2014-12-28, 22:38
Medlem
Lotsos avatar
Exodus: Gods and Kings (2014)

En tolkning av berättelsen om Moses och hur han ledde de israelitiska slavarna ut ur Egypten.

Vi är alla bekanta med historien. Jag minns själv att utav alla bibliska berättelser så är Moses den jag fått inskyfflad mest i huvudet från skoltiden och även lite i barnkyrkan. Så jag kan faktiskt historien ganska så väl. Lägg även till att som barn gillade jag faktiskt Prinsen av Egypten från 1998 en hel del och gör det fortfarande. Jag står kvar vid att det är den bästa Moses filmen jag sett.
Så när Ridley Scott går och gör en högbudget film på historien med A-klassiska skådespelare är jag inte allt för intresserad. Jag känner redan på mig vad för film det kommer bli av det hela och hur det hela kommer spelas ut och hur filmens ton kommer vara. Det är precis som man förväntar sig när man tänker 2014 Moses film. Den känns inte ny på något sätt och där var inte en enda gång jag kände att detta är en film vi behövde se eller ens existera.

Jag har också skämtat en hel del om att Ridley Scott redan gjort Moses berättelsen i sin film Gladiator, men tänk på det nästa gång ni ser Gladiator. Hela filmen är uppbyggd som Moses berättelsen. Så där var ännu en anledning till varför jag inte direkt såg fram emot filmen så värst mycket. Och alla ni som känner mig vet om vilket sömnpiller och hur överskattad jag finner Gladiator.

Men allt det åt sidan är detta fortfarande ingen särskilt bra film. Detta på grund av olika saker, främst hur karaktärerna och skådespelarna är.
Karaktärerna är verkligen endimensionella. Där är absolut inget djup i dessa karaktärerna och där är ingenting nytt vi lär känna hos dem. Filmen bygger på att du redan känner till denna historien och redan vet vilka dessa karaktärerna är. Där är ingenting vi får veta om Moses mer än att han är befriaren som ska fria slavarna, inget mer. Filmen börjar till och med när de är stora. Jag trodde åtminstone den skulle börja när Moses läggs i korgen ut mot floden som bebis.

Men även alla andra karaktärerna får vi inte reda ett smack om och där är absolut ingenting av intresse som existerar där.
Sigourney Weaver som jag såg fram emot mest i filmen. Jag menar återförening med Ridley Scott och Sigourney Weaver? Vem vill inte se det. Men hon är knappt med i 5 minuter, och får bara 3 dialoger nästan att säga. Vi får inte veta ett jävla dugg om henne mer än att hon hatar Moses och försvinner ur filmen lika snabbt som hon introduceras. Varför ha Sigourney Weaver spela en sådan liten roll?

Skådespelarna själva gör heller inget märkvärdigt. De skådespelar precis så som man tror och tänker de kommer spela i en sådan här film. Christian Bale ska vara charmig och ironisk och humoristisk i början. Men när han väl infattar vem han egentligen är blir han seriös och djup gående i tankarna och blir rent ut sagt en tråkmåns att följa.
Den enda som var något underhållande var Joel Edgerton som skurken Ramses. Vilket är lite ironiskt för det var också typ det enda positiva jag har att säga om Gladiator är att Joaquin Phoenix som skurken i den är underhållande att kolla på senare in i filmen när han har makten.

Jag bör nog också nämna att Gud i filmen är ett barn. Detta kommer säkert många reagera på, men för den delen så är inte filmen helt religiös av sig och följer inte historien till punkt och prickar, mer om det i nästa spalt.
Men just idén att de har ett barn till Gud kändes annorlunda och märkligt. Men han var en av de mer underhållande delarna i filmen. Liksom tänk er att ni själv är en 10åring i en film och ni ska spela Gud. Liksom klart som fan man vill göra det. Inte så mycket att nämna där, bara kände för att ta upp det då det kändes udda.

