2014-12-18, 20:43
Medlem
BrutusBeefcakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Hur ser du på Gladiator?

Gav den en tvåa, för tyckte inte att den var så bra. Exodus var bättre.
Citera
2014-12-18, 20:57
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutusBeefcake
Gav den en tvåa, för tyckte inte att den var så bra. Exodus var bättre.

Okej det råder ju gott. Den har också en 2/5 utav mig, den mest överskattade filmen jag sett i mitt liv. Första gången jag såg den somnade jag, enda gången det hänt mig under en film. Förutom när jag sovit till en film som gått på TV så där 2-3 på natten.
Citera
2014-12-18, 21:10
Medlem
Mordum87s avatar
"Zodiac"
(David Fincher)

En film jag alltid vetat om den kom ut men aldrig lyckats se. Verklighetens Zodiac har heller aldrig intresserat mig lika mycket som allas våra övriga favvoseriemördare.
Men helvete vilken film, det må jag säga! Nästan så jag är beredd att kalla den regissörens bästa stund faktiskt, men Se7en är ju givetvis och nosar där också.
Fruktansvärt otäck och de sista 30min är det verkligen så jävla spännande och intressant att man glömmer äta sina salta pinnar och istället petar dom i näsan på tjejen som sover bredvid.

Grymt imponerad!

Stark 8 av 10.
Citera
2014-12-19, 00:31
Medlem
The Dance of Reality ( 2013 ) Godkänd, bör dock enbart ses av diggare av vederbörande regissör!
Citera
2014-12-19, 00:51
Bannlyst
Hobbit Slaget om de fem arméerna!

Helt klart ett steg framåt i förhållande till den oerhört tråkiga Smaugs hemlighet. Måhända att regin känns ganska förutsägbar och att Peter Jacksons trötthet lyser igenom. Men han lappar ihop den här sagan på ett trevligt sätt som direkt och medvetet för tankarna mot Ringentriologin.

Det finns inga direkt överraskningar här. Det var ett misstag att skjuta Hobbit digitalt och jag är bara glad att jag såg den avslutande filmen i 2D.

Snart kommer min nya tv hem till huset och då ser jag verkligen fram emot att damma av de gamla fantastiska ringenfilmerna. The Hobbit-Triologin nådde aldrig riktigt upp till höjdarnivåerna av Lord of The rings. Den enda filmen av värde att nämnas i sammanhanget var den första Hobbitfilmen som hade den värme och magi som kantade föregångarna. Det kändes dessvärre som Peter Jackson gick på autopilot efter andra filmen. Och nog hade de räckt med två filmer?

3 av 5, en värdig avslutning på en Triologi som knappast gav något mer än ett sug för de gamla filmerna.
Citera
2014-12-19, 04:46
Medlem
retrospectives avatar
I Origins (2014). Jag förväntade mig en ganska bra film och tycker att Cahill lyckades igen. Samma prägel som Another Earth (2011), så rekommenderas starkt om man gillade den (vilket jag gjorde).

Kan tyvärr inte förlita mig på en betygsskala riktigt, men skulle kanske ge den 7 eller 8 av 10.
Citera
2014-12-19, 06:15
Medlem
Gambinas avatar
The Babadook (2014)

Förvånansvärt bra rysare som inte förlitade sig på jumpscares utan hade en obehaglig tryckande atmosfär och fick en att tänka efter lite extra. Kommer se den fler gånger.

Betyg: 7/10.
Citera
2014-12-19, 08:17
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt 90-talet

Film: 40/50

Akira Kurosawa’s Dreams (1990)

Wow, vilken otrolig film, om man ens kan kalla det för en film. Då det egentligen är åtta kortfilmer, helt skilda från varandra, alla baserade på äkta drömma av Akira Kurosawa

Att bedöma denna film som en helhet är i princip omöjligt, jag tänkte därför skriva några korta rader om varje drömsekvens, samt ett individuellt betyg till var och en.

#1 Sunshine through the rain

En liten pojke går ut i regnet trots att han inte får, han hittar ett rävbröllop i skogen, som dock är förbjudet att titta på.

En otroligt vacker sekvens, långsam men njutbar. Landskapen och kostymen är verkligen underbara. Budskapet är fint och jag gillar hur vi kastas ut från drömmen, utan svar, precis som med riktiga drömmar.

8/10

#2 The Peach Orchard

En pojke följer efter en flicka, men kommer tillslut till ett femtiotal målade människor(?), de åär arga för att hans familj sågat ner deras persikoträd.

Också en helt fantastisk dröm med otroligt foto och ett tilltalande smink. Gillade denna verkligen och den långa dansen är fantastisk, musiken på det passar utmärkt.

8/10

#3 The Blizzard

En grupp bergsbestigare fastnar i en snöstorm. Flera av dem är påväg att ge upp och döden stirrar dem i vitögat.

En otroligt intesiv sekvens och även väldigt vacker. Symboliken är stor och detta var verkligen en film jag fastnade för. Även den första drömmen där Kurosawa ej är barn.

