Getting Straight (1970)
En film helt i min smak som gått fullständigt under radarn hos mig. Getting Straight utspelas strax efter protesterna '68 och handlar om studenter som vill förändra en stagnerad universitetsmiljö och ha social rättvisa . Elliot Gould spelar en 30-plussare som har varit en vända i Vietnam för att återvända och slutföra en collegeutbildning till lärare. Han känner sig lite för gammal för att protestera men ser också samhällets orättvisor och blir som en medlare mellan de yngre revolutionära studiekamraterna och universitetsadministrationen.
Dialogen är stundtals knivskarp och mycket träffande. Särskilt en scen har fastnat på min näthinna där en hippie blir "omvänd" och rekryteras som soldat till Vietnam (han berättar det för Gould så man vet dock riktigt om han yrar p g a drogpåverkan eller om det verkligen skett). Mycket stark scen i alla fall där hippien blir representant för ett förlorat slag om en bättre värld.
Gould är ofta ambivalent i sin spelstil och i Getting Straight där hans karaktär själv har en ambivalent inställning, passar det mycket bra. Slutscenen när Gould ska gå på muntlig examen för att bli lärare och han säger sin hjärtas mening om dessa uppstoppade professorer är en riktig knock out.
Trots att filmen andas social medvetenhet blir det aldrig vänsterflummigt utan "kriget" som studenterna för mot universitetet är mot reella orättvisor (som samhället såg ut på 60-talet). En sammandrabbning mellan poliser och studenter sker också vilket blir rätt brutal (och intressant nog där många vänsternissar provocerar fram våldet också genom att attackera polisen). Sånt som inte händer i Sverige...
Harrison Ford dyker också upp i en biroll. Tempot var i vissa partier lite ojämnt men överlag var Getting Straight en fantastisk överraskning som på ett sätt fortfarande känns aktuell med alla världens sociala oroligheter.
Betyg: 4/5
Ett bra avslut på 2014!