Det är sällan jag går och tänker & funderar på en film efter jag sett den men med Predestination så hände just det det. Därför får det ett högt betyg.
Kombinerat med högklassigt skådespeleri från Ethan Hawke och inte minst Sarah Snook förstås.
En film som jag garanterat kommer se igen.
Kan rent utav vara den bästa film jag sett 2014 nu när jag tänker efter.
Filmen är stundtals väldigt rolig. Det är dock svårt att förstå vad Joseph Gordon-Levitt vill säga med filmen. Scarlett är dock så förbannat snygg, så det är lite ögongodis i alla fall. Kanske inte rekommenderat att se den med tjejen.
Don Jon (2013)
Joseph Gordon-Levitt spelar rollen som en modern Don Juan som inte riktigt kan stå emot porrens frestelser. Scarlett Johansson spelar den kvinnliga huvudrollen Barbara.
Betyg: 3/5
Tror han vill säga att folk idag inte bara är porrberoende vilket kan förväxla med verkligheten och hur sexet är där, men även media i allmänhet. Hur fixerade vi är på det och hur det blivit som en drog. Om du märkte i början av filmen under förtexterna visades riktiga videos av reality program och sådant liknande.
Han ville väl säga vilken drog media blivit för oss idag och hur stor påverkan det har på oss, där även porren spelar en stor roll.
för mig en av 2013års bästa film, hamnade nästan på min topp 10.
Buñuels kritik mot Francos Spanien, katolicismen och det spanska samhället är nådlös. Man censurerade slutet då det var för okristligt;
istället för att Viridiana, huvudpersonen, smyger in i hennes kusins sovrum så knackar hon på och ser där kusinen med hembiträdet, de tänkte precis "spela kort". Hon blir inbjuden och filmen slutar med alla tre spelandes kort, kusinen anmärker: "Jag visste att vi skulle spela kort förr eller senare".
Viridiana är en ung kvinna som precis ska svära sina löften inför Gud för att bli nunna. Men dagarna innan detta sker blir hon av sin rika morbror, Don Jaime, kallad till besök. De har aldrig träffats, men han har finansierat hennes utbildning. När de väl träffas så inser Don Jaime att hon är på pricken lik hans avlidna hustru - hon dog på bröllopsnatten; han bestämmer sig därför att med Viridiana fullborda bröllopsnatten, men ångrar sig i sista stund. Morgonen därpå hittar man honom hängandes i ett stort träd utanför det fantastiska huset. Viridiana bestämmer sig för att inte bli nunna och öppnar istället ett boende för de utsatta i samhället, men de är inte bara tacksamma. Och kusinen, Don Jaimes son, kommer dit och vill förbättra både huset och den mark som borde användas för jordbruk men som förfallit under Don Jaimes tid.
Mycket fokus på fötter, tror Buñuel gillar fötter. Subtil humor, t.ex. så köper kusinen en hund som utnyttjas av ägaren och i scenen precis efteråt så får vi se en annan hund i exakt samma situation men kusinen gör ingenting åt det. "Även om du hjälper dessa människor så kan du inte rädda alla" påpekar han också till Viridiana. Då kan man fråga sig varför han köpte hunden? Humor och humor, det är i alla fall väldigt bra.
Precis som i Los Olvidados [The Young and the Damned] så är det en mycket pessimistisk bild av verkligheten vi får av Buñuel. Men jag gillar det. Lysande scen i slutet, då de hemlösa och utsatta som hon tagit in har någon slags "Den sista måltiden" i det stora huset där de egentligen inte får vara. Händels Messias spelas i både inledningen och i slutet av filmen.
Filmen är stundtals väldigt rolig. Det är dock svårt att förstå vad Joseph Gordon-Levitt vill säga med filmen. Scarlett är dock så förbannat snygg, så det är lite ögongodis i alla fall. Kanske inte rekommenderat att se den med tjejen.
Don Jon (2013)
Joseph Gordon-Levitt spelar rollen som en modern Don Juan som inte riktigt kan stå emot porrens frestelser. Scarlett Johansson spelar den kvinnliga huvudrollen Barbara.
