2015-01-13, 19:17
Medlem
Ratis avatar
I Spit On Your Grave (1978). 4/5
I Spit On Your Grave (2010). 4/5
I Spit On Your Grave 2 (2013). 4/5

Tycker dom två första håller ungefär samma klass. 2010 är väl lite råare men har sämre skådespelare.
Väldigt sevärda filmer dock.

Tredje filmen hade väl varit okej som en helt fristående film, men inte som någon uppföljare till dom första två. Men en bra film.
Citera
2015-01-13, 20:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Finns på Passthepopcorn har jag för mig, även tänkt se den själv inom kort.

Läser nog hellre romanen av Chrichton innan jag ger mig i kast med originalfilmen.

Citat:
Ursprungligen postat av Rati
I Spit On Your Grave (1978). 4/5
I Spit On Your Grave (2010). 4/5
I Spit On Your Grave 2 (2013). 4/5

Tycker dom två första håller ungefär samma klass. 2010 är väl lite råare men har sämre skådespelare.
Väldigt sevärda filmer dock.

Originalet är helt okej, men remaken och uppföljaren är bättre, även om huvudrollsinnehavaren inte är någon Camille Keaton!
Citera
2015-01-13, 21:52
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Finns på Passthepopcorn har jag för mig, även tänkt se den själv inom kort.
Har hittat den nu. Ville dock ha den med text, sv eller eng eftersom jag inte vill kolla på full volym för att höra alla ord, men det får bli utan.
Citera
2015-01-13, 22:02
Medlem
saggesalivs avatar
Filmprojekt Artificial Eyes filmkatalog

Film: 3/25

Uzak (2002)

Mahmut är en fotograf som för tillfället genomgår en skilsmässa. En dag så får han besök till sin bostad i Istanbul av sin kusin Yusuf som letar efter arbete i hamnen. Yusuf och Mahmut har dock helt olika personligheter och spänningar mellan dem växer långsamt fram.

Detta var långsamt, vackert, ensamt och väldigt känslofullt. Ceylan lyckas här säga så mycket med hjälp av så lite. Det är långa scener med lite dialog, som görs så skickligt att det inte behövs ord för att beskriva vad som vill sägas.

Det är en sådan där mysig mystik som ligger vilandes över filmen och det gillar jag starkt. Vi lämnas med lika många frågor, om inte fler, än vad vi började mer. Vi får aldrig någon bakgrunshistoria utan bara kastas in i någons liv under några dagar. Det är det jag uppskattar så mycket med Ceylan, att han lyckas skapa distanserad film med ett sådant djup.

Jag hade höga förväntningar på Uzak och de alla infriades. Den når inte upp till samma fantastiska höjder som den andra Ceylan jag sett - Once Upon a Time in Anatolia, men den är en helt fantastisk film på alla sätt och vis.

Betyget pendlar mellan åttan och sjuan. Det blir i slutändan en stark sjua. Mycket trevlig filmupplevelse.

Betyg: +7/10
Citera
2015-01-13, 22:20
Medlem
U-Figs avatar
Projekt: Película

Film 23/37

Todo sobre mi madre
(1999) [All About My Mother]

Esteban är 17 år gammal och drömmer om att bli författare. Men framför allt är han dum i huvudet. Inledningsvis blir han nästan påkörd när han springer rakt ut i gatan, men han klarar sig undan. Senare samma dag så springer han rakt ut i gatan och blir påkörd. Hur jävla dum i huvudet får man vara? Det hade varit en sak om han var ett litet barn, men det är han inte. Och det hade varit helt okej om filmen var menad att vara en tramsig komedi, men det är den inte.

Det är inget annat än en förolämpning, ett hån mot tittarnas intelligens. Det är löjligt och helt absurt. Men Almodóvar förnekar sig inte utan fortsätter istället, för senare i filmen får en nunna - ja, en nunna - HIV genom att ha oskyddat sex med en transsexuell knarkare. Seriöst? Tror han på detta själv?! Att en nunna skulle knulla en knarkare? Dessutom oskyddat? "No me insultes" säger någon i filmen, och det skulle jag vilja säga till Almodóvar. Han förolämpar mig som tittare, hur fan ska man ta den här filmen på allvar?

Det finns en bra sak med filmen och det är de starka färgerna, precis som i den andra filmen (Mujeres al borde.... /// Women on the Verge...) av Almodóvar som jag sett.

Nej, Almodóvar är inget jag gillar. Förklara för en oförstående U-Fig vad som skulle vara så bra med Almodóvar?

