2014-12-31, 18:15
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
The Rover (2014)
Betyget pendlar mellan sjuan och åttan. Åttan blir mitt betyg, detta var grymma grejer.

Betyg: 8/10
Gillade den väldigt mycket också! Snyggt gjort när...
Skulle också ha gett 7 eller 8.
Citera
2014-12-31, 22:19
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Vill minnas att Gordon-Levitt i en intervju berättade om hur han ansåg att detta skulle vara en bra film för både tjejer och killar, gärna par, att se tillsammans.
Det känns som hundra år sedan jag såg den. Kommer inte ens ihåg om jag såg hela, men oavsett så hade det nog blivit ett dåligt betyg.

Minns den som en väldigt osympatisk och allmänt trist film. En douchebag som gillar att runka liksom...? Åtminstone var den väl ganska bra gjord, för att vara hans första film. Förmodligen hade jag väldigt höga förväntningar.
Borde egentligen se den igen dock, för en konsekvent åsikt.

Njae jag led igenom den också, hade ganska höga förväntningar då jag alltid tyckt om Gordon-Levitt men tyckte filmen och karaktärerna rakt igenom var "måndagsnatts film på 4an"-klass.
Citera
2014-12-31, 22:53
Medlem
Denna omtalade förbjuda nordkoreanska filmen the The Tnterview
Med Seth rogen och James Franco

8/10
Citera
2015-01-01, 01:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Getting Straight (1970)

En film helt i min smak som gått fullständigt under radarn hos mig. Getting Straight utspelas strax efter protesterna '68 och handlar om studenter som vill förändra en stagnerad universitetsmiljö och ha social rättvisa . Elliot Gould spelar en 30-plussare som har varit en vända i Vietnam för att återvända och slutföra en collegeutbildning till lärare. Han känner sig lite för gammal för att protestera men ser också samhällets orättvisor och blir som en medlare mellan de yngre revolutionära studiekamraterna och universitetsadministrationen.

Dialogen är stundtals knivskarp och mycket träffande. Särskilt en scen har fastnat på min näthinna där en hippie blir "omvänd" och rekryteras som soldat till Vietnam (han berättar det för Gould så man vet dock riktigt om han yrar p g a drogpåverkan eller om det verkligen skett). Mycket stark scen i alla fall där hippien blir representant för ett förlorat slag om en bättre värld.

Gould är ofta ambivalent i sin spelstil och i Getting Straight där hans karaktär själv har en ambivalent inställning, passar det mycket bra. Slutscenen när Gould ska gå på muntlig examen för att bli lärare och han säger sin hjärtas mening om dessa uppstoppade professorer är en riktig knock out.

Trots att filmen andas social medvetenhet blir det aldrig vänsterflummigt utan "kriget" som studenterna för mot universitetet är mot reella orättvisor (som samhället såg ut på 60-talet). En sammandrabbning mellan poliser och studenter sker också vilket blir rätt brutal (och intressant nog där många vänsternissar provocerar fram våldet också genom att attackera polisen). Sånt som inte händer i Sverige...

Harrison Ford dyker också upp i en biroll. Tempot var i vissa partier lite ojämnt men överlag var Getting Straight en fantastisk överraskning som på ett sätt fortfarande känns aktuell med alla världens sociala oroligheter.

Betyg: 4/5

Ett bra avslut på 2014!
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-01-01 kl. 01:21.
Citera
2015-01-01, 04:24
Medlem
Carnage.s avatar
Såg precis Snowpiercer. Bort med den omänskliga och hjärtlösa Nolan-skiten, det är så här man gör en actionfilm.
Citera
2015-01-01, 10:06
Medlem
Gosifs avatar
Äventyraren Thomas Crown från 68.

http://www.imdb.com/title/tt0063688/?ref_=nv_sr_2

4/5 i min bok.
Citera
2015-01-01, 10:22
Medlem
Fjantors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Såg precis Snowpiercer. Bort med den omänskliga och hjärtlösa Nolan-skiten, det är så här man gör en actionfilm.

Håller verkligen med...
Ruskigt bra film..
Citera
2015-01-01, 11:02
Medlem
gurkmajjas avatar
Spring Breakers: http://www.imdb.com/title/tt2101441/?ref_=fn_al_tt_1

4 förvirrade tonårstjejer vill åka till Florida på Spring Break för att festa och suga kuk. Eftersom de inte har råd med detta bestämmer de sig för att råna en restaurang och efter detta beger de sig till Florida där de sent omsider hamnar i sällskap med en lokal knarklangare/rappare/gangster och förvecklingar uppstår.

Förmodligen den sämsta film jag sett i år. Ren skit faktiskt. Filmen saknar helt själ och karaktärerna är platta och ointressanta. Finns varken budskap eller underhållningsvärde. Har nog aldrig sett en film med så många meningslösa upprepade scener. Harmony försöker göra en mix av Lynch och Tarantino i Miami Vice-miljö och det faller fetplatt. En film blir inte bra för att man fyller den med unga snygga tjejer i bikini och försöker göra den lite "mystisk". Det krävs mer än så.

1/10
Citera
2015-01-01, 13:17
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Spring Breakers

1/10

Som jag har skrivit förut då folk sågat den vid fotknölarna, men Korines filmer är inte alls för alla, se bara på Gummo, Trash Humpers eller Julien-Donkey Boy.

Spring Breakers är hans mest lättsedda film, så det säger väl en del...
Citera
2015-01-01, 13:42
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Spring Breakers: http://www.imdb.com/title/tt2101441/?ref_=fn_al_tt_1

4 förvirrade tonårstjejer vill åka till Florida på Spring Break för att festa och suga kuk. Eftersom de inte har råd med detta bestämmer de sig för att råna en restaurang och efter detta beger de sig till Florida där de sent omsider hamnar i sällskap med en lokal knarklangare/rappare/gangster och förvecklingar uppstår.

Förmodligen den sämsta film jag sett i år. Ren skit faktiskt. Filmen saknar helt själ och karaktärerna är platta och ointressanta. Finns varken budskap eller underhållningsvärde. Har nog aldrig sett en film med så många meningslösa upprepade scener. Harmony försöker göra en mix av Lynch och Tarantino i Miami Vice-miljö och det faller fetplatt. En film blir inte bra för att man fyller den med unga snygga tjejer i bikini och försöker göra den lite "mystisk". Det krävs mer än så.

1/10

Själv ger jag Spring Breakers 6/10 (3/5 på Filmtipset) och jag tror att den ger en någorlunda realistisk bild av många tonåringars uppfattning om ett lyckat Spring Break. Jag gillar dock i genomsnitt Harmony Korines verk någorlunda bra, så det är väl huvudsakligen det som förklarar skillnaden mellan din och min åsikt.

Angående den fetade meningen så kan jag inte motstå att retas lite: Rimligtvis måste ju vilken film som helst som är den första du ser idag (inklusive t.ex. Gudfadern) vara den sämsta film du sett i år (ledtråd: tänk på vad dagens datum är).
Citera
2015-01-01, 13:44
Älskade Spring Breakers!

Gillar Gummo med.
Citera
2015-01-01, 13:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Älskade Spring Breakers!

Jag med, såg den på biopremiären till och med!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in