2015-01-27, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Karaktärerna i Turist är motsatsen till ihåliga och tillgjorda, Sverige kryllar av exakt den typen av människor som porträtteras i filmen.

Jag tvivlar dessutom starkt på att Östlunds motiv med filmen var att pissa på den moderna mannen, den vill diskutera könsroller i dagens samhälle men den tar definitivt inte ställning mot mannen snarare tvärtom.

Om du inte håller med får du gärna ge exempel på scener du tycker stödjer din teori.

Det är inte det jag menar. Att det här är karikatyren för innerstadsmänniskan och i synnerhet Södermalmhenpersonen. Det köper jag helt och hållet.
Men det blir bara för mycket i Turist. Det blir en uppvisning hur man kan förnedra manligheten.

Klart fokus ligger i könsroller, men i Turist blir det bara löjligt. Det är tydligt att här finns någon form av genusagenda som spårar ur.

Stödjer min teori om vad? Att filmen har en hel del brister som jag redan påpekat.
Citera
2015-01-27, 19:06
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggan
Det är inte det jag menar. Att det här är karikatyren för innerstadsmänniskan och i synnerhet Södermalmhenpersonen. Det köper jag helt och hållet.
Men det blir bara för mycket i Turist. Det blir en uppvisning hur man kan förnedra manligheten.

Klart fokus ligger i könsroller, men i Turist blir det bara löjligt. Det är tydligt att här finns någon form av genusagenda som spårar ur.

Stödjer min teori om vad? Att filmen har en hel del brister som jag redan påpekat.

Du menar att filmen är anti män vilket är något jag inte håller med om så jag undrar bara var dom tankarna kommer ifrån.
Citera
2015-01-27, 22:04
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
Märkligt att den tog sådant storslam på galan igår, men alla de tre stora filmerna var ju besvikelser för mig tyvärr. Och jag som hade så stora förhoppningar på det svenska filmåret inför.

Jag är i alla fall glad att Sara Becker fick pris för sin roll i Någonting måste gå sönder, förra årets bästa svenska film!
Citera
2015-01-27, 22:16
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arctic Monkey
men tycker det är fel att förneka att det finns mer eller mindre raffinerad smakpalett

Vem bestämmer vad som är en mer eller mindre raffinerad smakpalett och på vilka grunder?

Enligt din egen logik är ju Tarr en fjant eftersom Rakii inte gillar honom och Rakii ser mer film än du och borde vara bättre på att bedöma, eller?

Rätta mig gärna om jag helt missuppfattat ditt inlägg.
Citera
2015-01-27, 22:22
Medlem
gurkmajjas avatar
Nu ska vi se då.

Phantom. U-båtsrulle med bl a Ed Harris som gammal avdankad u-båtskapten som hamnar i trångmål på sitt sista uppdrag.

Helt ok film i genren. Inga överraskningar men lite spännande trots allt och helt ok skådespeleri.

5.5/10

Assault on Wall Street. Uwe Boll visar än en gång vad han duger till.

En man med en sjuk fru drabbas hårt av finanskrisen i USA och tar saker och ting i egna händer.

Spännande, välspelad och välregisserad med tydliga Boll-igenkänningar. Dock inget utöver det vanliga egentligen och en smula förutsägbar.

6.5/10 får det bli.

Wrong Turn Klassisk skräckfilm på temat ungdomar vilse på fel ställe i den amerikanske ödemarken. Vare sig bra eller dålig egentligen.

5/10.

Wrong Turn 2 Den gamle punkaren Henry Rollins glider in i serien som gammal marinsoldat som ska arrangera ett överlevnadsspel för, ja just det, ungdomar i ödemarken.

Mer humor i denna och även om Rollins suger som skådis är det ändå lite kult att se gubben i form.

6/10.
Senast redigerad av gurkmajja 2015-01-27 kl. 22:24.
Citera
2015-01-27, 22:43
Medlem
nihilverums avatar
Going My Way (1944), vinnare av Oscar för bästa film vid den sjuttonde Oscarsutdelningen.

Filmen handlar om den unge prästen O'Malley (Bing Crosby) som kommer till en församling med dålig ekonomi och blir oense med den gamle prästen Fitzgibbon som arbetar där. O'Malley skapar dock en god kontakt med de lokala ungdomarna som går med i kyrkokören under O'Malleys ledning, vilket leder till ökade intäkter för församlingen.

Det blir därför en hel del sång filmen igenom, och man får även tillfälle att höra Bing Crosby själv sjunga, vilket han onekligen hade talang för.

Filmen är småtrevlig och är förmodligen mer uppskattad bland religiösa amerikaner än bland sekulära européer överlag. Mitt betyg blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset. Detta är andra tillfället då jag anser att "fel" film vann Oscarn - i detta fall håller nog många med mig att den likaledes nominerade Double Indemnity i dagsläget måste anses som en större filmklassiker. Första tillfället då "fel" film vann var 1941, då How Green Was My Valley slog Citizen Kane.

