2014-12-19, 13:04
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
I Origins (2014). Jag förväntade mig en ganska bra film och tycker att Cahill lyckades igen. Samma prägel som Another Earth (2011), så rekommenderas starkt om man gillade den (vilket jag gjorde).

Kan tyvärr inte förlita mig på en betygsskala riktigt, men skulle kanske ge den 7 eller 8 av 10.
Tyckte den var ganska seg och storyn lite märklig.

Citera
2014-12-19, 13:46
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Tyckte den var ganska seg och storyn lite märklig.

Förståeligt, antar jag. Cahill känns för mig väldigt specifik i sitt regi, d v s "prägeln" då; vilken innefattar en mer eller mindre obskyr aspekt som omfattar hans filmer. Och uppskattar man inte den typen av film - som säkert för många kan verka både långtråkig/seg eller konstig (vilket borde kunna syfta på dramafilmer i allmänhet) - så kommer den givetvis till korta.

Personligen tycker jag nog inte att någonting i hans filmer är direkt märkligt, i den mening att jag sitter som ett frågetecken eller kritiserar ev konstnärlig utsvävning. Och finns där någon form av "konstighet" så är den positivt laddad i sin skildring, enligt mig. Eller vacker, med ett annat ord.

Men de är ju lite udda filmer, definitivt.
Citera
2014-12-19, 14:23
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Förståeligt, antar jag. Cahill känns för mig väldigt specifik i sitt regi, d v s "prägeln" då; vilken innefattar en mer eller mindre obskyr aspekt som omfattar hans filmer. Och uppskattar man inte den typen av film - som säkert för många kan verka både långtråkig/seg eller konstig (vilket borde kunna syfta på dramafilmer i allmänhet) - så kommer den givetvis till korta.

Personligen tycker jag nog inte att någonting i hans filmer är direkt märkligt, i den mening att jag sitter som ett frågetecken eller kritiserar ev konstnärlig utsvävning. Och finns där någon form av "konstighet" så är den positivt laddad i sin skildring, enligt mig. Eller vacker, med ett annat ord.

Men de är ju lite udda filmer, definitivt.
Nä sitter som ett frågetecken gör jag inte men en sak är hans utdragna scener. De känns ibland onödigt långa helt enkelt, men det är ju hans konstnärliga frihet och på ett sätt är det väl egentligen lite befriande med tanke på det höga tempot på de flesta filmer idag. Men, man måste nog vara på rätt humör när man ser hans filmer. Och avgiftas från skadan från alla snabba scenklipp
Citera
2014-12-19, 15:22
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Nä sitter som ett frågetecken gör jag inte men en sak är hans utdragna scener. De känns ibland onödigt långa helt enkelt, men det är ju hans konstnärliga frihet och på ett sätt är det väl egentligen lite befriande med tanke på det höga tempot på de flesta filmer idag. Men, man måste nog vara på rätt humör när man ser hans filmer. Och avgiftas från skadan från alla snabba scenklipp
Så kan det kanske vara.
Citera
2014-12-19, 19:34
Medlem
AshbergSerDigs avatar
Sista harry potter filmen.

A jag gillade den, men i princip hela filmen var ju strid så jag pausa mitt i. Annars ett bra avslut på serien. Enda fantasyfilmen jag gillar bra. 6/10.
Citera
2014-12-19, 20:16
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Haha nä den är ingen höjdare men jag tycker att det finns en aura av "så dåligt att det blir roligt" i båda filmerna.

Blev bara väldigt bisarrt i 2an, den stumma huvudkaraktären, det riktiga dåliga skådespeleriet och svartvita bilden fick mig att känna att allt var ett riktigt sjukt barnprogram. Men ja, den lyckades med sitt syfte - att överträffa chocken från första filmen.
Citera
2014-12-19, 21:02
Medlem
saggesalivs avatar
Pride (2014)

Året är 1984 och ett gäng gayaktivister i London bestämmer sig för att stötta kampen för gruvarbetarna, som lider av strejk under Thatchet. Förening efter förening avslår deras donationer, och till slut så hamnar de i en inskränkt, lätt homofobisk, Walesisk by.

Detta var verkligen en mysig härlig och väldigt fin film. Den håller hög kvalitet från början till slut.

Det finns många karaktärer med roliga, säregna personligheter, var och en har sin egen charm.

Skådespelarna är otroligt duktiga och målar upp alla karaktärerna på ett roligt men ändå genuint sätt.

Denna filmen är helt enkelt riktigt bra. Jag hittar inte riktigt mer ord för att beskriva den mer än att jag verkligen gillade den mycket!

Betyget pendlar mellan en sjua och en åtta. Jag är förbannat sugen på att sätta åttan, men idag blir det en stark sjua, kanske höjer jag till morgondagen. En trevlig bioupplevelse!

Betyg: +7/10
Citera
2014-12-19, 21:08
Medlem
Stones avatar
The Hobbit del 2.

Vilken smörja. Ingen historia, inget djup, ingen mening bara ett stort jävla slag. Billigt gjord med orker i rustning för att inte behöva spendera pengar på masker. Allt andades piss.
Citera
2014-12-19, 22:06
Medlem
Road to Perdition (2002)

Hemskt, men ändå vackert. Väldigt vackra miljöer och kostymer. Hade ingen aning att tyler hoechlin gjort en så stor roll som ung, så det var riktigt kul att se. Även intressant att se jude law som psykopat. 7/10
Citera
2014-12-19, 22:24
Medlem
Catapillas avatar
Paris, je t'aime, samling kortfilmer som alla utspelar sig i Paris.

Tyckte det mesta var ren skit men bidragen från Isabel Coixet, Nobuhiro Suwa och Sylvain Chomet var riktigt bra vilket räddar filmen från katastrofbetyg från mig.

Får en fyra av tio eftersom en majoritet av grejjerna inte var nå vidare.
Citera
2014-12-20, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karpol
Hört att Exodus är riktigt risig från säkra källor.
Talar du om IMDB eller vilka är de säkra källorna?
Citera
2014-12-20, 00:52
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Talar du om IMDB eller vilka är de säkra källorna?
Han överdriver säkert bara. Han har nog lusläst många recensioner som tycker att filmen hade mycket större potential och att det episka inte blev så episkt som man hoppades. Ingen vidare substans osv.

Gå in på Rottentomatoes, där finns de flesta officiella recensioner.

The Talented Mr. Ripley (1999)

Tom Ripley får i uppdrag av någon miljonär att skicka hem dennes son Dickie. Matt Damon gör det bra i rollen som Tom Ripley som nästan utvecklar homoerotiska känslor för Jude Laws karaktär Dickie Greenleaf. Filmen ändrar riktning och ton efter halva speltiden och blir mörkare även om filmen överlag har en ljus romantisk atmosfär (vackert i Italien!) Välgjord thriller, lite löjlig story egentligen men det funkar.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in