2014-03-19, 14:26
Medlem
Mr & Mrs Smith

En skön actionfilm. Finns inte mycket mer att säga då filmen inte var så mycket mer. 3/5.
Citera
2014-03-19, 15:21
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Såg Twelve Monkeys.

Rent tekniskt sett är filmen ett mästerverk. Det är, faktiskt, odiskutabelt. Sen tycker jag att filmen i sig är direkt mästerlig också, ett perfekt semi-companion piece till Brazil (inte lika genial, dock). En film som hyllar galenskap.

Förstår dock varför den inte uppskattas av alla. Man måste nog vara lite halvknäpp själv för att kunna uppskatta den fullt ut.
Senast redigerad av Carnage. 2014-03-19 kl. 15:26.
Citera
2014-03-19, 15:55
Medlem
Julbordsspecials avatar
Moneyball - 2011

En bra film med en för en gångs skull seriös Jonah Hill. Något som skär ner betyget för min del är att jag varken har kunskap eller är det minsta intresserad av baseboll. Jag försökte se över detta och kunde ändå finna filmen mycket underhållande och intressant. Rekommenderas starkt till er som tycker om baseboll.

7/10 klockor i min bok.
Citera
2014-03-19, 16:30
Bannlyst
[quote=saggesaliv|48003915]Såg Twelve Monkeys (1995) för första gången nyss, besvikelsen är ganska stor.

Originalidéen från kortfilmen La Jetee var mycket bra och därför var jag väldigt förväntansfull på denna hyllade remake, men det här fungerade bara inte för mig. Utförandet är det jag störde mig på, det var väldigt fult gjort. Hela filmen är riktigt fult gjort faktiskt, bildspråket tilltalar mig inte någonstans och miljöerna känns aldrig speciellt realistiska. Bruce Willis känns inte väldigt övertygande i sin roll heller, tyvärr. Däremot är Brad Pitt ganska bra som mentalpatient.

Miljöerna i framtiden är en av de saker jag störde mig mest på, de känns bara otroligt fula.

Slutet var däremot, tillskillnad mot filmen i övrigt, var riktigt bra gjort. Det gillade jag väldigt mycket och höjer hela filmen väldigt! Dock så var transportsträckan dit alldeles för lång för mig, på gränsen till uttråkande plågsamt.

Betyg får bli betyg godkänt - 5/10, slutet höjer den nästan till sexan, men det räckte inte riktigt hela vägen.[/QUOT

Som vanligt förstår du dig inte på icke konventionellt berättad film. 12 monkeys är och förblir en klassiker i genren. Juzup loves this movie!!
Citera
2014-03-19, 17:08
Medlem
robomans avatar
Jag har ännu inte riktigt någon klar bild av vad jag tyckte om Persona (1966). Jag gillade den, men inte på den här nivån som så många andra. Ännu, kan tilläggas. Det fanns nämligen ett gäng märkliga detaljer i filmen, obegripliga sekvenser som lockar mig till att vilja se filmen igen.
Jag förstår att folk analyserar den till leda. Om ens film är fylld av till synes obegripliga sekundlånga klipp och liknande, som kommer in opåkallat och sedan inte återkopplas till, då får man räkna med att filmen analyseras. Jag har läst här och var att Bergman tydligen skulle ha ogillat dessa många analyser, men han får väl själv fatta att om man har uppnått status som konstnärligt geni, och därefter använder sig av knep som dessa, ja då får man räkna med analyser in absurdum.

Musiken känns som ett oumbärligt verktyg när det kommer till att skapa den här knepiga, obehagliga stämningen. Den fungerar riktigt bra och tillsammans med det vackra fotot har filmen sitt på det torra vad gäller ljud och ljus.

Betyg tror jag att jag väntar lite med att sätta på filmen. Den går i alla fall inte upp som min Bergman-favorit. Nej där håller sig Fanny och Alexander kvar.

