Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-01-11, 19:15
  #32473
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Birdman (2014)

Riggan Thompson är en avdankad skådespelare som lever på sin gamla merit att en gång ha spelat superhjälten Birdman i en trilogi. Nu ska han dock sätta upp en pjäs på Broadway som han väntar sig vara den stora vändningen i hans karriär.

Iñárritus gör här någonting unikt, han byter helt stil. Jag älskade hans tidiga långsamma, mystiska, smutsiga stil som fokuserade på relationer, kärlek, död. Birdman ligger egentligen otroligt nära hans andra filmer, men den är så, så långt ifrån.

Birdman är filmad på ett ubnikt sätt som ska framställa den som att den är gjord i en enda lång tagning. Detta sätter en otrolig prägel på hela filmen och gör den så unik.

Bortsett från detta unika sätt att göra film så är Birdman en fantastisk film på alla plan. Det är en film med fantastisk dialog. Med Lysande skådespel och med ett satans snyggt foto.

Keaton är som vanligt riktigt bra i sitt skådespel och likaså är Norton och Emma Stone. Ja, denna skådespelaruppsättning gör om inte den bästa, en av de bästa prestationerna från 2014.

Det finns så mycket att kommentera i Birdman, musiken, fotot, uppbyggnaden, scenariot. Ja, hela jävla filmen rent ut sagt.

Birdman tillhör topp tio från 2014, som faktiskt hittills varit ett ganska så svagt filmår. Åttan är given!

Betyg: 8/10

Tack!
Jag är inte ensam här på forumet att älska den .
Citera
2015-01-11, 19:18
  #32474
Medlem
What's Your Number? (2011)

Den var faktiskt helt okej och underhållande. 7/10
Citera
2015-01-11, 19:26
  #32475
Medlem
saggesalivs avatar
Mommy (2014)

Vi är ett ett fiktivt, inte allt för långt i framtiden, Kanada. Steve är en tonåring som kantats med trubbel hela livet. Efter att fadern avled för några år sedan så blev han hyperaktiv och diagnostiserad med ADHD. Hans mamma Die har satt honom på en institution som han dock blir utslängd från efter att ha anlagt en brand i kafeterian. Modern får då en tuff uppgift att ta hand om sin tonårsson.

Underbarnet Xavier Dolan gör det igen. Han skapar en käftsmäll rakt i ansiktet. Bara 25 år gammal är han och redan har han gjort 5 stycken högkvalitets filmer.

Första gången jag kom i kontakt med Dolan var när jag såg hans bästa film Laurence Anyways, runt 2012. Jag blev förälskad direkt i hans unika berättande och hans underbara bildspråk.

Dolan går tillbaka till hans debut i Mommy när han ännu en gång utforskar en dysfunktionell moder-son relation. Men Mommy är inte som Dolans andra filmer, till exempel så är Mommy hans första film där kärlek och homosexualitet inte står i fokuset.

Nästan hela Mommy är filmad i 1:1, vilket jag till en början såg som en nackdel. Men egentligen så är det ett fullkomligt genialiskt drag som bidrar till det inrutade och kvadratiska livet och utvecklingen Steve genomgår. För några få tillfällen så nyttjas hela bioduken och det blir en sådan där otrolig genomslagskraft. När helskärmsläget utnyttjas så talas ingen dialog, det är musikscener.

Samspelet mellan Antoine-Olivier Pilon och Anne Duval är filmens stora behållning. Det är intensivt, det är kraftfullt och det är så jävla bra.

2013 års Tom at the Farm var lite av en besvikelse för egen del, det var en intensiv, bra och rysande thriller, men jag saknade fingertoppskänslan som jag sett i Dolans tidigare filmer. Det är roligt att se att Dolan nu är tillbaka på rätt spår med Mommy, som är en av hans bästa filmer hittills. Jag tror Dolan kommer leva ett långt och riktigt lyckat liv som filmregissör. Fan vad jag älskar denna mannen.

Betyg: 8/10
Citera
2015-01-11, 19:29
  #32476
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Birdman (2014)
Såg du den på bio, sagge?
Citera
2015-01-11, 19:39
  #32477
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Fire Walk with Me måste du ju också se! Mer skräck än serien och lite mörkare tycker jag, men fortfarande svinbra, och det är jävligt härligt att besöka den förtrollande staden igen. Tråkigt att Lara Flynn Boyle inte är med dock, men ersättaren gör ett hyfsat jobb ändå.
Riktigt bra är den! Serien är ju sannolikt det bästa som gjorts i TV-serieform någonsin, i vart fall av vad jag har sett och hört.

