2014-04-05, 17:38
Medlem
pl00jErs avatar
Lone Survivor (2013)

Baserad på sann historia.
Marcus Luttrell, en Navy Seal, och hans team fick som uppdrag att fånga eller döda den beryktade talibanledaren Ahmad Shah, i slutet av juni 2005.

Början var riktigt bra. De utbildas, de är i sin base camp, de får uppdraget, man får ta del av när de planerar attacken mot Ahmad Shah. Spännande, man känner spänningen öka hela tiden.

Sen bär det av. Teamet åker ut i bergen för att spana efter Ahmad Shah. Efter det, blir hela filmen jag vet inte vad... Känns som en parodi av något slag. Typisk amerikansk supermilitär film.

I en timme sitter jag och kollar på den sjukaste jävla krigsscenen jag sätt. Fyra amerikanska machosoldater mot typ 50 terrorister från afghanistan. Terroristerna springer omkring med granatkastare, ak47or, allt ni kan tänka er. Men det hjälper föga, man får se terroristerna dö en efter en. Har navy seals några superkrafter eller osynlighetsmantlar eller vad är det frågan om? Tänker jag.
Efter 30 minuters krig, faller amerikanerna ner för ett stup eller brant backe i säkert 2 minuter. De bara faller och rullar i all oändlighet, när de når en fallhastighet på 300 km/h slår en soldat i huvudet i ett träd, snurrar 15 varv i luften, fortsätter falla i 1 minut. Och sen... Sen ligger alla 4 soldater blodiga i ansiktet, skjutna i axeln, benet, foten, handen, slagit i huvudet i ett träd, alla 4 hade varit döda för länge sedan. Men nej..... en efter en vaknar de sakta till liv. Och någon kläcker ur sig något i stil med "Ugh... that really hurt man". Snart är terroristerna efter dom igen, amerika blir skjuten i foten, skriker lite och får ur sig ännu en macho kommentar "Man they must be really pissed at us" Sen springer han iväg och verkar inte ha speciellt ont trots att han blivit skjuten i foten.

Nä.... Vad fan alltså. Vem gör en sån här film? Varför? Jag orkar inte ens bry mig... Stängde av filmen efter detta. Och vid detta tillfället levde ändå alla 4, kan inte tänka mig vad som krävs för att 3 av dom ska dö...

Fattar inte hur den kan ha 7.8/10 på imdb av 80 000 röster. Jag ger den 2/10, eftersom att början var väldigt spännande. Tror också slutet hade varit rätt intressant men filmen var redan förstörd för min del.
Citera
2014-04-05, 17:56
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt: filmer från 2010: 9/60

Life Cycles (2010)

Jävlar vilket episkt visuellt jävla mästerverk. Detta är cykelporr, utan någon egentlig handling. Bara cyklar, landskap och ett foto som får mig mållös - jag har knappt ord för detta. Jävlar vad vackert - att en cykel på en grusväg i en dokumentär skulle kunna beröra mig till ett sådant här stadie var mer än vad jag var medveten om.

När en film på 47 minuter får en att på dessa 47 minuterna ha tänkt igenom hela sitt liv, alla dåliga val man gjort, varför man gjort dem - då har man lyckats. Vad fan, denna filmen handlar ju inte ens om livet, eller det kan ske den gör. Jag vet inte riktigt. På slutet säger berättarrösten - "for now, as far as we know, the cycle of life, well, it never ends". Och efter det sitter jag med en klump i halsen. Alltså helt seriöst - jag har en klump i halsen efter att bevittnat 47 minuters renodlad cykelporr. JAG TYCKER INTE ENS OM ATT CYKLA!

