Sabotage (2014)
Medlemmarna i en DEA-insatsstyrka sänds in på ett uppdrag som officiellt är att sätta dit en drogkartell, men de beslutar sig för att även råna dem på miljontals dollar. När de har gömt undan pengarna och tror att de kommit undan stöter de på patrull i form av en lönnmördare med hämnd på agendan.
Jag älskar verkligen Arnold Schwarzenegger filmer. Det som känner till mig borde veta det vid det här lagret. Att jag ser allting som Stallone, Statham och Schwarzenegger medverkar i (delvis därför jag älskar The Expendables filmerna).
Men även jag medger att det finns dem där filmerna som verkligen inte är någon höjdare och är en liten besvikelse och där det enda som man har att se fram emot är just Arnold Schwarzenegger.
Detta är en sådan film.
Detta är en av de svagare filmerna bland Arnold Schwarzenegger i min mening och sedan hans återvändo till filmerna, är detta troligtvis hans sämsta. Visst The Last Stand var inte perfekt den med. Men det var återvändo för honom, filmen visste var den var och den lyckades vara en underhållande actionfilm med humor i sig. Precis det vi alla vill ha i en Arnold Schwarzenegger film.
Jag påstår inte att vartenda Arnold Schwarzenegger film ska vara så. Denna hade kunnat vara perfekt Arnold rulle om den bara var bra utförd.
Handlingen och tonen skapar en perfekt atmosfär som hade kunnat bli något utöver det vanliga för en Arnold Schwarzenegger rulle. Men istället blev det en tråkfest med usel redigering och hemska dialoger.
Redigeringen är riktigt dålig. Actionscenerna är alldeles för hastigt klippta och jag hann aldrig riktigt uppfatta vad som inträffade eller hände under en actionscen. Närbilderna var för många och hade gärna velat haft lite mer utzoomningar. Även tidsmässigt är filmen förvirrande då den hoppar 6 månader i filmen utan att man märker det.
Dialogerna är också bedrövliga. Gång på gång ska karaktärerna vara "coola" och svär och försöker säga fula ord hela tiden. Just för att verka coola. Men det är också det som blir filmens nedfall. Den försöker för mycket att ha sina karaktärer coola, så varje gång dem ska svära eller bete sig som män eller som dem är ett tufft gäng, blir det bara töntigt och skämskudden vill hellre komma fram.
Jag tror boven i dramat ligger i manuset. Det känns som där var något bra med denna filmen från början. Men någonstans gick det fel och det blev bara smörja i manuset och vi fick en slarvig hanterad film.
Även skådespeleriet i den var inte så bra. Ironiskt nog så var Arnold Schwarzenegger en av de bättre i rollerna och gav faktiskt en ganska så bra insats. Han tog sin roll mer seriösare än de andra och var uppenbart den mest intressanta att kolla på och följa under filmens gång.
Men Olivia Williams var riktgit bedrövlig enligt mig. Hon gav filmens sämsta insats och är en av dem som är med mest under hela filmens gång. Även "gänget" ger inga direkt minnesvärda insatser. Och då är det kända namn i den listan. Sam Worthington, Joe Manganiello och Josh Holloway gjorde okej ifrån sig där resten inte gav något intryck alls.
Det bästa med filmen var såklart Arnold Schwarzenegger. Han gav bäst insats, han var den mest intressanta och det är Arnold Schwarzenegger helt enkelt. Jag har svårt att avsky honom i något, även ifall Batman & Robin samt Junior är skit filmer.
Det är han som räddar denna filmen från att bli en ganska så tråkig film till en åtminstone något underhållande emellanåt och gör filmen okej sevärd.
I sin helhet en medioker actionfilm. Det är främst Arnold Schwarzenegger som räddar filmen från usel redigering, det hemska dialogerna och dåliga insatser. Emellanåt är filmen något underhållande och jag gillar att Arnold Schwarzenegger åtminstone är med i något annorlunda från hans renodlade actionfilmer med hans one-liners.
Jag hade bara önskat att han valt en bättre film att visa sin mer dramatiska sida, men det återstår och se i Maggie som kommer ut senare i år, som verkar riktigt lovande!
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1742334/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=8HDArXZgrsE