3/10
Citera
2015-01-13, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Film 23/37

Todo sobre mi madre
(1999) [All About My Mother]

Esteban är 17 år gammal och drömmer om att bli författare. Men framför allt är han dum i huvudet. Inledningsvis blir han nästan påkörd när han springer rakt ut i gatan, men han klarar sig undan. Senare samma dag så springer han rakt ut i gatan och blir påkörd. Hur jävla dum i huvudet får man vara? Det hade varit en sak om han var ett litet barn, men det är han inte. Och det hade varit helt okej om filmen var menad att vara en tramsig komedi, men det är den inte.

Det är inget annat än en förolämpning, ett hån mot tittarnas intelligens. Det är löjligt och helt absurt. Men Almodóvar förnekar sig inte utan fortsätter istället, för senare i filmen får en nunna - ja, en nunna - HIV genom att ha oskyddat sex med en transsexuell knarkare. Seriöst? Tror han på detta själv?! Att en nunna skulle knulla en knarkare? Dessutom oskyddat? "No me insultes" säger någon i filmen, och det skulle jag vilja säga till Almodóvar. Han förolämpar mig som tittare, hur fan ska man ta den här filmen på allvar?

Det finns en bra sak med filmen och det är de starka färgerna, precis som i den andra filmen (Mujeres al borde.... /// Women on the Verge...) av Almodóvar som jag sett.

Nej, Almodóvar är inget jag gillar. Förklara för en oförstående U-Fig vad som skulle vara så bra med Almodóvar?

3/10

Gillar att följa ditt ditt spanska projekt, även om jag inte har koll på exakt vilka filmer som återstår. Rekommenderar La Piel que Habito (The Skin I Live In) innan du dömer ut honom helt. Nu har jag inte heller sett särskilt många Almodóvarfilmer än, men jag hade också ganska svårt för Todo Sobre mi Madre. Hyfsad film, men inget man lär se igen. Däremot ser jag La Piel que Habito som en av de allra bästa filmerna från Spanien!
Citera
2015-01-13, 23:19
Medlem
Lotsos avatar
A Most Violent Year (2014)

Året är 1981, ett av de statistiskt sett våldsammaste åren i New Yorks historia. En immigrant och hans familj försöker expandera sin affärsverksamhet och dra nytta av de möjligheter som dyker upp, under en tid då stadens korrupta natur hotar att förstöra allt de har byggt upp.

Efter J.C. Chandor's föregående filmer Margin Call och All Is Lost var jag förhoppningsfull över att detta skulle vara ännu en bra film där J.C. Chandor levererar ännu en gång. Desvärre så blir filmen lite utav en besvikelse. Det är fortfarande en väldigt bra film. Men jag tycker inte den når upp precis vid samma nivå som hans två föregående filmer.
Skådespelarna gör bra ifrån sig. Oscar Isaac gör här ännu en bra roll och lyckas leverera som vanligt. Mycket troligt en av hans bättre roller. Likaså Jessica Chastain är lika bra som hon alltid är. Dock hade jag önskat lite mer utav henne.

Problemet faller i att filmen inte lyckas vara lika intressant som J.C. Chandor's föregående filmer. De filmerna lyckades få mig investerad och intresserad redan i de första 10 minuterna, och gav aldrig upp och höll intresset uppe hela vägen.
Här så tog det ett tag innan jag kom in i filmen, och när jag väl var inne i den så var jag inte lika investerad som jag var i hans andra filmer. Jag tror detta beror på att handlingen i sig inte är så värst spännande när man väl kommer ner i det. När jag läste synopsen så tyckte jag det lät lovande och likaså trailers som filmen gett ut. Men där händer liksom inte allt för mycket i filmen. Några av hans lastbilar blir snodda, han försöker lista ut vem det är och polisen försöker samtidigt ge han skydd och försöker kartlägga det hela. Men det blir aldrig spännande. Där var väl två scener där spänningen verkligen kom i form, under två jaktscener men då ska spänningen var där.
Svårt att säga, men det klickade aldrig riktgit 100% för mig stundtals under filmens gång.

Jag hade även önskat lite mer Jessica Chastain. Och när hon väl är med i filmen så förväntade jag mig att hon skulle vara denna tuffa affärskvinnan som var lika tuff som hennes man. Men istället kom hon mer av sig som den typiska frun som är bekymrad över sina barn och gråter. Där var inte så mycket personlighet och styrka hos hennes som jag trodde det skulle vara.

Men med det åt sidan är det fortfarande en välspelade film. Skådespelarna gör bra insatser och där var aldrig någon gång då jag kände mig uttråkad. Och trots att jag inte fann filmen lika intressant eller lika investerad som i regissörens två andra filmer. Så var jag fortfarande intresserad att se vart filmen var på väg och hur det hela skulle sluta. Med det sagt tyckte jag slutet var lite nedslående.