Subjektivitet är inte längre en objektivitet för mig. Jag v8ill inte sätta ett betyg på vad jag nyss fått bevittna med ett kritikeröga egentligen. Jag vill att detta ska få vara en av mina små smultronställen i hjärnan, som jag kan besöka då och då igen. Det är den mest rörande i bildspråket av dess vackra just bildspråk, jag sett sedan Beasts of the Southern Wild, en tia för mig.

med en kritisk blick på denna dokumentär så kanske jag kan säga att det inte är en tia. Men är det en nia? Kanske eller en åtta. Oj vad jag ska vela mellan mina betyg, och oj satan vilket rörig, flummig och svamlande recension jag nyss skrivit. 8/10 för nu, jag kommer nog dock att se om den någon gång igen denna månaden och kanske höjer till en nia då - jag lämnar den öppen.
Citera
2014-04-05, 18:13
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Projekt: filmer från 2010: 9/60

Life Cycles (2010).
Haha, vilken trevlig recension. Du fick mig sugen att se den iallafall, så den åker in i min watchlist
Citera
2014-04-05, 18:40
Medlem
upperkatts avatar
Compliance. Tankeväckande. Ganska bra film. 6/10.
Citera
2014-04-05, 19:05
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Haha, vilken trevlig recension. Du fick mig sugen att se den iallafall, så den åker in i min watchlist
Jag som inte ens är intresserad av cyklar tyckte den var otrolig, jag kan inte föreställa mig vad detta skulle kunna vara för den som uppskattar mountainbiking eller cykling överhuvud taget. Om man uppskattar vackert foto och kan benjuta det samtidigt en mörk berättarröst alá Tree of Life berättar om livet och cykling - så är detta något speciellt. Så otroligt personlig dokumentär också, när berättarrösten som undervisar oss i cykelhistoria helt plötsligt drar in sin farfar i berättelsen så blir det makalöst vackert. Nej, detta var verkligen den största överraskningen jag fått av en film på länge, förväntade mig noll utav den. Hoppas du ser den snart, ser fram emot att se vad andra tycker om den, då den inte har så många betyg på IMDb och endast tre recensioner där.
Citera
2014-04-05, 19:40
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Helt klart värd en 7a enligt mig. Bra film, men skrämmande hur naiv tjejen är. För att inte tala om managern på stället. Vidrigt svin som inte fattar att det är något fuffens på G.
Citera
2014-04-05, 20:13
Medlem
MrSvarts avatar
Jag såg nyligen Paranormal Activity: The Marked Ones
Jag fick det jag sökte efter. Armarna flög upp i försvar några gånger och adrenalinet slog till här o där. Helt ok, bäst i serien.

I kategorin slöskräck får den 6,5/10.

12 Years a slave Den var bra, men för hypad.
Lite för lång. I kategorin drama får den 6/10.

The selfish giant Det tyngsta jag sett i filmväg.
I kategorin film får den en 9a (högsta betyget jag gett någonsin).

Capten Phyllips Den var också rikigt bra. 7/10.

Citat:
Ursprungligen postat av pl00jEr
Lone Survivor (2013)

121 min pure democracy
Nej den var inget att hurra för.
Citera
2014-04-05, 22:31
Medlem
NirvanAs avatar
Open Grave

Sevärd film även om jag gärna vill ha ut lite mer av den, men alltid gillat handlingar kring epidemier och katastrofer.

3/5
Citera
2014-04-05, 22:46
Medlem
Lotsos avatar
Animation Month 3: Return of the Animation!

Casper's Haunted Christmas (2000)

Det vänliga spöket har kommit hem för att fira jul. En dag dyker alla spökens överhuvud upp och talar om för Casper att han måste skrämma minst en person innan juldagen.

Jag måste erkänna att det känns väldigt skumt att se en julfilm nu mitt i april månad, ingenting jag lär göra om då jag av någon anledning blev smått deprimerad. Eller så är det bismakerna från final avsnittet av How I Met Your Mother som sitter kvar.
Detta är ungefär samma visa som de föregående filmer, bara det att den här gången är den 100% animerad och utspelar sig vid juletid. Allting annat är in princip samma sak.

