2014-02-22, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
McConaughey och Leto gör bra insatser men föredrar Philadelphia framför Dallas... varje dag i veckan.

Bara i din värld.
Citera
2014-02-22, 21:32
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Bara i din värld.

Ja, ledsen att det inte existerar olika åsikter i din värld.
Citera
2014-02-22, 21:47
Medlem
messiasibids avatar
Moneyball (2011)
Filmen är baserad på en sann historia och handlar om ett baseball lag och hur coachen samlar ihop ett lag med en liten budget tack vare en ny banbrytande filosofi att välja spelare utifrån statistik och data. Filmen hade Brad pitt och Jonah Hill som är en av huvudrollerna där Hill spelar en analytiker, det var kul att se han i rollen efter att ha sett wolf of wallstreet. Trots att jag själv inte är insatt i baseball så fann jag det intreessant och engagerande främst för att filmen illustrerar det jag finner fascinerande d.v.s där en ny strategi utmanar det gamla systemet och hur detta möts med ilska. Hur man kan ha en chans emot kraftigare motstånd om man vägrar att spela enligt deras spelregler. Filmen illustrera även hur lite folk egentligen vet om något de kan tro att de vet väldigt mycket om, hur ens tankar och föreställningar kan lura en själv. Filmen var av det slag att den gav en själv inspiration då laget är en av the underdogs som kämpar emot alla odds att vinna. Klyschigt? Ja, lite men det är förlåtet då det är en sann historia och att den har flera intressanta ingredienser. Det var inga magnifika rollprestationer av någon men det höll en bra kvalitativ nivå på det hela.

Sammanfattningsvis: Intressanta företeelser tar filmen upp, den var engagerande och inspirerande. Den kändes dock aningen för lång och inga extra magnifika rollprestationer och inte speciellt nyskapande film.

Betyg: 7/10
Senast redigerad av messiasibid 2014-02-22 kl. 21:51.
Citera
2014-02-22, 21:48
Medlem
Originalets avatar
Jackass Presents: Bad Grandpa

Tyckte helt klart att filmen var underhållande. Har alltid gillat gänget i Jackass. Pinsamheterna är i fokus och man håller gärna händerna för ögonen i väntan på reaktionerna.

Jag ger filmen 8 jackasses av 9.
Citera
2014-02-22, 22:23
Medlem
Lotsos avatar
American Hustle (2013)

Historien om den briljanta svindlaren Irving Rosenfeld, som tillsammans med sin medbrottsling och älskarinna Sydney Prosser tvingas samarbeta med en FBI-agent för att avslöja andra bedragare, gangstrar och politiker.

Detta är de typen av film där trots de ljumma recensionerna från folk som har sett den ville jag fortfarande innerst inne gilla den här filmen, och någonstans där inne förväntade jag mig fortfarande en bra film.
Trailern sålde mig, handlingen sålde mig och skådespelarna sålde mig. Jag kan med säkerhet säga detta: Detta är för mig en av 2013års bästa filmer, nu har jag understrukit det, ni som vill fortsätta läsa varsågoda, ni som inte vill varsågoda.

Detta är en mycket bra film i mina ögon som verkligen fångar det den vill ha sagt väldigt bra. Vad som för mig gjorde filmen väldigt bra var hur den hade fångat 70-talet otroligt bra. Allt från frisyrerna, kläderna, miljöerna och till de små skämten så som mikrovågsugn scenen.
Vanligtvis brukar en film som utspelar sig under 70-talet alltid ha afro frisyrer, löjliga kläder och höga skor och röka non-stop. Visst här röker dem, men inte till den nivån där det blir löjligt.
Det kändes som filmskaparna verkligen hade skapat 70-talet på nytt och det jag såg framför mig köpte jag hela tiden.

Skådespelarna gjorde också ett mycket bra jobb. Visst kan jag argumentera att alla fyra är nominerade för en Oscar när tydligt där var bättre insatser från 2013, framför allt Robert Redford i All Is Lost övertygade mig mer än Christan Bale.
Men skådespeleriet är fortfarande väldigt bra och det är allt jag behöver i en sådan här film, dem alla övertygande mig i deras roller och jag köpte hela konceptet tack vare bra insatser där karaktärerna får skina.
Jag gillade också att precis som i Pain & Gain så är det inte bara en som är berättarrösten utan flera stycken, så man får olika sidor från varje perspektiv, så filmen inte blir så ensidig.

