2013-07-07, 12:18
Medlem
Lost-Highways avatar
Såg filmen Kaninmannen av Stig Larsson och måste säga att jag blev oerhört förvånad när jag nu upptäckte att den hade bara 5,8 på IMDB (vilket får mig att än mer tvivla på vilken auktoritet man ska våga ge till IMDB och liknande sidor ...) -- vilket är i min mening alldeles för lågt betyg!

Filmen påminner mycket om Stig Larssons romaner, måste jag säga. Det finns något minimalistiskt med det hela samtidigt som man översköljs av en känsla av obehag -- och det finns gott om obehagligheter i filmen, scener som fick mig att må illa bara på grund av stämningen de kunde skapa.

Tråkigt att filmen har blivit så bortglömd (någon som vet vilken uppmärksamhet den skapade när den kom ut 1990?); för det är sån här film som jag anser borde inspirera fler svenska filmskapar att våga tänka utanför det förväntade -- en film jag rekommenderar, kan man säga.
Citera
2013-07-07, 15:02
Medlem
Ratis avatar
Death Race 2000. Skruvad men rätt bra film.
7/10.
Citera
2013-07-07, 15:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Death Race 2000. Skruvad men rätt bra film.
7/10.

Riktigt bra klassiker i carzploitationgenren, remaken med Statham var helt okej den också!
Citera
2013-07-07, 17:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Family Plot (1976)

Alfred Hitchcock's sista film. Den är varken dålig eller jättebra. En thriller som håller en stabil nivå hela vägen. Skådespelarna gör bra ifrån sig men jag gillar framförallt William Devane som "Adamson" - ruggig och iskall. Trots 2 timmars speltid blir filmen faktiskt aldrig seg och långtråkig. Man bjuds dessutom på ett par snygga scener, bl. a en bilscen och sista 30 är väldigt spännande. Märkligt att filmen kategoriseras som komedi också. Inte mycket av det vi får se då det är en hel del starka scener. F.ö. har jag några fler Hitchcock-filmer på lager som ska ses under de närmsta dagarna.

6.5 av 10
Citera
2013-07-07, 20:27
Medlem
Petterrors avatar
Koridorius
Filmen kändes samhällskritisk och dokumentärliknande. Skådespelet tycker jag inte är så mycket att klaga på, deras ansiktsuttyck utgjorde det ångestladdade syftet med filmen.
Några scener var riktigt snygga och man drogs då in i stämningen som filmen speglade.
Kom att tänka på Ebba gröns låt Vad ska du bli? när jag såg filmen.
3 av 5

http://m.imdb.com/title/tt0110278/
Citera
2013-07-07, 20:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Marnie (1964)

Mycket mörk och dyster film. Det är den verkligen. Också väldigt bra och t.o.m. en av Hitchcocks bättre filmer i mina ögon. Under de tre "musketörerna" Psycho, Vertigo och North by Northwest men fortfarande en väldigt högklassig romantisk, psykologisk thriller. Tippi Hedren och Sean Connery är båda fenomenala. Kombinerar varandra perfekt så det finns inget att klaga på. Kul att se Connery gör en "mjuk roll" för ovanlighetens skull även om man bara satt och väntade på någon James Bond-hint Jag tycker Hedren är bra mycket vassare här än i Fåglarna. Vilket skådespel alltså! Utmärkt film som faktiskt känns lite bortglömd bakom Hitchcock's andra mästerverk. Speltiden ska också nämnas som passande.

7.5 av 10!
Citera
2013-07-07, 21:32
Medlem
Scream 4 - Bra mycket mer gore i denna än i någon av föregångarna och den är då många gånger bättre än trean. Jag är annars inget jättefan av Scream och redan innan fjärde filmen var jag rejält trött på Dewey och Gale. Fast jag har alltid gillat Neve Campbell som Sidney Prescott. Nåja, helt okej för en slasher och mycket bra för en Scream, blir väl mitt omdöme.
Senast redigerad av McNutty 2013-07-07 kl. 21:54. Anledning: stavfel
Citera
2013-07-07, 21:35
Medlem
How to Get Ahead in Advertising

En rätt så bisarr film där Richard E. Grant börjar hata sitt jobb och det han gjort där och inte nog med det så får han en stressrelaterad böld på sin axel som får en egen vilja.

Richard E. Grant är helt lysande i huvudrollen och levererar sina repliker och dialoger på en fantastiskt sätt. Manuset i filmen var betydligt bättre än vad jag trodde och gav även en känga att konsumtionssamhället.
Citera
2013-07-07, 21:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenMath
How to Get Ahead in Advertising

M.a.o. värd att spana in om man gillar Withnail & I?
Citera
2013-07-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
M.a.o. värd att spana in om man gillar Withnail & I?
Den är inte riktigt i samma stil, eller klass. Men E. Grant är nästan lika manisk i denna som när han är Withnail! Han krökar en del också.
Citera
2013-07-07, 21:59
Medlem
Easy Rider (1969)

Handlar om två motorcykelåkande män som efter en lyckad knarkaffär ger sig ut i jakten på den amerikanska drömmen. Det blir dock allt annat än en dröm, då den amerikanska verkligheten som den såg ut på sextiotalet gör sig synlig.

Superba skådespelare, bra musik samt en stark och mycket vemodig berättelse där jakten på lycka förvandlas till en insikt om livets meningslöshet.

10/10
Citera
2013-07-07, 23:49
Medlem
L.V.X.s avatar
Line of Beauty and Grace - A documentary about Jock Sturges
En dokumentär om fotografen Jock Sturges som under 30 års tid har fotograferat naturister främst i Frankrike. Vi får följa med under en period i hans liv, när han arbetar och umgås med sina många, många vänner. De barn han fotograferade för 20-30 år sedan har nu växt upp och har egna barn, och vi får höra dem berätta om Sturges.

En vacker dokumentär som väl mest riktar sig till de som gillar Sturges foton.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in