2015-01-25, 16:47
Medlem
zxcvb45s avatar
Boyhood

Föll inte mig i smaken alls, känns jävligt överskattad.

Gillar Ethan Hawke dock.
Citera
2015-01-25, 16:50
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Boyhood

Föll inte mig i smaken alls, känns jävligt överskattad.

Gillar Ethan Hawke dock.

Ja den är ju överskattad men inte lika mycket som andra Oscarsnominerade filmer i år.
Citera
2015-01-25, 17:09
Medlem
Fjantors avatar
Interstellar - http://www.imdb.com/title/tt0816692/?ref_=nv_sr_1

Vilket jäkla mästerverk till film....
Bra från början till slut..

5/5 helt klart den bästa film jag någonsin sett..
Citera
2015-01-25, 17:59
Medlem
Pickmylussys avatar
Dags att skriva av mig lite. Tar ett par urval av de jag sett de senaste dagarna.

Barry Lyndon 1975
5+/10, kass musik ibland också.

Le Samourai (1967)
7/10

Cold Fish (2010)
6-/10

Love exposure (2008)
7/10

Lägger till 22 Bullets också! Fransk action med Jean Reno i huvudrollen som ex-maffialedare som går på en liten hämndturné efter att nästa ha blivit mördad. Riktigt skön rulle!
7/10 blir nog Léon ikväll bara för det
Senast redigerad av Pickmylussy 2015-01-25 kl. 18:04.
Citera
2015-01-25, 18:16
Medlem
Fresh (1994) - En något förbisedd ghettoskildring likt Boyz N The Hood och Menace II Society, även om Fresh dessvärre aldrig kommer upp i samma nivå som de två förstnämnda. Dramaturgiskt är det en förutsägbar berättelse utan några större överraskningsmoment eller nya tillskott till genren. Trots detta är filmen välgjord och människoödena vi får följa är stundtals väldigt gripande. 3/5
Citera
2015-01-25, 18:40
Medlem
saggesalivs avatar
Deux jours, une nuit (2014)

Sandra får veta att hon blivit bortröstad från sitt av sina arbetskamraterna. Hon övertalar sin chef att en omröstning ska ske, så hon spenderar sin helg att övertala sina arbetskamrater att rösta för henne och ge upp bonusen som de blivit utlovade i samband med Sandras uppsägning.

Detta var en intressant och engagerande film som jag gillade väldigt mycket. Att se hur Sandra går runt mellan sina arbetskamrater, förlorar hoppet när de säger nej, får tillbaka hoppet när de säger ja, det är riktigt vackert gjort.

Marion Cotillard gör en briljant rollprestation som Sandra och uttrycker känslorna på ett sådant realistiskt sätt att man inte tänker på att det är en spelfilm. Men den realistiska tonen på filmen bidrar ju även Dardenne brödernas otroligt välregisserade och välskrivna manus till.

Bröderna Dardenne använder sin standard Alain Marcoen som filmfotograf och han uttrycker alla scener på ett väldigt realistiskt och vackert sätt. Misären i vardagen porträtteras på ett utmärkt sätt.

Allt som allt en väldigt bra, trevlig film med Cotilards insats som huvudbehållning. Efter mycket övervägning landar den på en svag sjua!

Betyg: -7/10
Citera
2015-01-25, 19:57
Medlem
Kirk.Douglass avatar
The Humbling (2014)

Handling: Simon Axler (Al Pacino) är en välrenommerad skådespelare på Broadway som närmar sig 70-års åldern. Men en dag känner Axler att han tappat passionen och inspiration för yrket. Han drabbas av minnesförlust och försöker ta livet av sig. Han läggs in på en psykiatrisk klinik och när han återvänder hem är gnistan fortfarande borta. Han inleder en relation med Pegeen Stapleford (Greta Gerwig), en lesbisk kvinna som är dotter till hans gamla skådespelarvänner vid teatern vilket såklart skapar komplikationer. Samtidigt jagas Axler av en kvinna han mötte på kliniken som vill att hon ska döda hennes man åt henne, en kvinna som Pegeen tidigare hade en affär med trakasserar honom och Peggens ex-fru som gjort ett könsbyte till man vill ha tillbaka Pegeen och kommer in i deras liv. Samtidigt är Pegeen dyr i drift och pengarna börjar sina så Simon måste förr eller senare återvända till skådespeleriet. Eller begå självmord. Vad ska han göra?

