Animation Month 3: Return of the Animation!
Walking with Dinosaurs 3D (2013)
Dinosaurier får åter liv i detta 3D-äventyr och biopubliken får för första gången i historien verkligen se och känna hur det var när dinosaurier regerade på jorden för 65 miljoner år sedan. I centrum står Patchi, en envis och modig Pachyrhinosaurus, som går från att vara minst i kullen till att bli flockens otippade hjälte.
Där finns sådan filmer där ute att ett enda litet misstag räcker för att inte bara förstöra en film, men också göra den till totalt skit. Och då är det den lilla minimala grejen som räcker som förstör resten av filmen och gör den unwatchable. Walking with Dinosaurs är det perfekta exemplet på en sådan film, där en enda liten grej gjorde filmen till total skit.
Jag snackar om valet att ha röstinspelning på det hela. Varför i hela friden tyckte man detta var den rätta vägen att ta?
Okej låt mig gå igenom detta mer noggrant. Det är totalt 4 röster i hela filmen som gör rösterna till enbart 4st dinosaurier. Resterande ryter bara och beter sig som "normala" dinosaurier. Så det ger mig valet att de kanske spelade in rösterna i efterhand efter allting hade gjorts och man beslöt sig i sista minuten ha röstinspelningar. Men så fula och dumma är väl inte filmskaparna till denna filmen tänkte jag.
Sen började man höra personernas röster och dinosaurierna rör inte ens deras munnar. Det är som vi hör deras tankar än deras prat till varandra. När jag först såg det tänkte jag att ljudet fuckade up eller att något tekniskt fel hade inträffat, något som var skumt då det funkade alldeles utmärkt innan med de riktiga människorna. Sen insåg jag att detta var så filmen var.
Att filmskaparna inte insåg att det såg för jävligt ut har jag ingen aning. Varför ens ha röster när djuren i filmen inte ens rör på deras munnar förutom när de ryter? Vilket bara intygar åt mig mer att rösterna var något de la till i allra sista minuten.
Men det slutar inte där. Sedan har vi manuset och det personerna i filmen säger. Jag svär att en 5-åring som älskar dinosaurier hade kommit på ett bättre manus än det vi fick. Detta måste vara några av de sämsta dialogerna jag någonsin har hört inte bara i en barnfilm utan någonsin!
Men grejen är hade sakerna dinosaurierna pratat om i filmen varit i en film där vuxna pratar så hade det inte varit lika illa. Men när du konstant har dinosaurier i en film som gör bajs skämt, puns och säger saker som existerar i dagens samhälle och inte då får det bara att sticka ut och man ifrågasätter vad poängen med det hela är.
John Leguizamo är skit jobbig och störig som guiden som berättar denna historia om Patchi (en Pachyrhinosaurus). Där han själv är med i och deltar i. Allting han säger är irriterande och störigt och består lite då och då av puns. Så varje gång han pratar vill man bara skrika håll käften. Förresten nu när jag tänker efter vill man säga det hela tiden under denna filmens gång. Justin Long är heller inte direkt bättre i huvudrollen.
Filmen gillar också att pausa filmen varje gång en ny dinosaurie dyker upp där ett barn säger namnet på dinosaurien, vad namnet betyder och vilken slags "genre/grupp" dinosaurien tillhör. Detta är ju enbart med för att filmen ska vara lärorik så barnen kan lära känna dinosauriernas namn, men ingen går in i en film och vill lära sig saker samtidigt. Dessutom så tror jag inte barnen antingen inte bryr sig vad de heter eller så vet de redan. Oavsett vad var det bara onödigt med tid att pausa filmen och berätta detta och det kändes som jag såg en lärofilm i skolan istället för en spelfilm som gått upp på bio.
Men det svider verkligen då man märker att filmen syfte inte vad att ha röster från början. Jag tror meningen ar att visa en dinosauries resa som titeln intygar om, och det märks att det var meningen från början.
Animationen är vacker tillsammans med Alaska miljöerna och jag svär att om man hade tagit filmen på mute, spelat upp passande musik så hade detta inte bara varit en bra film men den hade troligtvis varit en bättre dinosaurie film än Disney filmen "Dinosaur" från 2000. Något jag verkligen måste testa efter jag skrivit denna recensionen och spela upp en scen med passande musik.
Men det förstörs av de jävla rösterna och jag är inte den första som klagar på detta. Det känns som det är den största kritiken denna filmen har fått och att om man hade gjort som det exemplet jag gav så hade filmen varit bättre och sevärd.
Men samtidigt så kan jag även tycka att handlingen är något tam och ointressant. Vi får egentligen bara följa en flock Pachyrhinosaurus om hur de reser nord till syd under de olika årstiderna och de olika "äventyren" de stöter på vägen.
I filmformat håller det inte riktigt i från början till slut och det blir ganska så ointressant så rösterna delvis förstör det men också att den blir väldigt enformig. Man tröttnar på den väldigt snabbt trots den korta speltiden. Samtidigt som den följer en kliché strukturerad tre-plans akt som är in princip Moses berättelsen. Samt att dinosaurie valen inte var så värst roliga. Varför inte ha Velociraptor, T-rex eller Pteranodon? Tyckte när de kunde ha utvidgat valen så var de man fick se var lite av de mer tråkigare varianterna.
Jag fann det också extremt roligt att fösta gången John Leguizamo dök upp så var han en kråka som pratade med en människa och människan reagerade som om en talande kråka var hans vardagsliv, även ifall kråkan aldrig rörde munnen. Den scenen var skrattretande ful och dålig, där resten var smärtsamt dåligt.
I sin helhet var detta en dålig film som hade potential. Att en sådan lite sak kan göra så stor skillnad. De jävla rösterna och dialogerna tillsammans med det hemska manuset gjorde att filmen blev en enda stor gyttja.
Det var verkligen smärtfullt att sitta igenom denna filmen så jag verkligen älskar dinosaurier och när de dyker upp i något sådant här skit spricker en liten del av mitt barndomshjärta. Jag är så jävla glad att jag inte såg denna som barn, jag hade blivit förkrossad. Vilket jag i för sig blev nu också...
Här är ett tips. Sätt filmen på mute, sätt på passande musik och njut av den uti därifrån. Då får ni det bästa utifrån den och lär uppskatta animationen och miljöerna mer som faktiskt var bra i filmen.
Jag menar första trailern av filmen som jag länkar här nere är för fan bättre än filmen själv!
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1762399/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=P7lBKBxIwGM