8/10

#4 The Tunnel

En general går igenom en tunnel, för att på andra sidan stöta på en man som dog på stridsfältet. Mannen försöker övertyga generalen att han lever, medan generalen försöker övertyga mannen att han är död.

Dialogen i denna sekvens är den bästa hittills, väldigt tankeställande dialog om livet och döden. Mycket vacker. Dock är inte fotot lika bländande som förrut. Dock en väldigt bra sekvens.

7/10

#5 Crows

En konststudent som beundrar Van Gogh flyttar helt plötsligt in I hans värld och får träffa på honom.

Detta var min favoritsekvens i hela filmen, uppskattar Van Gogh mycket och detta var väldigt intressant. Hur jävla chockad blir man inte när MARTIN FUCKING SCORSESE dyker upp som Van Gogh!? Helt plötsligt så blir Van Goghs målningar agerande och konststudenten springer bokstavligen runt i Van Goghs målningar!

10/10

#6 Mount Fuji in Red

Flera kärnkraftsreaktorer sprängs bakom Fuji och nästan hela Japans befolkning är antingen döda eller har dränkt sig själva. Kvar är bara två män, en kvinna och två barn.

Också en riktig tankeställare, otrolig dialog och snyggt foto. Budskapen mot det moderna samhället är många.

7/10

#7 The Weeping Demon

En man kommer till ett land som blivit deformerat av kärnkraft. Enorma blommor och demoner med horn är eftereffekterna.

Denna sekvens gillade jag minst. Dialogen är riktigt, riktigt bra och fotot delvis snyggt. Men det var även den längsta filmen, så det känns lite för långt i slutändan!

6/10

#8 Village of the watermill

En turist besöker en by utan elektricitet, motorer eller teknologi. Han konverserar med en 103 år gammal man om livet, döden och allt däremellan

Detta är väl den ända sekvensen som faktiskt hade kunnat vara äkta. Dialogerna är bra, och vi behövde en ljus och lycklig avslutning efter alla tidigare mardrömmar.

Mycket fin film

7/10

Men jag måste ju på något sätt bedöma film en i sin helhet. Jag är förälskad i konceptet och jag är förälskad i utförande. Otroligt trevlig upplevelse. Betyget för hela filmen blir en stark åtta, på gränsen till nian.

Betyg: +8/10
Citera
2014-12-19, 08:18
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
I Origins (2014). Jag förväntade mig en ganska bra film och tycker att Cahill lyckades igen. Samma prägel som Another Earth (2011), så rekommenderas starkt om man gillade den (vilket jag gjorde).

Kan tyvärr inte förlita mig på en betygsskala riktigt, men skulle kanske ge den 7 eller 8 av 10.
Ah, den såg jag på Lunds filmfestival. Tyckte den var riktigt bra, men Another Earth ligger snäppet högre för mig!
Citera
2014-12-19, 08:32
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Ah, den såg jag på Lunds filmfestival. Tyckte den var riktigt bra, men Another Earth ligger snäppet högre för mig!
Håller med om det på pricken. Debutfilmen introducerade Cahills regi på ett närmast perfekt sätt. Väldigt stark film, Another Earth, så ganska svårslagen om man vill tänka ur ett sådant perspektiv.
Citera
2014-12-19, 09:05
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Håller med om det på pricken. Debutfilmen introducerade Cahills regi på ett närmast perfekt sätt. Väldigt stark film, Another Earth, så ganska svårslagen om man vill tänka ur ett sådant perspektiv.
Precis så! Både filmerna utforskar ju det Cahill är bäst på att uttrycka på film, det människan inte vet, samt människors känslor (mest de dåliga). I, Origins var otroligt sorglig delvis, vilket Cahill är otroligt bra på att uttrycka i sina filmer.

Dock blev jag lite besviken på Brit Marling, hennes rollkaraktär kändes lite malplacerad med tanke på vad hon är kapabel till (som vi sett i bland annat Another Earth, Sound of My Voice och The East).

Grym film är dock I, Origins, en av mina favoriter från 2014 hittills, en sjua för mig också!
Citera
2014-12-19, 09:14
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mordum87
"Zodiac"
(David Fincher)

En film jag alltid vetat om den kom ut men aldrig lyckats se. Verklighetens Zodiac har heller aldrig intresserat mig lika mycket som allas våra övriga favvoseriemördare.
Men helvete vilken film, det må jag säga! Nästan så jag är beredd att kalla den regissörens bästa stund faktiskt, men Se7en är ju givetvis och nosar där också.
Fruktansvärt otäck och de sista 30min är det verkligen så jävla spännande och intressant att man glömmer äta sina salta pinnar och istället petar dom i näsan på tjejen som sover bredvid.

Grymt imponerad!

Stark 8 av 10.

Jo den är riktigt jävla bra, jag tycker källarscenen är den obehagligaste, jag personligen håller se7en mycket högre men detta är hans andra bästa film helt klart, det var något år sen jag såg den nu, så kanske blir att dra igång den under dagen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in