2014-10-11, 15:55
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekvartsbyxa
Transformers har jag aldrig sett. Men om jag säger The Dark Knight-filmerna, Gladiator, Avengers osv. vad säger du då? Alla har rätt till sin egen åsikt men jag kan inte för mitt liv förstå hur man på allvar kan hävda att Raiders of The Lost Ark kommer i närheten av dem. De filmer jag nämner är så mycket mer professionellt gjort på alla punkter. Självklart är många av filmerna som görs idag skit, men det är väl knappast något som har förändrats sedan din tid. Det bästa som görs idag är så mycket bättre än det som gjordes för 20-30 år sedan.

Dock är film som sagt subjektivt och det är bra många fler aspekter än just kvalitet som avgör vad vi tycker om det vi ser.
Batman Begins var riktigt jävla bra, men fortfarande inte i samma kaliber som Raiders. Gladiator är också väldigt bra men det är ju inte ens Ridley Scott's bästa film, inte på långa vägar. Avengers är enormt överskattad, medioker.

Mer professionellt gjorda? Vad är mer professionellt gjort i t.ex Avengers kontra Raiders? Dialogen är ju betydligt skralare i den tidigare nämnda.

Sedan min tid? Jag är 90-talist.

Det bästa som görs idag är för det mesta undermåligt det som gjordes för 20-30 år sedan, lås inte in dig på effekterna så mycket, vidga dina vyer.
Citera
2014-10-11, 16:05
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
precis som det är fullt rimligt att tycka att Raiders of The Lost Ark har dåliga actionscener, bitvis bristfälliga skådespelarinsatser och är ytterst förutsägbar, nästintill genant. Tiden springer ifrån många filmer men har man växt upp med dem lär man inte ändra åsikt med åren.

Raiders of the Lost Ark har grymma actionscener, där riktiga människor gör riktiga stunts, och där kameran är placerad på smarta ställen - till skillnad från dagens actionfilmer där man använder shaky cam för att uppnå spänning. Att det är förutsägbart borde inte klassas som ett minus, då det är en matinéfilm vi snackar om...

Ge också gärna exempel på bristfälliga skådespelarinsatser.
Citera
2014-10-11, 16:27
Medlem
Trekvartsbyxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
Batman Begins var riktigt jävla bra, men fortfarande inte i samma kaliber som Raiders. Gladiator är också väldigt bra men det är ju inte ens Ridley Scott's bästa film, inte på långa vägar. Avengers är enormt överskattad, medioker.

Mer professionellt gjorda? Vad är mer professionellt gjort i t.ex Avengers kontra Raiders? Dialogen är ju betydligt skralare i den tidigare nämnda.

Sedan min tid? Jag är 90-talist.

Det bästa som görs idag är för det mesta undermåligt det som gjordes för 20-30 år sedan, lås inte in dig på effekterna så mycket, vidga dina vyer.
I många av scenerna i Raiders verkar vissa händelser vara helt oplanerade och misstag som man helt enkelt ansåg vara för oviktig för att orka göra en ny tagning. Det kan vara småsaker som exempelvis en flackande blick, någon onaturlig kroppsrörelse eller att en skådespelare går för nära eller för långt ifrån ett objekt som ska examineras, vad fan som helst egentligen som tillsammans blir störande och ger filmen ett oseriöst intryck. Sådant ser man inte längre, nu jobbar man för att nå perfektion på ett annat sätt. Det är i alla fall vad jag tycker.

En scen som den där Jones letar efter tjejen (glömt namnet) och han plötsligt kommer till ett kvarter med 200 pers som går med tvättkorgar på huvudet, varpå han börjar välta ut varenda han kan hitta utan att någon blir särskilt förbannad. Den scenen är helt fruktansvärt dålig och där var man tvungen att ta fram skämskudden, sorgligt nog var det inte det enda exemplet. Något sådan skulle aldrig accepteras i någon film idag (inte ens transformers) och om någon i produktionen skulle föreslå det skulle det av medarbetarna betraktas som ett jävla skämt.

Det är möjligt att dialogerna i de filmer jag nämnde är bristfälliga, men de är åtminstone inte så äckligt förutsägbara som de i Raiders.

Jag är beredd att hålla med dig om att specialeffekter kan få lite väl stor uppmärksamhet i den unga generationen, men vi ska inte dra det till sin yttersta gräns åt andra hållet heller. Det är definitivt ett störningsmoment när filmens hetaste stunder ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Z7RvAoaaBEg

Jag och min kompis spelade in bättre fejkslagsmål med mammas digitalkamera när vi var 10.
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
Du måste vara helt slut i huvudet.
Det är den här typen av flockmentalitet som gör att mycket skit fortfarande är omtyckt trots att det finns så mycket bättre alternativ. Påminner om kejsarens nya kläder.

Har du någonsin stått upp för en egen åsikt i ditt liv?
Citera
2014-10-11, 16:29
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Det är den här typen av flockmentalitet som gör att mycket skit fortfarande är omtyckt trots att det finns så mycket bättre alternativ. Påminner om kejsarens nya kläder.

Har du någonsin stått upp för en egen åsikt i ditt liv?

Ignorera honom tills vidare, han är sån i sina åsikter gentemot alla...
Citera
2014-10-11, 16:34
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
I många av scenerna i Raiders verkar vissa händelser vara helt oplanerade och misstag som man helt enkelt ansåg vara för oviktig för att orka göra en ny tagning.

Och samtidigt hyllar du Nolans The Dark Knight-filmer..? Har du ens sett The Dark Knight Rises? En film med så många goofs, continuity-misstag och logiska hål i handlingen att man kan tro att Bruno Mattei står bakom kameran.