Tankarna går annars till Repulsion, The Tenant och Images, vad gäller stämningen. I synnerhet den förstnämnda. Även om Persona inte satsar på kuslig stämning i samma utsträckning så finns samma typ av spänning där.
Senast redigerad av roboman 2014-03-19 kl. 17:11.
Citera
2014-03-19, 18:23
Medlem
chessjamts avatar
The Gold Rush / Guldfeber (1925) av och med Charlie Chaplin.

Min första Chaplin film. Kan inte säga att jag riktigt gillade den. Visst, jag kan förstå att den historiskt sett har varit viktig och betydelsefull, kanske inspirerat andra filmskapare osv, men som underhållning faller den platt. Vissa scener var dock välgjorda. Kommer mest ihåg när alla sjunger Auld Lang Syne i barhuset och Chaplin står ensam i sin stuga och lyssnar. Det var gripande.

Ger den 2/5 i betyg. Kommer att se några flera Chaplin filmer de närmaste dagarna. Ska bli kul att se om de är bättre eller sämre än den här.

Edit: Såg ljudfilmsversionen, där Chaplin själv gör berättarrösten under i stort sett hela filmen.
Citera
2014-03-19, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Som vanligt förstår du dig inte på icke konventionellt berättad film. 12 monkeys är och förblir en klassiker i genren. Juzup loves this movie!!

Han stör sig på bildspråk och pruduktionskvalitet och du fäller denna irrelevanta kommentar. Inte så otippat i och för sig.
Citera
2014-03-19, 18:38
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuzupWilkosz
Som vanligt så klankar du ned på min filmsmak, om det inte är överbetyg så är det underbetyg.
Jag hade för höga förväntningar, och blev kraftigt besviken över "fult" berättat den var. Originalidée-filmen La Jetee håller jag något högre, och då är det bara ett gäng svartvita bilder.

OnT: Såg Eyes Wide Shut (1999) för andra gången och tian som den hade innan sitter kvar lika stensäkert som innan. Tror nästan den blev lite bättre vid en andra titt. Efter 2001 och Clockwork Orange håller jag den som Kubricks bästa. Genial var ordet, jag längtar redan efter omtitten jag kommer gör om sisådär fem år. För just detta är en sådan film som aldrig dör ut, och egentligen kan ses hur många gånger som helst.
Citera
2014-03-19, 19:26
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Han stör sig på bildspråk och pruduktionskvalitet och du fäller denna irrelevanta kommentar. Inte så otippat i och för sig.

Nått som är otippat, dock, är att störa sig på Twelve Monkeys bildspråk och produktionskvalitet..
Citera
2014-03-19, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk

Vilket är helt missvisande enligt Juzup....Kaptenfiasko!
Citera
2014-03-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Nått som är otippat, dock, är att störa sig på Twelve Monkeys bildspråk och produktionskvalitet..

När såg du den senast? Jag såg den för någon dag sedan. Tycker du själv att det är bra produktion när t.ex. smockorna låter som ett TV-spel? Nostalgin spelar dig ett trick.
Senast redigerad av KaptenFantastisk 2014-03-19 kl. 20:16.
Citera
2014-03-19, 20:19
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred-Asp
Såg nyligen Harry Brown för första gången på skitalänge. Michael Caine leverar såklart som en riktig boss, tillsammans med ett antal andra bra skådespelare, däribland många som medverkat i Game of Thrones.

Det känns som att ungdomar i brittiska filmer demoniseras något fruktansvärt, alltid vidriga ungjävlar som man vill ska dö på ett så hemskt sätt som möjligt. Huvudungen som spelas av Plan B är verkligen något alldeles extra när det kommer till att vara motbjudande och osympatisk. En helt perfekt film när man är på humöret för att se några små kräk bli mulade av en förbannad pensionär.

7/10
Tänkte se den för ett tag sedan men kände sedan att den kanske var lite långsökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in