2014-07-24, 09:30
Medlem
upperkatts avatar
Society. Halvbra film. 5/10.
Citera
2014-07-24, 10:44
Medlem
robomans avatar
Igår såg jag The Ghost Writer. Den sjunde Polanski-film jag avverkar.

Polanski levererar som vanligt den hotfulla stämningen mycket skickligt. Filmen är oförutsägbar och mycket spännande. Jag hade dock önskat att filmen vägde lite mer åt mystik och lite mindre åt politisk thriller-hållet.

Annars är jag glad att den inte är övertydlig. Vissa saker hade jag svårt att förstå, eftersom jag inte lade namn på minnet. Men hellre det än att allt förklaras tydligt så att alla ska hänga med.

Det fanns, precis som i min Polanski-favorit The Ninth Gate, två sekvenser jag störde mig på.

I The Ninth Gate var det...
...och i The Ghost Writer var det...

En sista reflektion är att det blir lite märkligt att alla karaktärer läser vartenda textstycke högt, men det får man väl acceptera i en film som handlar så pass mycket om prosa.

Jag placerar den som nr 3 bland Polanski-filmer jag sett. Med en reservation för att jag gett låga betyg till de tidiga hyresgäst-filmerna, vilka jag såg INNAN jag på allvar började uppskatta den obehagliga, tryckande, urbana skräcken:

1. The Ninth Gate
2. Rosemary's Baby
3. The Ghost Writer
4. Chinatown
5. Repulsion
6. The Tenant
7. Pirates
Citera
2014-07-24, 11:22
Medlem
My Girl 2 (1994) En betydligt gladare uppföljare till första filmen. Gillade den här mer än ettan eftersom den var alldeles för deppig. Den här hade även bättre handling. 7/10
Citera
2014-07-24, 12:43
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Clean, Shaven

Riktigt bra och hemsk film som gav starka ångestkänslor. Några scener var gåshudsframkallande. Utan tvekan en av dom bästa filmerna om psykiska sjukdomar, Peter Greene spelade rollen som schizofren väldigt bra och trovärdigt!

http://www.imdb.com/title/tt0106579/?ref_=fn_al_tt_1

Mycket bra och kompetent film. Kriminellt förbisedd minst sagt.
Citera
2014-07-24, 13:29
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Would you rather Den verkade på nå't vis vara en spin off på filmen 13. Och inte helt oväntat var det någon med dåligt samvete som skulle försöka förhindra det roliga. För en gångs skull var det ett riktigt bra slut i en film. Tjejen kunde nu göra som många andra vinnare av en stor summa pengar. Använda större delen av pengarna till knark och använda resten till att skicka pengar som gåva till lurendrejare som vill leva på hennes lycka.

2/10
Citera
2014-07-24, 14:06
Medlem
Vohkuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bish0pTh3Pimp
Would you rather Den verkade på nå't vis vara en spin off på filmen 13. Och inte helt oväntat var det någon med dåligt samvete som skulle försöka förhindra det roliga. För en gångs skull var det ett riktigt bra slut i en film. Tjejen kunde nu göra som många andra vinnare av en stor summa pengar. Använda större delen av pengarna till knark och använda resten till att skicka pengar som gåva till lurendrejare som vill leva på hennes lycka.

2/10
Would you Rather var ingen höjdare precis. Håller fullständigt med.
Citera
2014-07-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
Clean, Shaven

Riktigt bra och hemsk film som gav starka ångestkänslor. Några scener var gåshudsframkallande. Utan tvekan en av dom bästa filmerna om psykiska sjukdomar, Peter Greene spelade rollen som schizofren väldigt bra och trovärdigt!