Karaktärerna beter sig likadant som föregående filmer och åter igen är Casper lika tråkig och irriterande, om något är han värst här. Jag kunde klara av honom i 1995 filmen, men det var på gränsen. I resterande filmer herregud har han ens en personlighet?
Spöktrion är bara skitstövlar här och familjen de bor os är ju inkompetenta människor. De tror hela tiden att de är riktiga människor från Hollywood i dräkter och specialeffekter som bara spelar spöken. Denna familjen är ju också samma personlighet som sandpapper. De älskar julen, och då menar jag ÄLSKAR julen att det nästan blir skrämmande. Mer får vi inte veta.

Mitt i filmen dyker även ett sångnummer upp från ingenstans, riktigt random kändes det. Ingen förvarning överhuvudtaget och ingen nämner det efteråt, den bara är med för att.
Filmen gör också konstant skämt om filmer barn inte lär ha sett, till exempel Psycho och Scream, vilket barn lär förstå de skämten?
Skämten i säg är också riktigt torra och inte roliga alls.

I sin helhet en ganska så dålig film. Ungefär samma gamla visa som de två föregående filmer. Karaktärerna är inte intressanta och har ingen personlighet, skämten torra och dåliga, animationen ful och kändes inte riktigt klar på sina ställen.
Ännu en Casper film att skippa, tror inte ens die hard Casper fans lär gilla dessa filmerna ens en gång, dock är där en kvar att se och den verkar ju i alla fall ha potential.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0284946/?ref_=fn_al_tt_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=nclg_51fQqM
Citera
2014-04-05, 22:50
Medlem
Catapillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Jag tänkte rejta den 2 / 10 sen insåg jag att 100% av händelserna i filmen hänt på riktigt

my face when:

blev en 6 / 10
Citera
2014-04-05, 23:02
Medlem
saggesalivs avatar
Projekt: filmer från 2010: 10/60

The Fighter (2010)

Mycket trevlig boxingfilm som hör till en av de mert kvalitetsrullar om boxning som producerats senaste fem åren. Den enda som jag faktiskt tyckte var bättre än The Fighter är Warrior (2012). Skådespelet i The Fighter är briljant - Christian Bale överaskar mig änn u en gång utanför Batman och gör en fantastisk prestation.

Jag gillade denna filmen väldigt mycket, även om jag skulle säga att det är en av David O Russel's sämre. Men då tycker jag även att han är en mycket bra regissör.

En stadig 7/10 blir det för mig, varken mer eller mindre.
Citera
2014-04-06, 00:38
Medlem
Lotsos avatar
Animation Month 3: Return of the Animation!

Casper's Scare School (2006)

Det vänliga spöket Casper återvänder till ett äventyr då han blir tvungen att gå i skräckskolan för att lära sig att bli ett elakt och skrämmande spöke. Casper möter nya vänner och upptäcker en hemsk plan som kommer att täcka världen i skräck och fasa.

Detta lär bli en extremt kort recension då jag är ganska så trött och samtidigt är det ännu en Casper film som inte direkt gör något nytt.
Okej animationen är ändrad och ser något bättre ut, även ifall den ser väldigt out dated ut idag, konceptet är annorlunda och olika monster är med den här gången. Visst gör det hela till en mer intressant och "underhållande" film än de föregående Casper filmerna, men det säger fortfarande inte mycket.

Casper är fortfarande otroligt tråkig, där är någon form av skurk med men som aldrig riktigt blir ond och blir god i slutet, spöktrion är knappt med och sörjer mer att Casper inte är i närheten och gråter där av mestadels utav filmen.
Men jag måste medge att humorn var snäppet vassare här än i tidigare filmer och en av favoriterna var en pirat som styrde ett skepp som fungerade som en skolbuss till skolan. Han var en rolig karaktär som hade ögonlappar för båda ögonen och bjuder på ett par få skratt.

I sin helhet en ganska dålig film. Visst är det den starkaste utav alla Casper filmerna sedan 1995 filmen, men det säger fortfarande inte mycket!

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0884322/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=THdDnQ4_U8w
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här