Kiss Goodnight så är ju Nightmare on Elm Street 4, Cliffhanger och Deep Blue Sea riktigt sköna filmer de också. Kommer verkligen aldrig förstå att så många ogillar Deep Blue Sea! Visst är CGI-hajarna riktigt föråldrade, men fan vad underhållande den är.
Citera
2015-01-31, 15:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Synd att han är så ojämn. Eller om det är filmstudiorna som sätter pressen på honom, och fuckar med hans konstnärliga integritet.

Utöver The Long Kiss Goodnight så är ju Nightmare on Elm Street 4, Cliffhanger och Deep Blue Sea riktigt sköna filmer de också. Kommer verkligen aldrig förstå att så många ogillar Deep Blue Sea! Visst är CGI-hajarna riktigt föråldrade, men fan vad underhållande den är.

Born American med Mike Norris och Prison med Viggo Mortensen ska inte förglömmas heller.
Citera
2015-01-31, 15:49
Medlem
The Theory of Everything (2014)

Ärligt talat så är jag inte så intresserad av stephen hawking och hans liv. Eller rättare sagt så är jag inte så insatt i hans vetenskap. Men jag måste ändå erkänna att det var väldigt känslosamt att se vilket liv han haft. Väldigt fin film. Eddie redmayne var helt fantastisk som hawking. Får hålla ögonen på vad han gör i framtiden. 8/10
Citera
2015-01-31, 15:53
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Var vi på samma visning Lotso? 17.30 engelskt tal? Blev mycket besviken på den, ska skriva ihop något nu!

Det var som fan det var vi Var någonstans satt du?
Stannade du kvar under eftertexterna? Stan Lee hade en cameo

Skrev också i min recension framåt tredje akten blev filmen den där kliché fyllda festen och följer samma mönster som man sett miljontals gånger förr i animerade filmer. Grejen är det för mig att det positiva verkligen överstiger det negativa och jag bryr mig inte så mycket om det. Det är en av de gångerna jag verkligen inte brydde mig allt för mycket hur mycket kliché den var framåt slutet för jag älskade Baymax så pass mycket.
Däremot kan jag säga den inte når upp på samma nivå som Disneys tidigare filmer Tangled, Wreck-It Ralph och Frozen.
Ser dock fram emot Disneys nästa som först kommer ut 2016, Moana.

Vad tyckte du förresten om kortfilmen, Feast?
Citera
2015-01-31, 16:00
Medlem
Soulsurfers avatar
Nightcrawler

Jake briljerar och hade såklart förtjänat en Oscarsnominering - han är givetvis det bästa med hela filmen och spelar en väldigt intressant karaktär. Dock saknas det något för mig för att kunna sätta en fyra. Hade velat bli mer indragen i storyn och mer engagerad än vad jag blev - historien och berättandet var inte så effektivt som den/det hade kunnat vara. Man tog inte vara på all potential som fanns här, och det finns en del andra saker hade kunnat vara betydligt starkare. Slutet och musiken tänker jag främst på, framförallt slutet som utan tvekan var svagast. Gillar inte heller att vi måste se vad som händer sedan när det gäller slutet, det är ett trist och förutsägbart slut.

När det gäller musiken inspirerar den alldeles för sällan för att anses vara något speciellt, även om den oftast är "bra" (dock inte mer än så vilket hade varit önskvärt). Lite tråkigt att få höra det här när kompositören hade en riktig "comeback" tidigare förra året (inte att han inte har varit aktiv, utan för att många trodde att han hade tappat allt med enorma besvikelser och dåliga saker såsom exempelvis Parkland och The Bourne Legacy) när vi talar om kvalitet då han imponerade stort med Maleficent, som är hans bästa insats sedan The Last Airbender och var åtminstone lätt topp 15, om inte topp 10 för 2014 av de ca 300 verk som jag hann ta mig igenom från 2014 (fast där ingår även en del spelmusik och musik för tv-serier), men det mesta var såklart film.