Betyg: 3/5
Vill minnas att Gordon-Levitt i en intervju berättade om hur han ansåg att detta skulle vara en bra film för både tjejer och killar, gärna par, att se tillsammans.
Det känns som hundra år sedan jag såg den. Kommer inte ens ihåg om jag såg hela, men oavsett så hade det nog blivit ett dåligt betyg.
Minns den som en väldigt osympatisk och allmänt trist film. En douchebag som gillar att runka liksom...? Åtminstone var den väl ganska bra gjord, för att vara hans första film. Förmodligen hade jag väldigt höga förväntningar.
Borde egentligen se den igen dock, för en konsekvent åsikt.
Foxcatcher (2014)Visst kunde jag tycka att vissa scenenr kändes märkliga till varför de ens var med... när han går runt i det nya huset när han anlänt hos John du Punt. Steve Carell som John du Pont. Hans sätt att göra denna rollen är väldigt skrämmande för det känns som det är en riktig person vid namn John du Punt de har filmat. Detta är en av de bästa insatserna från en film detta året, där är inget tvivel om det.
Varför är det konstigt att visa hur Mark går runt i sin nya bostad? Sådana scener har ju visats i många filmer och är något man gör när man kommer till en nytt hem. Det kan inte ha varit så svårt för Steve att spela du Pont. Det enda han gjorde var att hålla näsan över vattenytan, se uttråkad ut och inte säga så mycket. Att hans sätt att göra rollen är skrämmande är något du tagit från imdb.com där de använder just de orden. Jag tycker mest att du Pont var en löjlig person som ville visa sig på styva linan inför sin morsa. Killarna i brottarlaget skämtade nog gott om honom tillsammans med några öl på kvällarna.
Vad var egentligen orsaken till mordet? Var det för att Dave inte ville att kufen skulle tillbringa tid tillsammans med hans familj så de kunde bli vänner eller var det för att gubben insåg att Dave alltid skulle vara tränaren och inte ville kalla kufen för sin mentor och alltså inte sade de orden i dokumentären om honom och Foxcatcher?
Filmen får 6/10
Senast redigerad av Bish0pTh3Pimp 2014-12-31 kl. 02:14.
Första filmen av Amenábar som även gjort Abre los ojos (Open your eyes, Hollywoods remake: Vanilla Sky), The Others & Mar adentro (The Sea Inside). Och det märks; alldeles för lång, för mycket s.k. "dötid".
Huvudpersonen Angela är dum i huvudet och irriterande. Väldigt mycket olika saker i handlingen som inte går ihop alls som försämrar filmen oerhört. Budskapet var väl intressant och spänning finns där ofta men det räcker inte när man istället sitter och ifrågasätter all idioti som förekommer. Inledningen och slutet vävs samman på ett bra sätt, men annars gillade jag den inte särskilt mycket.
3/10
Senast redigerad av U-Fig 2014-12-31 kl. 04:53.
Varför är det konstigt att visa hur Mark går runt i sin nya bostad? Sådana scener har ju visats i många filmer och är något man gör när man kommer till en nytt hem. Det kan inte ha varit så svårt för Steve att spela du Pont. Det enda han gjorde var att hålla näsan över vattenytan, se uttråkad ut och inte säga så mycket. Att hans sätt att göra rollen är skrämmande är något du tagit från imdb.com där de använder just de orden. Jag tycker mest att du Pont var en löjlig person som ville visa sig på styva linan inför sin morsa. Killarna i brottarlaget skämtade nog gott om honom tillsammans med några öl på kvällarna.
Vad var egentligen orsaken till mordet? Var det för att Dave inte ville att kufen skulle tillbringa tid tillsammans med hans familj så de kunde bli vänner eller var det för att gubben insåg att Dave alltid skulle vara tränaren och inte ville kalla kufen för sin mentor och alltså inte sade de orden i dokumentären om honom och Foxcatcher?
