På ett passagerarflygplan på väg till London försvinner plötsligt flera passagerare. Samtidigt försvinner miljontals människor världen över och världen kastas in i kaos och förstörelse.
Vad är det med att 2014 är de religiösa filmernas år? Ännu mer också att nästan alla jag sett har varit skit kassa. Visst jag är ateist, men det betyder inte att jag inte kan tycka om en film som är religiös. Doubt gillar jag en hel del faktiskt som är en religiös film.
Men vad dessa filmerna verkligen ska vara lågvatten nivå. Är du inte kristen är du skörd, åt helvete med dig och du förtjänar att dö.
Left Behind är en sådan kristen film som inte tänker på de andra religionerna och enbart på den kristna tron. Så när de i filmen säger att miljontals människor och att hela världen är drabbad är jag lite skeptisk, då alla i världen inte är kristna. Ja det är den största religionen i världen. Men filmen får det som att det är den enda religionen som existerar.
Där är till och med en buddist eller islam kille ombord på planet som är troende i den religionen, och gissa vad. Han blir inte tagen. Vilket jävla rasist moment av filmen. Liksom kristendomen är den religionen och alla andra är inte riktiga där av kommer ni få stanna på jorden. Vad fan är det för jävla sätt att tala om sin egna religion?
Och detta argumentet kommer från en ateist!
Nu när jag fått de åt sidan som verkligen gör denna filmen ännu värre så kommer vi till själva huvudfilmen. Filmen är verkligen dålig, där är ytters lite om ens någonting som är bra i denna eller ens underhållande.
Jag gillar filmer som utspelar sig på flygplan eller tåg där något ska utredas. Det hjälper med den små ytan man har att jobba med och personerna ombord blir mer involverade, och det blir mer underhållande. Men här var det raka motsatsen. Det var inte underhållande någonstans. Självklart hjälpte inte de religiösa undertonerna under filmens gång. Men bortsett från det är det uselt skådespel, karaktärer som är stereotyper och självklart ska planet vara fyllt med idioter och skitstövlar bara för att.
Filmen skiftar också från planet till Nicolas Cage dotter som är på marken där också förödelsen inträffat. Detta är de drygaste stunderna i filmen då det verkligen är långtråkigt. Ingenting spännande, inget intressant mer än att dottern vandrar rundor ska se snygg ut samtidigt som hon är förvirrad. Nej det funkade inte på en film som är 110 minuter lång.
Sedan har vi självaste Nicolas Cage. När hans utbrott behövs för att rädda en film får vi inte det. Till och med Nicolas Cage har blivit känd nu på sistone för sina utbrott och skrik och grimaser. Men här får vi inget av det. Nästan som om Cage själv inte brydde sig ett skit och det verkligen var i den perioden där han behövde pengar illa och bara accepterade filmen. Kan se mig framför mig han läser manuset och ser vilken dynga det är men gör det för han måste ha pengar. Åtminstone så är det i mitt huvud och hjärta då jag inte vill tänka tanken att han gjorde detta för han tyckte det var bra. Då blir jag lite ledsen för jag gillar fortfarande Nicoals Cage.
Dialogerna är också riktigt usla. Det är verkligen som man sitter och hör dialoger från en riktigt kass 80-90-tals action rulle, men med varken charm eller karisman i det. Verkligen dåliga dialoger.
Exempel när dottern pratar till en präst i kyrkan:
"Why would I listen to you. When you didn't even listen to you".
Ja det är verkligen en dialog som sägs i denna filmen.
Effekterna när planet landar i slutet är också Asylum varning. Faktiskt, hur fan kommer det sig att detta gick upp på bio i USA när hela filmen bara skriker Asylum. I det att produktionen och effekterna påminner om en Asylum film.
Sist också själva hela undergången. Något jag vill använda lättsamt för det känns verkligen inte som en undergång. Främst så är där flertals scener där man ser vanligt folk i bakgrunden bara är normala och går rundor helt normalt medan denna undergången pågår. Lite som i slutet av Zombie 2 när zombierna invaderar New York medan bilarna kör som vanligt på vägen.
Sedan är det alldeles för fint för att vara en undergång. Solen skiner och det påminns mer om ett upplopp och att folk plundrar mer än att det ska vara undergångens dag.
Slutet fick jag även en skrattanfall av, ännu ett exempel på usla dialoger.
"Looks like the end of the world.
No not yet, it's only the begining".
Också står de och tittar på en stad med dåligt tillagd eld på staden som ska brinna. Jag menar det är ju bara pannkaka och man tar handen och slår sig själv mot ansiktet, suckar och skakar på huvudet vad man precis har bevittnat.
I sin helhet är Left Behind tveklöst en av 2014års sämsta filmer. Inte ens Nicolas Cage lyfter filmen för att göra sina grimaser, till och med han ser och är uttråkad genom filmen. De religiösa undertonerna är inget bra och man bli ännu mer förbannad att filmen hänvisar att den kristna religionen är den enda religionen och alla andra inte är sanna. Dra åt helvete filmen! Och detta kommer från en ateist.
Skådespelarna är tråkiga och dåliga, effekterna usla och hela produktionen är skrattretande. Men filmen i sig satt jag mer och var uttråkad än att jag skratta åt den.
Left Behind är en film som verkligen bör göra sin sin egen titel och bli lämnad efter och aldrig bli återsedd igen.
1 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2467046/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=GrXe8YDbzYs