Dumb and Dumber To (2014)
20 år efter den galna roadtrippen till Aspen har Harry upptäckt att han har en fullvuxen dotter. Han beger han sig ut tillsammans med sin trogne vän Lloyd på ännu ett äventyr för att hitta sitt förlorade barn. Resan går dock inte riktigt som planerat.
Dumb & Dumber är en klassiker inom komedifilmer. Det är en av de roligaste filmerna jag sett i mitt liv och håller en hög plats bland filmer överlag. Den har växt genom åren och idag är det en av de mer omtyckta Jim Carrey filmerna som folk pratar om.
Jag såg den nyligen inför tvåan och ja, den håller fortfarande än idag. Jag skrattar fortfarande hejdlöst åt den även ifall jag vet vad som kommer. Det är ett tecken på en bra komedi som lyckas få en att skratta även ifall du redan sett filmen flertals gånger förr.
Som ni kan förstå så såg jag väldigt mycket fram emot tvåan. Jag förväntade mig inte en film som skulle förbi passera första filmen. Den har redan blivit klassad som en klassiker och folk som säger den har åldrats dålig håller jag inte med om. Det är i mina ögon en sann klassiker precis som Trollkarlen från Oz eller Casablanca.
Tvåan behövde bara göra en sak för mig, att få mig att skratta. Så länge den lyckades med det så var jag en nöjd person, för jag visste redan att den inte skulle vara lika bra eller lika minnesvärd om några år som första filmen. Men som en komedifilm om att få mig att skratta lyckas filmen bra. Detta är en av de roligaste filmerna jag sett hela året tillsammans med 22 Jump Street.
Jag måste bara säga, det känns härligt och skönt att se Jim Carrey och Jeff Daniels tillbaka i sina ikoniska roller. Dem är ett perfekt par tillsammans och Lloyd och Harry har blivit en perfekt duo som är där uppe med Helan & Halvan, Abbott and Costello eller varför inte Bob Hope & Bing Crosby.
Deras kemi ihop och deras tajming är perfekt och det kändes något speciellt att se dessa två karaktärerna på bio och se dem återförenas efter 20år. Det var som en nostalgitripp uppgraderad.
Som med många recensioner är den svåraste att skriva på en komedi som är bra och rolig. För du kan inte skriva varje skämt som filmen gör du man inte vill ge bort skämten och dem hade inte gjort så mycket intryck om man bara läst dem rakt upp och ner för en.
Jag kan heller inte gå in i för detaljrikt inom handlingen då där är en del twistar och vändningar genom filmens gång, mer så än i första filmen så jag vill heller inte ge iväg något där heller. Speciellt ett skämt som involverar hela filmen mot slutet.
Det känns också som att filmskaparna är medvetna om personerna som är kritiska till denna uppföljaren som kommer 20år efter första filmen samtidigt som dem också är medvetna om en del scener som är väldigt lika varandra från första filmen. Därför när eftertexterna spelas så visas klipp från den gamla och nya filmen som visar de scener som är lika varandra. Men det är aldrig något som stör en. Det känns bara naturligt att dessa två klantskallar är på en liknande resa där liknande händelser inträffar dem.
Jag gillar också att Farrelly bröderna fortfarande gör hyllningar till filmkritikern Gene Siskel. Siskel var väldigt glad över brödernas filmer och gav dem alltid bra kritik, något de uppskattade väldigt mycket. Där av var filmen Me, Myself & Irene tillägnad åt hans minne och i denna filmen har vi en fågel som heter Siskel.
Det fick mig respektera filmen lite mer att efter 15år så ser dessa männen fortfarande upp till denna kritiker som uppskattade dessa brödernas filmer och att lite uppmuntring går långa vägar. De fick mig också att undra vad Roger Ebert och Gene Siskel hade tyckt om denna filmen, mycket troligt hade den fått två tummar ner då Ebert inte ens gillade första filmen. Men det hade ändå varit skoj att veta.
Där är dock en sak jag inte gillade i filmen, och det var dottern. dottern blir spelad som denna typiska 20åriga bimbon som har den där bebis rösten och har en IQ på 10. Detta har blivit någon slags ny grej på senare år och är inte första gången jag ser den typen av karaktär.
Jag förstår syftet med att göra henne dum i filmen, en kvinnlig version utav Lloyd och Harry. Men det struntar jag totalt i, det kvittar om det nu är meningen. Jag finner sådana karaktärer så jäkla irriterande. så varje gång hon är framför kameran och har ett skämt på gång så skrattade jag inte och blev bara irriterad och ville bara se Jim Carrey och Jeff Daniels istället, det var lite som en dålig kopia på dem. Samt charmen och kemin var inte där hos skådespelerskan.
Jag blev även förbannad när honey boo boo's mamma dök upp i en Lloyd's flashback som Harry's fru. Det skämtet kommer inte alls vara bortglömt eller roligt om en sisådär 5år, känns även i detta stadium för sent att använda det fenomenet som varade i vadå? 5 månader...
En rolig notis också. Bill Murray dyker även upp i några sekunder som Harry's nya rumskompis som lagar meth i hans kök. Han tar aldrig av sig masken, men om du kollar noga vid ögonen på masken och på rösten kan man märka av att det är en viss Murray bakom dräkten. Det var lite roligt att han dök upp i en liten cameo, då han är ett stort fan utav första filmen.
Det ryktades också att Jennifer Lawrence skulle ha en lite cameo i filmen, men sedan blev redigerad bort. Ny uppgifter som kom ut idag säger att hon aldrig ens filmade något för filmen alls. Oavsett vad så är hon inte med i filmen, den saken är säker.
I sin helhet är Dumb and Dumber To en film som inte kommer vara lika ihågkommen eller lika bra som första filmen. Men de är nog uppenbart att man inte ska förvänta sig det. Så tror inte att detta är någon Terminator 2 bland komediuppföljarnas värld.
Men det är en riktgit rolig film som jag skrattade åt väldigt mycket, och jag var också bara så jävla glad att se Jim Carrey i en bra komedifilm, det var ett bra tag sedan vi fick det från honom. Kemin mellan honom och Jeff Daniels är bara perfekt och är det som gör dessa filmerna och deras sätt att reagera med omgivningen.
Det är en komedifilm som levererar på humorskalan och lämnar en tillfreds. Med tanke på hur många dåliga komedifilmer som släpps varje år, och hur många dåliga komedier jag faktiskt sett från detta året, är detta utan tvekan en av de bästa från i år från komedi genren.
Filmen är 110 minuter lång, men känns innerligt inne bara som 30 minuter nästan. Tiden gick väldigt fort. Jag är väldigt nöjd med denna filmen och gör sig perfekt tillsammans med första filmen.
Men mer glad är jag att få se dessa två fjantarna igen på nya äventyr. Världen behöver mer Lloyd och Harry.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2096672/?ref_=hm_otw_t1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=lGXHVlEklgQ