På den positiva sidan är Nightcrawler åtminstone en lyckad kamouflering som är ett ytterligare bevis på att han kan lyckas i så många olika stilar och kan dölja mycket av sin egna stil när det behövs eller när han vill, men det är verkligen inget speciellt bara för det, även om det överlag är bra (sett till helheten, vissa enstaka bitar sticker ut som mer än bra, men musiken blandar rätt högt med bra, mediokert och lågt och landar således i mitten någonstans på en stabil 3/5). Det är med andra ord ett enormt steg tillbaka i kvalitet, även om det såklart går att gå igenom allt material, kapa fettet och spara de finaste köttbitarna och sedan arrangera dessa bästa bitar till en kanske 15 minuter lång svit som är värd betyget 4/5, man kan ju inte bara bedöma det bästa materialet - det blir ju helt skevt då det är helheten som bedöms. 15 minuter av mer än bra material är ju inte ens 1/3 av helheten. Senaste The Hunger Games var också klart sämre, men där har en märkbar förbättring skett i alla fall och helheten är dessutom stabilare (även om den inte är något extraordinärt eller i närheten av utmärkta Maleficent). Visst finns det även saker där av betydligt lägre kvalitet som är rent ut sagt dåligt, såsom exempelvis Jamming the Capitol, men detta stycke är ett undantag som tur är och drar således inte ned betyget, och höjdpunkterna är allt fler.

Är ett stort fan av L.A.s nattliv och miljöerna som visas i filmen, men det, en intressant story (men som sagt, som inte tar fullt till vara på potentialen som fanns) och Jakes briljans räcker inte för mig för att kunna motivera en fyra. Det känns helt enkelt inte tillräckligt bra utfört/berättat som det hade kunnat vara för mig och något starkare än detta krävs. Det kanske hade räckt om slutet hade skötts på ett mycket bättre och mer tilltalande sätt, eller om filmen hade fått ytterligare hjälp av musiken - det är svårt att säga vad som hade räckt, men detta räcker inte för att jag skall kunna ge ut ett högre betyg. Storyn hade betydligt större potential än det vi fick, filmen kunde ha beröra mig betydligt mer, musiken hade kunnat vara av betydligt högre kvalitet, men nu lyckades man inte med alla dessa bitar tillräckligt väl för för att helheten skall vara värd en fyra, och därför smäller inte filmen så högt som den nog kunde ha gjort om fler bitar hade varit en aning starkare eller bättre. Trodde faktiskt också att filmen skulle vara mer utflippad (på ett bra sätt) än den var så jag blev lite besviken när det gäller den här biten.

3.5/5
Senast redigerad av Soulsurfer 2015-01-31 kl. 16:06.
Citera
2015-01-31, 16:05
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Det var som fan det var vi Var någonstans satt du?
Stannade du kvar under eftertexterna? Stan Lee hade en cameo

Han var även...

Citera
2015-01-31, 16:12
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.I.B
Han var även...

Jo det såg jag. Men han var med i slutet på riktigt där man hörde hans röst.
Citera
2015-01-31, 16:15
Medlem
N.I.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Jo det såg jag. Men han var med i slutet på riktigt där man hörde hans röst.

Japp den såg jag med.

För övrig verkade du haft en bra filmkväll med 3 stycken 4/5. Inte varje dag det händer
Citera
2015-01-31, 16:27
Medlem
Theekmans avatar
Rosemary's baby En intensiv rysare

Satte på denna rulle i mörkret med en popcornskål som tog slut på några minuter. Roman Polanski gör ett av sina bästa verk och förmedlar en känsla av ensamhet och förskräckelse. Jag fann aldrig filmen seg eller utdragen på något sätt. Jag fick precis det jag var ute efter, som var en utmärkt handling och hög puls. som för mig steg det bara högre och högre till det ultimata klimatet av slutet.

En komponent som gör denna rulle så genomtänkt och välregisserad är alla små kameravinklar. Som t.ex. när Rosemary står i en telefonkiosk och pratar med en doktor, får vi inte se något av omgivningen mer än en person som står utanför. Vilket får tittaren att känna sig trängd och inlåst. våldtäkten var också ett bra exempel på en förmedlad känsla av hjälplöshet och rädsla.

Kan tänka mig att se den snart igen.
9 av 10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in