2014-10-18, 18:12
Medlem
emma80s avatar
Mitt liv som hund i förmiddags, en favorit jag såg om. Igen.

Den enfaldige mördaren efter lunch, också alltid värd att se om.

Wolf Creek 2 nyss, den var minst i klass med första filmen.

Maniac står på tur, men en trippel får räcka så den ses imorgon.
Citera
2014-10-18, 19:44
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Ja

Synd. Du verkar inte vara vidare förtjust i Cronenbegs filmer överlag?

Nja, har sett sex stycken och gillat tre. Videodrome och The Fly är fyror, The Dead Zone är en trea, eXistenZ och Shivers är tvåor och Rabid är en etta, och något av det sämsta jag sett. Men han är intressant och jag kommer inte ge upp om honom!
Citera
2014-10-18, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Nja, har sett sex stycken och gillat tre. Videodrome och The Fly är fyror, The Dead Zone är en trea, eXistenZ och Shivers är tvåor och Rabid är en etta, och något av det sämsta jag sett. Men han är intressant och jag kommer inte ge upp om honom!

Tror du kommer gilla hans filmer som innehåller body horror men som är mer dramer, Spider, Crash och Naked Lunch.
Citera
2014-10-18, 20:46
Medlem
zxcvb45s avatar
Gone Girl

Väldigt bra film, satt och kollade med spänning trots den långa speltiden.

7/10
Citera
2014-10-18, 21:45
Medlem
Star Wars Episode 3.

Medioker. Apful CGI. Riktigt tråkigt att den blev så förhållandevis dålig. 3/5.
Citera
2014-10-18, 23:46
Medlem
X-men: days of future past (2014)
Wolverine skickas bakåt i tiden för att förhindra ett framtida krig. Stabil action/sci fi och en bra film överlag. Den får 7 av 10!
Citera
2014-10-18, 23:51
Medlem
Patrik2108s avatar
Nothing but the truth

Detta var en film med en del vassa repliker och reflektioner. Kanske den "intelligentaste" film jag sett. Jag kan inte minnas nåt som överträffar den i det avseende iaf. En liten överraskning i slutet också som man egentligen borde ha anat. Men jag sökte alltför svåra förklaringar och missade kanske därför.
Saker som drar ner är äkta maken (David Schwimmer) till huvudkaraktären ( Kate Beckinsale). Jag stör mig på honom.
Senast redigerad av Patrik2108 2014-10-18 kl. 23:53.
Citera
2014-10-18, 23:54
Medlem
Millkys avatar
Deliver Us from Evil .

Ingen film jag skulle rekommendera direkt.
Men var helt okej. Iafl fram till slutet då det blev allt för överdrivet och nästan komiskt vid vissa scener.
Citera
2014-10-19, 00:11
Medlem
Såg nyss From Dusk till Dawn 3. Riktigt skön film med full fart från start. Kul också att den utspelade sig under western-tiden.
Citera
2014-10-19, 03:53
Medlem
gato12s avatar
När Harry mötte Sally, filmen som introducerade mig för den romantiska komedin i New York miljö, och som jag älskat högt sen dess. Och visst höll den fortfarande, även om vissa skämt kanske känns en aning daterade, som det om etiopiska restauranger.

Förmodligen har både Larry David och Jerry Seinfeld hämtat en hel del inspiration från den här filmen, Elaine är ju t o m rätt lik Meg Ryan, i en mörk upplaga. Eller också är det bara så att den judiska New York humorn är rätt likartad.

4.5/5
Citera
2014-10-19, 13:23
Medlem
saggesalivs avatar
American Pimp (1999)

Mycket intressant dokumentär om pimps från USA. Många intressanta karaktärer och en bra dialog gör denna dokumentären vinnande för mig.

Ämnet intresserar mig och därför blir det kul att se en dokumentär i denna stil. Hughes-bröderna har i verklighetens dokumentariska filmstil, lyckats fånga ghetto och street-miljöerna otroligt bra - vilket man även kan se att de gör i sina tidigare spelfilmer (Dead Presidents, Menace II Society).

Hughes-bröderna är verkligen ett intressant och spännande regi-par. Jag ser fram emot att se den sista filmen av dem jag ännu inte sett - From Hell.

American Pimp slutar på betyget 6/10. Vinnande faktorer är bra verklighetsbeskrivning med inlevelse, bra dialog, intressanta karaktärer, intressanta vinklingar och ett bra upplägg.
Citera
2014-10-19, 13:43
Medlem
robomans avatar
Mean Creek (2004)
En liten kille blir slagen av en annan kille. Han berättar för sin äldre bror som tillsammans med sina kompisar planerar en hämnd. De bjuder in mobbaren till födelsedagsfirande där de ska ut och paddla längs en flod. Planen är att förnedra mobbaren. Komplikationer uppstår, minst sagt.

Obehagskänslan kommer fram nästan direkt, när man får se mobbaren i sitt hem. Han är ensam, pratar med sig själv i sin videokamera och verkar jättesnäll. Vissa sociala problem som gör att han trycker ner andra istället för att inte själv bli utsatt. Han filmar sin mamma och berättar om hur bra hon är. Han är oerhört glad över att få följa med på den roliga utflykten. När de hämtar upp honom räcker han över en dyr födelsedagspresent som han har köpt till den lilla killen för egna pengar.
Ja ni förstår ju att det är uppbyggt för att bli förfärligt.

Karaktärerna är levande och persongalleriet varierat. Historien är mörk och oförutsägbar. Jag såg någon som kommenterade att den var TRÅKIG. Att det inte hände någonting på en timme, sedan hände allting och därefter var det över direkt. Jag kan inte hålla med mindre. Filmen följer inte Hollywood-mallen, men det är ju bara BRA. Den lyckas hela tiden locka fram en eller annan obekväm känsla hos mig. Jag var fast från minut ett och kunde pusta ut när den äntligen var över. Samma känslor som filmerna Elefantmannen och Det vita bandet lockat fram hos mig.

En vidrig, välskriven, snygg, fantastisk film. Högsta betyg på alla skalor. 6 av 6.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in