2014-11-13, 09:14
Medlem
Arctic Monkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
12 Years a Slave är långt ifrån en 10 av 10.

Jag håller däremot Hunger väldigt nära en 10 av 10.
Citera
2014-11-13, 14:36
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
12 Years a Slave är långt ifrån en 10 av 10.
Det tror inte heller jag att den är, men har svårt att tänka mig att den inte skulle vara mycket sevärd. Har som sagt ännu inte sett den. Är glad att en film som förefaller vara mycket bra vinner Oscar för Bästa Film.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2014-11-13 kl. 14:44.
Citera
2014-11-13, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Det tror inte heller jag att den är, men har svårt att tänka mig att den inte skulle vara mycket sevärd. Har som sagt ännu inte sett den. Är glad att en film som förefaller vara mycket bra vinner Oscar för Bästa Film.

Att vinna Ocars för bästa film är knappast ett kvitto för att det är årets bästa film. Det var längesen "bästa" film tillhörde kategorin bästa film i årslistan.

Nej "bästa film"-priset är endast till för Oscarsjuryn och inbördes beundran i Hollywood.
Citera
2014-11-13, 16:04
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Att vinna Ocars för bästa film är knappast ett kvitto för att det är årets bästa film. Det var längesen "bästa" film tillhörde kategorin bästa film i årslistan.

Nej "bästa film"-priset är endast till för Oscarsjuryn och inbördes beundran i Hollywood.

Nej, men vem har påstått det? Är väl ändå roligt att en bra film vinner och sedan finns det såklart andra prisutdelningar som är mer intressanta att studera.

För folk i allmänhet är det dock Oscar som är det ojämförligt största priset och filmer som vinner den utmärkelsen kan räkna med att inkomsterna stiger rejält efter utmärkelsen samt att karriären tar ett stort steg uppåt.

Oscar är sammanfattningsvis det kommersiellt viktigaste priset, men mer än så är det inte.
Senast redigerad av apelsinhimlen 2014-11-13 kl. 16:16.
Citera
2014-11-13, 16:06
Bannlyst
Citat:
Nej, men har någon påstått det? Är väl ändå roligt att en bra film vinner.

Det är roligt när rätt film vinner och rätt filmer blir nominerade. Rush fick exempelvis inte enda enda nominering. Skamligt!
Citera
2014-11-13, 16:14
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Det är roligt när rätt film vinner och rätt filmer blir nominerade. Rush fick exempelvis inte enda enda nominering. Skamligt!

Allt om film handlar om en subjektiv bedömning och vad vi tycker kan vara väldigt olika, finns inga rätt och fel.

Hade till exempel en studiekamrat för många år sedan som tyckte att Dödligt Vapen 4 var det bästa som gjorts och det har han såklart rätt att tycka även om jag inte håller med.
Citera
2014-11-13, 16:27
Bannlyst
Citat:
Allt om film handlar om en subjektiv bedömning och vad vi tycker kan vara väldigt olika, finns inga rätt och fel.

Hade till exempel en studiekamrat för många år sedan som tyckte att Dödligt Vapen 4 var det bästa som gjorts och det har han såklart rätt att tycka även om jag inte håller med.

Subjektiv bedömning i alla ära. Men Oscarsgalan är knappast en gala som utser årets bästa filmer. Du är medveten om att det är en juiy som består av branschfolk som klappar varandra på axlarna. Det är inbördes beundran och den som är populärast i sällskapet vinner ofta. Vilken Sean Penn fått erfara. Han är expert att tigga röster från juryn.
Citera
2014-11-13, 16:31
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Men Oscarsgalan är knappast en gala som utser årets bästa filmer

Det är ingen som har påstått det heller
Citera
2014-11-13, 16:35
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Subjektiv bedömning i alla ära. Men Oscarsgalan är knappast en gala som utser årets bästa filmer. Du är medveten om att det är en juiy som består av branschfolk som klappar varandra på axlarna. Det är inbördes beundran och den som är populärast i sällskapet vinner ofta. Vilken Sean Penn fått erfara. Han är expert att tigga röster från juryn.

Jo, men det är ungefär det jag försöker säga. Oscar ett kommersiellt pris och som du säger, de med inflytande i branschen har stor fördel.

Tycker att Sean Penn väldigt rättvist vann statyetten för Mystic River och så skulle han tveklöst haft den för Dead Man Walking.

Men att han vann för Milk var mest pinsamt då den självklare vinnaren den året var Frank Langella.
Citera
2014-11-13, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Det är ingen som har påstått det heller

Nej, men nu låter det som om ett erkännande "för bästa film" är något att hänga i granen vilket jag inte alltid tycker det är.
Citera
2014-11-13, 16:38
Bannlyst
Citat:
Jo, men det är ungefär det jag försöker säga. Oscar ett kommersiellt pris och som du säger, de med inflytande i branschen har stor fördel.

Tycker att Sean Penn väldigt rättvist vann statyetten för Mystic River och så skulle han tveklöst haft den för Dead Man Walking.

Men att han vann för Milk var mest pinsamt då den självklare vinnaren den året var Frank Langella.

Nej, det var Mickey Rourke men vi vet ju varför inte han fick vinna.
Citera
2014-11-13, 16:41
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Paris, Texas
Oldboy
The Thin Red Line
Nobody Knows
och nu även Återkomsten

Ingen som jag personligen skulle ge en 10a. Tycker The Thin Red Line är den bästa av filmerna du nämner, och den har fått betyget 8/10 på IMDB av mig. Oldboy är överskattad enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in