Hercules (2014)
Mannen och myten Hercules leder ett band av legosoldater för att avsluta ett blodigt inbördeskrig i landet av Thrakien och återföra den rättmätige kungen till sin tron. Med en från födseln plågad själ har Hercules styrkan av en gud men känner lidande som en människa.
Baserad på trailern verkade detta på pappret som en dum film. En film som jag kunde skratta åt över hur dålig och dum den verkligen var. Något som lockade mig att se den på bio. Ibland får man spontana känslor när man bara vill se en film och skratta åt den över helt fel anledningar.
Något som filmskaparna också verka ha förutspått när de gjort denna filmen. För detta är en självmedveten film som gör komedi utav allting. Den vet om vilken slags film den är och gör jobbet själv, något jag själv blev lite ledsen över. Samtidigt som jag förstod varför och blev där av smått överraskad av filmen.
Säg det själv. Dwayne "The Rock" Johnson som Hercules. Du vet själv vad du ger dig in på, och så gör även filmen. Det är en smått underhållande film som gör sitt jobb. Det är en homage till "sword and sorcery" genren och gör ett passande jobb att passa in i den genren.
För mig var detta lindig underhållning som funkade för stunden. Det är inget jag kommer komma ihåg om ett par månader scen för scen. Men den gjorde det jobb jag förväntade mig den skulle göra, fast tvärtom.
Lika bra att få det överstökat. filmen har inte så stark karaktärsutbyggnad eller utveckling för den delen. Mestadels så lär vi knappt lära känna dessa karaktärerna och vi får heller inte riktigt någon empati för några av dem ifall de dör eller inte.
Sedan är den ganska så förutsägbar. Något som jag tror man borde gå in med och förstå i en sådan här film. Likaså att man går inte i en Fredag den 13:e film och förväntar sig underhållning med fantastiska gore effekter och kreativa mord, förväntar man sig mer så kollar man på helt fel film.
Med det sagt var där några stör moment i filmen.
Först så är där ett barn med som heter Arius. Han är sjukt irriterande och man önskar att ifall Hercules inte hade brytt sig så mycket om detta barnet hade alla problem i filmen varit lösta. Vilket faktiskt är praktiskt sant. Men nej han ska såklart vara i centrum och Hercules ska få känslor för barnet och hans moder.
Sedan är där rätt så fula moment. Moment som är meningen att de ska tas seriöst men man tar dem inte seriöst. Som scenen i trailern när Dwayne Johnson skriker "I AM HERCULES". Den scenen spelas ganska så dramatiskt i filmen, men vem kan ta det seriöst?
Vad jag gillade var karaktärerna. Ja jag skrev innan att där inte riktigt var någon utveckling eller någon personlighet bakom karaktärerna. Men skådespelarna känns lovande i det dem gör och i sina roller, vilket gör att jag själv började gilla teamet som Hercules var med mer och mer under filmens gång.
Dwayne Johnson som titelrollen var inte heller fy skam. Man ska nog ta det med en nypa salt, men dålig tyckte jag inte han var. Likaså att Ian McShane fick ett par skratt från en då och då. Speciellt slutrepliken som avslutar filmen fick mig att skratta.
Jag gillade även slutet och moralen filmen gick åt. Visst inte det bästa slut eller moral, men det var något jag gillade och slutorden var passande.
Underhållnings nivån försvann heller aldrig. Det var en film som faktiskt lyckades vara underhållande. Actionscenerna var bra filmade, äventyrs känslan var där (även ifall den kanske kunde varit större) och likaså 3D:n.
3D:n i filmen var bra då det faktiskt var saker som kom ut ur skärmen. Och har man en sådan här film i 3D så är det obligatoriskt att det är gimmick 3D där sakerna kommer ut ur skärmen.
I sin helhet var detta en helt okej film ändå. Det är en film man bör ta med nypa salt och förstå vad man går in i. Det är en film med Dwayne "The Rock" Johnson som Hercules, det borde nästan säga sig själv vad man ger sig in i. 3D:n var bra, underhållningen på topp och en homage till "sword and sorcery" genren. Med andra ord, en popcornrulle som gör sitt jobb!
Men att filmen själv var självmedveten om vad för film den var gjorde det hela mer överraskande. Det är nästan en komedi på det sättet då filmen själv gör narr av sig själv. Vilket gör att man inte riktigt kan hata på filmen.
Med tanke på den andra Hercules filmen vi fick i år, är denna ljusår bättre. Se denna och skippa Kellan Lutz skiten.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1267297/?ref_=hm_otw_tt1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=7Uro03xQwrA