Filmen får 6/10
Om du fortsatte läsa så menade jag små korta märkliga scener när Mark är i huset, som scenen där han sätter i sladden till en brödrost. Det behövde egentligen inte vara där då det tillförde ingenting till själva filmen. Men ändå är det en scen på 2 sekunder som fortfarande sitter kvar i minnet på mig och är en av mer minnesvärda scenerna konstigt nog.
Om man ser intervjuer med den riktiga John du Pont så varje gång han pratar så håller han näsan ovanför vädret. Dessutom har jag inte tagit något från IMDb alls, vet inte alls vad du mumlar om där. I så fall är det rent slumpmässigt om någon annan skrivit det.
Tror också du ska använda spoiler taggen i sista kolumnen så folk som inte sett den får den delen förstörd.
I verkligheten så månader innan mordet tyckte folk du Pont uppförde sig konstigt och sakta men säkert höll på att bli galen. Detta troligtvis på grund av hans moders död där han ville visa sin stora potential för henne, men hon såg det aldrig och sedan dog hon.
Så när han sköt Dave var han störd uppe i huvudet påstår han själv. Man kan ju också dra paralleller inom det du säger om att han ansåg att Dave gjorde att Mark stack och att du Pont inte fick träffa Mark längre gjorde honom förbannad, och även att Dave gjorde bättre jobb i träningen och folk ansåg kanske honom som bättre tränare och stack till honom för råd istället.
Susan Sarandon spelar en blandmissbrukande olycklig polischef i en amerikansk småstadshåla där vardagslunken vanligtvis är långsam. Plötsligt börjar en serie mord inträffa och det är tydligt att mördaren har ett budskap/högre syfte med sitt mördande, frågan är vad? Tänk er en blandning av Fargo och Seven ungefär.
Kul att se Susan Sarandon i en roll, det var länge sedan jag såg henne. Hon spelar mycket bra som den blandmissbrukande polischefen, kanske den bästa roll jag sett henne göra och en ovanlig karaktär att se henne spela. Donald Sutherland syns också i rollen som en gammal präst.
Skådespeleriet är i stort sett klanderfritt, fotot är bra, men musiken undrar jag över (eller avsaknaden av i vissa scener). Musiken är ju en stor del av spänningsuppbyggandet i en film och här tycker jag att det misslyckats ganska rejält. Synd, då det är en i övrigt bra film, även om storyn inte är direkt nyskapande. Dock tycker jag att IMDB betyget är ett underbetyg. Filmen är helt klart välgjord sånär som på musiken. Det bidrar till att den där riktiga spänningen inte infinner sig.
6.5/10
Senast redigerad av gurkmajja 2014-12-31 kl. 15:47.
Ensam och förstörd, så sitter Eric på en bar i Australien. Någon snor hans endaste ägodel som han bryr sig om - sin bil. En jakt på tjuvarna inleds och denna jakt handlar om så mycket mer än just bilen.
WOW! Detta var en otrolig film. Helt fantastisk. Den är långsam, den är förbannat snygg. Den är kraftig, våldsam och griper tag i hela min kropp.
Det är post-apokalyptik, som knappt märks. Ingen negativ kritik mot det då jag tycker att det är så jävla snyggt utfört.
David Michôd imponerar återigen starkt i hans andra film. Animal Kingdom var fantastisk och likaså är The Rover.
Guy Pearce visar att han fortfarande har något att ge och imponerar starkt. Robert Patinson av alla jävla skådespelare spelar en nervig bror till en av rånarna, jävlar, han är bra!
Denna filmen klättrar högt på 2014 listan, in på en femte eller sjätte plats till och med.
Betyget pendlar mellan sjuan och åttan. Åttan blir mitt betyg, detta var grymma grejer.
Mujeres al borde de un ataque de nervios [Women on the Verge of a Nervous Breakdown] (1988)
Absurd komedi där kvinnors förhållande med mannen Ivan i slutet vävs samman på ett ganska så galet sätt. Min "Almodóvarkarriär" börjar inte alltför lovande...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!