Som jag skrev ovanför så följer inte filmen historien riktigt till punkt och prickar, ungefär som Noah tidigare i år. Istället fylls det ut med typiska actionscener som bara känns utfyllnad för att man annars ska bli uttråkad under 150 minuter, samt att den vidare publiken ska se filmen.
Filmen började till och med med en actionscen och man får ingen riktigt uppbyggnad till varför Moses och Ramses går till krig mot dessa personerna och vad deras syfte är. Det är ungefär bara här man slängs in i filmen de är på väg ut mot krig.
Krigsscenerna var inte allt för imponerande och efter ett tag blev jag ganska så uttråkad. Något som stämde överens med filmen hallväggs in. Dessa 150 minuterna kändes verkligen, och jag kollade på min klocka x antal gånger för jag bara ville att filmen skulle sluta hallväggs in då jag var så uttråkad. Det var verkligen Gladiator nivå på det. Hade jag sett denna mitt i natten hade jag somnat utan tvekan.

För att även vara så här högbudget är där dataeffekter i filmen som verkligen ser fejkat och dåligt ut. Scenen där Nilen blir färgad röd av blod var en av de där scenerna när det bara såg ut som det var från ett datorspel.
Visst kan man säga det om vissa effekter i The Hobbit som jag prisar så mycket, men där så stör det mig inte lika mycket och där har det en viss charm, snygghet och effekt till sig. Samt att effekterna där är mycket bättre än vad effekterna i denna är.
Jag såg även filmen i 3D vilket jag inte ville göra till en början för jag anade redan innan att den inte skulle var bra, samt folk som har sett den rekommenderar inte den i 3D. Desvärre gick den bara i 3D så där var inte så mycket att välja på. 3D:n var för övrigt inget vidare och hade föredragit att se den i 2D. som min vän sa, 3D:n var ganska så onödig.

I sin helhet är Exodus precis så man förväntar sig nästan att den ska vara baserad på trailers och när man tänker sig en storartad budgetfilm på en av de mest berättade historierna någonsin. där är ingenting nytt som erbjuds på bordet, det är en film som är enligt regelboken. Karaktärerna är endimensionella och skådespelarna själva känns som de bara är ännu en dag på jobbet.
Effekterna var ibland snygga och bra, jag gillade hur palatset och hur staden såg ut. Men ibland såg effekterna riktigt fejkade ut. Christian Bale som Moses var ganska så torr och tråkig, vilket filmen var i slutändan, tråkig. Och det hjälpte heller inte att den varade i 150 minuter. Det mest underhållande i filmen var Joel Edgerton som Ramses.
Filmen slutar med texten "For my brother, Tony Scott", vilket bara gjorde att jag själv saknade Tony Scott ännu mer och hans filmer, och det fick mig att tänka. Jag hade hellre sett Tony Scott's version på denna än Ridley Scott.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1528100/?ref_=cht_bo_9

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=t-8YsulfxVI
Citera
2014-12-28, 23:18
Medlem
jimmyfingerss avatar
Återsåg One Flew Over the Cuckoo's Nest (1975). Första gången jag ser den sedan jag läste boken, och det gav väl en liten extra krydda att ha med sig detaljerna därifrån. Underbar film som knappast kräver en presentation. En rolig liten anekdot om Nurse Ratched (en av filmhistoriens mest hatade karaktärer?) : Louise Fletcher som spelade rollen gjorde det så väl att resten av ensemblen tog avstånd från henne. Så en dag tog hon av sig alla kläder inför allihopa för att visa dem att hon faktiskt var mänsklig och hade humor. Tror jag läste det i Easy Riders, Raging Bulls, och jag reserverar mig för eventuella fel, jag skriver från minnet.
Citera
2014-12-28, 23:46
Medlem
Soulsurfers avatar
Glömde skriva ett kort omdöme om Gone Girl som jag såg för några dagar sedan.

Blev tyvärr besviken på filmen, hade dock inga höga förväntningar. Hade förväntat mig en stabil trea dock, men så bra var den inte.

Ben Affleck var Ben Affleck och var väl helt okej; han stod varken ut som bra eller dålig för mig. Neil Patrick Harris var dock dålig. Rosamund Pike tyckte jag gjorde en bra insats.