Det är också en väldigt snygg film att kolla på. Den har en viss skala till sig som känns grandios som känns New York 1981. Känns nästan som att en viss Woody Allen eller Martin Scorsese kunde gått förbi eller något. Så den känslan och den tiden passade perfekt och lyckades filmen med väldigt bra.
Dessutom har vi den klassiska scenen som är med i alla J.C. Chandor filmerna. Rak scenen. Visst känns det som något normalt man visar i en film. Men nu har J.C. Chandor gjort tre filmer på raken som har en scen där en person står och rakar sig på en nästan likadant sätt som i de andra filmerna. Vet inte varför men det är något jag finner roligt, och hoppas han har det i hans nästa film då jag ivrigt kommer vilja ha en rak scen.

I sin helhet är A Most Violent Year lite utav en besvikelse. Det är den svagaste filmen av J.C. Chandor. Då den inte har samma intresse eller höll mig investerad lika mycket som hans tidigare filmer. Men med det sagt är det fortfarande en väldigt bra film. Skådespelarna är väldigt bra. Alltid kul att se Albert Brooks i en roll. Filmen ser snygg ut och de två jaktscenerna filmen har är väldigt spännande och bra. Trots att filmen kanske inte var på samma nivå på intresse skalan eller investerings skalan som de två andra filmerna, var jag aldrig uttråkad och var fortfarande intresserad vart filmen var på väg.
Även ifall det blev som det blev ser jag fortfarande fram emot J.C. Chandor's nästa film väldigt mycket.

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2937898/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=o87gG7ZlEAg
Citera
2015-01-13, 23:22
Medlem
Fjantors avatar
Honeymoon - http://www.imdb.com/title/tt3177316/?ref_=nv_sr_1

Ett nygift par beger sig under lågsäsong ut till en glesbefolkad stugort, ägd av brudens föräldrar. Men något är fel. Och vad det än är kommer det närmre och närmre, tills det har trängt in i varje vrå.

Lite udda skräckis/thriller...
Bra skådespeleri och stundvid ganska spännande..

3/5 bortföranden får den..
Citera
2015-01-13, 23:24
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGanskaLitenSpade
Gillar att följa ditt ditt spanska projekt, även om jag inte har koll på exakt vilka filmer som återstår. Rekommenderar La Piel que Habito (The Skin I Live In) innan du dömer ut honom helt. Nu har jag inte heller sett särskilt många Almodóvarfilmer än, men jag hade också ganska svårt för Todo Sobre mi Madre. Hyfsad film, men inget man lär se igen. Däremot ser jag La Piel que Habito som en av de allra bästa filmerna från Spanien!
De Almodóvarfilmer som återstår är:
Hable con ella (2002) [Talk to Her]
La mala educación (2004) [Bad Education]
Volver (2006)
La piel que habito (2011) [The Skin I Live In]
Los amantes pasajeros (2013) [I'm So Excited!]

Har en förhoppning om att framför allt Hable con ella ska vara bättre.

Kommer med en ny sammanfattning senare i kväll, i projekttråden!
Citera
2015-01-13, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
De Almodóvarfilmer som återstår är:
Hable con ella (2002) [Talk to Her]
La mala educación (2004) [Bad Education]
Volver (2006)
La piel que habito (2011) [The Skin I Live In]
Los amantes pasajeros (2013) [I'm So Excited!]

Har en förhoppning om att framför allt Hable con ella ska vara bättre.

Kommer med en ny sammanfattning senare i kväll, i projekttråden!

Underbart! Hoppas att han höjer sig.
Citera
2015-01-13, 23:48
Medlem
Steve McQueen (2014)
Riktigt bra dokumentär om "The King of Cool". Har alltid tyckt om Steves skådespelarinsatser och hans filmer. Man fick ta del utav mycket information som man aldrig hört tidigare.

Rekommenderas starkt!

Betyg: 8/10
Citera
2015-01-14, 00:35
Medlem
U-Figs avatar

Film 24/37

La niña santa
(2004) [The Holy Girl]

Djupt religiösa Amalia bor på ett nedgånget hotell (mamman äger det) där en läkarkonferens ska äga rum. Hennes vardag går ut på att, utöver sedvanligt skvaller flickor emellan, försöka upptäcka vad Gud har för uppdrag för henne. Dr. Jano är på hotellet för konferensens skull men är pervers och trycker sig mot Amalia, flera gånger. Fast hon gillar det. Eller? Hon vet nog inte riktigt. Men Guds uppdrag är tydligt: hon ska rädda den här mannen. Eller? Jag vet inte, och det vet nog inte hon heller. Hennes vän Josefina bevarar sin oskuld genom att ta den i tvåan, som det heter på Flashback. Samtidigt börjar det vankas romantik även mellan Dr. Jano och Amalias mamma. Snacka om triangeldrama, fast inte särskilt spännande. Tråkig film, en av de sämsta jag sett hittills under det här projektet.

3/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in