Det är också en film som är rik med dialoger. Det kändes naturligt de som kom från personernas mun och jag tyckte det var en skarpt skriven film, både inom dess dialog och handling. Men det kan också vara lite utav problemet med den.
Det kändes som den lät karaktärerna ta över lite mer än handlingen när det kanske skulle varit tvärtom. Inget som störde mig och inget som gjorde filmen dålig alls, men jag kan anse att filmen hade nog kunnat lägga något krut mer åt handlingen än åt dialogerna och dess karaktärer. Trots att det är väldigt bra karaktärer och dialoger i den.
Jag hade också velat haft lite mer Jennifer Lawrence. Jag struntar totalt i vad andra säger ,jag tycker hon är riktigt bra skådespelerska och ser alltid fram emot att se henne i filmer. Dessvärre så får hon inte så mycket tid framför kameran och är väl med totalt 20 minuter. Men filmen kräver heller inte så mycket från verken henne eller karaktären så varför då mjölka hennes utseende.

Filmen är även fylld med små humor delar i sig, och om det var något jag var mest skeptisk mot innan jag såg filmen var det humorn. Jag va rädd att den inte skulle vara så rolig eller att komedin skulle falla platt.
Men jag måste medge även där överraskade filmen mig smått. Jag tyckte den hade en hel del roliga scener i sig. Kanske inte en skrattfest direkt, men en hel del roliga scener med humor i sig som jag faktiskt skrattade åt.
Jag gillade även att filmen hade tillbakablickar i sig, som att den till exempel spelade upp en scen och sedan göra en tillbakablick på vad som verkligen hände några timmar tidigare. Det gav en fin effekt till filmen och tilldrog en hel del inom redigeringen och berättandet av historien blev mer underhållande.

Visst kan man säg att filmen i sig är något förutsägbar, med tanke på "twisten" som kommer i slutet. Men är är min grej på det hela. Jag satt aldrig och försökte lista ut saker och ting i förväg, jag följde karaktärerna i filmen istället steg för steg och av den anledningen kom "twisten" i slutet mer som en chock.
Nu i efterhand så visst då kanske det är något förutsägbart om man tänker efter extra noggrant, men det gjorde inte jag utan jag njöt av filmen istället från början till slut. Där av kom "twisten" som en chock för mig och tänkte för mig själv "ahh smart". Och i slutändan så var det nästan som att filmen i sig blåste tittaren som trodde på allt de karaktärerna sa i filmen.
Sist men inte minst så var där en cameo av en som jag inte tänker nämna, men en stor kändis. Och det kom lite av en chock, jag hade läst att han skulle vara med i filmen innan men glömde bort de totalt när jag såg filmen. Så när han väl dök upp blev jag smått överraskad och jag kan bara önska att han går åt denna riktningen mer i framtiden.

I sin helhet tyckte jag detta var en mycket bra film. Jag kan tycka att 10 Oscarsnomineringar är alldeles för mycket, inget snack om saken. Men när jag ser på den som en film så tyckte jag verkligen om den.
Den hade bra skådespelare som hade kemi tillsammans, intressanta karaktärer, en väldigt intressant handling, humor, bra redigering, en bra cameo och ett bra soundtrack till sig. Jag har svårt att hata på filmer som har Live and Let Die låten i sig.
I slutändan blev jag väldigt nöjd med den här filmen, så pass nöjd att den lär med största sannolikhet hamna på min topp 10 lista över 2013års bästa filmer!

Bring on the hate comments!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1800241/?ref_=nv_sr_2

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=ST7a1aK_lG0
Citera
2014-02-22, 22:40
Medlem
NirvanAs avatar
Nebraska

Rätt bra film... Lite samma känsla som "the straight story" från 99. June Squibb var en skön karaktär i denna, även Bruce Dern spelar förvirrad gammal gubbe på ett bra sätt.

3/5
Citera
2014-02-22, 23:08
Medlem
slowjamzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
The Spectacular Now (2013)

The Spectacular Now har alla ingredienserna för den perfekt sliskiga klichéartade ungdomsfilmen som får ohövligt mycket positiv kritik på grund av alla high school kids som känner igen sig och blir berörda. Jag kan ju då säga att jag inte hade några förväntningar när jag satte på filmen.

Sutter, en hårdfestande 18-åring som går sista året på high school och har ett stort beslut om vad han ska med sitt liv framför sig. Sutter har den perfekta flickvännen och livet flyter på fint för honom tills hans flickvän en dag plötsligt gör slut med honom. Han hittar då den lite udda tjejen Aimee som han till en början bara går ut med på skoj, men som sedan växer till något djupare.