Filmmusiken imponerade inte i filmen utan snarare förstärkte besvikelsen jag hade efter att ha lyssnat igenom musiken en handfull gånger innan jag såg filmen. Vid ett par tillfällen tog musiken till och med mig ut ur filmen och blev därför störande i dessa stunder, även om detta bara var vid några enstaka stunder som tur var. Helheten var dock "okej" för det mesta i filmen, trots att dessa få stunder ibland förstörde. Detta är utan tvekan åtminstone bland det 40 sämsta jag har hört i år av 250 verk. Uppmärksamheten musiken till Gone Girl har fått är överdriven med tanke på att den är så oambitiös (bara det gör den tråkig till att börja med), oinspirerad och kall. Ja, den "fungerar" för det mesta i filmen, men det gör den inte till något bra bara för att den oftast fungerar. Den gör inget annat än att sätta upp en passande stämning vilket förmodligen är det minsta man kan begära. Endast i undantagsfall försöker den göra något annat, men då gör den konstiga saker som inte går att förstå sig på - som exempelvis när den härmar ett gammalt dial-up modem med hjälp av staccato oljud, eller när vi får höra det gutturala oljudet av när något håller på att strypas. För mig känns detta så otroligt slumpmässigt att höra det här, och verkar inte heller finns ingen logik i det hela varför vi får höra dessa ljud. Varför inte fokusera på det karaktären går igenom istället? Hur skall vi tolka ljudet av ett gammalt modem, vad tillför det egentligen? Ännu en substanslös gimmick antar jag. Snacka om felfokus.

Det vore tragiskt att se Finchers musikaliska värld stagnera och folk hylla detta som något av det bästa som skett på mycket länge. Ingen annan verkar ha fått större uppmärksamhet i år vilket tyder på att hypen för Gone Girl är unik. Mainstreamtidningar som normalt sätt inte bryr sig om filmmusik har tagit sig tid och skrivit enskilda recensioner om den, som annars ignorerar all annan filmmusik helt och hållet oavsett hur bra, dålig eller populärt den är, men tydligen skall allt som Reznor/Ross gör hypas och få uppmärksamhet av någon anledning. Den enda förklaringen jag kan komma fram till är att det beror på att Reznor är en så världskänd och framgångsrik artist i Nine Inch Nails och att folk tror att allt han gör blir guld eller något.

För mig är det skrattretande att folk på allvar ser Fincher/Reznor & Ross-samarbetet som den moderna motsvarigheten till Leone/Morricone-samarbetet; förstår folk inte hur skevt det är? De har liksom gjort 3 filmer tillsammans med alla väldigt liknande palett och detta har inte heller varit något direkt nytt, även om det är lite annorlunda approach och kanske kändes fräscht första gången man hörde det i The Social Network. Jämför detta med Morricones 500+ filmer som har gjort fler filmer än någon annan någonsin och arbetat i alla genrer och dessutom definierat i stort sätt en hel genre. Vad har Reznor/Ross gjort som är så stort egentligen för att förtjäna att kallas den moderna motsvarigheten till Morricone? Ja, de har vunnit en Oscar mer än Morricone (om vi bortser från hans hedersoscar), men en Oscar säger inte ett skit mer än att man har fått flest röster av de andra nominerade det året av medlemmarna i akademin.

Reznor och Ross har inte heller gjort något för att förtjäna att nämnas bland de mest framgångsrika samarbetena i dag efter endast tre väldigt lika projekt. Har heller inte hört något vettigt argument för varför de skulle förtjäna att nämnas bland de största efter bara tre filmer med alla väldigt liknande soniska palett. De har knappast uppvisat någon bredd hittills. Sedan är hela diskussionen löjlig för det finns ingen motsvarighet till Leone/Morricone. Bara det att någon påstår det och får 9000 likes visar hur hypen har spårat ur. Hade inte Reznor/Ross skrivit den här musiken hade nog inte så många brytt sig för den är verkligen inget speciellt alls. Kan som sagt nämna ~200 verk från i år som är bättre på alla plan och då har jag inte ens hunnit höra allt jag vill. Ok, sluttjatat om musiken.

Betyget landade dock på 3/5, men en något vacklande trea. Det hade blivit en stabil trea om inte slutet hade varit såpass dåligt, om inga irriterande plotholes hade funnits och om ett par mindre saker som störde inte hade stört. Trist film av Fincher tyvärr.
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-12-29 kl. 00:45.
Citera
2014-12-29, 01:16
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Gone Girl (2014)

Redan gjorts tillräckligt många inlägg om den här filmen för någon längre recension. Bra film även om Se7en och Fight Club är Finchers överlägset bästa. NPH var en stor besvikelse men annars var filmen till belåtenhet. 8/10.