Filmen är mer intensiv och Laura Palmer ges mer utrymme än i serien tycker jag, vilket är positivt.
Citera
2015-01-11, 20:31
  #32478
Medlem
As One (2012)

Om den gemensamma koreanska bordtennislandslaget vid vm 1991.
Var helt okej och underhållande även om den kunde ha klarat sig utan den romantiska biten som inte riktigt passade in i filmen.
Citera
2015-01-11, 20:39
  #32479
Medlem
TheBunks avatar
The Babadook 3/10
6,9 på imdb och ganska rosad lite här och där. Hade ganska bra förväntningar, men blev besviken. Första 45 min var bra, tät spänd känsla med en mor i sorg och en instabil läskig unge. Uppbyggnaden var bra, andra halvan kändes mest blaha. Litet plus för att det går att tolka den på olika sätt.

Måste se något riktigt bra härnäst. De tre senaste filmerna har varit lite av besvikelser: Babadook, Snowpiercer och The Signal.
Citera
2015-01-11, 21:04
  #32480
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Lynch's bästa efter Eraserhead!

Nä, det tycker jag inte. Väldigt bra, men hör inte riktigt till toppskiktet i min mening. En stark fyra i alla fall!

Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Riktigt bra är den! Serien är ju sannolikt det bästa som gjorts i TV-serieform någonsin, i vart fall av vad jag har sett och hört.

Filmen är mer intensiv och Laura Palmer ges mer utrymme än i serien tycker jag, vilket är positivt.

Jag har aldrig sett en lika bra serie i alla fall, blev helt ärligt lite deprimerad ett tag efter att jag sett färdigt den, och såg om den ganska snabbt.

Ja, det är väldigt intressant att följa Laura, kände att jag ville veta lite mer om henne när jag såg serien, så jag blev glad när filmen hade lite mer fokus på henne.

På tal om Lynch så är det lite kul att han bara har 2.75 i snitt hos mig på Filmtipset trots att han är en favorit. Det kan han tacka alla kassa kortfilmer för... Vill att han ska göra en långfilm till snart, fast nu är han ju upptagen med TP ett tag, men det är inte mig emot det heller!
Citera
2015-01-11, 21:19
  #32481
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nä, det tycker jag inte. Väldigt bra, men hör inte riktigt till toppskiktet i min mening. En stark fyra i alla fall!



Jag har aldrig sett en lika bra serie i alla fall, blev helt ärligt lite deprimerad ett tag efter att jag sett färdigt den, och såg om den ganska snabbt.

Ja, det är väldigt intressant att följa Laura, kände att jag ville veta lite mer om henne när jag såg serien, så jag blev glad när filmen hade lite mer fokus på henne.

På tal om Lynch så är det lite kul att han bara har 2.75 i snitt hos mig på Filmtipset trots att han är en favorit. Det kan han tacka alla kassa kortfilmer för... Vill att han ska göra en långfilm till snart, fast nu är han ju upptagen med TP ett tag, men det är inte mig emot det heller!
Ja Laura var ju central i serien så det var kul att få lite mer inblick i hennes liv.

Hoppas att fortsättningen på serien blir bra nu bara.
Citera
2015-01-11, 22:45
  #32482
Medlem
nihilverums avatar
Jag såg precis färdigt Wings, som en del av mitt projekt att se alla filmer som vunnit en Oscar för bästa film.

Wings från 1927 vann detta pris vid den allra första Oscarsutdelningen. Filmen handlar mestadels om två amerikanska stridsflygplanspiloter under första världskriget och deras konkurrens om samma kvinna. Det är överlag förvånansvärt imponerande stridsscener med tanke på hur gammal filmen är.

Filmen är en stumfilm (den enda förutom 2011 års The Artist att vinna Oscar för bästa film), och liksom många andra stumfilmer så spelar skådisarna över en hel del vad gäller minspelet, antagligen för att kompensera för att man inte kan höra dem prata.

Överlag är det en OK men ganska lång film. Betyg 6.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-01-11, 22:47
  #32483
Medlem
Primal Fear.

Jag hade hoppats på mer faktiskt. Lite sjätte sinnet typ. 3/5.
Citera
2015-01-11, 23:23
  #32484
Medlem
Countess Perverse ( 1974 ) En godkänd film, snygga miljöer och en röd tråd. Bör enbart ses av anhängare inom genren, övriga skulle slakta den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback