Animation Month 3: Return of the Animation!
The Magic Roundabout (2005)
En grupp vänner ger sig ut på äventyr för att rädda världen från den onde trollkarlen ZeeBads planer att sätta igång en ny istid.
Till att göra en barnfilm anser jag krävs kreativitet, det räcker inte att man sätter ihop en massa olika saker och tror det lär lösa problemet för det är barn filmen är riktad åt, i sådana fall lär du få filmer som The Magic Roundabout.
Den här filmen verkade inte fatta något direkt tycke vare sig du skulle fatta den eller inte, men det var en enda röra där ingenting verkade vettigt och i slutändan blev det en random film.
Handlingsmässigt låter det som en vanlig barnfilm, men den är jätte konstig ändå. Vi flygs rätt in i handlingen efter bara ett få minuter, vi får ingen bakhistoria om någon karaktär och jag förstod heller inte riktigt hur de olika diamanterna hamnade där de hamnade.
De ska ut och leta efter 3 stycken diamanter som åkte av utav en karusell (och hur de åkte av är hur löjligt som helst, då hunden Dougal åker in i karusellen med en godisvagn och förstör den), och därifrån flyger det till tre olika platser. Men ställena är så långt ifrån varandra att man verkligen undrar hur tusan diamanterna hamnade där de hamnade.
Sedan så är bara Zeebad instängd i karusellen, varför måste han vara instängd där och inte någon annanstans? Inte vet jag filmen känner aldrig för att förklara någonting så det är upp till din egen fantasi att fatta eget tycke.
Därefter kör filmen på fullgång med äventyr och snor referenser från andra filmer höger och vänster. Det hade inte varit så dåligt kanske, men när du inte får lära känna någon karaktär och vad handlingen egentligen går ut på utan att få någon riktigt förklaring så blir alla actionscenerna tråkiga. Du får aldrig någon spänning för har man inte prickat i de andra rutorna ordentligt blir man automatiskt inte intresserad.
Visst i filmer som Birdemic funkar det, men inte i en animerad barnfilm.
Sedan såg ju människorna otroligt konstiga ut. Jag tror nästan att Dougals ägare Florence skulle vara en vuxen människa men designen på människorna är så bisarra att hon ser exakt likadan ut och är lika stor som barnen i filmen, så jag blev fan aldrig riktigt klok på om Florence skulle vara vuxen eller ett barn.
En positiv sak med filmen är att för att vara 2005 och med inget stort företag bakom sig så är animationen inte så dålig faktiskt. Det är väl det bästa denna filmen har att erbjuda, dess animation som är hyfsad. Men när miljöerna är få så utnyttjas aldrig animationen till fullo dessvärre.
Sedan är det en sådan film där vissa djur kan prata och andra inte, sådant har jag aldrig förstått mig på. Med andra ord, en märklig film med en märklig värld.
I sin helhet var detta ingenting bra. Jag kan ge filmen dess animation, men allting annat var ett enda stort bottennapp.
Där är aldrig någon som helst spänning och jag brydde mig aldrig när en actionscen kom, Dougal är nog den sämsta hjälten i animerad historia jag någonsin sett då han praktiskt taget inte gör någonting vettigt och är orsaken till alla problem i filmen.
Lägg även på karaktärer som inte är intressanta då du inte får lära veta någonting om dem och en handling som aldrig riktigt förklarar sig själv så du är lämnad med en bisarr och random film från början till slut.
Om barnen eller du är sugen på en animerad film med snö tema sätt på Frozen då istället!
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0339334/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=J32YSdeCluE