På tal om att orka göra en ny tagning:
https://www.youtube.com/watch?v=SFxQ-EdFl_M

Och denna:
https://www.youtube.com/watch?v=Ja8cHYtF8n4

Citera
2014-10-11, 16:34
Bannlyst
The Inevitable Defeat of Mister & Pete.

Handlar om en ung kille som växer upp i the projects, med en knarkande morsa och en liten bonuspojke från Asien som han blir lämnad att ta hand om. Deras sommar tillsammans blir något speciellt. Verkligen en känslosam film enligt mig, och något att titta på om man själv känner att man har ett taskigt liv. Jag ger den en 4/5.
Citera
2014-10-11, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Och samtidigt hyllar du Nolans The Dark Knight-filmer..? Har du ens sett The Dark Knight Rises? En film med så många goofs, continuity-misstag och logiska hål i handlingen att man kan tro att Bruno Mattei står bakom kameran.

Ditt hat mot filmen tycker jag överdriver storleken på missarna. Jag tror de flesta är eniga om att TDKR innehåller flertalet klantiga misstag. Tyvärr gäller det i stort sett varenda storfilm, det verkar någonstans anses okej, vilket jag finner helt obegripligt.

Men det och känslan som Trekvartsbyxa beskriver är två olika saker. Det vill säga känslan av att scener är helt oplanerade och liknande.
Citera
2014-10-11, 16:43
Medlem
shitlists avatar
Citat:
I många av scenerna i Raiders verkar vissa händelser vara helt oplanerade och misstag som man helt enkelt ansåg vara för oviktig för att orka göra en ny tagning. Det kan vara småsaker som exempelvis en flackande blick, någon onaturlig kroppsrörelse eller att en skådespelare går för nära eller för långt ifrån ett objekt som ska examineras, vad fan som helst egentligen som tillsammans blir störande och ger filmen ett oseriöst intryck. Sådant ser man inte längre, nu jobbar man för att nå perfektion på ett annat sätt. Det är i alla fall vad jag tycker.

En scen som den där Jones letar efter tjejen (glömt namnet) och han plötsligt kommer till ett kvarter med 200 pers som går med tvättkorgar på huvudet, varpå han börjar välta ut varenda han kan hitta utan att någon blir särskilt förbannad. Den scenen är helt fruktansvärt dålig och där var man tvungen att ta fram skämskudden, sorgligt nog var det inte det enda exemplet. Något sådan skulle aldrig accepteras i någon film idag (inte ens transformers) och om någon i produktionen skulle föreslå det skulle det av medarbetarna betraktas som ett jävla skämt.

Det är möjligt att dialogerna i de filmer jag nämnde är bristfälliga, men de är åtminstone inte så äckligt förutsägbara som de i Raiders.

Jag är beredd att hålla med dig om att specialeffekter kan få lite väl stor uppmärksamhet i den unga generationen, men vi ska inte dra det till sin yttersta gräns åt andra hållet heller. Det är definitivt ett störningsmoment när filmens hetaste stunder ser ut såhär: https://www.youtube.com/watch?v=Z7RvAoaaBEg

Jag och min kompis spelade in bättre fejkslagsmål med mammas digitalkamera när vi var 10.

För det första så är klippet du länkar en fan-edit, oerhört oklart varför du länkar något sådant då det är ihopklippt av en amatör.

Har hört mycket men har aldrig hört någon säga att det är bristfälliga skådespelarinsatser i Raiders, skådespeleriet om något är väl i yttersta toppklass.

Förstår inte vad som är skämmigt med den scenen? Knappast så att den är dåligt gjord eller oväntad, den följer ju endast det som skedde i scenen innan. Raiders ska ju inte vara någon tvärseriös film, vad hade du förväntat dig?

Att ens få för sig att kalla Raiders för en amatörmässigt gjord film visar mer på din okunskap och arrogans till äldre filmer än något annat.

Är Avengers det ultimata för dig? Isåfall så förstår jag varför du klankar ned på ett mästerverk.
Citera
2014-10-11, 16:45
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja, för min egen del hör den till en av de sämsta Oscarsvinnarna och mest överskattade filmerna genom tiderna, plus en av de sämsta mainstreamfilmer jag har sett.

Jo, det är mainstream och ungefär som filmmakarna har tänkt att "här ska vi göra något stort som vi tror ska tilltala så många människor som möjligt".

Tim Robbins är dock värd att nämna, tycker han är lysande i filmer som Strebern, Short Cuts och Mystic River för att nämna tre och det finns fler där han kommer till sin Fulla rätt.

Och jag tror att många håller med om att hans "egna" Dead Man Walking också är en av 90-talets bästa filmer.
Citera
2014-10-11, 16:50
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
Att ens få för sig att kalla Raiders för en amatörmässigt gjord film visar mer på din okunskap och arrogans till äldre filmer än något annat. för dig? Isåfall så förstår jag

Vore kul att se Trekvartsbyxas egna filmer. Han påstår sig ju vara bättre än Spielberg, så.

Liksom, varför sitta och klaga på gamla Raiders när han borde vara i Hollywood vid det här laget, och göra mästerverk?
Citera
2014-10-11, 16:54
Medlem
The Quiet Ones (2014)

En universitetsprofessor och några studenter utför ett experiment på en flicka som är psykiskt sjuk ( eller besatt? ) . Utspelas 1974 och är "inspired by true events" ! Ganska bra spänning för stunden,men den följer mallen för alla liknande filmer. Varför är det mest tjejer som blir besatt av demoner?
Nåja,den får en stark femma (av tio) i betyg.
Citera
2014-10-11, 17:10
Medlem
Say Anything... (1989)

Helt okej film. Kändes lite som det saknades något men jag vet inte vad. Var lite för händelselöst och långsamt för min smak tror jag. Hade både fina och realistiska stunder samt lite tråkigare. 6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in