http://www.imdb.com/title/tt0106579/?ref_=fn_al_tt_1

Låter som en intressant rulle. Det enda jag saknar lite grann idag (eller har dålig koll på) är filmer av den typen med kvinnor i huvudrollen. Betydligt mer "intressant" med psykiskt sjuka kvinnor tycker jag.
Citera
2014-07-24, 15:02
Medlem
St. Elmo's Fire (1985) Väldigt mysig film med många välkända ansikten och härlig 80-tals känsla. Dock var handlingen (främst deras relationer till varandra) jäkligt förvirrande ibland. 7/10
Senast redigerad av GreenEyesCuddles 2014-07-24 kl. 15:06.
Citera
2014-07-24, 15:06
Medlem
Kickexs avatar
Dawn of the planet of the apes
Grym film. Helt klart en stark uppföljare.
Älskar denna "realistiska" infallsvinkeln av berättelsen till skillnad från Burtons fantasi.
8/10
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ville inte vara otrevlig men hur sjutton kan man tycka att the town är bättre än Heat.?
Smaken är iofs. som baken men snälla vänner, kom igen.. The town ett mediokert blaha, Heat ett actionmästerverk (även om det finns bättre filmer). Skärpning!
The Town är bra men kan inte mätas mot Heat.
Citera
2014-07-24, 15:29
Medlem
Ass.Parades avatar
From Hell (2001) - http://www.imdb.com/title/tt0120681/?ref_=nv_sr_1
Skräck/Thriller/Mystery

Handlar om ökände "Jack The Ripper". Utspelar sig i London sent 1880-tal och man lyckas få till känslan utav en mörk och "farlig" slum rätt bra. Johnny Depp spelar polis Frederick Abberline som har "syner" i sina drömmar som delvis visar framtiden ungefär. Ett gäng prostituerade blir mördade en efter en och Abberline försöker lösa mysteriet helt enkelt.

Skådespelar insatserna var bra, speciellt av han som spelar mördaren (skriver inte vem det är för er som inte sett filmen). Johnny Depp gjorde en stabil insats som den lite specielle polisen men eftersom jag sett så många rullar med Depp så ser jag sidor utav hans tidigare roller (eller senare kanske man ska säga). Regissören lyckades inte få mig att bli rädd på riktigt en enda gång under filmen, den kändes lite smått obehaglig ibland men det var inget som kan kvalificeras som skräck enligt mig. Det var en mörk thriller mer. Tycker att "känslan" filmen hade var lite lik Gotham City i Batman från 1989.

Slutet var lite överraskande för mig som inte riktigt kunde klura ut vem mördaren var. Stabil film som blandar och ger, den hade potential att vara bättre än vad den var men allt som allt en stabil 7 av 10 ger jag den.

EDIT: Nu kanske min korta recension blev lite för lång, ber om ursäkt om Mod tycker det blev för långt.
Senast redigerad av Ass.Parade 2014-07-24 kl. 15:32.
Citera
2014-07-24, 15:37
Medlem
Ass.Parades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hroobarb
Nyinspelningen Evil Dead (2013)

Till en början störde jag mig på vissa av karaktärerna, men filmen blev mer or mer tilltalande med tiden. 7/10
Jag tyckte att hela skiten var en stor kliché, man kunde förutse varenda scen och då kan ändå sådana filmer bli bra tillslut pågrund utav bra skådespelar insatser eller något djup men denna hade inget av det. Den hade sina obehagliga stunder dock och huvudtjejen var riktigt fin, det var väl det bra med den. Men jag skulle ge den en 5a eller en svag 6a.

Men jag brukar ha svårt för skräckfilmer. Kommer inte ens ihåg om jag någonsin gett någon renodlad skräckfilm en 8a någon gång. 28 Days Later gav jag en 8 iofs men det måste vara en av väldigt få.

Kul att det finns dom som gillar det dock, det är så det ska vara, man ska inte vara överens
Citera
2014-07-24, 15:58
Medlem
[complex]s avatar
Divergent.
Rätt bra. Men jag gillar Hunger games filmerna mycket mera...
Lite samma stuk på denna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in