Näst på tur står The Lost Weekend (1945).
Citera
2015-01-28, 00:10
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag är i alla fall glad att Sara Becker fick pris för sin roll i Någonting måste gå sönder, förra årets bästa svenska film!

Heter hon inte Saga?

Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Vem bestämmer vad som är en mer eller mindre raffinerad smakpalett och på vilka grunder?

Enligt din egen logik är ju Tarr en fjant eftersom Rakii inte gillar honom och Rakii ser mer film än du och borde vara bättre på att bedöma, eller?

Rätta mig gärna om jag helt missuppfattat ditt inlägg.

Folk bestämmer det! Folk!! Precis som att Svenska Akademien existerar.. Vissa människor har bättre smak. Inte svårare än så. Sedan kan man lipa över faktumet hur mycket man vill. *Varför är inte världen rättvist! Varför får inte jag skriva filmartiklar och få betalt för det. Varför suger jag!!?*

Konsensus råder inte om att X film är 5/5 av alla kritiker, utan överlag brukar kritiker röra sig i samma åsiktsuniversum och därmed använda samma verktyg.
Citera
2015-01-28, 02:24
Medlem
Pickmylussys avatar
Nightcrawler med Gyllenhaal som övertygande psykopat i sanna amerikansk anda -Allt för egen vinning vill säga. Beredd att offra allt för att lyckas som en fuckin kameraman.
Galen insats av Jake, har inte koll på nomineringarna men han måste vara uppe för något. Övertygad och trodde på varenda steg han tog så gjordes rollen lysande.

Skön känsla genom filmen med nästintill endast nattliga scener utomhus och en dyster studiomiljö med härligt ljus. Jag brukar sällan lägga alltför stort märke till musiken men tyckte det passade klockrent då det var på tapeten.

Fyfan, känslan när en kamera åker upp i ansiktet på döende personer. Förekommer ju i verkligheten och jag avskyr det beteendet. Allt för att lyckas alltså.. Skildrar den mentaliteten på ett bisarrt vis.

Sjukt bra film, näst bästa från förra året i mitt tycke. Inte sett alla som ligger uppe för Oscar dock så. (Boyhood är etta för mig).

Första tanke är att slå till med en 9a på tioskalan.
Citera
2015-01-28, 03:33
Medlem
Pickmylussys avatar
Black Hawk Down - leave no man behind. Så står det och så är det.
Vildaste Mogadishu och en helikopter går ner, helvetet brakar loss och det är action i 1,5+ timma.
vapen avfyras, somalier droppas som flugor. Nån amerikan segar ner här och där.
Lite stillbilder som ska ge sken av nån dramatisk känsla, med tillhörande sega musik.

Klockren action lol godkänt i alla fall. 6-/10
Citera
2015-01-28, 03:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pickmylussy
Black Hawk Down - leave no man behind. Så står det och så är det.
Vildaste Mogadishu och en helikopter går ner, helvetet brakar loss och det är action i 1,5+ timma.
vapen avfyras, somalier droppas som flugor. Nån amerikan segar ner här och där.
Lite stillbilder som ska ge sken av nån dramatisk känsla, med tillhörande sega musik.

Klockren action lol godkänt i alla fall. 6-/10

Amerikansk propaganda precis som American Sniper...
Citera
2015-01-28, 05:51
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggan
Amerikansk propaganda precis som American Sniper...
Äsch ville se en krigsfilm och den levererade det

Blade Runner från -82 med Harrison Ford i huvudrollen.SciFi / Thriller. Meh. Kunde tagit bort thriller i den rubriceringen. Mest chockerande var de grymma animeringarna
Lite action kunde knappast ha skadat.
6/10
Citera
2015-01-28, 07:20
Medlem
Pickmylussys avatar
Red Dragon. 3e filmen i serien, en remake tydligen, som egentligen tar plats kronologiskt före Silence of the Lambs. Såna här filmer verkar dock bara fungera i en upplaga. Okej thriller dock. Gillar Ralph Fiennes som fan, synd att han var med i GBH Plus att man får följa seriemördaren mer, vilket är ett plus. Allt eller inget.

En scen fastnade dock i huvudet. Wtf. Hon smeker tigerns bollar? Vad fan reagerar ingen för? Helt vrickad scen ju. Personen är alltså blind för de som inte vet.

6+/10
Lecters karaktär förstörs. En upplaga dammit! Jävla uppföljare. Bättre än 2an dock. Eller 3an. Whatever.
Senast redigerad av Pickmylussy 2015-01-28 kl. 07:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in