Det finns bra och det finns dåliga ungdomsfilmer. De bra är de som inte heter The Spectacular Now. Det är precis som jag tror en otroligt uppenbar film om den häftiga killen, som hittar den udda tjejen och allting växer till något djupare. Jag har sett det förut, jag gillade det inte då, jag gillar det inte nu. Sen att Sutter är smygalkoholist gör dock att filmen lyfter något, men det är så jävla uppenbart upplagt att alkoholen förr eller senare skulle göra något dåligt för honom. Smygpropaganda om att alkohol är dåligt och förstör människor.

Filmen verkar ha med vartenda aktuella ungdomsfilmskådespelare. Miles Teller, Shailene Woodley, Brie Larson och Kaitlyn Dever för att nämna några. Brie Larson och Kaitlyn Dever gjorde 2013 ett lyckat samarbete i Short Term 12, ett exempel på en bra ungdomsfilm, riktigt bra för den delen, men det är en annan historia. Det enda skådespelet som är något anmärkningsvärt är att Bob Odenkirk lyckats få en roll i filmen, en riktig tråkig skitroll för den delen, men alltid kul att se gamla Saul! Även Kyle Chandler har fått en roll i filmen och gör den bästa prestation som man kan komma iväg med i en sådan här film - som pappan som stack när Sutter var liten och nu ska återförenas, också klyshigt, men Kyle Chandler bär upp den bra.

När det otroligt förutsebara och riktigt fula slutet rullat förbi, dock med något av vad man kan kalla ett försök till en finurlig cliffhanger, som misslyckas för den delen, så spelas den fantastiska låten Song for Zula, helt jävla fel i sammanhanget. Antingen så malplacerar musik på ett bra och oförutsebart sett, så som till exempel Wolf of Wall Street, eller så placerar man musik där den passar in. Att sätta Song for Zula där känns bara fel och den passar inte in, fast på ett dåligt sätt. Detta gör mig irriterad och drar ner den svaga femman jag tänkte ge till en 4/10.

Håller med dig här sagge (som i dina flesta recensioner). Hade fått denna rulle rekad från flera olika håll men dragit mig lite för att se den då jag visste vad för typ utav film det var. Blev dock besviken, nej det här var en tonårsfilm i mängden som inte satte några djupare spår. Nej det blir inget toppbetyg för TSN.

OT: Varför ligger The Way Way Back så långt ned på din årslista?
Citera
2014-02-22, 23:26
Medlem
BajsBabians avatar
Gåten Ragnarok

http://www.imdb.com/title/tt2363213/?ref_=nv_sr_1

Har du sett den?

Vad tyckte du?

Detta är en spoiler:

Filmen hade fyra stjärnor av fem innan detta, sen sjönk den som en sten, jag stängde av den.
Citera
2014-02-22, 23:35
Medlem
Aireess avatar
Jag såg precis klart på filmen TPB: AFK.

http://www.imdb.com/title/tt2608732/?ref_=rvi_tt

Det var dock mer som en dokumentär, men den var bra, visade hur allt funkade och vilka personerna bakom Pirate bay var.

7 av 10 i betyg (dömer den som en dokumentär).

Airees.
Citera
2014-02-22, 23:38
Medlem
Cinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees

Det var dock mer som en dokumentär, men den var bra, visade hur allt funkade och vilka personerna bakom Pirate bay var.

Airees.

Det är en dokumentär.
Citera
2014-02-22, 23:39
Medlem
hxrrycuddless avatar
The Basketball Diaries

Har sett den förut men fan vad bra den är asså! Leonardo är suverän i rollen. Den borde visas i skolor så att ungar lär sig hur farliga droger kan vara. En av mina favoritfilmer, 9/10 i betyg
Citera
2014-02-23, 00:15
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airees

Airees.

Ja precis som Cinn påpekar så är det ju en dokumentär. Jag är lite nyfiken på vad det annars skulle vara?

(Håller med om att den är bra)

-----

Själv såg jag Secret Window (2004) tidigare. Den var rätt härlig i sina miljöer och sin story, men inget fantastiskt mästerverk. Vidare kommentarer innanför spoilertaggar, endast för den som sett filmen:

Filmen är sevärd för den som gillar mysterie-genren, men den är som sagt inget mästerverk. Snygga miljöer och finfina detaljer tycker jag.

3.5 av 5.
Senast redigerad av roboman 2014-02-23 kl. 00:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in