Omdöme: Min utförliga synopsis beror nog på att jag för några veckor sen läste ut Philip Roths bok (eller novell) som filmen är baserad på. Boken är verkligen i tunnaste laget (ca 140 sidor) och vad jag läst köpte Pacino rättigheterna till boken. Och jag kan absolut vad förstå vad som lockade honom att spela en skådespelare som tappat gnistan. Close to home kanske? Jag kan tänka mig att rollen var väldigt rolig att spela för Pacino men det blir tyvärr aldrig riktigt så intressant för oss som publik. Greta Gerwig gör den stabilaste insatsen i filmen och de två har många fina scener tillsammans men Pacino känns mest skräning (och ibland over the top classic Pacino style) i The Humbling. Men kul att återse Dianne West som har en biroll som Gerwigs mor. Hon och Pacino har särskilt en väldigt bra och kraftfull scen tillsammans.

Vissa sidospår från boken har förstärkts i filmen och ändrats dramaturgiskt, vilket i mitt tycke gjorde storyns delar mer välintegrerade. Boken är uppdelad i kapitel och man förstår när man läser att en del tid har förflyttats emellan. Detta blir dock ganska svårt att återge i en film vilket gör att The Humbling ibland känns osammanhängande och att det saknas en reell röd tråd. Vilket det egentligen inte gör, vilket man i boken ser lättare. Skådespeleriet är det starkaste i filmen men idén lät nog intressantare på pappret för Pacino än hur den kunde gestalta sig på film.

Betyg: 2/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-01-25 kl. 20:03.
Citera
2015-01-25, 21:24
Medlem
NirvanAs avatar
John Wick

Simpel, cool, hitman film som passade perfekt för just denna kväll. Trevligt att se några halvt bortglömda skådespelare i denna också.

3/5
Citera
2015-01-25, 21:42
Medlem
Patrik2108s avatar
angående
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Left Behind (2014)

Det var en gedigen redogörelse. Jag kan hålla med om att vissa saker var undermåliga. Jag blev också lite uttråkad av att se den "snygga" dottern vandra omkring. Skådespeleriet och effekterna var kanske inte de bästa. När man utvärderar filmen i detalj så blir den dålig. Men, märkligt nog så blev jag aldrig uttråkad på allvar. Det kan bero på att jag inte visste ett dyft om filmen innan jag började se den. Detta är något jag rekommenderar. Läs inga recensioner och/eller sammandrag. Låt varje skeende i filmen komma utan att veta om det i förväg.

En lustig grej är att när jag läste recensioner i efterhand så såg jag att filmen ansågs lite 80-tal. När jag såg filmen så var jag tvungen att kolla upp årsmodellen efter några minuter eftersom jag tyckte det verkade var typ 80-tal. Men, likväl, jag såg filmen från början till slut utan att behöva anstränga mig.
Citera
2015-01-25, 22:22
Medlem
nihilverums avatar
Mrs. Miniver (1942), vinnare av Oscar för bästa film vid den femtonde Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om den engelska familjen Miniver som upplever andra världskrigets utbrott med bland annat de tyska bombningarna av England. Allt handlar dock inte om kriget - fru Miniver får en särskild art av rosor uppkallad efter sig och en ros av denna art kommer med i en lokal rostävling som normalt vinns av den ganska stroppiga Lady Beldon, vars dotter även uppvaktas av en av fru Minivers söner.

Överlag en ganska bra film om krigets utbrott från ett engelskt perspektiv. Betyget blir 7.5/10 eller 4/5 på Filmtipset.

Jag hade tidigare sett det föregående årets vinnare How Green Was My Valley, vilket onekligen är en ganska bra film, men sett i backspegeln är nog de allra flesta överens om att The Maltese Falcon och i synnerhet Citizen Kane måste betraktas som mycket större filmklassiker.

Näst på tur står Going My Way (1944), eftersom jag redan sett den sextonde vinnaren Casablanca.
Citera
2015-01-25, 22:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
John Wick

Trevligt att se några halvt bortglömda skådespelare i denna också.

Någon speciell du tänker på, som John Leugizamo?
Citera
2015-01-25, 22:41
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Någon speciell du tänker på, som John Leugizamo?

En favorit! Summer of Sam-prestationen är väl den som är mest legit om man ska vara seriös men jag gillar honom i alla roller jag sett honom i. Hans stand up-show var inget vidare, dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in