2014-07-22, 22:09
Medlem
Elementarpartiklarna.

Tysk rulle. Överraskade mig främst genom att personerna kändes riktiga, trovärdiga och genuina. Handlar om två bröder med olika känslomässiga problem; den ene helt tafatt och närmast känslomässigt handikappad men visar sig vara ett matematiskt geni, den andre en egoist som söker kickar med kvinnor som motvikt mot bristen av en moderlig förgrundsgestalt som barn. Filmen är stark, ganska naken på sina ställen. Rekommenderas. 8/10.
Citera
2014-07-22, 22:10
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Elementarpartiklarna.

Tysk rulle. Överraskade mig främst genom att personerna kändes riktiga, trovärdiga och genuina. Handlar om två bröder med olika känslomässiga problem; den ene helt tafatt och närmast känslomässigt handikappad men visar sig vara ett matematiskt geni, den andre en egoist som söker kickar med kvinnor som motvikt mot bristen av en moderlig förgrundsgestalt som barn. Filmen är stark, ganska naken på sina ställen. Rekommenderas. 8/10.

Kan slå ett slag för boken av Houellebecq, filmen har jag inte sett ännu däremot.
Citera
2014-07-22, 22:12
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Jag tror nog att de flesta inte har något emot den, snarare tvärtom.

Mästerverk var ordet.
Citera
2014-07-22, 22:42
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
The Town och Heat spelar i samma liga i min mening, men är nog rätt ensam om att tycka det!
Håller med The Town är minst lika bra. Heat är något överskattad faktiskt även om den är väldigt bra, men inte det där mästerverket riktigt.
Citera
2014-07-22, 22:49
Medlem
Citat:
Kan slå ett slag för boken av Houellebecq, filmen har jag inte sett ännu däremot.

Tackar för tipset. Funderade på det själv. Ska kollas upp. Må gott.
Citera
2014-07-22, 23:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Håller med The Town är minst lika bra. Heat är något överskattad faktiskt även om den är väldigt bra, men inte det där mästerverket riktigt.

Ja, den är ju inget mästerverk heller i min bok, men klart värd den fyran som den har av mig, tycker dock att The Town är snäppet bättre.
Citera
2014-07-22, 23:48
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ja, den är ju inget mästerverk heller i min bok, men klart värd den fyran som den har av mig, tycker dock att The Town är snäppet bättre.
Ville inte vara otrevlig men hur sjutton kan man tycka att the town är bättre än Heat.?
Smaken är iofs. som baken men snälla vänner, kom igen.. The town ett mediokert blaha, Heat ett actionmästerverk (även om det finns bättre filmer). Skärpning!
Citera
2014-07-23, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Ville inte vara otrevlig men hur sjutton kan man tycka att the town är bättre än Heat.?
Smaken är iofs. som baken men snälla vänner, kom igen.. The town ett mediokert blaha, Heat ett actionmästerverk (även om det finns bättre filmer). Skärpning!

Jag gav filmen 8/10. Kan ju för egots skull kopiera vad jag skrev: "Heat.

Jäkligt välgjord actionfilm med grymma skådespelarprestationer. Dock kan jag aldrig se det som ett mästerverk då det saknas psykologisk trovärdighet på många ställen och en del dialoger är som skrivna av en tonårskille."

"bl a i en del scener med Al Pacino där han tvingas "spela över" för att manuset säger så. Han ska vara temperamentsfull, men en person som är så pass temperamentsfull skulle för det första aldrig få ett så stort ansvar inom polisen. Och för det andra aldrig lyckas vara totalt iskall i andra situationer. Så det blir liksom overkligt, om du förstår hur jag menar.

Sedan finns det scener där kvinnor ska förföras som är naiva och andra där de framställs på ett sätt som mest är simpla klyschor. Där tycker jag manuset (och regissören) brister.

Dock ska jag också skriva att jag ställer oerhört höga krav just på dialoger, att det är "riktiga" människor och att reaktioner, känslor, psyken framstår som verklighetstillförlitliga osv. Filmen är ju bra, underhållande, cool, snygg, välgjord osv. "
Citera
2014-07-23, 00:08
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
På vilket sätt är The Town ett mediokert blaha frågar jag dig?
Citera
2014-07-23, 00:18
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
På vilket sätt är The Town ett mediokert blaha frågar jag dig?
Den är en blek kopia av andra filmer (som tex. Heat), kanske ingen riktig skitfilm men helt klart hypad långt mer än den förtjänar. Frågan är väl snarare vad som gör The town till en riktigt bra film? Ingenting enligt mig.
Citera
2014-07-23, 00:35
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Den är en blek kopia av andra filmer (som tex. Heat), kanske ingen riktig skitfilm men helt klart hypad långt mer än den förtjänar. Frågan är väl snarare vad som gör The town till en riktigt bra film? Ingenting enligt mig.
Ja det är ju din åsikt, tycker inte det är en kopia direkt. Visst finns likheter, men inte ofta eller snarare aldrig nuförtiden filmer är fullt ut originella. Gillar The Town som fan, självklart måste jag ha den färskt i minnet för att skriva något omdöme om den. Men minns den som riktigt tät och spännande med grymt skådespel. Heat däremot har fallit i lite glömska hos mig, men visst är det en bra film det med ingen tvekan.
Citera
2014-07-23, 00:37
Medlem
serotonins avatar
Almost Famous (2000)

Cameron Crowes mycket omtyckta film om sitt 15-åriga alter ego, rockjournalisten in spe som får följa med det fiktiva bandet Stillwater på deras turne. Rock'n'roll, storhetsvansinne, gräl, groupies med hjärtan av guld, lite droger (men inte för mycket för här ska det va' feelgood), etc.

Sökt feelgood som sagt, och ibland lyckas det, men filmen saknar något - exakt vad vet jag inte. Inget vidare spel av killen i huvudrollen även om han inte skämmer ut sig helt. Billy Crudup (Stillwaters gitarrist och stjärna), Kate Hudson (alfa-groupien), och Philip Seymour Hoffman (såklart) gör dock bra ifrån sig.

Såg directors cut-versionen på 2h och 40 minuter och den var för lång, filmen får ändå 6/10 då den inte var så smetig som jag mindes.

edit; jo, nu kom jag på vad filmen saknar. Den saknar kuk, och svett, och drama.
Senast redigerad av serotonin 2014-07-23 kl. 00:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in