En snabb lista över sedda Fincher-filmer:

1. Se7en
2. Fight Club
3. The Social Network
4. Gone Girl
5. The Curious Case of Benjamin Button
Citera
2014-12-29, 01:38
Medlem
Burkbubbas avatar
The Drop
http://www.imdb.com/title/tt1600196/?ref_=fn_al_tt_1

Jag som älskar filmer inom crime/drama genren hade höga förhoppningar efter allt jag läst om filmen. Den föll mig inte i smaken. Den va långtråkig. Några spännande ögonblick där jag trodde "Nu händer det något!", men det hände inte mycket så jag är besviken. Har svårt för Rapace, men gillade däremot att se Tom Hardy i en lite lugnare roll.

Betyg 2/5
Citera
2014-12-29, 03:17
Medlem
Parniels avatar
Punch-drunk Love 2002

Tyckte om filmen. Tyckte Adam Sandler gjorde en väldigt bra roll i den här rullen, vilket gjorde mig lite förvånad med tanke på hans filmer de senaste åren. Dock så kom Paul Thomas Anderson väldigt mycket fram i den här filmen, och hans signum så som kameran som följer med samt de djupa och spännande trummorna (vilket man hör i bland annat The Master) gav mig en spänd och nervig känsla, istället för en varm och härlig känsla, vilket jag trodde jag skulle få av denna romantiska komedi. Dock så är detta ingen romantisk komedi. Det ska man ha klart för sig. Den är väl det egentligen, men den handlar om en sorglig man som hittar kärleken. En fin film och allt som allt så tyckte jag att filmen var bra, helt klart sevärd. Älskar Philip Seymour Hoffmans prestation också, den korta stunden han är med... Vilken jävla skådis. (rip)

Betyg: 7/10

http://www.rottentomatoes.com/m/punchdrunk_love/
Citera
2014-12-29, 03:26
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parniel
Punch-drunk Love 2002
En PTA-favorit jämte Magnolia! Och förmodligen den enda filmen med Sandler som jag någonsin skulle rekommendera. Jag hade också hamnat runt 7+.
Citera
2014-12-29, 03:37
Medlem
NirvanAs avatar
Gone Girl

Fincher gör en inte besviken, gillade denna skarpt(!). Mot slutet blev man nästan rädd för den kvinnliga huvudrollen, obehaglig karaktär som fan. Rosamund Pike gör en grym prestation (kanske blir hon oscar nominerad?)

4/5
Citera
2014-12-29, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Gone Girl

Fincher gör en inte besviken, gillade denna skarpt(!). Mot slutet blev man nästan rädd för den kvinnliga huvudrollen, obehaglig karaktär som fan. Rosamund Pike gör en grym prestation (kanske blir hon oscar nominerad?)

4/5

Skjutit upp den då jag inte tycker han gjort något bra sedan Zodiac, men kanske tar och ser den ikväll!
Citera
2014-12-29, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Gone Girl

4/5

Har varit så grymt taggad på den filmen. Vet inte om detta är rätt ställe att fråga. Såg du den på bio eller laddade du ner den? Om det ens går att ladda ner?
Citera
2014-12-29, 13:18
Medlem
Pickmylussys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General-
Har varit så grymt taggad på den filmen. Vet inte om detta är rätt ställe att fråga. Såg du den på bio eller laddade du ner den? Om det ens går att ladda ner?
Såg den själv i 720 vet jag. 1080(?) kanske. Osäker.

Tyckte den var bra fram till slutet.. Så blir 3/5 för mig!
Bra prestation av Rosamund Pike dock.
Alltid gillat Affleck så, så...
Citera
2014-12-29, 14:01
Medlem
skylten92s avatar
En fiende ibland oss(The Devil's Own) (1997)
http://www.imdb.com/title/tt0118972/

Det känns som att det var hundra år sedan jag såg denna för första gången. En helt okej film faktiskt, den stärks mycket på grund av två intressanta huvudkaraktärer. Själva avslöjandet av Pitts identitet var lite "meh" däremot, och stundtals känns det som att handlingen rusar fram lite för snabbt.

En svag 7/10.
Senast redigerad av skylten92 2014-12-29 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in